Hifibesøkshelg!
Etter et lite pliktløp på harryhandel med min aldrende mor, ble lørdagen avsluttet med langt mer harmoniske opplevelser, i form av besøk hos
@nlykke sammen med
@iGran.
Etter å ha kommet meg over den fantastiske utsikten (tenker primært på utsikt over Oslofjorden i alle retninger og ikke kun på alle Porschene i nabolaget) og blitt servert et glass eliksir laget på sopp (og folk sier at JEG skjenker gjestene for å sikre gode tilbakemeldinger på lyden hjemme!!!), gikk turen opp i det aller helligste. Rommet er ganske nøyaktig dobbelt så langt og samme bredde som mitt, men fortsatt ganske lite og med et toveis skråtak som gir interessante utfordringer. Petter har jobbet godt med rommet, men med de digre og godt utstyrte PMC høyttalerne med hver sin 15-tommer, er det i hvert fall ikke behov for mer bass etter min smak. Jeg ville nok dyttet noen solide bassfeller i hvert hjørne og en liten håndfull kombiplater bassfelle/diffusor i taket for å gjøre godt til enda bedre.
Det sagt, så spiller det flott, og særlig mellomtone og diskant falt veldig i smak. Strengeplukking, stemmer av begge kjønn og alt fra messingblåsere til cymbaler og orgelpiper låter vakkert!
Anlegget er i seg selv et imponerende syn og her ligger det MYE innsats bak. Det er lenge siden jeg hadde gleden av å besøke en så imponerende maskinpark! Sikora platespilleren må vel sies å være plommen i egget, men resten av anlegget er nesten like imponerende i alle ledd!
Lang historie kort: Dette ble en veldig hyggelig kveld med mye god prat, mye god musikk (det var nok av godbiter i samlingen som gjorde undertegnede smågrønn av misunnelse) og mye god lyd.
Tusen takk og på gjensyn!
Skjebnen (og skal vi være litt ærlige: mitt tidvis surrete hode) gjorde at jeg glemte igjen noen eiendeler og derfor måtte ta turen gjennom hovedstaden på ny i dag, søndag. Var det mon en underbevisst og styrt forglemmelse for å måtte ta turen tilbake…?).
Etter å ha plukket opp etterlatenskapene og slått av en prat på sydøstkantens beste vestkant, tok jeg turen ut til traktene litt nærmere mitt egentlige opphav, og besøkte
@iGran på Solbråtan (som ingen vet hvor er selvsagt - selv ikke de som er derfra).
Eieren har gjort noen tiltak med både rom og anlegg (ny CD transport og rørbytter) siden sist jeg var der og det var gøy å høre dagens versjon av dette nydelige oppsettet. Anlegget er enkelt, men består av fantastiske komponenter, med Dynaudio og Luxman ved roret, godt hjulpet av wingmen fra Teac og Canor. Det bli ingen vinylspilling i dag, men en drøy time med litt kjent og ukjent via streamer.
Et allerede vellydende anlegg spiller nå litt mer frampå og dynamisk enn jeg kunne huske det. Rørbyttene har gitt litt mer tilstedeværelse og snert, sammen med litt forsiktig omrokkering av akustikktiltak. Jeg klarte heller ikke å holde fingrene helt fra akustikkfatet under besøket, og jeg tror vi skviste ut ytterligere noen gram med snart og romfølelse med enkle grep. Selv om jeg nok kunne ønsket meg enda litt (og da mener jeg LITT) mer punch i bassområdet enn den enslige Dynaudio suben klarer, så er dette et av de rommene jeg gladelig kunne sitte og nyte musikk i timesvis uten å verken bli sliten eller miste interessen. Well done!
Takk for alltid hyggelige samtaler og gode musikkopplevelser til begge vertskap!