Bil, båt og motorsykkel Elbiler

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    12.997
    Sted
    Trondheim
    Hvem betale 10-30 000 i service de 4 første årene? Jeg har serviceavtale på min bil. 11500 for 6 år. Slitedeler som bremser må man selvfølgelig betale for, men ellers? Og det er service hvert 2. år, så det blir jo ca 2000 pr. år for service, noe jeg synes er helt greit. Da får man en skikkelig gjennomgang av bilen med videodokumentasjon av alt de har sjekket.
    Min 330e ble glatt godkjent på første EU kontroll.

Fenalaar

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Antall liker
    7.928
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Priser på service varierer mye på de forskjellige merkene. 4000 for A-service og 7-8000 for B-service er ikke uvanlig.
    Noen merker har relativt dyr kjølevæske på batteriet som skal byttes med jevne intervaller.

Det ideelle er selvfølgelig å forhandle om en serviceavtale når en kjøper bilen - da har man en god forhandlingsposisjon for å prute på pris..

Johan-Kr

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    12.997
    Sted
    Trondheim
    Gamle priser og bare ICE-biler.
    Service på el-biler er billigere. Jeg betalte i hvert fall ikke slike priser for min serviceavtale.

Disqutabel

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Antall liker
    15.288
    Joda, Nissan v. BNH fikk bilen inn til teknisk gjennomgang, og spanderte en time med den, inkl. prøvekjøring etc. Jeg leverte bilen med 90% batterikapasitet, og de fant null feil med bilen.

Ergo eier jeg nå en 2023 KIA e-Niro med ALT utstyr, og har selvsagt betalt en god slump penger i mellom. Så min teori om "if you can't beat them, join them" fungerte denne gangen. Har jeg dårlig samvittighet? Ja, litt. Men rasjonelt sett har jeg ikke gjort noe galt, BNH har å oppfylle sitt garantiansvar, og teksten i den utvidede batterigarantien levner ingen tvil om at også enkeltceller dekkes av garantien.

Tror vi kan si at dette fikk en lykkelig slutt, da, selv om jeg ble raka fant. Men med en nyere og bedre bil, i det minste.

Fikk litt mindre dårlig samvittighet nå.
    Nissan må jo ta dette med sin underleverandør, det er jo åpenbart at det leveres en dårlig batteripakke, med noen slengere av celler uten full kapasitet, antakelig med høy indre motstand i kulda.

Dan Dare

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.11.2005
    Antall liker
    619
    Sted
    Kleppe
    Torget vurderinger
    4
    Skal på service snart og hentet inn noen priser. Merkeforhandler skal ha 6500 + 1200 for rustkontroll (?). Meca skal ha 3600. Skifte kupefilter og bremsevæske og krysse av på standard servicesjema så det er uansett god timepris.

AOC

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Antall liker
    1.761
    Torget vurderinger
    1
    Gamle priser og bare ICE-biler.
    Service på el-biler er billigere. Jeg betalte i hvert fall ikke slike priser for min serviceavtale.
    ICE-biler får vel servicen sin i USA, så prisen på det er neppe relevant her i Norge.

AOC

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Antall liker
    1.761
    Torget vurderinger
    1
    Skal på service snart og hentet inn noen priser. Merkeforhandler skal ha 6500 + 1200 for rustkontroll (?). Meca skal ha 3600. Skifte kupefilter og bremsevæske og krysse av på standard servicesjema så det er uansett god timepris.
    Her ville jeg sjekket ut om det er forskjellig innhold i hva de tenker å gjøre. SÅ stor prisforskjell er litt rart, og undersøkelser utført av Motor.no i desember(?) avslørte at ikke-merkeverksteder gjerne er dyrere enn merkeverksteder.

na_X

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Antall liker
    5.309
    Torget vurderinger
    1
    Er det dyrt?
    Da kan du sjekke hva det koster i andre merker, se bort ifra tesla da det ikke finnes noe slikt der som du sier og derfor de heller ikke går igjennom EU-kontrollen med 4 år gammel bremsevæske.. Service en gang i året på bensinbiler og sikkert annenhvert år på el pga. Bremsevæsken. Om man ikke har service avtale, så blir det mye dyrere. Bruker å ta eu og service samtidig annenhvert år, så man bruker faktisk ikke lengre tid på å ta en service i realiteten.

Dan Dare

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.11.2005
    Antall liker
    619
    Sted
    Kleppe
    Torget vurderinger
    4
    Her ville jeg sjekket ut om det er forskjellig innhold i hva de tenker å gjøre. SÅ stor prisforskjell er litt rart, og undersøkelser utført av Motor.no i desember(?) avslørte at ikke-merkeverksteder gjerne er dyrere enn merkeverksteder.
    Som skrevet - det skiftes kupefilter og bremsevæske. Resten er standard sjekkpunkter som krysses av på et standard skjema. Mulig merkeverksted går grundigere gjennom standardsjekken men det tviler jeg på. Lurer også på hvorfor de vil ha kr. 1200 for å sjekke bilen for rust?
    Uansett kan ikke forhandler fraskrive seg garantiforpliktelser om jeg velger å bruke et uavhengig verksted.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn