Jevn frekvensgang, er det noen vits?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    For ingeniørhuer er det litt viktig å holde styr på begrep. Oppløsning kan måles og karakteriseres som antall bits bitdybde, antall dB signal/støy-forhold, prosent forvrengning, dB signal/støy og forvrengning, osv.

    Det er noe annet enn båndbredde som beskrives i antall Hertz fra høyeste til laveste frekvens, som regel med en toleranse om -3 dB i hver ende. Det henger i sin tur sammen med samplingfrekvens, så et digitalt medie med f eks 192 kHz samplefrekvens kan gjengi frekvenser opp til 96 kHz, halve samplingfrekvensen. Middelaldrende menns ører er noe annet enn det igjen.

    En klasse A-forsterker som greier å gi mange tusen watt i 1/2 ohm og fortsatt være en klasse A-forsterker kunne vært interessant å se. Kjøleflensene på den også.
    Springvannkjøling er noe man brukte i dataverdenen på beistene. I -/FI verden kan man hente in returvarme till VV berederen via en varmepumpe/veksler....
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Men - en forsterker som skal levere 9 kW i klasse-A, må nødvendigvis bruke minst 18 kW i tomgang. Tror vi er et stykke unna det uansett.
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.300
    Antall liker
    3.647
    Torget vurderinger
    1
    16A fra 230V er noe slikt som 3.6KW..
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.429
    Antall liker
    35.214
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Men - en forsterker som skal levere 9 kW i klasse-A, må nødvendigvis bruke minst 18 kW i tomgang. Tror vi er et stykke unna det uansett.
    Just det. 18 kW på tomgang er 78 ampere kontinuerlig fra 230 V stikkontakt, alt sammen avgitt som varme. Ved nærmere ettertanke er det vel mer vanlig å regne 30 % effektivitet i klasse A, så en 6 kW klasse A-forsterker vil vel snarere utvikle 20 kW konstant varme og dra 87 A strøm kontinuerlig, enten den spiller eller ikke. Til sammenligning, når jeg sprengfyrer i min Jøtul F118 vedovn gir den ca 12 kW varme. Da blir det ganske fort ganske varmt i huset.

    Peak power er et udefinert begrep, forresten. Det er kanskje å forstå som sveiseflammen på kortsluttede terminaler i den brøkdelen av et sekund det tar å tømme energilagrene i kondensatorer og trafo, men ikke så mye mer enn det.
     
    Sist redigert:

    Alek264

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.06.2017
    Innlegg
    2.671
    Antall liker
    1.838
    Sted
    Høyjord
    Torget vurderinger
    1
    Enig det, den er oppgitt 175watt i ren klasse A og det som det spilles i. Peak på 6000watt må den gå i klasse B. Det er kanskje en teoretisk Ohm for å beskrive strømstyrken?
    Ja, jeg tror ingen kjøper denne fordi de trenger 6000w i 1/2 Ohm peak :)
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.589
    Antall liker
    14.495
    Sted
    Langesund
    Ja, jeg tror ingen kjøper denne fordi de trenger 6000w i 1/2 Ohm peak :)
    Mine gamle slitne DP'er, som av Stereo+ ble karakterisert som aldrende og forbigått av det nye flotte i high end verdenen, holder fortsatt mål

    De overrasket det danske bladet, og i torturbelastningen 0,6 ohm klarte de 92,5 A. Blir vel noen watt det også
    pulspower.png
     
    L

    larsmartin

    Gjest
    Just det. 18 kW på tomgang er 78 ampere kontinuerlig fra 230 V stikkontakt, alt sammen avgitt som varme. Ved nærmere ettertanke er det vel mer vanlig å regne 30 % effektivitet i klasse A, så en 6 kW klasse A-forsterker vil vel snarere utvikle 20 kW konstant varme og dra 87 A strøm kontinuerlig, enten den spiller eller ikke. Til sammenligning, når jeg sprengfyrer i min Jøtul F118 vedovn gir den ca 12 kW varme. Da blir det ganske fort ganske varmt i huset.

    Peak power er et udefinert begrep, forresten. Det er kanskje å forstå som sveiseflammen på kortsluttede terminaler i den brøkdelen av et sekund det tar å tømme energilagrene i kondensatorer og trafo, men ikke så mye mer enn det.
    Dette virker mer riktig, men under 1% forvrengning ved full power. Hva sier du til det?
    Gryphon power amps, it’s rated to deliver a significant amount of pure class-A power -- in this case, 175Wpc into 8 ohms, 350Wpc into 4 ohms, or 700Wpc into 2 ohms. The Mephisto should be stable into any known loudspeaker load, and is claimed to produce 6000Wpc (in class-A/B, of course) of peak power.
     

    erk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    2.040
    Antall liker
    3.944
    Sted
    Tårnåsen
    Du motsier ikke Sigberg med du skriver her. Poenget er å få frem signalet uten hørbare endringer, ikke hva du subjektivt foretrekker.

    Hva legger du i «det musikalske og oppløsning» når forsterkeren beviselig ikke endrer noe som helst annet enn å forsterke signalet? I mitt hode må det da enten være innspillingen eller høyttaleren du ikke er fornøyd med, og at du derfor ønsker å tilføre eller endre et eller annet i signalet. Oppløsning er målbart som signal/støy-forhold og fravær av intermodulasjonsforvrengning. Lav oppløsning er definitivt ikke et generelt problem på dagens klasse D-forsterkere.

    Vis vedlegget 751270
    Vis vedlegget 751271
    Skal ikke blande meg opp i "klassediskusjonen" så tett etter valget, og har flere typer som funker fint hjemme :)

    Men hvorfor måler man ikke med mer kompleks og representativ last? I hvilken grad kan målinger via en 4 ohm eller 8ohm resistor overføres til reelle høyttalerlaster? Her er et interessant eksperiment som tyder på at målinger med kompleks last kan være nyttig (og kanskje nødvendig) for å forklare hørbare forskjeller mellom effektforsterkere:

    Litt relatert, Technics har implementert Load Adaptive Phase Calibration ved å faktisk måle *med* høyttaleren in-the-loop og korrigere impulsresponsen i DSP. Her er markedsjippoen:
    The impedance of a speaker is not constant: it varies according to frequency, thus altering the loading on an amplifier and therefore potentially the sound. Technics is able to measure an amplifier’s frequency amplitude-phase characteristics with speakers connected, and has developed a speaker impedance adaptive optimization algorithm using digital signal processing to achieve ideal impulse response. Correction processing based on the new algorithm achieves a flat frequency response for both amplitude and phase, not possible in conventional amps, and delivering a sound with rich spatial expression.

    Feedback-løsninger er vel også ment å korrigere for lasten uten at målinger gjennom en resistor tar fullt ut høyde for forskjellige løsninger for dette?
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.291
    Antall liker
    16.341
    Sted
    Østfold
    Dette virker mer riktig, men under 1% forvrengning ved full power. Hva sier du til det?
    Gryphon power amps, it’s rated to deliver a significant amount of pure class-A power -- in this case, 175Wpc into 8 ohms, 350Wpc into 4 ohms, or 700Wpc into 2 ohms. The Mephisto should be stable into any known loudspeaker load, and is claimed to produce 6000Wpc (in class-A/B, of course) of peak power.
    Jeg mener også Sharp hadde noe greier som kunne levere 10 000W PMPO. Med fete kjøleribber i plast. Tror den kostet flere tusen kroner.

    Men on a serious note, den forsterkeren du snakker om er vel ikke bygget rundt en kontrollsløyfe, og da vil forvrengningen være sånn midt på treet ved lave effekt, også øker den hele veien. Så skal man oppgi effekten ved 0,1 eller 0,01% THD er det vanskelig å få noe særlig effekt i det heletatt. Hadde den vært bygget som en komposittforsterker ville den holdt seg langt under 0,01% helt til den klipper. Da hadde det iofs også vært fullstendig overflødig med klasse A, men ikke sikkert den hadde passet like godt i markedssegmentet.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.429
    Antall liker
    35.214
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Dette virker mer riktig, men under 1% forvrengning ved full power. Hva sier du til det?
    Gryphon power amps, it’s rated to deliver a significant amount of pure class-A power -- in this case, 175Wpc into 8 ohms, 350Wpc into 4 ohms, or 700Wpc into 2 ohms. The Mephisto should be stable into any known loudspeaker load, and is claimed to produce 6000Wpc (in class-A/B, of course) of peak power.
    Definisjonen av forsterkereffekt er gjerne den effekten som får forvrengningen til å nå 1 %. Stort sett alle forsterkere har 1 % THD+N ved oppgitt nominell effekt i en bestemt last, rett og slett fordi det er hva som måles. Da er den sånn passe langt inn i klipping.

    Eksempel, oppgitt effekt 400 W i 4 ohm, hvor den krysser 1 % THD+N ved 420 W eller deromkring. Ved 200 W i 4 ohm har den 0,00015 %. Deretter slipper den opp for spenningssving og begynner å kutte toppene av bølgeformen. Formen på kurven fra 200 W og opp er stort sett gitt av formen på en sinusbølge og båndbredden på måleapparatet. Det som skjer er høyst forutsigbart, men det er da heller ikke meningen at denne skal opereres i klipping. Dette er en klasse D komposittforsterker.

    1632757093726.png


    Det jevne fallet i kurvene opp til 100-200 W viser at det stort sett bare er termisk bakgrunnsstøy, ikke egentlig forvrengning. Hakkene i kurvene, f eks ved 15 W i 8 ohm, er bare måleinstrumentet som endrer skala. Forvrengningen begynner først å bli målbar når kurven flater ut og begynner å stige igjen. Ved 100 W i 8 ohm og 0,00013 % THD+N har denne en SINAD på 117 dB, noe som tilsvarer 19,5 bits oppløsning.
     
    Sist redigert:

    Armand

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Innlegg
    2.956
    Antall liker
    6.999
    Sted
    Kongsberg
    Ikke helt enig den konklusjon, men ikke prøvd alle klasse d. Hadde 2 stk eximus jeg testet mot psaudio Stellar 1200, merkelig nok var eximus bedre. Men mot mbl og gryphon bleknet alt. Kladde d har krefter, men mangler det musikalske og oppløsning.
    Som nevnt tidligere så er det like stor forskjell på klasse D forsterkere som andre typer forsterkere.
    Den PSAudio forsterkeren er OK og vil nok ikke farge lyden nevneverdig opp til 50W, men over det begynner den å gjøre helt andre ting enn mange andre klasse D forsterkere som holder forvrengning nede på langt under 0,003% hele veien til 1kW.
    1632769305050.png
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Slik gjorde vi det for sånn ca 35 år siden..... (integrert, ekte fullbalansert), itteno filter nei.... målt på terminalene (til høyttalerkablene) og, nei, den "klipper" aldri. Den takler enkelt 1 OHMs last. Den takler og ren kortslutning på utgangene, like så høyohmige høyttalere.

    AMP.jpg

    Men det er ikke i nærheten av halve eller kvarte sannheten.....

    Andre modeller leverte mange hundre watt med lavere forvrengning. Sånn gikk nå åran,
     
    Sist redigert:

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    7.064
    Antall liker
    16.905
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Som nevnt tidligere så er det like stor forskjell på klasse D forsterkere som andre typer forsterkere.
    Den PSAudio forsterkeren er OK og vil nok ikke farge lyden nevneverdig opp til 50W, men over det begynner den å gjøre helt andre ting enn mange andre klasse D forsterkere som holder forvrengning nede på langt under 0,003% hele veien til 1kW.
    Vis vedlegget 751391
    Jeg vurderte Stella 1200 på et tidspunkt, glad jeg tok til vet.
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.908
    Antall liker
    11.297
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Hm... mange rare innspill.... Den der greia som skal gi 6000W i 0,2 ohm.... det er faktisk bare ca 35V, - men samtidig 173 A..... så tror ikke det.. vel,- kanskje i et millisekund....
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Det store spørsmålet er hvordan forsterkeren takler en så rufsete last som høyttalere defacto er når belastningen øker.
     
    Sist redigert:
    • Liker
    Reaksjoner: erk

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.577
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    Vet ikke helt hvor
    Altså det er vanskelig å få til og er ofte ikke engang hørbart, altså egentlig ganske meningsløst og styre med en litt opp og ned frekvenskurve..
    Men alle vil ha det, det er der skryte målingene vinnes!
    Hadde man hatt 10 like rom men med 10 ulike frekvenskurver, hvorav en var rett, ville du ikke gjenkjent den.
    Etterklang og tidsdomene er mye viktigere, og forvrengning osv.
    Altså jeg har sluttet å bry meg, går det litt opp på 70 og 150, og litt ned på 110 og 220Hz, driter i det.
    Bare å flytte seg litt så er det helt forskjellig....
    For å svare på tråden litt.
    Jeg lot MiniDSP SHD Studio ta en måling. Og lot Studio fikse hele skiten fra 20 til 20.000 hz

    Har ikke målt i rew, men det skal jeg gjøre, så jeg ser hvordan det er nå.
    Tror ikke det er helt flatt..
    Men jeg liker det. Ja 😊👍
     

    erk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    2.040
    Antall liker
    3.944
    Sted
    Tårnåsen
    Det store spørsmålet er hvordan forsterkeren takler en så rufsete last som høyttalere defacto er når belastningen øker.
    Ja det var også derfor jeg nevnte denne, som tyder på at det kan være bryet verdt å måle under mer kompleks last:
     
    Sist redigert:
    L

    Lassencad

    Gjest
    Less is more??
    Jeg havde i en del år en Sugden A28 som jeg faktisk var meget glad for. Indtil den eksploderede🧨
    Her var der ingen mulighed for at justerer noget som helst.

    I dag kan jeg tilpasse mig stort set hvilken som helst rum/stue. Så Less is more giver jeg ikke meget for .
    De indspilninger vi lytter til er alligevel så manipuleret at jeg nyder at kunne ændre og tilpasse til min Lyd.
    Så jo flere muligheder jo bedre. :)
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Da burde du se nærmere på slike :)


    Bra å ha på fly også. Hjelper mot kjærring og barnestøy mm.

    Audio-Technica ATH-ANC500BTNV QuietPoint Wireless Active Noise-Cancelling Headphones, Navy
    Visit the Audio-Technica Store
    3.8 out of 5 stars 112 ratings

    BrandAudio-Technica
    ColorNavy
    Connectivity TechnologyWireless
    Model NameATH-ANC500BTNV
    Form FactorOver Ear
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.300
    Antall liker
    3.647
    Torget vurderinger
    1
    Mye støy i stua, må kanskje flytte til månen men luft i headsettet. Her er målinger med og uten ventilasjon
    Altså, dette er det som er av støy hjemme med og uten ventilasjon? Grunnstøy?
     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.140
    Antall liker
    6.577
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Ellers tildels på tema, så er det jo både fascinerende og ganske synd at EQ/DSP har fått så dårlig rykte blant hifientusiastene.

    Faktum er at det er ren flaks om man med frittstående høyttalere uten EQ/DSP, eller engang en sub til å justere nivået i bunn treffer skiva i eget rom. Noe de flestes evige jakt på den perfekte lyden langt på vei er vitne om. Man bytter stadig høyttalere, forsterkere eller introduserer diverse magiske remedier for å komme i mål.

    Det er umulig for en høyttalerprodusent å lage en høyttaler som låter riktig i ethvert lytterom, og det krever ikke mer enn en dB eller to for mye eller lite et eller annet sted i den samlede responsen av høyttalere og refleksjoner i rommet før høyttalerne ender med å låte for tynne, for skarpe, for rumlete eller hva det måtte være. I mange tilfeller kunne en bred justering av klangbalansen ryddet opp i det, og i bassen kreves det i 99% av tilfellene justering for å få noenlunde fornuftig respons. Men neida, man kjøper heller ny strømkabel til 10,000 enn å introdusere (grøsninger nedover ryggen) DSP i oppsettet. :unsure:
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    9.003
    Antall liker
    12.884
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Kanskje mange rett og slett bare VIL ha en ujevn frekvensrespons.
    Fordi de har vent seg til det over tid, og synes da at jevn respons låter rart og unaturlig.

    ...jeg tror faktisk jeg har vært der litt selv, for mange år siden.
     

    Knubie

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.06.2020
    Innlegg
    1.728
    Antall liker
    719
    Sted
    Bergen
    Ellers tildels på tema, så er det jo både fascinerende og ganske synd at EQ/DSP har fått så dårlig rykte blant hifientusiastene.

    Faktum er at det er ren flaks om man med frittstående høyttalere uten EQ/DSP, eller engang en sub til å justere nivået i bunn treffer skiva i eget rom. Noe de flestes evige jakt på den perfekte lyden langt på vei er vitne om. Man bytter stadig høyttalere, forsterkere eller introduserer diverse magiske remedier for å komme i mål.

    Det er umulig for en høyttalerprodusent å lage en høyttaler som låter riktig i ethvert lytterom, og det krever ikke mer enn en dB eller to for mye eller lite et eller annet sted i den samlede responsen av høyttalere og refleksjoner i rommet før høyttalerne ender med å låte for tynne, for skarpe, for rumlete eller hva det måtte være. I mange tilfeller kunne en bred justering av klangbalansen ryddet opp i det, og i bassen kreves det i 99% av tilfellene justering for å få noenlunde fornuftig respons. Men neida, man kjøper heller ny strømkabel til 10,000 enn å introdusere (grøsninger nedover ryggen) DSP i oppsettet. :unsure:
    Akk ja Thorbjørn hvis folk bare skulle diskre grovtilpasse litt/mer eller mye på akustikken og bruke DSP som Audiolense etc. så hadde alle landets HiFi asyl gått konken. Imorgen.
    Jeg kjører jo DSP så jeg burde da være den siste til å mene at ikke rett frekvensgang er viktig,. Jeg kan skru den av og på og kjøre bare delvis korrigering til valgte frekvenser, og styre med mange ulike targeter (frekvenskurve mal). Alt høres ulikt ut, og jeg innbiller meg ikke bedre bare forskjellig...
     
    • Liker
    Reaksjoner: KMR
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn