Bil, båt og motorsykkel Elbiler

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Tweedjakke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Antall liker
    8.132
    Sted
    Market Snodsbury
    Troll kan gjenoppstå - i Fredrikstad
    https://www.elbil24.no/nyheter/kinesisk-elbilfabrikk-snuser-pa-fredrikstad/84149088

Om det blir noe av så hevdes det at den skal ha er norsk navn. Og da er det vel naturlig å velge navnet til suksessen fra Lunde i Telemark
    Om eg skal vera ærleg, trur eg at namna til mange av dei kinesiske merka er eit større hinder enn både politikk og kvalitet.

Dongfeng er jo ikkje teit på kinesisk, men då norsk høyrest det ikkje bra ut … samtidig er eg ikkje sikker på at det er heilt verd å la det einaste norske bilmerket gå til kinesiske bilar som er monterte her?

Ole_Martin

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Antall liker
    1.234
    Men kokepunktet er avhengig av type veske både produsent og hvilken klasse. Fuktinnhold er likt. Bremsevesketesteren jeg har feks den måler fukt innhold, ikke kokepunkt. Kokepunkt forteller deg egentlig ikke noe. Fuktinnhold har også noe å si for korrosjon på calipere, stempler og rør.
    Ehh… som du sier kan fuktinnholdet være likt. Og akseptkriteriet er kokepunkt, ikke fultinnhold. Ergo måles kokepunktet.

Ole_Martin

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Antall liker
    1.234
    -Slik at bremsene er blanke og fine akkurat ved PK-kontrollen.
    Hva med de 52++ ukene FØR uka før PK? Mener du virkelig at noen kraftige oppbremsinger før PK 'reparerer' glidebolter som har satt seg og andre feil i hjulopphenget?
    Jeg registrerer at du mener at feilene på Teslaer, som gjør at urovekkende mange av dem stryker på PK, er bagateller. Dårlige bremser, dårlig hjuloppheng og lys som blender andre trafikanter er altså bagateller. -fordi bremser og hjuloppheng kan fikses én gang hvert 4. år etter PK?
    Du fremstår som en parodi på en ansvarlig bileier med slik holdning.
    Nå er det slik at gjeldende sikkerhetsorgan og forsikringsbransje anser kontroll av en bil som tilstrekkelig først etter 208 uker, deretter hver 104. uker. EU er et øyeblikksbilde av bilen, på samme måte som er 2 års serviceintervall. Altså det er ingenting som hindrer kvinne 83 år eller gutt 24 år å kjøre rundt med rustne bremser, blankslitte dekk, trimme bil, kjøre uten baklys (DRL) eller å skade bilen i perioden.

Du retter kraftig skyts for deretter skryte av at du kjørte på offentlig vei med fastlåst og rødglødende kalipper.

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    12.081
    ...... EU er et øyeblikksbilde av bilen, på samme måte som er 2 års serviceintervall. .............
    Ved en service på bilen så blir slitte skiver og klosser byttet, calipere smurt opp, oljer skiftet osv. slik at bilen bør være i god stand frem til neste service.

Dr_BASS

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Antall liker
    2.925
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Ehh… som du sier kan fuktinnholdet være likt. Og akseptkriteriet er kokepunkt, ikke fultinnhold. Ergo måles kokepunktet.
    Jo du har rett ift eu kontroll kriterie, dersom under 150c så er det stryk. Men fuktinnhold er det du bruker for å avgjøre om den skal byttes.
    For å gjøre det enklere for seg selv hvis målet egentlig er å passere eu kontroll heller enn å påse godt vedlikehold så er det bare å bytte til dot 5.1 hvis pakningene tåler det

Tørt kokepunkt (ny væske): DOT 5.1 ligger typisk på 260-270
    DOT 3 ligger på 205-230
    Vått kokepunkt (etter 2 år): DOT 5.1 er over 180, mens DOT 3 synker til rundt 140 som er eu stryk

ePi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.04.2003
    Antall liker
    1.569
    Om eg skal vera ærleg, trur eg at namna til mange av dei kinesiske merka er eit større hinder enn både politikk og kvalitet.

Dongfeng er jo ikkje teit på kinesisk, men då norsk høyrest det ikkje bra ut … samtidig er eg ikkje sikker på at det er heilt verd å la det einaste norske bilmerket gå til kinesiske bilar som er monterte her?

"Hongqi" betyr morsomt nok "rødt flagg". Klinger nok bedre for kinesere enn for nordmenn.

...og "Dongfeng Nammi Box" høres fremdeles mer ut som enten et forsøk på å finne ut hvor fjollete navn noe kan ha som nordmenn fortsatt kjøper, eller et voksenleketøy fra Temu.

Sist redigert:

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    21.480
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    15
    Musks bilprodusent Tesla skifter investeringsfokus fra å selge elektriske kjøretøy til menneskelige sjåfører til helt autonome kjøretøy og humanoide roboter. Musk opplyste under Teslas resultatpresentasjon at produksjonen av Model X SUV og Model S sedaner vil opphøre, og at plassen i fabrikken i California i stedet vil bli brukt til å lage humanoide roboter.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn