Forsterkere Hva gjør at rørforsterkere er "kraftigere"?

na_X

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.09.2013
Antall liker
5.112
Torget vurderinger
1
Som betyr???
Forskjell på volume kontroll, 28dB gain vil forsterke signalet fra pre mer enn en på 23dB. Lav effekt og 28dB kan gi metning tidlig på volume kontrollen, høy effekt og 23dB så kan det hende pre aldri vil gi nok til at effektforsterker går i metning.
Inngangsimpedansen kan gjøre at det blir en EQ funksjon som varierer med volumet.

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.439
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
31
Forskjell på volume kontroll, 28dB gain vil forsterke signalet fra pre mer enn en på 23dB. Lav effekt og 28dB kan gi metning tidlig på volume kontrollen, høy effekt og 23dB så kan det hende pre aldri vil gi nok til at effektforsterker går i metning.
Inngangsimpedansen kan gjøre at det blir en EQ funksjon som varierer med volumet.
28 mer enn 23?
Undres om trådstarter har fått svar på hvorfor rør watt er mer enn transistor watt.
Dette med volum kontroll posisjon er det heller ingen grunn til å diskutere. En kan selvfølgelig undres.
Det meste med lyd nivå og forskjeller uttrykkes best med dB. Det er også en kilde til forvirring for mange.
Log funksjoner kan være vanskelig å forholde seg til. Blir mye synsing.
Med målinger faller det meste på plass. Om

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Antall liker
14.740
Sted
Ytterst i havgapet...
Hvis man først forstår grunnprinsippene, er nå dB-regning nokså enkelt..... når log'en er tatt ut av log... :cool:

Sist redigert:

JMM

Slava Ukraini!
Ble medlem
27.11.2016
Antall liker
12.206
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
4
Jeg har liten til ingen anelse om hvor mange watt jeg bruker til enhver tid, men med en Lab12 Suono satt til triodedrift, oppgitt til ~17W, hørte jeg forvrengning/klipping ved lydtrykk på ~90dB med mine Cheviots. Usikker på hva det vi si for kraftforbruk ved typisk lyttenivå på ~75-80dB peak, men det blir vel noe mer enn 2-3W?

møffe

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.02.2016
Antall liker
1.546
Sted
Lolland, i udkanten af Danmark
Enkelt å forklare, Møffe.
Når en transistorforstærker "klipper", spiller den ikke høyere, men 3% på en slik
låter huggorm.
En rørforsterker klipper ikke på samme måte (klipper toppen af eksempelvis en sinuskurve) men deformerer
den, des høyere, du spiller. Innenfor en viss grense naturligvis. Kald det en slags "soft-clipping".
Spiller høyere med 3% forvrengning enn med 0,1%.
Derfor låter 3% forvrengning på en rørforsterker høyere og ganske ørevenligt ift. SS, og oppfattes som mere
dynamisk.

Vis vedlegget 1162884
SS-clip vs. Tube clip.
Ser DU. Der er du spot-on. NAD introducerede en funktion på nogle af deres forstærkere, for mange år siden, der netop kaldes "soft clipping".

michell

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.09.2005
Antall liker
613
Jeg har liten til ingen anelse om hvor mange watt jeg bruker til enhver tid, men med en Lab12 Suono satt til triodedrift, oppgitt til ~17W, hørte jeg forvrengning/klipping ved lydtrykk på ~90dB med mine Cheviots. Usikker på hva det vi si for kraftforbruk ved typisk lyttenivå på ~75-80dB peak, men det blir vel noe mer enn 2-3W?
Artig kalkulator! Cheviot er vel ca 89dB 1W/1m?
For en transient (eller en pauke) må du smelle til med noen dB ekstra. 9dB ekstra blir 24W. Som du ikke har...
Skjermbilde 2025-11-24 kl. 18.38.15.png

Sist redigert:

JMM

Slava Ukraini!
Ble medlem
27.11.2016
Antall liker
12.206
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
4
Takker.

Artig kalkulator! Cheviot er vel ca 89dB/W?

Fikk samme resultat. Oppgitt til 91dB, men jeg har aldri funnet målinger og produsent-specs bruker jo å være veldig optimistiske, så jeg tipper 89 er mer korrekt.

Da finner jeg det ganske mystifistisk at jeg opplevde klipping ved ~90dB med 17W tilgjengelig. Som ble borte ved omstilling til pentode og 25W tilgjengelig.

Summa summarum så forekommer det meg at selv om ting er enkelt på papiret, eller i nettkalkulatorer, så er det ikke helt sånn i virkeligheten.

michell

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.09.2005
Antall liker
613
Takker.

Fikk samme resultat. Oppgitt til 91dB, men jeg har aldri funnet målinger og produsent-specs bruker jo å være veldig optimistiske, så jeg tipper 89 er mer korrekt.

Da finner jeg det ganske mystifistisk at jeg opplevde klipping ved ~90dB med 17W tilgjengelig. Som ble borte ved omstilling til pentode og 25W tilgjengelig.

Summa summarum så forekommer det meg at selv om ting er enkelt på papiret, eller i nettkalkulatorer, så er det ikke helt sånn i virkeligheten.
Sjekk oppdateringen min: "For en transient (eller en pauke) må du smelle til med noen dB ekstra. 9dB ekstra blir 24W. Som du ikke har..."

JMM

Slava Ukraini!
Ble medlem
27.11.2016
Antall liker
12.206
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
4
Husker ikke hva jeg spilte der og da, men pauker var ikke involvert. Mener det var snakk om noe rolig pop eller rock som var valgt for å gi et så konstant uttrykk som mulig, så noe 9dB utslag var det ikke snakk om. I så fall ville jeg hørt klipping ved samme volum med 25W tilgjengelig også.

lydogakustikk

Bransjeaktør
Ble medlem
14.06.2014
Antall liker
3.205
Følsomheten er mye lavere i bassen folkens enn oppgitt følsomhet til høyttalerne. Så for å spille like høyt i dypbassområdet kreves det mye mer effekt.

Ketil

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.05.2004
Antall liker
961
Jeg synes det spiller langt mer uanstrengt med en ekstra forsterker, hvor begge brokobles og driver hver sin høyttaler med 520 watt hver. Da tenker jeg at det er bass-elementene spesielt som drar nytte av den ekstra effekten, og Piega Coax 611 har en del av dem.

Cobra2

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2003
Antall liker
1.177
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
76
Resten av variasjonene ligger gjerne i komprimering...som gjerne lyder bra.

Musikkmannen

Helårsstemmer
Ble medlem
11.11.2006
Antall liker
28.815
Sted
I kjelleren
Torget vurderinger
2
For å illustrere noe forenklet: Den laveste C på et piano mener jeg har grunntone på 32.7 Hz. I det området vil høyttalere dine sannsynligvis spille noen dB lavere enn på den doble frekvensen. Den andre harmoniske er 65,4 Hz. På den frekvensen spiller nok høyttaleren uten særlig dB-tap. Og rørforsterkeren bidrar med sin harmoniske forvrengning med bittelitt ekstra 65,4Hz som resultat av den opprinnelige 32,7 Hz. Som da gir og oppleves som mere bass. 😺
Bösendorfer Imperial (flygel) har laveste "C" på 16.35hz. Et HERK å stemme for å si det mildt.

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
18.282
Sted
Østfold
En forsterker har ikke kraftigere watt enn en annen. Det er en del faktorer som ofte blandes sammen og resulterer i påstander som akkurat det. Men om man begynner å se på hver faktor individuelt og gjør seriøse tester så finner man raskt ut at en watt er en watt.

Typiske faktorer som bidrar til at en forsterker oppleves annerledes (nevnt tidligere i tråden også):

- Endret frekvensrespons. Mange høyttalere låter altfor tynt med en kraftig forsterker. En med høy utgangsimpedans vil typisk booste bassen.

- Høyere gain. Man føler at forsterkeren "våkner tidlig" og man innbiller seg at man kan bruke resten av volumeskalaen.

- Ulikt forvrengningsmønster, spesielt når man drar ting for langt gjør at man presser ofte en rørforsterker for langt.

Ellers er nok 2. harmonisk mest typisk for SET, mens PP gjerne produserer mer 3. harmonisk. Men 3. harmonisk er gjerne like ørevennlig som 2. harmonisk.

Topp Bunn