Forsterkere Hva gjør at rørforsterkere er "kraftigere"?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• KJ

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Antall liker
    5.536
    Torget vurderinger
    1
    At man tar for gitt at man får f.eks 90 dB med en watt og bare legger på 3 dB for hver watt, og så regner seg fram til hvor mye effekt som er nok for sin høyttaler og for hvor høyt man vil spille. Det funker ikke alltid, ihvertfall ikke om man vil ha litt å gå på.
    Nei selvfølgelig, følsomhet + dBW er en grov tommelfingerregel, som ikke tar hensyn til detaljene. Godt nok til serviettregning, men ikke helt innertier dersom en skal vurdere faktiske forhold, som «alle» andre tommelfingerregler. Det er forresten 3 dB pr dobling av effekten, men ofte "enklere" med 10 dB pr ti-dobling av effekten.

Som diskusjonen her viser så kan det være vanskelig nok å forholde seg til hvor høyt en vil spille - RMS/gjennomsnitt eller peak ? og vi glemmer ofte dynamikken når vi diskuterer hvor mange watt som trengs. Hvor høyt vil jeg spille Telarcs 1812, sammelignet med Metallica sin Death magnetic ? (jeg vil helst ikke spille death magnetic men det er en annen sak). Det er stort forskjell på å avspille hermetikk med 30 dB i krestafaktor, sammenliknet med hermetikk med 3 dB krestfaktor. Noe i hjelkomprimert hermetikk låter alt for høyt ved 80 dB SPL, mens annen hermetikk kan ha et "komfort nivå" på f.eks. 90 dB SPL (eksl peak).

mvh
    KJ

Polka

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Antall liker
    4.786
    Torget vurderinger
    96
    Nei selvfølgelig, følsomhet + dBW er en grov tommelfingerregel, som ikke tar hensyn til detaljene. Godt nok til serviettregning, men ikke helt innertier dersom en skal vurdere faktiske forhold, som «alle» andre tommelfingerregler. Det er forresten 3 dB pr dobling av effekten, men ofte "enklere" med 10 dB pr ti-dobling av effekten.

Som diskusjonen her viser så kan det være vanskelig nok å forholde seg til hvor høyt en vil spille - RMS/gjennomsnitt eller peak ? og vi glemmer ofte dynamikken når vi diskuterer hvor mange watt som trengs. Hvor høyt vil jeg spille Telarcs 1812, sammelignet med Metallica sin Death magnetic ? (jeg vil helst ikke spille death magnetic men det er en annen sak). Det er stort forskjell på å avspille hermetikk med 30 dB i krestafaktor, sammenliknet med hermetikk med 3 dB krestfaktor. Noe i hjelkomprimert hermetikk låter alt for høyt ved 80 dB SPL, mens annen hermetikk kan ha et "komfort nivå" på f.eks. 90 dB SPL (eksl peak).

mvh
    KJ
    "Hver watt", det ble et dårlig uttrykk selvsagt. Jeg vet at det er en dobling!

michell

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.09.2005
    Antall liker
    639
    Noe i hjelkomprimert hermetikk låter alt for høyt ved 80 dB SPL, mens annen hermetikk kan ha et "komfort nivå" på f.eks. 90 dB SPL (eksl peak).

mvh
    KJ
    Når dere viser til dB her, er det dBA eller dBC? For musikkvolum egner jo dBC seg best vil jeg mene siden en da får med seg trøkket fra bassen. Men da er jo ikke 80dB særlig høyt.
    Forøvrig kreves masse effekt for å håndtere dypbass med mindre en har en horn-sub. Jeg kan spille skrekkelig høyt på mine horn med min 2x9W 300B-forsterker.
    Men for å få trøkk i bassen må jo sub-en på 300W trå til. Og den blir god og varm 😺

Terje-A

Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Antall liker
    10.296
    Sted
    .
    Torget vurderinger
    24
    Har hatt mye forskjellig i hulen, både rør og solid state A/B, men har nå tatt i bruk en 6 år gammel Marantz klasse D. (Hypex ucd102) og den minner meg fakrisk om lyden jeg hadde med rør. Artig. :)

KJ

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Antall liker
    5.536
    Torget vurderinger
    1
    Når dere viser til dB her, er det dBA eller dBC? For musikkvolum egner jo dBC seg best vil jeg mene siden en da får med seg trøkket fra bassen. Men da er jo ikke 80dB særlig høyt.
    Forøvrig kreves masse effekt for å håndtere dypbass med mindre en har en horn-sub. Jeg kan spille skrekkelig høyt på mine horn med min 2x9W 300B-forsterker.
    Men for å få trøkk i bassen må jo sub-en på 300W trå til. Og den blir god og varm 😺
    dB SPL som i lydtrykk, uten omtanke for ev vekting.

Mvh
    KJ

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn