iGrans Mikrokosmos

DiskusjonstrÄd Se trÄd i gallerivisning

• iGran

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.04.2022
    Antall liker
    6.713
    Sted
    Makrokosmos
    I dag gĂ„r turen til et meget spennende anlegg og en hyggelig eier. Interessante komponentvalg av kvalitet fra Ăžverste hylle, og bra musikk i samlingen . Gleder meg til Ă„ lytte Ă„ oppleve og kanskje skrive litt om lyden hos @nlykke ! 😊

BjĂžrn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    10.526
    Torget vurderinger
    1
    Enkelt, klart og forstÄelig formulert.

BjĂžrn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    10.526
    Torget vurderinger
    1
    Å, du tenker pĂ„ butikkbesĂžkene mine? For all del, de ansatte bruker jo tiden sin pĂ„ meg og da fortjener de jo god omtale. Oppsettetene jeg fĂ„r hĂžre er jo gjennomfĂžrte, og det er mye godlyd Ă„ hĂžre. Fristelser, fristelser..!

Sist redigert:

vim

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.06.2003
    Antall liker
    20.091
    Sted
    Fiff Avenue
    Torget vurderinger
    12
    Hmmm., enten er jeg litt slow (det er vel egt. Ikke noe Ä lure pÄ) eller sÄ er det et par som skriver litt forbi hverandre i de siste par innlegg, men jeg supplerer med Ä si at trÄdeier bÄde ER hyggelig, skriver bÄde underholdende og hyggelig og ikke minst har et anlegg det er svÊrt hyggelig Ä lytte til :).

VÄrt felles besÞk i gÄr, samt en snartur innom @iGran i dag, er kort og ikke sÄ lyrisk - men like fullt velment oppsummer HER
    image0000001.jpeg

iGran

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.04.2022
    Antall liker
    6.713
    Sted
    Makrokosmos
    Wien
    En forberedelse til High End messen 2026

IMG_20260602_091439388.jpg

PÄ en gigantisk balkong, og nok den eneste, pÄ et hotell i de mindre luksuriÞse omrÄdene i Wien sitter jeg og forbereder meg til min fÞrste hifi-messe utenlands. Vienna High End Show er mÄlet til helgen, men har allerede vÊrt her noen dager for Ä oppleve litt annet ogsÄ.

Med kun tysk jeg lÊrt fra den klassiske musikken klarer man seg fint her. Og der jeg bor er et par andre sprÄk ogsÄ fint Ä kunne i tillegg, hvis man vil spise topp-mat og streetfood utenom schnitzel og apfelstrudel. Det lokale cafeet jeg henger pÄ serverte meg dobbel dose baklava on the house i gÄr kveld sÄ livet flyter pÄ sukker.

IMG_20260603_143941769.jpg

Gikk rundt en hel dag pÄ Schönbrunn slott og botaniske hage en av dagene. For Ä holde ting litt musikkrelatert og ikke bare skrive om god is i syden, sÄ spilte Mozart her pÄ slottet nÄr han var 6 Är gammel for et begeistret publikum, sammen med en mindre fornÞyd fader Leopold. Med tidlig Mozart-musikk pÄ hodetelefonene var det en fin opplevelse Ä gÄ rundt i de vakre omgivelsene.

IMG_20260603_154047845.jpg

Etter Ä ha forvillet meg rundt i en stor labyrint litt for lenge sÄ var det ikke sÄ langt unna Ä dra paralleller til hifi. Hvor mye det styres pÄ Ä bytte pÄ forskjellige komponenter, hÞyttalere, akustikk- og dempe material, mÄlinger og analyser av kurver for Ä gang pÄ gang havne tilbake i hifi-labyrinten. Der man tror at bare man tar denne eller denne svingen sÄ finner man veien ut til perfeksjon. Iblant kan det lede til kortvarig glede men iblant til enda mer frustrasjon. Samtidig som musikken sitter som en gyldne trofe i midten av labyrinten og Þnsker Ä bli funnet.

NÄr jeg treffer hifi folk blir jeg ofte spurt om jeg skaffet meg noe nytt siden sist, et relevant spÞrsmÄl egentlig. Jeg har styret pÄ og skiftet en hel del ogsÄ de siste Ärene, men kanksje mer bevisst enn av impuls sier jeg til meg selv ihvertfall, uten Ä sjekke for nÞye pÄ det opprinnelige budsjettet pÄ 8K kr. Men nÄ har det ikke kommet noe nytt inn siden november -25. Og jeg bare spiller musikk, som Þnsket faktisk en gang var nÄr jeg begynte Ä bygge opp anlegget.

Men kanskje jeg tenker annerledes etter messen og hiver meg pÄ labyrinten igjen, nÄ er jeg jo i hifi-zen modus der jeg sitter med mitt tyrkiske te i hÄnden.

IMG_20260601_232039060.jpg

Dette bildet tatt i en relativt skummel bydel av Wien pÄ natta, representerer hvordan hifi-forhandlere pusher blingete komponenter pÄ oss lydkunder. De holder oss i nakken med et jerngrep nÄr vi ser pÄ hifi med dÞve Þrer og kun med Þynene til stede. Den gyldne inngangsporten til Ä havne i den evige hifi-labyrinten.

IMG_20260602_144652055.jpg

Etter Ä ha besÞkt en haug med store kirker der jeg fÄtt biktet mine hifi-synder, og lyttet til sjeledyp orgelmusikk, er jeg nÄ klar for Ä dra videre til Mozarts leilighet og bli bedre kjent med Wolfgangs stereoanlegg.

Gleder meg til messen!

Olav E

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.01.2009
    Antall liker
    2.842
    Torget vurderinger
    5
    Hei!

NÄr man sitter i en kort lunsjpause og trenger Ä nullstille hjernen fÞr neste mÞterunde, kan det vÊre nyttig Ä koble av med hfs. NÄr du nÄ dukker opp med et velskrevet og reflektert innlegg, er det nettopp det som motiverer for ny arbeidsÞkt og som inspirerer til Ä komme seg hjem Ä lytte til god musikk etter jobb.

Takk! Mvh Olav E

vim

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.06.2003
    Antall liker
    20.091
    Sted
    Fiff Avenue
    Torget vurderinger
    12
    Nyt turen kompis!
    Godt du sprþyter litt turismekroner inn i en bydel der de andre ikke frekventerer 😅

Bonus

Ikke fullt sÄ ivrig entusiast!
    Ble medlem
    23.09.2024
    Antall liker
    842
    Sted
    Trondheim
    Etter Ä ha forvillet meg rundt i en stor labyrint litt for lenge sÄ var det ikke sÄ langt unna Ä dra paralleller til hifi. Hvor mye det styres pÄ Ä bytte pÄ forskjellige komponenter, hÞyttalere, akustikk- og dempe material, mÄlinger og analyser av kurver for Ä gang pÄ gang havne tilbake i hifi-labyrinten. Der man tror at bare man tar denne eller denne svingen sÄ finner man veien ut til perfeksjon. Iblant kan det lede til kortvarig glede men iblant til enda mer frustrasjon. Samtidig som musikken sitter som en gyldne trofe i midten av labyrinten og Þnsker Ä bli funnet.
    Godt sagt imo, forsĂžkte Ă„ formulere noe lignende forrige dagen i en trĂ„d, dog noe enklere fremstilt 😊
    God ferie og messe đŸŽ¶

Sist redigert:

gismo

Finnskogen❀
    Ble medlem
    13.10.2007
    Antall liker
    45.757
    Sted
    VĂŠssia i Grue.
    Torget vurderinger
    22
    Nyt turen og en meget klok plan med mere vettuge inntrykk enn kun hifi-stĂŠsj og lyd unge mannđŸ™đŸ»đŸ˜Š

gismo

iGran

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.04.2022
    Antall liker
    6.713
    Sted
    Makrokosmos
    NÄr man sitter i en kort lunsjpause og trenger Ä nullstille hjernen fÞr neste mÞterunde, kan det vÊre nyttig Ä koble av med hfs. NÄr du nÄ dukker opp med et velskrevet og reflektert innlegg, er det nettopp det som motiverer for ny arbeidsÞkt og som inspirerer til Ä komme seg hjem Ä lytte til god musikk etter jobb.

Takk! Mvh Olav E
    Dette var jo en veldig hyggelig tilbakemelding @Olav E ! Fint at du leser det slik 😊. Tusen takk!

motoren

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.01.2007
    Antall liker
    48.208
    Sted
    Flekkefjord
    Torget vurderinger
    30
    Kos deg pÄ tur Mr :) Blir moro Ä fÞlge med og det er bare Ä ta masse bilder.

mvh

bluesbreaker

Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Antall liker
    80.453
    Sted
    BlÄskogen
    Torget vurderinger
    1
    Ønsker deg riktig god tur med fine opplevelser I.
    Bra Ă„ vite at nĂ„r du er pĂ„ plass, vil vi her hjemme helt sikkert nyte godt av at du forteller om dine by og messeopplevelser, slik at vi ogsĂ„ fĂ„r vĂŠre med bittelitt pĂ„ reisen.😉 đŸ„°

iGran

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.04.2022
    Antall liker
    6.713
    Sted
    Makrokosmos
    IMG_20260604_140302612.jpg

Tenkte dette kunne vĂŠre en avslappende aktivitet, sĂŠrlig en dag da man lytter til ĂŒber-atonale komplekse verk, eller til naboens barn som nettopp har begynt Ă„ spille (torturere) fiolin.

iGran

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.04.2022
    Antall liker
    6.713
    Sted
    Makrokosmos
    High End Vienna 2026
    Dag 1 - Hifi pÄ sitt beste

IMG_20260606_100628781.jpg

Etter Ä ha vÊrt hjemme en uke sÄ har jeg fortsatt Ä glede meg av opplevelsen jeg hadde i Wien, ikke minst de mer turistiske og sosiale aktivitetene, men ogsÄ High End Vienna Audio Show som var den fremste hensikten med Ä reise dit. For Ä si det rett ut sÄ var dette utrolig kult Ä oppleve og veldig givende med Ä bredde mine perspektiver pÄ mange mÄter. Fantastiske stereoanlegg men ogsÄ alle samtaler og mÞter med folk med samme interesse.

IMG_20260606_094859370.jpg

Messen tar plass pÄ Austria Center, hvilket er et enormt bygg med mange deler og etasjer. Det var veldig godt gjennomfÞrt med tanke pÄ hvor mange tusentals mennesker som skulle in pÄ morgenen, men eksakt kl.10 sÄ begynte de Ä slippe inn de spente og engasjerte besÞkerne. Jeg som var taktisk i min reiseplanlegging bodde bare 10 minutter unna og var der rett fÞr de Äpnet. For de som var der men ikke fikk det med seg sÄ fantes det en app som var veldig smart med god oversikt alle utstillere og kart over hifi landskapet. PÄ messen var det ogsÄ mange infostasjoner med folk man kunne spÞrre hvis man gikk seg bort, for stort var det.

IMG_20260606_103739109.jpg

Dette er et meget sofistikert arrangement der det har blitt lagt mye fokus for Ä prÞve Ä vise opp anleggene fra sin beste side, selvfÞlgelig med de vanlige begrensninge av romstÞrrelse og akustikk. Men allikevel syns jeg mange hadde fÄtt til en akseptabel til god lyd som ihvertfall kunne vise opp potensialet pÄ produktene. Mange og store akustiske tiltak var gjort, og jeg kan bare tenke meg hvor mye arbeid det mÄ har vÊrt bak til Ä sette opp alle demoanlegg.

IMG_20260606_102249767.jpg

Jeg valgte Ä gÄ pÄ de 2 dagene for almuen som var lÞr-sÞn da jeg tilhÞrer hifi-pÞbeln, men med VIP-billetter sÄ kunne man ogsÄ gÄtt 2 dager til pÄ tors-fre. Det jeg ikke helt hadde fÄtt med meg var at det i tillegg til denne gigantiske show ogsÄ fantes andre messer i nÊromrÄdet. Tankene mine gikk da til HÞstpuls, VÄrinfarkt og og alt hva det heter som vi har i Oslo der noen aktÞrer ikke vil vÊre med pÄ den store messen. Jeg tenkte jeg fÄr se hva jeg rekker med.

IMG_20260606_104049104.jpg

Kanskje det hadde vÊrt lurt Ä begynne i den overste etasjen og arbeidet seg nedover, men det gikk helt fint Ä ta seg frem og fÄ plass i rommene til tross for den store folkemassen som flÞt rundt lik lyden i et organisk anlegg. Det eneste problemet som oppsto var dette med hvem skal gÄ fÞrst ut eller inn i et rom, jeg lever med Ruter# sin "fÞrst av, sÄ pÄ" men tydelig er dette ikke internasjonal kutyme.

IMG_20260606_101526672.jpg

Det ble tatt mange bilder under disse dagene og det er ikke alt som er sÄ tydelig hva det er for merker, men har prÞvd Ä fÄ med noen banners slik at man kan vÊre sin egen detektiv. Dette er jo som alltid et subjektivt perspektiv fra meg, sÄ sitt stille i badekaret fÞr du ramler utover tastaturet hvis du er uenig i prissetning pÄ uber-hifi og kabler like tykke som Schwarzeneggers armer. Dette er tross alt ogsÄ en bling show pÄ sitt beste.

IMG_20260606_102635823.jpg

Det fÞrste rommet som jag satt en stund ble det spilt et ganske sÄ rart arrangement av Beethovens 9:e symfoni pÄ type klokkespill og marimba instrumenter. Her tenkte jeg at kanskje jeg slipper Ä hÞre pÄ piratmusikk og akustiske syngedamer hele dagen. Lyden var frisk og veldig klar, som et presisionsverktÞy pÄ en mÄte, med Soulution bak Auer sine hÞyttalere sÄ kanskje det ikke var sÄ rart. Demo-mannen danset rart rundt og alt fÞltes litt surrealistisk ut egentlig.

IMG_20260606_102913471.jpg

Jeg hadde jo fĂ„tt et sideoppdrag av @vim Ă„ lytte til de nya Marten Dexter, sĂ„ da ble det Ă„ benke seg foran disse hĂžyttalerne. Jeg snakket litt med en mann fra Marten som fortalte at dette skulle vĂŠre noe mellomting i hierarkiet og skulle koste 49000€. Tenkte stille for meg selv at hĂžyttalerne i bĂžttekottet har en mer eksklusiv finish enn disse IKEA-lignende boksene. Lyden var fin nĂ„r de spilte instrumental musikk pĂ„ litt lavere nivĂ„, men andre gangen jeg var inn og det ble spilt rockemusikk fikk jeg ikke helt ihop det dessverre.

IMG_20260606_104258442.jpg

Lignende opplevelse hadde jeg i rommet til Soulnote der det ble spilt Bach Brandenburg konserter, ogsÄ en god presentasjon av musikken og instrumentene dess tonalitet og klang. Men andre gangen jeg var innom og det ble spilt pop sÄ skar det i Þrene mine. Dette skjedde et par ganger under messen, og jeg lurer pÄ om det er fordi det spilles komprimert og dÄrlig opplÞst musikk som folk sikkert liker, men som hÞres ut som en plaget kanin i en mikrobÞlgeovn pÄ et hifi anlegg som skal dissekere alt i lyden.

IMG_20260606_104712349.jpg

Er man glad i store batterier og ikke stoler pÄ strÞmmen hjemme sÄ har Stromtank noen alternativ for deg. Musikk pÄ syra med batterisyra.

Etter Ä ha gÄtt rundt en stund sÄ hÞrte jeg at noen ropte pÄ meg, det var @hogen og @woodrand! De hadde vÊrt pÄ messen siden start og hadde god oversikt hvor alle ting var. SÄ vi gikk sammen hele dagen, stort takk til dere som tok godt vare pÄ meg og viste meg rundt, og for superhyggelig selskap, mange gode timer ble det.

IMG_20260606_105203209.jpg

Disse kolonnene fra Goldmund hÞrtes litt merkelig ut, men fÞltes ganske sÄ futuristik i dette sorte rommet. Kanksje de smelter godt sammen inn hos de med hÞye hvite kakkelovner. Det hÞrtes dessverre ikke sÄ helhetlig ut, og litt som at det lÄ et slÞr over alt, litt som et minne fra Covid-tiden med munnbind.

IMG_20260606_105024962.jpg

Sammenlignet med stÞrrelsen pÄ det meste sÄ var dette nok et av de aller minste anleggene jeg hÞrte pÄ. Med sine begresninger i stÞrrelse spilte det uansett overraskende bra og kult mer trÞkk enn hva man kunne forvente. CD-mediet er jo som alle vet det seneste nye i retro-trenden, sÄ her slapp man bÄde streamer og 5G strÄling i rommet. Morsomme hÞyttalere fra Boenicke.
    IMG_20260606_110513165.jpg

Bass er jo noe som ofte blir diskutert her pÄ HFS, mange filosofier og bestemte meninger pÄ hvordan det skal gjÞres for Ä fÄ riktig trÞkk i jordens bunnplata. Her har vi et alternativ for de som Þnsker Ä maksimere det uten Ä gÄ helt PA-anlegg. Som alle vet er det jo skrevet i den Hellige Bass-skriften at man mÄ ha 2 subber ellers kan man bare legge ned. Denne subwoofern var omtrent like hÞy som meg, med betydelig mer bredde.

IMG_20260606_114354975.jpg

Noe jeg ikke hadde fÄtt med meg, siden jeg gjort omtrent null forsÞk pÄ Ä lese om messen pÄ forkant, var at man flere steder mÄtte ha booket inn seg til spesielle demoer med QR-koder og andre mafiametoder. Men siden jeg er en snill fyr som ikke er sÄ digital, og har en analog telefon fikk jeg vÊre med allikevel.

IMG_20260606_114338271.jpg

Den digitale delen var DCS top of the line DAC Varese med Matrix streamer. Dette var en ganske sÄ spektakulÊr demo. De begynte med en orkesterversjon av Albeniz Iberia suite som er komponert for piano, spilt pÄ LP pÄ en ny prototype-spiller fra SME som jeg forstod det. Jeg satt godt plassert og fikk musikken brettet ut foran meg pÄ en ganske sÄ holografisk mÄte. BÄde tonalitet og klang fÞltes naturlig og uten Ä vÊre for presisjonsmeislet hvis det gir mening. Det var mer en helhetlig strÞm av lyd som traff meg, der mange andre anlegg vÊrt litt for analytisk for min smak.

Fulgt av dette ble det spilt orgelverk av Franck, crazy valg pÄ en messe, men publikum var tilstede og stille i spenning. I dette orgelverket (husker ikke helt hvilket) sÄ gÄr pedalene sÄ lavt at man nesten ikke hÞrer det - men man fÞler dem. Hele rommet ristet skikkelig, mÄlerne pÄ D'augostino monoblokkene ble som vindusvisker, men allikevel ble lyden ikke stresset eller presset. En meget interessant opplevelse vil jeg si.

IMG_20260606_114646547.jpg

IMG_20260606_133113425.jpg

IMG_20260606_133132390.jpg

En av de kulere platespillerne jeg sÄ pÄ messen var i dette anlegget med en rund subwoofer i midten. Spilleren er en Greenwich fra Wilson Benesch.

IMG_20260606_130047056.jpg

Jeg holder meg fast ved at min beste JBL-opplevelse fortsatt er hos @Cash 63 , dette spilte likt det i Horten alt for hardt og tÞrrt for min smak. Sikkert imponerende for noen, og hvis du er ute etter trÞkk sÄ visst. Men har en fÞlelse om at de eldre JBLene er noe annet en nyere generasjon. Kanskje det samme kan sies om Mark Levinson? Her ble vi ikke lenge.

IMG_20260606_123942584.jpg

Ved dette anlegget ble vi sittende en stund for Ä lytte til Maria Callas nÄr hun sÄ fabelaktig fremfÞrte "O mio babbino caro", heldivis avspilt pÄ vinyl. Fikk nesten en tÄr i Þyet mitt, og tenkte at bare musikken er bra nok sÄ blir jeg sittende litt lenger. Men anlegget spilte ogsÄ godt og med en sjelslig ton, nok til Ä fÄ denne gamle inspillingen fra dinosaurenes tid til Ä bli levende igjen.

IMG_20260606_130439387.jpg

Jeg har alltid fÄtt hÞre at tyskere og omegn liker lyden veldig analytisk og nestintill klinisk presentert. Og kanskje ligger det noe i det, men uten Ä gÄ til de mest ekstreme grader. Flere anlegg jeg hÞrte pÄ messen av tysk herkomst delte litt av den samme tonaliteten og presentasjonen. Veldig tydlig i detaljering og sÄkalt opplÞsning, at man nesten kan skjÊre en bit av musikken iblant. For meg manglet det litt varme for Ä fÄ det levende. Kanskje derfor Bladelius er sÄ populÊrt i Tyskland (TULLER).

IMG_20260606_114918869.jpg

Her sitter analog-eliten og diskuterer med blant annet Michael Fremer og andre analogfolk.

IMG_20260606_120606766.jpg

Trangt rom store hÞyttalere er en katastrofe nÄr man skal ta bilde. Men disse hornsakene fra Aenor var interessante. Til historien tilhÞr at det var en artist som satt vid siden av meg, en dame i 60-Ärene som hade spilt in en plate med sanger fra 1924. Hon spiller sammen med elitmusikere innenfor jazzverden, Miles Davis pianist nevnte hun og andre. Dette var en one-step pressing som ble Äpnet med andakt av demo-kvinnen, og sÄ mistet hun den i gulvet.. Hon lo nervÞst og sa at det ihvertfall ikke er shellac. Platen heter "Tribute to 1924" med Lyn Stanley.

IMG_20260606_122155973.jpg

Denne spilleren likte jeg ogsÄ veldig godt, AP-01 fra Yukiseimitsu Audio. Men man mÄ bla opp med en halv miljon hvis man skal ha en arm med, sÄ best Ä kjÞpe uten. Har sett og lest om denne kun pÄ nett fÞr, sÄ veldig kult Ä se den i virkeligheten, og den ser helt rÄ ut i min ydmykeste men korrekte mening.

IMG_20260606_124615019.jpg

Et annet merker jeg har vĂŠrt nysjerrig pĂ„ er Thivan Labs fra Vietnam. Flere som har hatt positive ting her pĂ„ forumet Ă„ si om hĂžyttalere i rimelig-klassen derfra. Disse lĂ„ pĂ„ 15000€ men i sammenhengen pĂ„ messen er det ganske sĂ„ billig, nesten gratis. Kanskje opplevdes dette anlegget enda mer varmt og godt utifra tidligere kliniske apparaturer jeg hĂžrte pĂ„, men jeg likte godt balansen sammen med forsterkerne fa Mavis. Ble spilt noen klassiske verk med god nerve og nydelig tonalitet og klangfarge, som minnet pĂ„ litt mer ekte ting. SĂ„ satt her litt lenger enn gjenomsnittet i andre rom.

IMG_20260606_131832473.jpg

Den dÄrligste lydopplevelsen jeg hadde var med Marten og Luxman, sÄ nei, jeg er ikke helt fanboy da. Men jeg tror noe mÄ ha vÊrt galt her, hÞyttalerne hÞrtes Þdelagt ut, eller var det musikkvalget, eller hadde japanerne glemt at det er 230v i EU, eller var det kablingen (hehe).. Marten har vel hatt feil pÄ messer fÞr tenkte jeg i min elakhet, de brann vel en eller annen gang har jeg hÞrt. Fikk ikke hÞrt dette rommet igjen dessverre. SÄ noen kanskje fikk en god opplevelse til slutt. Den stÄende spÞken ble jo "er det sÄnn Luxman spiller hjemme hos deg".

IMG_20260606_130735220.jpg

Jubileumsmodellen av TD-124 DD som jeg hadde den vanlige Ola Nordmann-utgaven av. Syns den er lekker og kunne godt hatt denne modellen pÄ avspillerbenken. Lyden kan jeg ikke si sÄ mye om som dere kanskje kan se. Tror kobber, metall og fine treslag er min greie altsÄ, andre liker lakk og lÊr.

IMG_20260606_130622668.jpg

Ønsker man en Thorens spiller som bÄde kan spille under jordskjelv og apokalypsen sÄ er det Reference modellen man mÄ gÄ for. Som en voldsom statement modell sÄ syns jeg den er brutal og tÞff. FÞlelsen av Ä stÄ ved den er som nÄr man ser en Monstertruck kjÞre over masse smÄ Rega-spillere som splittres og knuses i biter som flyr overalt.

IMG_20260606_143612365.jpg

Et anlegg som var veldig behagelig Ä lytte til var dette som stod i en vogn eller lignende som jeg fÞrst trodde var en toalett. Men her var det virkelig ikke noen drittlyd. Med en pimpad Garrard til en halv miljon omtrent sÄ var jazzmusikken som fylte rommet utrolig engasjerende og trivelig. Helt klart i toppen av opplevelser pÄ messen. Ikke noe som stakk ut, ingen imponatoreffekter med ekstra luft i diskanten som en overdrevet aircondition. Her var bare musikken rundt deg pÄ en avslappet mÄte, men fortsatt med detaljer og nyanser.

IMG_20260606_131641568.jpg

Airtight er et merke jeg var litt inne pÄ fÞr jeg havnet pÄ Luxman kjÞret, liker design men ogsÄ lyden. Her sammen med Wolf von Langa hÞyttalere, denne gang uten pleksiglass pÄ toppen.

IMG_20260606_132649194.jpg

Kan ting bli for polert, for nedhyvlet og rett og slett litt kjedelig? Med Wadax digitale bokser som skal vÊre "up there" sÄ opplevde jeg dessverre dette anlegget som melk uten mye fett. Jeg liker dynamiske topper og daler i presentasjonen i musikken, der man hÞrer at det er liv og variasjon i musikken. Men her hÞrtes det alt for likgyldig ut. Jeg prÞvde Ä fÄ opp tonen i mitt humÞr men det gikk ikke helt. Tror at hifi fort kan gÄ fra musikken, at man glemmer helheten i en musikalsk opplevelse og at det bare blir overfladisk. Det er det jeg satt igjen med nÄr jeg gikk fra dette rommet. SelvÞlgelig hadde alt blitt reddet opp med en kul platespiller som kilde.

IMG_20260606_150907576.jpg

Mine OVK kamerater tok meg med til noen av de mindre messene i omrÄdet, det var ikke sÄ langt unna. Her var det veldig mye mindre folk, da langt fra alle hadde fÄtt det med seg at de ens fantes. Det var selvsagt litt behagelig, etter Ä ha gÄtt rundt i folkehavet halve dagen. Det var ogsÄ her lydekvaliteten og de mer imponerende anleggene i min mening var plassert.

IMG_20260606_151335933.jpg

Aries Cerat har jeg lest veldig mye om og var nesten pÄ kjÞpeknappen pÄ en av deres DACer for noen Är siden. Her fikk jeg oppleve nestintill alle produkter de har tror jeg i et par rom. Dette er komponenter som veier fra 60kg opp til 130+. SÄ det er ikke akkurat tomme bokser med luft i. Det er rÞr produkter men uten Ä trenge abbonement hos Lampehuset. Lyden er hverken sliskig eller overdrevet varm, men heller balansert med fylde og Äpenhet oppover i registeret.

IMG_20260606_151616185.jpg

Mer Aries Cerat i stÞrre format! Her er kanskje messens beste lyd ifÞlge meg delt med et annet vi kommer til senere. Disse Äpen baffel konstruksjonene spilte med enorm dynamisk kontroll og like raskt som penger som blir brukt i en hifibutikk. Lydbildet var veldig stort og brettet seg utover med god dybde. Jeg gikk frem til Stavros som er mannen bak Aries Cerat og ba honom spille en klassisk LP, han var ikke langsom til Ä endre fra det digitale kalaset, som for Þvrig spilte bra det.

IMG_20260606_151627088.jpg
    IMG_20260606_152518622.jpg

Men nÄr orkestermusikken startet var det en heftig opplevelse, illusjonen av live var god hvis man kan si det sÄnn. Tonaliteten hade nok med varme for Ä oppleves som litt fyldig, med tekstur og detaljer som kom godt frem. Rommet var veldig stort i alle retninger, men det var store akustiske tiltak pÄ front og sidevegger. Her satt jeg hele platesiden og bare ble med i musikken.

IMG_20260606_151642602.jpg

Detter er Aries Cerat sin platespiller som det ble spilt fra.

IMG_20260606_155639952.jpg

PÄ den 20:e etasjen med utsikt over Donau og hele Wien var det et rom som konkurrerer med det tidligere nevnte. OgsÄ her var det full Aries Cerat forsterkere og DAC, med en Kronos Perpetual platespillere med phono trinn. HÞyttalerne er Aria MK2 fra Clarisys Audio.

IMG_20260606_155058897.jpg

Av det jeg hÞrt av panelhÞyttalere tidligere sÄ gÄr det vel ikke Ä sammenligne med dette pÄ noen enkel mÄte. Lik de seilene de ligner pÄ oppleves lyden ogsÄ Ä korse Atlanterhavet med bravur. Dette spilte bare sÄ stort og med en enorm detaljering men uten Ä bli for mye eller slitsomt. Lyden slippet gjennom disse helt uanstrengt og jeg ble overrasket i hvert eneste crescendo i orkestermusikken som ble spilt, hvilken enorm punch det var. Det spilte bÄde dybgt og hÞyt uten noe som helst slÞr som lÄ over dynamikken i det aller laveste til det sterkeste i musikken.

IMG_20260606_155623142.jpg

Her satt vi nok en time eller noe. Det var rett og slett en opplevelse bÄde for Þrene og Þynene. Utsikten fra sweetspot var jo ogsÄ i toppklasse.

IMG_20260606_155041315.jpg

Dette anlegget spilte ikke bare fantastisk, men ser ogsÄ fantastisk ut. Om noen lurer pÄ hva sylindrene pÄ gulvet er sÄ er det jordingsbokser. Det fanns en liten terrasse som gikk rundt rommet utenfor. Der ble det servert snacks og delikatesser, og etterhvert var det Äpen bar. NÄr jeg fÞlte meg som mest VIP sÄ tenkte jeg det var dags Ä dra videre.

IMG_20260606_154136252.jpg

IMG_20260606_154545968.jpg

Den fÞrste hifidagen av messa var nÄ avklart, og det med meget positive og interessante inntrykk. I godt fÞlge med likesinnede hifivenner sÄ ble dagen enda bedre, og jeg fikk med meg alt jeg hadde tenkt se pÄ. Dette var virkelig stas og moro pÄ sÄ mange mÄter.

Litt over 7 timer klokket jeg pÄ messen, og man blir jo litt sliten av sÄ mye lyd og musikk pÄ en dag. SÄ resten av kvelden gikk til Ä gÄ en fin og lang promenad med en lokalkjent venn i finere strÞk inne i sentrum.

Meget imponert over High End Vienna 2026.

vim

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.06.2003
    Antall liker
    20.091
    Sted
    Fiff Avenue
    Torget vurderinger
    12
    Takk for "turen" og herlig rapport!
    Godt du spanet pÄ Marten og kunne berolige meg med at de nye er bÄde halvstygge og styggdyre!
    Interessant at Marten/Luxman ikke spilte bra. Det skulle man eller tro var en god kombo. (Den brannhistorien fra den-gang-da vet jeg godt hvor du har fra og jeg ville kanskje tatt hĂžyde for at den historien har vokst ved hjelp av god og fri storytelling :) )

Skulle Þnsker det var like mye lekkert og variert Ä se pÄ Oslomessen!

gismo

Finnskogen❀
    Ble medlem
    13.10.2007
    Antall liker
    45.757
    Sted
    VĂŠssia i Grue.
    Torget vurderinger
    22
    Som vanlig gode beskrivelser med dertil bilder! Refleksjonene dine over bĂ„de messe, lyd, design, mangfold etc er gode og meget interresante sĂ„nn som vi kjenner deg fra fĂžr unge mannđŸ˜ŠđŸ‘ŒđŸŽ¶
    Tusen takk for turen vi hjemmesittere fĂ„r vĂŠre med pĂ„đŸ˜

gismo

• Laster inn

DiskusjonstrÄd Se trÄd i gallerivisning

• Laster inn

Topp Bunn