Musikk og Hi-Fi Rognliens hifi-blogg

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
3.081
Sted
Bergen
Svar på dine to siste spørsmål: ja, nei. Men så er jeg kanskje ikke en virkelig audiofil heller, og lytter til musikk, ikke til lyd. Selv om jeg vet hva god lyd er, og kan høre forskjell på Busch kvartetten 1930 talls innspillinger gjengitt på et godt vs et dårlig anlegg.

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Antall liker
15.965
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
19
Svar på dine to siste spørsmål: ja, nei. Men så er jeg kanskje ikke en virkelig audiofil heller, og lytter til musikk, ikke til lyd. Selv om jeg vet hva god lyd er, og kan høre forskjell på Busch kvartetten 1930 talls innspillinger gjengitt på et godt vs et dårlig anlegg.
Det er langt flere dårlige rom, enn anlegg er min ringe erfaring. Snarere vil jeg heller si at det er mye hifi, billig som dyr, som kan låte overraskende bra gitt forutsetning for deres gitte arbeidsoppgaver er bra nok.

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
3.081
Sted
Bergen
Si det Arve, det er ikke så lett. Har ikke hørt så bredt på de selv om jeg selvsagt kjenner de.

Valentino

Æresmedlem
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
3.417
Sted
Ottestad
Tod und das Mädchen er Hagen Quartett. Døden gir ingen pardong når de spiller. Rett inn i apokalypsen går det.
Busch må høres i Beethoven.

Sorry Håkon om vi drar den langt ut her. Opplevelser vettu...

X-Cell

Tulling fra nord
Moderator
Ble medlem
23.10.2006
Antall liker
4.462
Sted
Narvik
Torget vurderinger
10
Trist at du slutter. Du har vært en av få skribenter jeg har gidder å lese ting fra.. litt pga at jeg mistenker vi kan like litt av den samme lyden..
Du er jo en av få Heed tilhengere som tørr å si det høyt, slik som meg ;)

Denne står på hedersplass her.. litt takket være deg :)
IMG_20200405_221908_727.jpg

HeyHo

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.10.2016
Antall liker
444
Torget vurderinger
1
Synd at du legger ned pennen Håkon,har satt stor pris din hifi blogg.
Tusen takk!
mvh

helvax

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.03.2019
Antall liker
89
Sted
Viken
Herr Rognlien (vi kjenner ikke hverandre, og jeg ønsker signalisere min respekt - hatten av). Du skrev en gang noe som førte meg til kjøp av en Doxa signatur. Det fikk aldri du vite. Det var rundt omkring året 2000. Takk:) Mitt poeng med dette - er å understreke at dine tekster inspirerer (den gangen ble først jeg gledet og interessert, og en venn som fikk høre dette hos meg - har senere tatt helt av).

Etter hvert ble det dessverre mange år uten hifi her, men de siste årene har jeg begynt pusle litt med dette igjen. Og der var fortsatt du - nå også med blogg. Og jøje - aktiv i opprivende og høyaktuelle debatter.
Jeg har etter hvert forstått at du velger annen musikk, og annen drikke, enn det jeg gjør:)...
jeg gjør også litt andre valg innen lyd.

Uansett - synes at du beskriver hifi bedre enn de fleste - med hele verdensveven som målestokk. Alltid personlig, med innlevelse og engasjement, og helt udiskutabel integritet og troverdighet (fikk også veldig lyst til å høre den AN DAC’en).

Synes det er veldig synd at du slutter å skrive om hifi. Om du gjør alvor av dette, og det blir endelig, vil jeg ta med meg inspirasjon til å la egne opplevelser bety mer enn målinger, med mindre de er samsvarende. Gjerne begge deler, men opplevelsen av musikken skal få være det viktigste for meg. Takk igjen:)

HCS

Ble medlem
22.02.2007
Antall liker
15.965
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
19
Nå som du har fått deg ny dac, hvor er forskjellen kontra APL? Enn si et visst annet smådyrt merke? Eh, har ikke nevnt bomkjøpet med ord.. :)

Hvorfor er denne tråden under OT?

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
5.198
Torget vurderinger
1
1. Nå som du har fått deg ny dac, hvor er forskjellen kontra APL? Enn si et visst annet smådyrt merke? Eh, har ikke nevnt bomkjøpet med ord.. :)

2. Hvorfor er denne tråden under OT?
1. Foreløpig litt usikker. APL kan spille SACD, det er en klar fordel. Jeg trodde nok jeg kunne komme til å bli litt skuffet over eget valg av AMR, men jeg vil ha fjernkontroll + analog inngang fra RIAA-trinnet mitt, samtidig som jeg vil ha en no feedback rørlinje, eller så nær det går. Senere års erfaringer med AN DAC'er har vært såpass overbevisende at jeg ville finne noe som ligger litt i samme retning, og heldigvis har mine erfaringer med AMR / iFi vært særdeles positive, så jeg bare bestilte. Etter ca 8 timer musikk er jeg betinget optimistisk til at dette ikke vil skape savn av APL. Den spiller faktisk veldig bra, og ser i tillegg svært velbygget ut. Dessuten håper jeg noen kjøper den APL'n av AudioAktøren, for der får de seg et smykke av en CD-spiller/DAC for en (alt for) rimelig sum.

2. Det husker jeg ikke helt.

3. Jeg har tviholdt på DAC 5 Special så du kan få høre den. Men jeg vet ikke hvor lenge den kan vente før den må forlate meg. Klarer du turen fra Gjøvik og retur på en kveld...? Litt vanskelig med godt vær og helg og sånn, men uansett. Hadde vært kul om du hadde fått med deg den opplevelsen, vet du. :)

• Liker
Reaksjoner: HCS

HCS

Ble medlem
22.02.2007
Antall liker
15.965
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
19
Ja, den har du sittet på en liten stund. Ikke bare pga meg tror jeg ;). Skal se på tidspunkt, bare dra nedover en kveld. Må bli snart. Har bursdag førstkommende helg så en lytt til en slik dac kan være en del av en god opplevelse. Du hører fra meg snarlig.

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
5.198
Torget vurderinger
1
Ja, den har du sittet på en liten stund. Ikke bare pga meg tror jeg ;). Skal se på tidspunkt, bare dra nedover en kveld. Må bli snart. Har bursdag førstkommende helg så en lytt til en slik dac kan være en del av en god opplevelse. Du hører fra meg snarlig.
Oppsettet blir da som følger:
Audiolab CDT 6000 - AN DAC 5 Special rett inn i P2 SE Signature uten volumkontroll - Doxa 8.2 Signature
Blir sånn passe høyt lyttevolum. Dette oppsettet spiller absolutt all musikk uten å bli ubehagelig, samtidig som det fyller på med masse info.
fint om du fikser å få med deg en tur, det må faktisk bli i morgen, eller neste uke, da. :)

oseanna

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.05.2007
Antall liker
80
Tja...
Det er mye jobb.
Og jeg mistet mye motivasjon av at de som definerer hva som skal måles, har bestemt hvordan den komplette virkeligheten ser ut. De tar ganske (ikke helt) feil, og jeg gidder ikke kjøre det løpet mer akkurat nå. Det finnes morsommere ting i verden enn krangel om virkeligheten. I morgen tar jeg min gamle seilbåt ut på havet, og seiler min egen sjø, det er meldt strålende vær her østpå.
Jeg skjønner deg godt.
I særlig en av disse trådene hadde dine motdebattanter en veldig aggessiv og bedrevitende tone. Det var ubehagelig å lese og det måtte være enda mer ubehagelig å være mottaker for disse nedlatende skolemesterne. Det er underlig at det ikke er mulig å diskutere på en sivilisert og høflig måte i dette landet.

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
5.198
Torget vurderinger
1
Intr. å lese denne blekka etter å ha vært hos deg..Sto og endel annet intr i den... For min del er dagens utgave av hifiblekker bare en blek skygge av det som en gang var...

Det der hadde jeg helt glemt, gitt. Takk for påminnelsen! :)

I hovedsak enig i min egen artikkel fortsatt, men har kommet til at DAC med god volumstyring fungerer bedre enn jeg trodde den gangen. Dessuten har jeg nedgradert smått om senn, men med musesteg, sånn at jeg har bevart hoveddelene av gjengivelsen. Men jeg kommer alltid til å tenke at Audio Note er svaret på alle problemer, selvsagt. :)

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
5.198
Torget vurderinger
1
Var forresten og hentet en Pro-Ject CD Box RS2 https://www.project-audio.com/en/product/cd-box-rs2-t/, og til tross for min skepsis overfor mulige endringer i lyd grunnet lesebrillene som benyttes på CD-platene, må jeg motvillig innrømme at dette var rimelig interessant, da! Bevare meg vel, mye mystisk i verden.

Og til HCS: Til helga skal jeg prøve den med AN DAC 5... :geek:

HCS

Ble medlem
22.02.2007
Antall liker
15.965
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
19
Var forresten og hentet en Pro-Ject CD Box RS2 https://www.project-audio.com/en/product/cd-box-rs2-t/, og til tross for min skepsis overfor mulige endringer i lyd grunnet lesebrillene som benyttes på CD-platene, må jeg motvillig innrømme at dette var rimelig interessant, da! Bevare meg vel, mye mystisk i verden.

Nett og lite, slik endel moderne spillere har blitt. Pc innmat og stabile, men er det forskjell på de.. Tenderer nok til å tenke JA, desverre. Gratulerer, lett å like den der.. :)

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
5.198
Torget vurderinger
1
Nett og lite, slik endel moderne spillere har blitt. Pc innmat og stabile, men er det forskjell på de.. Tenderer nok til å tenke JA, desverre. Gratulerer, lett å like den der.. :)
Rett og slett litt sjokkskadet her jeg sitter... Plutselig mye mer dynamikk i AMR'en!!

Nei, får rive meg løs og finne fram rulleskøytene, selv om det jeg aller helst vil ha akkurat nå, er kalde øl og heite jenter...

Roberth

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2010
Antall liker
223
Torget vurderinger
17
Så hvordan tenker du at du skal justere volum da? passiv eller aktiv pre?

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
5.198
Torget vurderinger
1
Så hvordan tenker du at du skal justere volum da? passiv eller aktiv pre?
Svaret på det er vel sånn omtrent "ja". :)

Har prøvd en del dyre forforsterkere etter en del ganske dyre DAC'er, og det jeg har funnet ut at noen DAC'er med digital volumstyring (f.eks. Hegel toppmodell, PS Audio, APL...) ikke har noen fordeler av å kjøres gjennom en forforsterker, de låter aller best rett inn i effekttrinnet. NB! Dette gjelder ikke alle DAC'er med digital volumstyring, men noen av dem gjør dette ekstremt overbevisende. I dag benytter jeg meg av en DAC / pre fra AMR, og jeg er usikker på eksakt hvordan denne kontrollerer volum, men de har fått til en veldig gjennomsiktig løsning, i det minste.

soundscape

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.09.2005
Antall liker
6.441
Sted
Nordre Follo
Torget vurderinger
7

Morsomt at flere oppdager denne lille perlen. Den spiller ringer rundt det jeg har prøvd av drivverk tidligere :)

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
5.198
Torget vurderinger
1
Morsomt at flere oppdager denne lille perlen. Den spiller ringer rundt det jeg har prøvd av drivverk tidligere :)
Ja, dette er helt over i området der "Åndenes makt" rår grunnen, synes jeg. I min oppfatning av virkeligheten skal drivverk ha lite og ikkeno' å si for sluttresultatet, men dette her...??!?? Jeg gir meg ende over.

soundscape

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.09.2005
Antall liker
6.441
Sted
Nordre Follo
Torget vurderinger
7
Verd. CD Box RS2 T , så spanderte jeg power box til den også. Ikke at den switch mode vorta gjør noe ugang med selve drivverket, men jeg følte den gjorde merkelige ting med Dac'en.

soundscape

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.09.2005
Antall liker
6.441
Sted
Nordre Follo
Torget vurderinger
7
Ja, dette er helt over i området der "Åndenes makt" rår grunnen, synes jeg. I min oppfatning av virkeligheten skal drivverk ha lite og ikkeno' å si for sluttresultatet, men dette her...??!?? Jeg gir meg ende over.
De som har utviklet dette drivverket mener at det gruser alt som er laget når det gjelder korrekt avlesing. De fleste drivverk har for stor feilprosent i avlesingen, og feilkorreksjon slår inn , men klarer ikke gjenskape signalet 100%. Ingen voodoo egentlig.

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
5.198
Torget vurderinger
1
Verd. CD Box RS2 T , så spanderte jeg power box til den også. Ikke at den switch mode vorta gjør noe ugang med selve drivverket, men jeg følte den gjorde merkelige ting med Dac'en.
Betyr det at du også benytter ProJect DAC?
Jeg mater AMR DP-777 SE via XLR. Inntil videre lever jeg nok greit med medfølgende strømforsyning.

cbarth1

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.08.2012
Antall liker
1.405
Sted
Arendal
Torget vurderinger
2
Egentlig ganske synd at du dro inn årene som skribent før du fikk testet det Project drivverket Håkon 😊

Topp Bunn