iGrans Mikrokosmos

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• _RoDa_

Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    20.562
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Herlig, takk!
    Passet perfekt idag, lese gjennom, skrolle sakte og håpe det ikke tar slutt på lenge.
    Setter pris på at du velger å bruke tid på så god dekning i underholdende ord og fine bilder. 🙏
    God helg 😊
    mvh

gismo

Finnskogen❤️
    Ble medlem
    13.10.2007
    Antall liker
    46.147
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    22
    Igjen strålende rapport fra din dag 2👌
    Du skriver så man bare lese seg nøye gjennom alt og flott bidrag til dine ord med bildene😊😃

gismo

iGran

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.04.2022
    Antall liker
    6.836
    Sted
    Makrokosmos
    Takk for nok en fantastisk gjennomgang av dine opplevelser i Wien 🥰
    Tror jeg må holde meg unna denne messen for de spiller visst bare klassisk musikk 😆🤪
    IMG_20260606_122952607 (1).jpg

Jeg gjorde jo mitt beste for å sortere bort austro-germansk tyrolermusikk og kleine tyske motsvarigheter til Thåstrøm.
    Dette albumet ble spilt i noen rom, gjerne på audiofil LP som man kan se - Roman Nowkas Hot 3 & Stephan Eicher - spor nr 2 Ds Lotti Schilet, prøv gjerne den.
    Foretrekker man ikke Mozart og Beethoven over dette så er apokalypsen nært forestående.

Karmana

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Antall liker
    92.677
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    43
    Vis vedlegget 1206558
    Jeg gjorde jo mitt beste for å sortere bort austro-germansk tyrolermusikk og kleine tyske motsvarigheter til Thåstrøm.
    Dette albumet ble spilt i noen rom, gjerne på audiofil LP som man kan se - Roman Nowkas Hot 3 & Stephan Eicher - spor nr 2 Ds Lotti Schilet, prøv gjerne den.
    Foretrekker man ikke Mozart og Beethoven over dette så er apokalypsen nært forestående.
    Gjorde et forsøk, og ligger nå i fosterstilling, men kan med sikkerhet rapportere at apokalypsen ikke er nært forestående!

iGran

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.04.2022
    Antall liker
    6.836
    Sted
    Makrokosmos
    Sommervarme & HiFi

IMG_20260710_154953844.jpg

For en hifi-fantast så er vel egentlig varme noe som skal være det mest gledende, bare tenk deg; du trenger ikke ta med familien på sydentur sammen med svigers, da man godt kan sitte på plenen eller parkeringen sammen (hvis du bor i blokk) og drikke Solo og spise kransekake, imens barna leker på iPad og PC i godt avkjølte rom.

Du blir ikke tvanget å prøve deg på knirkende dårlig engelsk for å bestille en pizza på en restaurant i Torrevieja, der dem uansett kan nok med svensk og norsk for å skjønne att du ikke skjønner menyen. Ikke noen klamme hotellrom med utsikt over en murvegg utenfor vinduet selvom bilderne på Booking viste noe annet.

Du trenger ikke å presse i solen sammen med din brunbrynte partner, med motiveringen at snart er vinteren her og da må man være godt forberedt for å ikke bli igjenkjent som byens albino.

1783691908155.png

Hvorfor nevner jeg alt dette? Jo fordi man kan være hjemme i sommervarmen, lukke seg inne fra varmen i lyttestolen og bruke hele feriebudsjettet på hifi, plater, tweaks og attiraljer istedenfor. En hifi-persons aller største drøm. Man hva leser jeg og ser på HFS, ikke er det planerte innkjøp eller heftige komponenter i bestilling.

Nei det er noen gretne gubber som sutrer over anlegget sitt eller andre sine anlegg, den andres opplevelser eller ikke-opplevelser, preferanser, eller andre sine inlegg som ikke er i linje med den egne selvstilte ultimate kompassen. Lyd-gatekeeping is real. Og denne evige fotballen. En tapt mulighet til å fokusere på det som er viktig i livet, oppgradering i anlegget og kjøpe det man gått å siklet på hele våren. Bruk sommervarmens goder til nye hifi-greier!

Iblant må jeg sjekke om jeg har logget inn på HFS eller om jeg har havnet på Pensjonist forbundets hjemmeside, med aldrende menn og kvinner ut på tur med passende slogan - "man kan godt leve et rikt liv etter 60+". Toppturer og nedturer er kanskje et samlende begrep for disse ovenfor nevnte tingene. Og såvidt jeg vet har jeg ikke gerontofobi, men det kanskje utvikles i det stille snart.

Samtidig så ser jeg hyggelige besøksanmeldelser og blir betrygget over at det fortsatt finnes en god kjerne her inne. Som gjør det verdt å kikke innom en gang i blant. Både @gismo nye Dynaudio og @ou812rh nye Piega virker spennende etter de nå har fått litt fartstid og kommet på riktig plass i stuen. @vim evige akustikkprosjekter, og @Cash 63 nye takdemping er interessante inntrykk å lese om. Det skjer til tross en hel del hifi rundt om, blant gressklipping og pergolatempel som skal reises.

IMG_20260606_151616185.jpg

Wien-messen ligger fortsatt varmt til minnes, og jeg lar meg fortsatt imponeres og tenke større etter den opplevelsen om lyd og hifi. Hifi-Norge føles plutselig litt trangt og konformistisk på en måte. Fordi det er hyggelig så er en tur til Horten litt planert sammen med lydkompis, uten noen større forventninger, håper på mindre asbest og mindre indisk mat der i år.

Om det er varmen som påvirker eller at toget har sluttet å gå i en måneds tid fremover uten ekstra innsatte busser, så går musikken i litt mindre skala her. Fra store orkesterverk så dreier det seg mest om solo instrumenter og kammermusikk. Når gradene senker seg utover kvelden så passer det veldig fint med Chopins Nocturnes og ballader, Schuberts pianotrios og er man litt melankolsk så hvorfor ikke Shostakovich Preludier og Fugor. Jazz med Manu Katché, og Keith Jarrett fungerer også fint til jordbær og melk.

Fortsatt god HiFi-sommer til alle! :cool:

bluesbreaker

Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Antall liker
    80.891
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Man kan godt reise til Horten å drikke kaffe og slabre, men hvorfor ikke Gøteborg? Du som kan språket og alle ting!😄
    Fortsatt God sommer I!🌞

Karmana

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Antall liker
    92.677
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    43
    Man kan godt reise til Horten å drikke kaffe og slabre, men hvorfor ikke Gøteborg? Du som kan språket og alle ting!😄
    Fortsatt God sommer I!🌞
    Jeg foretrekker Warszawa. Da vet man i hvert fall hvorfor man ikke skjønner hva de sier 😆

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn