Jevn frekvensgang, er det noen vits?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • M

    MusicBear

    Gjest
    Høres ut som om vaffeljernet ditt måler dårlig men lager bra vaffler? Her trengs mer dokumentasjon.. Hverken biff i stålpanne eller vafler i et udokumentert vaffeljern kan bli bedre. Har du målt temperaturen? Placebo MusicBear..dette kan du ikke bevise. Antakelig smaker du med øynene, kan også være nostalgi selvfølgelig, jeg er ikke psykolog :cool:
    Well, forskjellen er den samme som når du steiker i ei tjukk og blytung støpejernpanne - mot ei vanlig tynvegga panne. Vaffeljernet jeg snakker om bruker også nesten dobbelt så mye strøm som et vanlig jern (som en klasse A forsterker gjør, antar du hører forskjell på forsterkere konstruert som klasse A eller A/B) :)
     

    Armand

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Innlegg
    2.936
    Antall liker
    6.904
    Sted
    Kongsberg
    Erfaringen jeg har innen strøm er alt er prosenter, ikke enten eller. Om en har perfekt sinus uten støy inn i strømforsyningen, har det ingen fordeler?
    Jeg bare lytter til at det oppleves som bedre lyd.
    Frekvensresponsen er selvsagt lik, og vet ikke om en Umik er nøyaktig nok oppi 16-20khz området til å måle mikro forskjeller?
    Det er ingen tvil om at en ren 50Hz er det beste siden det ikke er alle apparater som takler høyfrekvent "skit" på nettet dessverre. Selv om de koster latterlig mye penger...
    Mikroforskjellene du snakker om kan jo være en forskjell i støy og/eller forvrengning som kommer fra støy på nettet. Det kan jo hende det sitter litt i hodet også?
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    8.964
    Antall liker
    12.827
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Jeg kontaktet designeren av dette makkverket og påpekte disse tingene, men han ble sur :LOL:
    Takk for opplysningen.
    Der fikk jeg enda en bekreftelse til fortsatt å handle utstyr og komponenter fra pro audio bransjen.

    Det trenger ikke nødvendigvis bety at såkalte high end aktører Ikke har noe å fare med, men jeg tror at det egentlig er svært få av dem som kan tilby produkter som utgjør en betydelig økt forbedring av kvalitet som kan forsvares prismessig.
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.565
    Antall liker
    34.156
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Der fikk jeg enda en bekreftelse til fortsatt å handle utstyr og komponenter fra pro audio bransjen.
    Det er jaggu ikke alt i pro-segmentet som holder mål heller. Der også er det fornuftig å sjekke databladene nøye.
     

    Armand

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Innlegg
    2.936
    Antall liker
    6.904
    Sted
    Kongsberg
    Takk for opplysningen.
    Der fikk jeg enda en bekreftelse til fortsatt å handle utstyr og komponenter fra pro audio bransjen.

    Det trenger ikke nødvendigvis bety at såkalte high end aktører Ikke har noe å fare med, men jeg tror at det egentlig er svært få av dem som kan tilby produkter som utgjør en betydelig økt forbedring av kvalitet som kan forsvares prismessig.
    La meg legge til at det er mange seriøse som lager svindyre ting som er meget bra også da. Det er bare viktig å ikke la prislappen bestemme om det er bra eller ikke.
     
    L

    larsmartin

    Gjest
    Det er ingen tvil om at en ren 50Hz er det beste siden det ikke er alle apparater som takler høyfrekvent "skit" på nettet dessverre. Selv om de koster latterlig mye penger...
    Mikroforskjellene du snakker om kan jo være en forskjell i støy og/eller forvrengning som kommer fra støy på nettet. Det kan jo hende det sitter litt i hodet også?
    Uten tvil sitter mye i hue, men det gjør det beste.
    Har mange gode ører innom jeg ber om kritisk lytting så jeg ikke roter meg vekk.
    Det er ikke sånn vi kaster inn produkter og satser på det funker. Har sikkert brukt like mange om ikke flere timer på anlegget enn en diy bruker på sitt. Jeg kjøper ikke flere idiotiske bokser til 200’ om jeg ikke hadde hørt noe forskjell.
     
    Sist redigert av en moderator:

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.565
    Antall liker
    34.156
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Ja.
    Jeg handlet 4 stk like effektamper, og 2 av dem feilet, men jeg fikk iallefall tilbake utlegget.
    Mine to Crown 2502 var verken dyre eller billige litt under 10k og de gjør en glimrende jobb som bassforsterkere. Kobler jeg dem derimot opp på Evidencene suser det litt i sivet og holder ikke helt mål føler jeg. Legge tll at Evidence ikke er utpreget effektive.
     

    Armand

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Innlegg
    2.936
    Antall liker
    6.904
    Sted
    Kongsberg
    Om strømrensmakkapæren medfører økt impedanse er det ikke sikkert man tjener på "renere" strøm nei. Synes alle som er sterke i troen på disse strømrenserne burde sette seg grundig inn i temaet strømforsyning. Som @Armand, har jeg også sett mange rare løsninger rundt om, slik som likeretterens avkoblingkondisser pent plasser på kretskortet flere cm unna brua. Slik blir det fort høyfrekvent kryp av pga av serieinduktanse.
    Typisk eksempel på noen som klarer å lage et kretskort ut i fra et skjema men som ikke skjønner bæret av hva som er poenget med de forskjellige komponentene. De synes det ser ryddigere ut å lage en fin rekke med røde Wima kondensatorer på ett sted enn å sette de der de gjør den jobben de egentlig skal. Tar seg jo bra ut i brosjyrene må vite...
    I akkurat dette eksempelet hjelper det ikke om sinusen til strømnettet er aldri så fin siden diodene og kondensatorene og banene på kretskortet lager en flott liten radiosender som aktiveres 100 ganger i sekundet :ROFLMAO:
     

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    6.950
    Antall liker
    16.438
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Dårlig med kompetanse her annet en hva jeg har erfart selv så da må jeg kanskje slutte å diskutere her på forumet. Og siden DU ikke orker snakeoil diskusjon så får vi bare la være det tenker jeg.

    Når man har interessante tråder som stadig havner på ett tema man ikke klarer å få noe enighet i og man bare flytter diskusjonen til en tråd som er aktiv så er det frustrerende syntes jeg, hvis det betyr noe.
    Min innlegg var at hifisentralen var for alle. Så sparket jeg begge veier. Noen drar snakeoil kortet litt for rask/ofte, mens andre hardnakket prøver å frelse som et Jehovas vitne. Chill ned og nytt helgen. Det er rom for alle😅
     
    • Liker
    Reaksjoner: KMR

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.565
    Antall liker
    34.156
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Typisk eksempel på noen som klarer å lage et kretskort ut i fra et skjema men som ikke skjønner bæret av hva som er poenget med de forskjellige komponentene. De synes det ser ryddigere ut å lage en fin rekke med røde Wima kondensatorer på ett sted enn å sette de der de gjør den jobben de egentlig skal. Tar seg jo bra ut i brosjyrene må vite...
    I akkurat dette eksempelet hjelper det ikke om sinusen til strømnettet er aldri så fin siden diodene og kondensatorene og banene på kretskortet lager en flott liten radiosender som aktiveres 100 ganger i sekundet :ROFLMAO:
    Samtidig får jeg virkelig en god følelsen når man undersøker utlegget og designet til en del eldre veletablerte, hvor du ser at ingeniøren besitter kunnskap om gamle tommelfingerregler kombinert med innsikt i mer moderne løsninger.

    Selv om mange fnyser av diverse hi end merker, er det faktisk flere som ikke hopper bukk eller tar noe kjappisser for å ha noe imponerende lekmanns data. Derfor er jeg ofte litt skeptisk til produsenter som bruker databladet til å skryte av store trafoer og lyttebanker, samt unødig høy båndbredde - samtidig som de nærmest fremstiller høy vreng og lav snr som et tegn på innsikt på et høyere plan.
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    8.964
    Antall liker
    12.827
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Yess 😈

    Ferdig på jobb og nyter 3 timer alene.
    Naboen er på hytta, trur eg.
    Og jeg drekker øl og akkevitt, spiller mussikk på ca 110 dB med lav forvrengning.
    ...øra blør litt...but, who cares.

    Av og til må man dra opp volumet tykkjer eg.
    Different day, different shit.

    Spyttify er fett. Ny musikk hver jævla dag.
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    8.964
    Antall liker
    12.827
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Mine to Crown 2502 var verken dyre eller billige litt under 10k og de gjør en glimrende jobb som bassforsterkere.
    Mine to 2002 er brokoblet i 4 Ohm's belastning, og yter da 1,8 kilowatt trur eg.
    Funker fint på 21"og gir jevn frekvensgang fra 10 til 100 Hz i caven min opp til nåkk volum for mine gamlis-ører.
     

    Gusto

    Studio Målnes
    Ble medlem
    01.01.2020
    Innlegg
    322
    Antall liker
    327
    Sted
    Tyin Jotunheimen
    Torget vurderinger
    0
    "Jevn frekvensgang er det noe vits"

    Ja helt klart noe å strebe etter siden det vil være mest nøytralt ift forskjellige innspillinger. Avik i rom kurven i forhold til idealisert rom kurve over 200-500 hz bør være små imo. Rom,Lytteposisjon, Høyttaler plassering, og bassfeller har stor innvirkning på lyd under 200 så der bør så mye som mulig glattes med ulike dempe tiltak før EQ. Over 200hz og opp er der litt mer smak og behag innenfor jevn trend tenker jeg. Se rom kurver fra Toole:
    signal-2021-09-25-144920.jpeg
     

    Alek264

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.06.2017
    Innlegg
    2.671
    Antall liker
    1.837
    Sted
    Høyjord
    Torget vurderinger
    1
    Min innlegg var at hifisentralen var for alle. Så sparket jeg begge veier. Noen drar snakeoil kortet litt for rask/ofte, mens andre hardnakket prøver å frelse som et Jehovas vitne. Chill ned og nytt helgen. Det er rom for alle😅
    Chill ned 🤣🤣
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.506
    Antall liker
    14.208
    Sted
    Langesund
    Mål frekvensrespons og forvrengning på gradvis høyere lydnivå og sammenlign. Her sammenligner jeg Kii Three alene vs Kii + sub med to stk 10" woofere delt av på 200 hz for å sjekke hvor stor forskjell det utgjør med litt mer kapasitet. Målt i lytteposisjon, én høyttaler med og uten sub, korrigert sånn ca likt via Audiolense.

    Vis vedlegget 750624
    Vis vedlegget 750625

    Så enkelt kan det altså gjøres.
    Det var da høy forvrengning på så lavt volum?
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    8.964
    Antall liker
    12.827
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Var bare ment som mobbing med glimt i øyet🤓 Traff kanskje ikke så godt😬
    Helt ok. ;)
    ...etter mye frem og tilbake med testing av diverse formater de siste år med eks cd, highrez, mp3...osv, har jeg kommet frem til at.......for meg duger det med Spotify for nytelse av musikk. Jeg henter inn lydkvaliteten jeg føler jeg trenger på annen måte....eks. hjemmemekk talere med giga bass og tuter.
     

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    6.950
    Antall liker
    16.438
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Helt ok. ;)
    ...etter mye frem og tilbake med testing av diverse formater de siste år med eks cd, highrez, mp3...osv, har jeg kommet frem til at.......for meg duger det med Spotify for nytelse av musikk. Jeg henter inn lydkvaliteten jeg føler jeg trenger på annen måte....eks. hjemmemekk talere med giga bass og tuter.
    Alle gjør seg sine valgt. Dårlig humor fra min side å kødde med det. Må være all mdf støvet som har gått rett til lillehjernen😬
     
    Sist redigert:

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.506
    Antall liker
    14.208
    Sted
    Langesund
    Både i åpningsinnlegget og andre steder nevnes det at forvrengning er en av tingene det bør være kontroll på. Hva er godt nok, og er REW måling i lytteposisjonen en pekepinn?

    Har sett mange slike målinger lagt ut, mine medregnet, og de fleste blir målt på ganske lavt volum.
    Prøvde å ta i litt på en måling og la meg på 100db i mellomtonen. Da ble det fort mer rotet, men likevel ganske bra synes jeg.

    forvrengning ved 100db.jpg
     

    StefanR

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.03.2020
    Innlegg
    612
    Antall liker
    775
    Sted
    Orkanger
    Gjelder det samme med db som det gjør med kroppsvekt? Alt under 100 regnes som femi?
     
    • Liker
    Reaksjoner: KMR

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.453
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Det sies at vreng målt i lytteposisjon er vanskelig å stole på da all romrespons også inkluderes som vreng. For å sammenligne drivere/høyttalere må vel det elimineres først, men in-room målinger på -50 dB vreng på 100 dB må jo være smått unikt?

    Målt med én høyttaler?
     

    Gusto

    Studio Målnes
    Ble medlem
    01.01.2020
    Innlegg
    322
    Antall liker
    327
    Sted
    Tyin Jotunheimen
    Torget vurderinger
    0
    Hvordan forholder dere dere til "Normal Equal-Loudness Level Contours" i deres setup?

    Jeg forsker nå med oppsett av hypex fusion 253 og har lagt inn ulike presets for å håndtere dette. Foreløpig har jeg testet å gjøre det med db boost i filter design på low og high kanal.

    loudnesscontrol_ts_2-lg.jpg
     
    Sist redigert:

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.506
    Antall liker
    14.208
    Sted
    Langesund
    Det sies at vreng målt i lytteposisjon er vanskelig å stole på da all romrespons også inkluderes som vreng. For å sammenligne drivere/høyttalere må vel det elimineres først, men in-room målinger på -50 dB vreng på 100 dB må jo være smått unikt?

    Målt med én høyttaler?
    Har målt begge samtidig, men har høyre og venstre også. De blir nødvendigvis 6 db lavere, men er noe lavere i forvrengning. Spesielt i bassen.

    Et par peaker i bassen på den over er 1,7%, men ingenting er over 0,7% på h/v målingen.
     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.112
    Antall liker
    6.487
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Hvordan forholder dere dere til "Normal Equal-Loudness Level Contours" i deres setup?

    Jeg forsker nå med oppsett av hypex fusion 253 og har lagt inn ulike presets for å håndtere dette. Foreløpig har jeg testet å gjøre det med db boost i filter design på low og high kanal.
    Ved å EQe inn en kurve som booster i bassen. Hvor mye varierer litt fra rom til rom og også etter smak. Vanligvis 5-10dB høyere ved 100hz enn 10khz. Nøyaktig hvor bratt og hvordan form kurven skal ha fra 100hz og oppover i frekvens varierer litt avhengig av hvem du spør, og om du skal ha noe ytterligere løft fra 100hz og nedover i frekvens eller bare ha det flatt fra 100hz og ned til 20hz (eller hvor dypt oppsettet ditt går) varierer også litt avhengig av hvem du spør.

    Men jevn stigning fra 1khz til 100hz, og så flatt platå i bassen ned til 20hz er et greit utgangspunkt.

    Har du en Hypex fusion amp ville jeg anbefalt deg å tune selve høyttalerne i filter design, og så justere for rommet og smak i EQ-delen, så du ikke blander disse to tingene.
     

    lydogakustikk

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    14.06.2014
    Innlegg
    1.177
    Antall liker
    2.124
    Det sies at vreng målt i lytteposisjon er vanskelig å stole på da all romrespons også inkluderes som vreng. For å sammenligne drivere/høyttalere må vel det elimineres først, men in-room målinger på -50 dB vreng på 100 dB må jo være smått unikt?

    Målt med én høyttaler?
    Jepp. Forvrengningsmålinger i lytteposisjon er totalt upålitelige.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn