Bil, båt og motorsykkel Elbiler

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.056
    Antall liker
    2.521
    Sammenligningen med en enkeltcelle i mobiltelefon som trekker full pupp under aktiv bruk er ikke spesielt relevant..
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.618
    Antall liker
    9.172
    Sted
    Trondheim
    Jeg synes uansett at å miste ca 50% av rekkevidden på 8 år var litt dramatisk.
     

    kasol

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.03.2005
    Innlegg
    4.287
    Antall liker
    3.439
    Torget vurderinger
    4
    Men det vil ikke holde for folk som hadde kjøpt den fordi de trenger 14 mil mellom lading, noe den klarte med god margin i 2015, men etter kun 8 år er rekkevidden halvert. Det er slikt som har fått meg til å tvile på elbilens holdbarhet. Har du tatt den til Møller og bedt om vurdering av batteribytte innenfor de 8 år det er 'garantert'?
    Nå er jo ikke dette nøyaktig på mila men man viste jo på den tiden at rekkevidden vill gå ned særlig på vinterstid. Så da venta man på en som gikk ca 30k dvs neste generasjon E-Golf. De fleste går jo 30k idag- ville aldri hatt noen mindre. Hadde en nyere versjon av E-Golf også men solgte den da den elste var god nok til det den skulle brukes til. På en varm sommerdsag går den sikkert 12-14 mil den dag idag men kjører den jo aldri ned mot null
     

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.256
    Antall liker
    1.158
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Dette vil da si at effektiv rekkevidde, om sommeren, er 70% av batteriets kapasitet. Før det gradvis forringes. For en bil med oppgitt rekkevidde på 450 km, vil da det reelle være 315. Om sommeren. Lading til 80%, minus de 10 i bunn. Olabil, med andre ord.
    I det daglige trenger jeg kun 10%. Mao er 50% betydelig mer enn det jeg trenger i det daglige eller 95% av mitt bil behov. Kun unntaksvis trenger jeg vesentlig mer enn dette så det går nok fint det og om det skulle gå så galt. Fossil motorer mister og et ikke ubetydelig antall hester gjennom livet, ikke 50% kanskje men dog...

    Min har 4 år på baken og kan ikke registrere noe tap på batteriet overhode.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.290
    Antall liker
    34.826
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Hvordan styrer folk at bilen kun lades til 80%?
    App? Innstilling i bilen? Laderen?
    På en Tesla er det en enkel pek & dra-kontroll på displayet, både i bilen og i appen. Der er noen verdier forhåndsmarkerte «hakk» for daglig bruk, formodentlig 60, 70, 80 %, og så er de to øverste merket for langtur. Om man setter den til 100 % for en langtur og glemmer å ta den ned igjen vil bilen høflig spørre etter et par dager om du vil at den skal redusere litt.

    Samme sted kan man også stille inn ladehastighet, fra 5 A til så mye som sikringen tåler, og tidspunkt for lading. Det siste kan enten settes som tidspunkt for å begynne ladingen eller som avreisetidspunkt. I siste tilfelle planlegger bilen selv når den må begynne å lade for å komme til ønsket nivå innen avtalt tid.

    Zaptec lader tar det ett steg til ved å spørre om daglig kjørelengde, og så lade passe mye på det tidspunktet strømmen er billigst.

    Jeg lader vanligvis til 80 % med laveste hastighet, og slik at batteriet fortsatt er varmt når jeg skal starte.

    Dette er prosent av oppgitt rekkevidde, slik at 100 % tilsvarer ca 400 km eller 80 kWh. Det er litt mindre enn teknisk kapasitet på 90 kWh, pga reservene i hver ende, men til gjengjeld er det ikke spesielt vanskelig å kjøre med lavere forbruk enn de nominelle 0,2 kWh/km heller. Om jeg planlegger for å komme frem med f eks 5 % reservekapasitet på langtur ut fra prognosen når jeg starter ender jeg gjerne opp med 12-15 % når jeg er fremme. Og fruen sier jeg kjører som et svin. :cool:
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.562
    Antall liker
    13.025
    Viten om at man bør holde seg midt på treeet er stort sett forsvunnet for den nyeste generasjonen elbilister. Forhandlere enten vet ikke elller informerer ikke om det og bilene har ikke noe konsept om det. Jeg er riktig nok ikke oppdatert på siste skrik innen batterikjemier brukt men har heller ikke sett noe som tilsier at dette har endret seg. For tidlige entusiaster (som jeg i beste fall er en svært sen versjon av som elbilist siden 2015 og reg skilt i EL-serien mindt på treeet) så var dette almennkunnskap. Nå virker det som at man har en plan om å ikke plage forbrukerene med denslags men at det skal være mest mulig likt en vanlig bilø

    Frasen "starte med full tank hver dag" er også ganske vanlig. Jeg gjør det omtrent aldri.
     

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.056
    Antall liker
    2.521
    Det er vel mer et billedlig utrykk for "starter dagen med plenty for planlagte gjøremål med godt rom for å være spontan og er aldri innom en bensinstasjon" hva som er SOC er ikke så relevant.. For de som har litt tungt for det
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.084
    Antall liker
    10.487
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    I bilen kan jeg stille mellom 90% eller fulladet. Har også mulighet å bytte batteri et par ganger i mnd. så ganske bekymringsfritt (foreløpig) mtp. batterireduksjon. Bare å skifte når vi føler for det...
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.562
    Antall liker
    13.025
    Det er vel mer et billedlig utrykk for "starter dagen med plenty for planlagte gjøremål med godt rom for å være spontan og er aldri innom en bensinstasjon" hva som er SOC er ikke så relevant.. For de som har litt tungt for det
    Slik var det før, mitt inntrykk er at slik er det ikke nå. Mamma lader elbilen sin full hver gang hun lader (usikker på om bilen i det hele har noen funksjonalitet for å justere det) og forhandleren hadde sagt at det var helt ok etter at hun viderebragte mine innvendinger mot praksisen.
     

    Wishmaster

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2002
    Innlegg
    4.077
    Antall liker
    3.143
    Torget vurderinger
    1
    Batteriteknologien går stadig fremover, f.eks de nyeste batteriene i Tesla anbefales å lades til 100% minst en gang i uka.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.472
    Antall liker
    9.606
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    I bilen kan jeg stille mellom 90% eller fulladet. Har også mulighet å bytte batteri et par ganger i mnd. så ganske bekymringsfritt (foreløpig) mtp. batterireduksjon. Bare å skifte når vi føler for det...
    Bare vent til Xi gjør noe dumt med Taiwan....
     

    duc916

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    2.236
    Antall liker
    2.416
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    3
    Kona'n er omtrent som Tesla'n.
    Ladingen reguleres i 70, 80, 90 osv %.
    En kan også oppgi tidspunkt for "neste tur" og da vil den sørge for å avslutte ladingen på det tidspunktet.
    En kan også legge inn tidssoner som en helst skal unngå, typisk dyre soner på ettermiddag / kveld.
    En forskjell fra Tesla'n, det finnes ingen app (2019 modell)
    Lader stort sett til 80%, har vel ladet til 100% 4-5 ganger eller noe slikt.
    Byttet batteri på drøye 100' km (recall), kan ikke si jeg merket noen kapasitetsreduksjon på det som ble byttet ut.
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    3.327
    Antall liker
    3.438
    Sted
    Sunnmøre
    Frasen "starte med full tank hver dag" er også ganske vanlig. Jeg gjør det omtrent aldri.
    Det er klart at dette kjem litt an på behov og ikkje minst rekkjevidde. Min situasjon siste åra har vore at vi har måtte vera i beredskap for å kunne køyra maks på kort varsel, sjølv om småkøyring har vore normalen.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.290
    Antall liker
    34.826
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det er vel mer et billedlig utrykk for "starter dagen med plenty for planlagte gjøremål med godt rom for å være spontan og er aldri innom en bensinstasjon" hva som er SOC er ikke så relevant.. For de som har litt tungt for det
    Eksakt. Om man kjører 100-150 km pr dag (som er veldig mye mer enn de gjennomsnittlige 38 km), så starter man hver dag med langt mer rekkevidde enn man har bruk for og behøver ikke ofre det en tanke i løpet av hele dagen. Neste dag, repeat. Om batteriet kan lades til 80 eller 90 kWh har ingen ting å si. Om bilen viser 250 eller 400 km på displayet hver morgen har ingen ting å si. Heller ikke om den viser 100 eller 300 km gjenværende rekkevidde hver kveld. Det er uansett mer enn nok. Man behøver ikke tenke noe sånt som «i morgen må jeg fylle tanken, så jeg må legge inn litt ekstra tid.» Rekkevidde og tanking er ikke en problemstilling.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.562
    Antall liker
    13.025
    Eksakt. Om man kjører 100-150 km pr dag (som er veldig mye mer enn de gjennomsnittlige 38 km), så starter man hver dag med langt mer rekkevidde enn man har bruk for og behøver ikke ofre det en tanke i løpet av hele dagen. Neste dag, repeat. Om batteriet kan lades til 80 eller 90 kWh har ingen ting å si. Om bilen viser 250 eller 400 km på displayet hver morgen har ingen ting å si. Heller ikke om den viser 100 eller 300 km gjenværende rekkevidde hver kveld. Det er uansett mer enn nok. Man behøver ikke tenke noe sånt som «i morgen må jeg fylle tanken, så jeg må legge inn litt ekstra tid.» Rekkevidde og tanking er ikke en problemstilling.
    Jepp, i praksis trenger man en mulighet for å jevnlig, i praksis over natten hjemme, lade et sted rundt den daglige kjørelengden. Avvik fra dette håndteres enten ved litt planlegging eller et stopp på en eller annen hurtiglader - det er en smal sak å løse i det daglige. Av samme grunn er det typisk også begrenset hvor mye ladeguffe man faktisk trenger hjemme, bilen står normalt stille lenge nok til at det ikke skal så mye til å fylle på tilstrekkelig.
     

    MartinSandvik

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.03.2008
    Innlegg
    746
    Antall liker
    439
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    8
    Bakgrunnen for spørsmålet om hvordan man reduserer ladenivået er at jeg aldri har sett noe sånt i i3'en til mor og far (siste versjon)
    De lader bilen full hver gang den lades.
    Lader forsåvidt også via shuko, etter at jeg la opp stikk ved parkeringen hjemme hos de og på hytta da de kjøpte gen1 i3 når den kom (ladestrøm satt til lav).
    Så om dette var noe som kunne gjøres via en type2 lader ville det vært enda en grunn til å trekke litt større tverrsnitt og få det montert.

    Som sagt hadde mor og far en gen1 i3 tidligere. Den måtte rett å slett lades 100% daglig da man forventer at en bil skal kunne brukes når den trengs uten å måtte planlegge alt ned til minste detalj.
    Med en Tesla eller en nyere bil har man ikke det samme problemet da rekkevidden er grei nok til daglig bruk (så lenge man lader litt i ny og ne)
     

    AOC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Innlegg
    1.351
    Antall liker
    1.244
    Torget vurderinger
    1
    Her er en biltekniker som ikke synes all verden om elbiler:

    Screenshot_20230725-204341_Chrome.jpg
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.558
    Antall liker
    15.592
    Torget vurderinger
    2
    "Elbilen er død om fem år."

    Dette er informasjon som snarest bør viderebringes til beslutningstakerne i verdens største bilfabrikker. De vil sette pris på å få denne ytterst viktige opplysningen, som fullstendig vil kaste om kull på deres nåværende strategier.

    Gi meg gjerne underliggende dokumentasjon og eventuelle faktaopplysninger som underbygger påstanden. Jeg har underlig nok fortsatt kontakter i Toyota/Lexus og GM, samt muligheter for å kunne nå andre fabrikanter via nettverket (VAG-gruppen). Det er godt mulig dette vil utløse et honorar, som vi eventuelt kan dele AOC. Bilfabrikantene som satset på hydrogen tapte milliarder og de har definitivt ikke lyst til å gjenta den blemmen.

    Det kan bli skikkelig lønnsomt for oss dette, @AOC . Send meg en PM.
     

    AOC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Innlegg
    1.351
    Antall liker
    1.244
    Torget vurderinger
    1
    "Elbilen er død om fem år."

    Dette er informasjon som snarest bør viderebringes til beslutningstakerne i verdens største bilfabrikker. De vil sette pris på å få denne ytterst viktige opplysningen, som fullstendig vil kaste om kull på deres nåværende strategier.

    Gi meg gjerne underliggende dokumentasjon og eventuelle faktaopplysninger som underbygger påstanden. Jeg har underlig nok fortsatt kontakter i Toyota/Lexus og GM, samt muligheter for å kunne nå andre fabrikanter via nettverket (VAG-gruppen). Det er godt mulig dette vil utløse et honorar, som vi eventuelt kan dele AOC. Bilfabrikantene som satset på hydrogen tapte milliarder og de har definitivt ikke lyst til å gjenta den blemmen.

    Det kan bli skikkelig lønnsomt for oss dette, @AOC . Send meg en PM.
    Jeg sliter allerede med å få regningene til å strekke til så De kan varsle selv, uten meg. Milliardhonoraret kan De benytte til å kjøpe boken "Forskjellen på Skjemt og Alvor for Dummies"
     

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    39.979
    Antall liker
    81.822
    Sted
    Knapstad
    Torget vurderinger
    96
    Det holder til å sette fyr på mye, pga uvitenhet, latskap eller egoisme
     

    ePi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.04.2003
    Innlegg
    1.454
    Antall liker
    957
    50% er dummere enn gjennomsnittet, er det ikke så?
     

    xerxes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    9.631
    Antall liker
    5.276
    Sted
    Holmestrand
    I bilen kan jeg stille mellom 90% eller fulladet. Har også mulighet å bytte batteri et par ganger i mnd. så ganske bekymringsfritt (foreløpig) mtp. batterireduksjon. Bare å skifte når vi føler for det...
    Hva slags bil er det?
     

    Wishmaster

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2002
    Innlegg
    4.077
    Antall liker
    3.143
    Torget vurderinger
    1
    Jeg synes dette med forbud med lading via schuko er merkelige greier. For det første, det er forbudt, men det er lov i nød, da kan man lade 24 timer uten problemer. F.eks kan man besøke foreldrene nå og da, og lovlig lade hver gang fordi man er "nødt", men ikke hjemme. For det andre, vi har i mange år plugget i motorvarmer og kuppevarmer med tilsvarende strømtrekk i samme kontakt uten at det kom noe forbud. Ikke engang de runde industrikontaktene er lov, til tross for at de er beregnet for høyt strømtrekk over tid når industrielt maskineri står og surrer og går hele dagen. Dette lukter lobbyvirksomhet.
     

    xerxes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    9.631
    Antall liker
    5.276
    Sted
    Holmestrand
    Hadde overnattingsbesøk av en fetter med Polestar i natt.
    Fornyet min interesse for den.
    Andre som har erfaringer å dele?
     

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.256
    Antall liker
    1.158
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Jeg synes dette med forbud med lading via schuko er merkelige greier. For det første, det er forbudt, men det er lov i nød, da kan man lade 24 timer uten problemer. F.eks kan man besøke foreldrene nå og da, og lovlig lade hver gang fordi man er "nødt", men ikke hjemme. For det andre, vi har i mange år plugget i motorvarmer og kuppevarmer med tilsvarende strømtrekk i samme kontakt uten at det kom noe forbud. Ikke engang de runde industrikontaktene er lov, til tross for at de er beregnet for høyt strømtrekk over tid når industrielt maskineri står og surrer og går hele dagen. Dette lukter lobbyvirksomhet.
    Du er nok inne på noe, det finnes en industri som skal føs, men greit å være føre var. Har lader hjemme så lader lovlig, men bruker nødladeren nå og da ved behov. Har til og med varmtvannsbereder med kontakt - og mange kurser uten jordfeilbryter, rart jeg lever egentlig :)
     

    BeetleBug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Innlegg
    6.371
    Antall liker
    12.375
    Sted
    Sørlandet
    Hadde overnattingsbesøk av en fetter med Polestar i natt.
    Fornyet min interesse for den.
    Andre som har erfaringer å dele?
    Hva er det du lurer på? Jeg var tidlig ute med Polestar og gikk igjennom barnesykdom prosessen med bytte av 12V system og diverse annet. Til tross for dette har kundereisen vært utelukkende positiv og jeg har ikke opplevd noen andre problemer med bilen. Jeg har en Performance med store bremser og Øhlins understell og syntes at bilen er virkelig morsom på svingete veier. På vinterføre opplever jeg den som svært trygg. Rekkevidden i 20 minus oppover til fjellet er ca 26 mil.

    Rekkevidden har forsåvidt bare blitt bedre og bedre ettersom dem har forbedret strømstyringen med softwareoppdateringer.

    Men når dette er sagt så mener jeg at P2 er for dyr sammenliknet med feks Tesla Y. Jeg tror også det kan være lurt å sjekke ut Zeekr 001 som er like rundt hjørnet. Zeekr kommer fra samme produsent som lager Volvo og Polestar:

    1690355064489.png
     

    I_L

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.03.2003
    Innlegg
    3.157
    Antall liker
    5.085
    En elbil er en stor investering, så jeg synes det er rart at så mange tar sjansen på å kjøpe nye/ukjente kinesiske merker som har dukket opp over natten (Nio, Xpeng, BYD, Zeekr osv) . Én ting er det politiske aspektet og det faktum at Kina er et diktatur og en overvåkingsstat som tatt rett ut av "1984", men hvor sikker kan man være på at disse produsentene fortsatt eksisterer om 10 år når bilene vil begynne å trenge reparasjoner og reservedeler? Og hvor mye kan man stole på en kinesisk garanti osv.

    Vi kjøpte elbil nylig og endte opp med en Kia EV6. Den tikker av de fleste boksene, pluss at den er lagd i en stabil, demokratisk stat.
     

    AOC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Innlegg
    1.351
    Antall liker
    1.244
    Torget vurderinger
    1
    Jeg synes dette med forbud med lading via schuko er merkelige greier. For det første, det er forbudt, men det er lov i nød, da kan man lade 24 timer uten problemer. F.eks kan man besøke foreldrene nå og da, og lovlig lade hver gang fordi man er "nødt", men ikke hjemme. For det andre, vi har i mange år plugget i motorvarmer og kuppevarmer med tilsvarende strømtrekk i samme kontakt uten at det kom noe forbud. Ikke engang de runde industrikontaktene er lov, til tross for at de er beregnet for høyt strømtrekk over tid når industrielt maskineri står og surrer og går hele dagen. Dette lukter lobbyvirksomhet.
    24 t vil ikke jeg kalle nødlanding, men 2-4 t slik at en kan komme seg til ladestasjon er nød, og at ved besøkslading så er man våkne.
    Forbudet er nok heller ikke pga de medfølgende nødladerne som kun trekker 8-10 A, men at det er solgt mange ladekabler som tillater 16A med shukokontakt, + at kablinger til kontakter rundt om på huset gjerne har flere koblinger/skjøter, som er svake punkt.
    Det er også lettere for mange folk å forstå et generelt forbud enn å forholde seg til å skru ladestrømmen opp og ned ettersom hvor de lader.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.472
    Antall liker
    9.606
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    En elbil er en stor investering, så jeg synes det er rart at så mange tar sjansen på å kjøpe nye/ukjente kinesiske merker som har dukket opp over natten (Nio, Xpeng, BYD, Zeekr osv) . Én ting er det politiske aspektet og det faktum at Kina er et diktatur og en overvåkingsstat som tatt rett ut av "1984", men hvor sikker kan man være på at disse produsentene fortsatt eksisterer om 10 år når bilene vil begynne å trenge reparasjoner og reservedeler? Og hvor mye kan man stole på en kinesisk garanti osv.

    Vi kjøpte elbil nylig og endte opp med en Kia EV6. Den tikker av de fleste boksene, pluss at den er lagd i en stabil, demokratisk stat.
    My thoughts exactly. Og siden Musk også er utafor endte vi opp med en Enyaq. Ikke verdensmester på hurtiglading akkurat, men det visste vi. Og slik vi bruker bilen helt uproblematisk. Har til og med vært på enn 2000 km langtur på forsommeren. Særdeles fornøyd så langt.
     
    Sist redigert:

    tjua

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Innlegg
    2.207
    Antall liker
    1.681
    Sted
    Bergen
    En elbil er en stor investering, så jeg synes det er rart at så mange tar sjansen på å kjøpe nye/ukjente kinesiske merker som har dukket opp over natten (Nio, Xpeng, BYD, Zeekr osv) . Én ting er det politiske aspektet og det faktum at Kina er et diktatur og en overvåkingsstat som tatt rett ut av "1984", men hvor sikker kan man være på at disse produsentene fortsatt eksisterer om 10 år når bilene vil begynne å trenge reparasjoner og reservedeler? Og hvor mye kan man stole på en kinesisk garanti osv.

    Vi kjøpte elbil nylig og endte opp med en Kia EV6. Den tikker av de fleste boksene, pluss at den er lagd i en stabil, demokratisk stat.
    Relevant,
    Kan bli litt OT, men…
    Har ikke elbil og kommer nok aldri til å kjøpe en, med mindre man skulle leve så lenge (har egentlig en plan om å bli den 1. som lever evig, men..) at det ikke finnes diesel/bensin biler..

    Når man ser på verdens situasjonen så er den vestlige hypede grønne bølge å spille de økonomiske kortene rett i fanget på kineserne. De produserer alt mulig elektrisk, inklusive biler, som gjør våre liv lettere og samler oss inn.
    Kineserne hadde, og har kanskje fremdeles, forbud mot å parkere Teslaer nær samfunnskritisk infrastruktur fordi tesla overvåker nærområdet

    Helt sammenlignbart med tekno industrien (for ordens skyld siden dette er et HiFi forum, ikke tekno musikk), inklusive biler, der vi gir fra oss all informasjon om hvem vi er og gjør for å få noe gratis eller billig tilbake.
    Men man finner ikke disse på sosiale medier eller via apper eller datainnbrudd.

    Så kan politikere og nåværende og fremtidige diktatorer bruke dette mot oss som samfunn eller individ når det passer dem

    Den tynne linjen du må holde deg innenfor blir veldig tynn, slik vi kan se også på enkelte tråder her på HiFiS
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.472
    Antall liker
    9.606
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Dermed helt greit å ha et bilmerke som ligger innenfor EUs personvernregler. Når det gjelder personvern, skal vi være ekstremt glade for at EU eksisterer.
     

    xerxes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    9.631
    Antall liker
    5.276
    Sted
    Holmestrand
    Hva er det du lurer på? Jeg var tidlig ute med Polestar og gikk igjennom barnesykdom prosessen med bytte av 12V system og diverse annet. Til tross for dette har kundereisen vært utelukkende positiv og jeg har ikke opplevd noen andre problemer med bilen. Jeg har en Performance med store bremser og Øhlins understell og syntes at bilen er virkelig morsom på svingete veier. På vinterføre opplever jeg den som svært trygg. Rekkevidden i 20 minus oppover til fjellet er ca 26 mil.

    Rekkevidden har forsåvidt bare blitt bedre og bedre ettersom dem har forbedret strømstyringen med softwareoppdateringer.

    Men når dette er sagt så mener jeg at P2 er for dyr sammenliknet med feks Tesla Y. Jeg tror også det kan være lurt å sjekke ut Zeekr 001 som er like rundt hjørnet. Zeekr kommer fra samme produsent som lager Volvo og Polestar:

    Vis vedlegget 938043
    Det jeg egentlig lurer på er brukeropplevelse og hvordan det er med feil.
    Hvilket du kort og konsist har svart på.
    Hva pris angår så er jeg enig, men jeg liker både eksteriør og ikke minst interiør MYE bedre enn Teslas.
    Takker og bukker. :)
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.030
    Antall liker
    9.311
    Jeg var så (u)heldig å være baksetepassasjer i en Y for noen uker siden. Jeg skjønner ikke at noen kaller den bilen romslig og komfortabel. Trang, stiv og spartansk gir ikke meg noen må-ha følelser.
     

    atletico

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.09.2002
    Innlegg
    519
    Antall liker
    806
    Torget vurderinger
    8
    Det jeg egentlig lurer på er brukeropplevelse og hvordan det er med feil.
    Hvilket du kort og konsist har svart på.
    Hva pris angår så er jeg enig, men jeg liker både eksteriør og ikke minst interiør MYE bedre enn Teslas.
    Takker og bukker. :)
    Har hatt min Polestar 2 i snart 3 år. Kun en feil på disse årene etter 3 måneders bruk: Jeg fikk jeg ikke åpnet bilen. Låssystem og bilen virket plutselig helt dødt. Fikk åpnet bilen med nødnøkkelen og kjørt denne selv (uten flere ting som ikke virket) til min Volvoforhandler. En liten time etter en sw oppdatering var bilen klart igjen. Har ikke hatt en eneste feil på bilen de siste 2 ½ år, kun en innkalling fra forhandler for bytte av noen elektriske kontakter. Mange sw. oppdateringer er gjennomført smertefritt når bilen står utenfor på gårdsplassen i denne perioden. Jeg har også samme erfaring som @BeetleBug. Rekkevidden har bare blitt bedre. Kjørte en tur tidligere i sommer på litt over 100 mil og bilen viste en potensiell rekkevidde på 48-50 mil Brukte ca 150 kw (kr 3,54/kw - Ionity "Polestar pris") på turen. 408 hk og to motorer/4 hjuls drift.
     
    Sist redigert:

    I_L

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.03.2003
    Innlegg
    3.157
    Antall liker
    5.085
    My thoughts exactly. Og siden Musk også er utafor endte vi opp med en Enyaq. Ikke verdensmester på hurtiglading akkurat, men det visste vi. Og slik vi bruker bilen helt uproblematisk. Har til og med vært på enn 2000 km langtur på forsommeren. Særdeles fornøyd så langt.
    Kjørte til Tyskland med Kiaen for et par uker siden og det var også en særs positiv opplevelse. Den bikker akkurat 20kWh/100km når man ligger i 130km/t på autobahn, mens med cruisekontrollen på 150km/t lå den på rundt 25kWh/100km. Så man må lade hver tredje time på motorvei, men 300kW-ladere var vidt tilgjengelig og EV6 lader på 800V og nesten 250kW. Så etter en pissepause og en is var vi på 80-90% batterikapasitet og kunne fortsette. Min erfaring fra turen er at høy ladehastighet er veldig behagelig på slike turer og veier mye opp for lang rekkevidde, men til daglig bruk er det jo ikke veldig viktig. Dog er driftskostnadene på langtur ganske høye sammenliknet med en gjerrig bensin- eller dieselbil; både i Tyskland, Danmark og Norge lå prisen på rundt 8-9 kr/kWh. Når man lader hjemme er det selvsagt en helt annen historie.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn