- Ble medlem
- 12.02.2016
- Antall liker
- 1.317
Forskjell på volume kontroll, 28dB gain vil forsterke signalet fra pre mer enn en på 23dB. Lav effekt og 28dB kan gi metning tidlig på volume kontrollen, høy effekt og 23dB så kan det hende pre aldri vil gi nok til at effektforsterker går i metning.Som betyr???
28 mer enn 23?Forskjell på volume kontroll, 28dB gain vil forsterke signalet fra pre mer enn en på 23dB. Lav effekt og 28dB kan gi metning tidlig på volume kontrollen, høy effekt og 23dB så kan det hende pre aldri vil gi nok til at effektforsterker går i metning.
Inngangsimpedansen kan gjøre at det blir en EQ funksjon som varierer med volumet.
Hvis man først ........osv.Hvis man først forstår grunnprinsippene, er nå dB-regning nokså enkelt..... når log'en er tatt ut av log...![]()
De fleste er ikke klar over at de kun lytter til de første 2-3 watteneAlt handler om kvaliteten på den første watten. Er den dårlig så er også alle de påfølgende det.
Nåja. En vil jo gjerne ha litt dynamikk da. Også om høyttalerne er tungdrevneDe fleste er ikke klar over at de kun lytter til de første 2-3 wattene
Ser DU. Der er du spot-on. NAD introducerede en funktion på nogle af deres forstærkere, for mange år siden, der netop kaldes "soft clipping".Enkelt å forklare, Møffe.
Når en transistorforstærker "klipper", spiller den ikke høyere, men 3% på en slik
låter huggorm.
En rørforsterker klipper ikke på samme måte (klipper toppen af eksempelvis en sinuskurve) men deformerer
den, des høyere, du spiller. Innenfor en viss grense naturligvis. Kald det en slags "soft-clipping".
Spiller høyere med 3% forvrengning enn med 0,1%.
Derfor låter 3% forvrengning på en rørforsterker høyere og ganske ørevenligt ift. SS, og oppfattes som mere
dynamisk.
Vis vedlegget 1162884
SS-clip vs. Tube clip.
Artig kalkulator! Cheviot er vel ca 89dB 1W/1m?Jeg har liten til ingen anelse om hvor mange watt jeg bruker til enhver tid, men med en Lab12 Suono satt til triodedrift, oppgitt til ~17W, hørte jeg forvrengning/klipping ved lydtrykk på ~90dB med mine Cheviots. Usikker på hva det vi si for kraftforbruk ved typisk lyttenivå på ~75-80dB peak, men det blir vel noe mer enn 2-3W?
Takker.
Artig kalkulator! Cheviot er vel ca 89dB/W?
2-3 watt (?). Da er det høyt...De fleste er ikke klar over at de kun lytter til de første 2-3 wattene
Sjekk oppdateringen min: "For en transient (eller en pauke) må du smelle til med noen dB ekstra. 9dB ekstra blir 24W. Som du ikke har..."Takker.
Fikk samme resultat. Oppgitt til 91dB, men jeg har aldri funnet målinger og produsent-specs bruker jo å være veldig optimistiske, så jeg tipper 89 er mer korrekt.
Da finner jeg det ganske mystifistisk at jeg opplevde klipping ved ~90dB med 17W tilgjengelig. Som ble borte ved omstilling til pentode og 25W tilgjengelig.
Summa summarum så forekommer det meg at selv om ting er enkelt på papiret, eller i nettkalkulatorer, så er det ikke helt sånn i virkeligheten.
Ihvertfall på mine Hedlundhorn2-3 watt (?). Da er det høyt...
https://sound-au.com/articles/soft-clip.htmSer DU. Der er du spot-on. NAD introducerede en funktion på nogle af deres forstærkere, for mange år siden, der netop kaldes "soft clipping".
Bösendorfer Imperial (flygel) har laveste "C" på 16.35hz. Et HERK å stemme for å si det mildt.For å illustrere noe forenklet: Den laveste C på et piano mener jeg har grunntone på 32.7 Hz. I det området vil høyttalere dine sannsynligvis spille noen dB lavere enn på den doble frekvensen. Den andre harmoniske er 65,4 Hz. På den frekvensen spiller nok høyttaleren uten særlig dB-tap. Og rørforsterkeren bidrar med sin harmoniske forvrengning med bittelitt ekstra 65,4Hz som resultat av den opprinnelige 32,7 Hz. Som da gir og oppleves som mere bass.![]()
Ja jeg har 45 watt klasse A og savner i intet med 90db/2,83v høytaler . Cruiser stort sett under 0.5 watt på normalt lyttevolum2-3 watt (?). Da er det høyt...
Har du prøvd med rør?Bösendorfer Imperial (flygel) har laveste "C" på 16.35hz. Et HERK å stemme for å si det mildt.
Nei, med stemmenøkkelHar du prøvd med rør?
![]()