Rognliens hifi-blogg

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • VB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2009
    Innlegg
    1.808
    Antall liker
    1.378
    Mitt er i alle fall tyst.
    Betryggende! Takk for tilbakemeldinga. Må si jeg har litt sansen for dette drivverket. Det framstår bra (uten å ha hørt det), enkelt og uten fiksfakseri.

    Med dette så setter vi "attende" til Rognliens blogg....
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.632
    Antall liker
    11.014
    Torget vurderinger
    2
    Herlig beskrivelse av P3 Tonmeister! 😀 Har ikke hørt den, men det får jeg jo lyst til ut fra det du skriver! Snodig kommentar du hadde fått der fra en med et navn som jeg velger å forkorte til B.S., forresten?? De initialene er kanskje ikke tilfeldige...😆
    Bolse er en raring. :) Men det går så fint så, har fått merkeligere ting fra ham tidligere.
     

    skorob

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.785
    Antall liker
    1.983
    Sted
    Brumunddal
    Torget vurderinger
    9
    Det er skikkelig moro å lese det du skriver, og som noen andre her skriver har jeg også "funnet meg selv" i dine tekster. Noe som har gjort letingen etter min "type lyd" veldig mye enklere. Nå har jeg vel endt opp med utstyr du selv ikke har skrevet så masse om selv, men interessen for å komme hit kan jeg takke deg mye for.

    Takk for at du har gitt meg muligheten til å entre ditt unike HIFI-hode, med fantastiske tekster og gode beskrivelser. Langt over normalen!

    Nå må jeg bare kjøre på med Black sabbath - sabbath bloody sabbath albumet her (igjen). Musikken lever fritt her :D. Ikke noe knussel og knebling vha. DSP og anna korreksjoner... Just as it is.
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.632
    Antall liker
    11.014
    Torget vurderinger
    2
    Det er skikkelig moro å lese det du skriver, og som noen andre her skriver har jeg også "funnet meg selv" i dine tekster. Noe som har gjort letingen etter min "type lyd" veldig mye enklere. Nå har jeg vel endt opp med utstyr du selv ikke har skrevet så masse om selv, men interessen for å komme hit kan jeg takke deg mye for.

    Takk for at du har gitt meg muligheten til å entre ditt unike HIFI-hode, med fantastiske tekster og gode beskrivelser. Langt over normalen!

    Nå må jeg bare kjøre på med Black sabbath - sabbath bloody sabbath albumet her (igjen). Musikken lever fritt her :D. Ikke noe knussel og knebling vha. DSP og anna korreksjoner... Just as it is.
    Joda, jeg ser jo på underteksten din, at det anlegget der leverer i nøyaktig den gata jeg har sagt en masse om gjennom årene. Fryktelig mange år siden jeg har skrevet noe om Accuphase, men de har alltid laget produkter jeg virkelig har stor sans for. Det samme gjelder for øvrig Fyne, så jeg skjønner jo at du har funnet en viss resonans i mine tekster opp gjennom :)
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.632
    Antall liker
    11.014
    Torget vurderinger
    2
    Den er ute av produksjon, stemmer ikke det? Er det ønsketenkning at underbruket deres, ifi, kan ha en DAC som ligner eller er av samme kaliber?
    Også iFi lager produkter med samme type tanker, men de har nok fokusert noe mer på muligheter enn på rent raffinement. Det sagt; jeg tror ikke denne https://ifi-audio.com/products/pro-idsd/ gjør seg veldig bort i sammenligning med AMR DAC / Pre. Veldig spennende å høre hva som skjer når du kjører den i tube+ modus... :)
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.632
    Antall liker
    11.014
    Torget vurderinger
    2
    Håper ingen har holdt pusten i vente på at jeg skulle finne frem tastaturet igjen....

    Men jeg vurderer faktisk seriøst et comeback i 2022. Motivasjonen er enkel; jeg synes fokus på perfeksjon til dels har overtatt for entusiasme og lek. Intet i veien med verken Amir eller andre som promoterer ny teknologi og perfekte målinger, men "it just doesn't move me, man...". Tanken er å være enda tydeligere fokusert enn før, og skrive kun om greier som gir meg et kick rent lyd- og musikkmessig, og gjerne være litt hifi-politisk ukorrekt i samme slengen. :)

    Jeg vet det er flere enn meg som mister litt av drivet i dagens rådende debattklima, håper å kunne være en ørliten motvekt mot det perfekte, og heller fremme litt av det som gjorde hifi gøy i "gamle dager". De "magiske" produktene; de som får musikken til å fløtte beina helt uten at du behøver å tenke på det. Jeg vil prate om gleden i et godt anlegg, og jeg vil i all hovedsak styre unna de aller dyreste greiene, da jeg mener de også kan skape oppfatninger og behov det ikke nødvendigvis er tunge grunner for.
    Det enkle er ofte det beste og akkurat det ønsker jeg å skrive om!

    Noen tanker for og i mot?
     
    Sist redigert:

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.632
    Antall liker
    11.014
    Torget vurderinger
    2
    Du kan jo opprette en patreon konto for litt tips også.
    Spennende tanke, samtidig som det sitter laaaangt inne for meg å "tigge penger" av folk. Det blir fort litt pes av sånt, avhengig av hvem som evt. sender penger, og hvorfor. Men kan selvsagt vurdere dette fortløpende, så takk for ideen. :)
     

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.532
    Antall liker
    3.076
    Torget vurderinger
    0
    Jeg vil prate om gleden i et godt anlegg, og jeg vil i all hovedsak styre unna de aller dyreste greiene, da jeg mener de også kan skape oppfatninger og behov det ikke nødvendigvis er tunge grunner for.
    Det enkle er ofte det beste og akkurat det ønsker jeg å skrive om!
    Noen tanker for og i mot?
    Gleden i et godt anlegg ligger ikke i anlegget.
    Lydgleden er selve lydopplevelsen.
    Det enkle er det beste...

    Lydopplevelsen er den ekte gleden.
    1. Plasser høyttalere der hvor lydopplevelsen i sweetspot gir best lyd.
    2. Fullfrekvent lydopplevelse er bedre - bygg/kjøp det du mangler
    3. Bestem selv hvor skapet skal stå og du vil føle lykke i lang tid framover
    4. Spill den musikken du liker - så høyt du trives med

    Ha et Godt Nytt År - og se muligheter for mer glede !
     

    Roberth

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.01.2010
    Innlegg
    2.485
    Antall liker
    276
    Torget vurderinger
    19
    Ja, altså lag satser så små som mulig og gi dem bonus innhold på de høyerer satsene. Du trenger ikke be folk om det, bare ha en link til det et eller annet sted på bloggen.
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.453
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Yes, kjør på, Håkon!! 👏

    Min og din tilnærming er nok langt fra hverandre på papiret, men jeg finner glede i å lese om andres opplevelser likevel. Målet vårt er jo det samme, å trives med lyden.
     

    Olav E

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.01.2009
    Innlegg
    593
    Antall liker
    725
    Torget vurderinger
    4
    Hei!

    Jeg synes du har noen gode tanker som er bare å ønske velkommen til. Innlegget ditt traff. Har vært på reise noen tiår i hi-fiverdenen. Er det målet eller reisen som er det viktige? Hva er målet? Når er man kommet fram?

    Etter å ha flyttet fysisk fra enebolig til leilighet er rammene for å utforske hobbyen endret for egen del. Det utfordrer tilnærmingen til hobbyen. En del utstyr er kommet inn, noe er gått ut. Så hva er man på jakt etter? Hvordan ønsker jeg å bruke anlegget(ene)? Hvilken opplevelse er jeg på jakt etter?

    Prisutviklingen på hi-fi når fantassillioner for det ypperste utstyr. Det finnes mye gode lydopplevelsen i fornuftige prisklasser, ikke minst i bruktmarkedet. Med din erfaring så vil en god guiding være kjærkomment.
    Velkommen tilbake!
     
    Sist redigert:

    reand

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    09.12.2013
    Innlegg
    291
    Antall liker
    226
    Torget vurderinger
    2
    Tror dine tanker og lydinntrykk vil treffe de aller fleste av oss som er inne på sentralen. Setter stor pris på om du deler med oss dødelige, som ikke er så bevandret i ohms lover og stående bølger😅
     

    X-Cell

    Lorden av Nord!
    Moderator
    Ble medlem
    23.10.2006
    Innlegg
    10.202
    Antall liker
    8.965
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    11
    Kjør på.. støtter deg i at det er litt magi og glede som mangler i mange "riktige" produkter..
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.132
    Antall liker
    9.285
    Torget vurderinger
    2
    Kjør på Håkon, du skriver og er entusiastisk så det smitter over.
    Selv en målefaen som jeg liker gledelige beskrivelser. Spesielt om jeg kan snappe opp litt ny musikk også.
     

    Alek264

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.06.2017
    Innlegg
    2.671
    Antall liker
    1.837
    Sted
    Høyjord
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har en fot i begge leire, jeg mener man kan imo kjøpe utstyr som man liker sammen og bruke "perfekte" til å ikke "legge til" mer enn man ønsker seg. Jeg tror det kan bli en vanskelig jungel hvis alle komponenter i anlegget har ett helt eget særtrekk. Kun min mening og jeg liker godt litt særtrekk i lyden min 😁
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.632
    Antall liker
    11.014
    Torget vurderinger
    2
    Jeg har en fot i begge leire, jeg mener man kan imo kjøpe utstyr som man liker sammen og bruke "perfekte" til å ikke "legge til" mer enn man ønsker seg. Jeg tror det kan bli en vanskelig jungel hvis alle komponenter i anlegget har ett helt eget særtrekk. Kun min mening og jeg liker godt litt særtrekk i lyden min 😁
    Kjenner jo til ditt oppsett; dessuten var det vel jeg som foreslo DSP for deg i sin tid...?
    Så jeg er slett ikke svart eller hvit, jeg heller, selv om jeg er mest opptatt det det morsomme og uvisse, framfor det sikre og (for meg) kjedeligere.... ;)
     

    Alek264

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.06.2017
    Innlegg
    2.671
    Antall liker
    1.837
    Sted
    Høyjord
    Torget vurderinger
    1
    Kjenner jo til ditt oppsett; dessuten var det vel jeg som foreslo DSP for deg i sin tid...?
    Så jeg er slett ikke svart eller hvit, jeg heller, selv om jeg er mest opptatt det det morsomme og uvisse, framfor det sikre og (for meg) kjedeligere.... ;)
    Ja det kan godt hende det var du som gjorde det :) Funker helt knall :)
     

    Nikko03

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.11.2008
    Innlegg
    4.425
    Antall liker
    2.849
    Torget vurderinger
    3
    Hiver meg på sammen med de som skriker at du må klaske pølsefingra på tastaturet igjen. Det er for det første morsom lesning. Og for det andre er det verdifull erfaringsbasert kunnskap å hente. Og det blir aldri feil 😊😊
     

    ToreP

    Musikkinteressert
    Ble medlem
    01.05.2021
    Innlegg
    1.431
    Antall liker
    3.128
    Sted
    Trondheim
    Helt enig med inpain1968! Har lest mye av det du har skrevet oppgjennom, og stadig opplevd -"jøss, jeg er ikke totalt akterutseilt"! Stå på Rognlien!👍
    Mvh ToreP
     

    Amou

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.08.2018
    Innlegg
    521
    Antall liker
    995
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    3
    Jeg vil lese dine betraktninger med glede. Jakter på mye at det du beskriver. Perfeksjonistene og målemafian kan holde på med sitt for min del så lenge jeg kan fokuser på det som gjør meg glad og ønsker å høre på musikk. Håper jeg kan leses nye innlegg på din blogg i 2022
     

    Singh

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2006
    Innlegg
    1.655
    Antall liker
    1.714
    Torget vurderinger
    1
    Har alle Audio og Fidelity, tar de fram nå og da for og lese hva du skrev og de andre. Så kjør på i 2022.
     

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.204
    Antall liker
    62.213
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Alltid velkomment med litt blomsterspråk som supplement til kalde harde «fakta». Utfordringen blir vel å skru det til slik at «feel good» anbefalinger kan diskuteres, men ikke drukner i «fraksjons-krangler».
     

    4-string

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2011
    Innlegg
    5.285
    Antall liker
    9.365
    Sted
    Interiore Simplicitate
    Jeg vil lese dine betraktninger med glede. Jakter på mye at det du beskriver. Perfeksjonistene og målemafian kan holde på med sitt for min del så lenge jeg kan fokuser på det som gjør meg glad og ønsker å høre på musikk. Håper jeg kan leses nye innlegg på din blogg i 2022
    Dette oppsummerer eget syn rimelig greit. 👍🏻

    Det sagt, skulle ønske vi kom et hakk forbi polariseringen sånn at vi klarte å hygge oss sammen igjen. Om ikke alle sammen, så i det minste mange av oss.

    Gleden over musikk har vi vel alle til felles. 😊
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.890
    Antall liker
    3.221
    Håper ingen har holdt pusten i vente på at jeg skulle finne frem tastaturet igjen....

    Men jeg vurderer faktisk seriøst et comeback i 2022. Motivasjonen er enkel; jeg synes fokus på perfeksjon til dels har overtatt for entusiasme og lek. Intet i veien med verken Amir eller andre som promoterer ny teknologi og perfekte målinger, men "it just doesn't move me, man...". Tanken er å være enda tydeligere fokusert enn før, og skrive kun om greier som gir meg et kick rent lyd- og musikkmessig, og gjerne være litt hifi-politisk ukorrekt i samme slengen. :)

    Jeg vet det er flere enn meg som mister litt av drivet i dagens rådende debattklima, håper å kunne være en ørliten motvekt mot det perfekte, og heller fremme litt av det som gjorde hifi gøy i "gamle dager". De "magiske" produktene; de som får musikken til å fløtte beina helt uten at du behøver å tenke på det. Jeg vil prate om gleden i et godt anlegg, og jeg vil i all hovedsak styre unna de aller dyreste greiene, da jeg mener de også kan skape oppfatninger og behov det ikke nødvendigvis er tunge grunner for.
    Det enkle er ofte det beste og akkurat det ønsker jeg å skrive om!

    Noen tanker for og i mot?
    Save us fra måle mafiaen tak.
     

    skranglefant

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.11.2015
    Innlegg
    2.634
    Antall liker
    4.242
    Sted
    Bartistan
    ^ ...og når den runden en vakker dag foreligger, vær nå vennlig nok til å linke til bloggen i signaturen din ;)
     

    Odd J

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Innlegg
    3.784
    Antall liker
    2.767
    Torget vurderinger
    1
    Av en eller annen grunn har jeg alltid likt å lese tester av hele anlegg, kilde +forsterker + høyttalere. De engelske bladene har ofte drevet med dette. Der skribenten setter sammen komponenter på basis av lang og bred erfaring gjennom et liv i 'hifiens tjeneste'. Lite målinger, men satt sammen fornuftig etter de grunnleggende kjørereglene rundt impedans- og effektforhold. Utover det filosoferes det relativt fritt rundt hvorfor disse komponentene er satt sammen i et anlegg. Romforhold, musikkvalg, klangbalanse - alt kan tas med i en slik løst strukturert test der feelgood og kunnskap går hånd i hånd. Dette trenger ikke være dyre oppsett. Tvert i mot, ved å bruke faglig forstand kan det settes sammen anlegg som i sum yter godt over det man kan forvente i prisklassen. Riktig matching kan jo langt på vei oppheve en del av de økonomiske tyngdelovene i denne hobbyen. HR er en av få i dette landet som har oversikt og erfaring til å gjøre dette på en bra måte! Ikke nødvendigvis med formål om å få alt til å lyde likt, men like gjerne sette sammen ulike anlegg der det vektlegges ulike ting, slik at svært mange kan bli inspirert mhp sitt lydideal.

    Så kan det jo være en tanke å ikke bare tenke nytt utstyr her, men også se på om noen har lyst til å låne bort kurante saker til formålet for en periode?
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.682
    Antall liker
    7.922
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Du skriv godt, Håkon. Og det synes eg du bør halde fram med. Det er viktig at vinklinga mot oppleving vert formidla, om det skal kunne rektrutterast nye brukarar av hifi. Lyd utan andre ambisjonar enn låg vrenging og beine frekvenskurver manglar noko viktig, som du er god til å formidle. Eg mistenkjer deg for å vere ein skikkeleg entusiast. Ver heftig og begeistra! Stå på! Lukke til!
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.806
    Antall liker
    13.463
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Tror det blir bra, jeg.
    Tenker det blir viktig at innleggene ikke blir svar på greier som skjer her inne, men dine egne opplevelser skrevet på din egen måte.
    Så får andre bruke sin fritid på å plukke i filler dine argumenter, opplevelsene står støtt likevel.
    Kanskje du skulle skapt en sånn egen figur som kunne skrevet om tingogtang i bransjen med skrått skråblikk?
    Verden er ennå ikke overbefolket av sånne som deg, som spanderer sin tid til å glede andre. Peis på!

    mvh
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn