Bil, båt og motorsykkel Elbiler

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.874
    Antall liker
    19.702
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Nio har utskiftsbare batterier
    Vet noen har det. Dersom det i tillegg er et system for oppgradering av batterier, som følger utviklingen av teknologi, snakker vi. Slik at en kan begynne med rekkevidde på feks 450 km, som gradvis økes i takt med utviklingen. Da er det framtidsrettet.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.674
    Antall liker
    9.265
    Sted
    Trondheim
    Men det krever vel en standard som alle følger. Ellers må jo hver produsent opprette egne steder der man kan bytte batterier og så har man jo problemet med forskjellige batterier for forskjellige modeller innen samme produsent. Jeg tror ikke det er mulig å få til.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.874
    Antall liker
    19.702
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Men det krever vel en standard som alle følger. Ellers må jo hver produsent opprette egne steder der man kan bytte batterier og så har man jo problemet med forskjellige batterier for forskjellige modeller innen samme produsent. Jeg tror ikke det er mulig å få til.
    Det kommer nok. Inntil da, sitter jeg rolig i dieselbilen.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.674
    Antall liker
    9.265
    Sted
    Trondheim
    Jeg tror ikke det kommer, men hvis man fikk til en ordning der man kan oppgradere batteriet etter som det kommer bedre løsninger og prisen ikke ble alt for høy er vel det en mulighet. Men bilprodusentene vil vel ikke like det.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.874
    Antall liker
    19.702
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Mazda kommer vel snart med biler med 1200 km rekkevidde. Da begynner det å hjelpe. Følgen er selvsagt at biler med 450 km blir umulig å selge.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.674
    Antall liker
    9.265
    Sted
    Trondheim
    Toyota har jo sagt at de "kommer snart" med faststoffbatterier som gir slik rekkevidde. Det har de vel sagt i 10 år? Så definer "snart".
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.874
    Antall liker
    19.702
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Toyota har jo sagt at de "kommer snart" med faststoffbatterier som gir slik rekkevidde. Det har de vel sagt i 10 år? Så definer "snart".
    Toyota, altså. My bad. Teknologien går vel uansett i den retningen. Polestar 2 selger unna 23- modeller nå- med store rabatter. Grunnen er jo at fra neste år er de usalgbare, siden rekkevidde på 24- modeller øker. Litt over 600 km er likevel alt for dårlig. 3-4 år til, da passeres 1000 km som standard. Da kan el- bil være aktuelt.
     

    Wishmaster

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2002
    Innlegg
    4.093
    Antall liker
    3.186
    Torget vurderinger
    1
    Biler med 30-40 mil rekkeveidde blir ikke usalgbare bare fordi det kommer biler med 200 mil rekkevidde. De aller fleste trenger ikke mer enn 10-15 mil om dagen og lade opp igjen hjemme til neste dag, veldig få pendler 150 mil dagen.
     

    BeetleBug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Innlegg
    6.396
    Antall liker
    12.446
    Sted
    Sørlandet
    Takker. Selv kjørte jeg nesten dobbelt så langt uten jeg anså det som et problem.

    Nå er jeg tilbake til et normalt kjøremønster med noen langturer i blant og for det aller meste hjemmelading. Min eneste tabbe var at jeg ikke kjøpte elbil mye før jeg gjorde det. Å gå tilbake til en fossil bruksbil, uansett modell, blir aldri aktuelt.
     

    Wishmaster

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2002
    Innlegg
    4.093
    Antall liker
    3.186
    Torget vurderinger
    1
    40000 / 365 = 110 km pr dag. Hvis vi gir deg fri helger og helligdager: 40000 / 250 = 160 km pr dag. Begge deler er fullt overkommelig med å lade hjemme. Og ladekø er vel stort sett bare relevant midt på sommeren når "alle" er ute på bilferie.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.874
    Antall liker
    19.702
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Det ligger nok mest i at teknologien er for fersk enda, og at den må forventes å utvikle seg veldig mye de nærmeste årene. Svært mye bedre rekkevidde, bedre løsninger for lading. Hybrid kan være en aktuell "vente-bil."
     

    AOC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Innlegg
    1.361
    Antall liker
    1.247
    Torget vurderinger
    1
    Kanskje det var denne TeslaTosken her?

    Screenshot_20230722-151108_Chrome.jpg
     

    MML

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.02.2010
    Innlegg
    2.048
    Antall liker
    1.455
    Torget vurderinger
    1
    Det er jo litt interessant med en batteridiskusjon. Sett at man fikk ny faststoffteknologi som ga 10x kapasitet (for å ta i litt) og lading 10x så fort. Hva vil skje da?

    Jeg tror åpenbart ikke det vil være behov eller marked for biler med rekkevidde på 5000km. Jeg tipper man tar ut et slik effektivisering med mindre og lettere batterier. Tror nok bilene med lengst rekkevidde allerede har mer enn lang nok rekkevidde for 99,99% av behovet. På bilferie i Europa hadde det nok vært fint med 2000km rekkevidde, men jeg tipper kostnaden uansett ikke vil rettferdiggjøre en mindre stopp til lading på en slik ekstremtur. For reiser i Norge er ikke dette noe problem med dagens kapasitet.
     

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.063
    Antall liker
    2.523
    Betalingsviljen min for lengre rekkevidde er hvertfall eksakt 0 kroner, når det er sagt så kunne bilen gjerne vært lettere. Så enig med siste taler.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.874
    Antall liker
    19.702
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Hadde de nå enda hatt 1000 km, hadde det hele stilt seg anderledes. Da hadde man kanskje opplevd at biler som kan gå fra 0- 100 på 3- 4 sekunder faktisk hadde gjort det. Nå virker det til å ta 14 evigheter å få farten opp, for å spare på strømmen. Bremsing i de merkeligste situasjoner likeså, for å regenerere strøm. Å bli liggende bak slike, kan kanskje bli en saga blott om noen år. El- biler nå, er mest av alt til irritasjon- for en som kjører mye og vil fra A til B kjappest mulig.
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.538
    Antall liker
    10.087
    Hadde de nå enda hatt 1000 km, hadde det hele stilt seg anderledes. Da hadde man kanskje opplevd at biler som kan gå fra 0- 100 på 3- 4 sekunder faktisk hadde gjort det. Nå virker det til å ta 14 evigheter å få farten opp, for å spare på strømmen. Bremsing i de merkeligste situasjoner likeså, for å regenerere strøm. Å bli liggende bak slike, kan kanskje bli en saga blott om noen år. El- biler nå, er mest av alt til irritasjon- for en som kjører mye og vil fra A til B kjappest mulig.
    Altså... Du skal f... jobbe for å finne en bensinbil som slår de kjappe elbilene fra 0 - 100. Prøvde en BMW i4 M50 forleden, død og dævel!! Visst har jeg kjørt mye motorsykkel av alle mulige slag i min tid, men dette her...!!! Det var som å få ei slegge av anselige dimensjoner måket inn bakfra, brillene ble bygget om til kontaktlinser og benklærne..., vel...
    0 - 100?? Før jeg visste hva som hendte. Saken er at såpass med akselerasjon er egentlig alt for mye for de aller, aller fleste av oss. Også for meg. Det blir fort trafikkfarlig på den måten, tross alt er vi ikke F1-førere noen av oss.

    EDIT: I husstanden finnes for tiden en Nissan Leaf, denne leverer ca. 240 hk, også denne er meget rask i forhold til de aller fleste bensinbiler fra stillestående opp til 100 km/t. Derfra begynner det vel å skorte litt, men mer enn nok å ta av for norske veier.
     
    Sist redigert:

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.874
    Antall liker
    19.702
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Hadde vært fint om de hadde utnyttet muligheten til å akselerere raskere enn 0-100 på 14 evigheter da. Noe de fleste ikke gjør, pga at de skal spare strøm.
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.538
    Antall liker
    10.087
    Hadde vært fint om de hadde utnyttet muligheten til å akselerere raskere enn 0-100 på 14 evigheter da. Noe de fleste ikke gjør, pga at de skal spare strøm.
    Deler ikke din erfaring. Elbiler i bytrafikk er uovertruffent. 0 - 40 er momentant, superenkelt å kjøre i tett trafikk, smooth, hurtig, fleksibelt. Aldri opplevd strømsparing fra elbiler annet enn på motorvei, der de ofte kjører 90 - 100.
     

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.063
    Antall liker
    2.523
    I bytrafikken ligger vi uansett i kollektivfeltet og er ikke til sjenanse for Lars Erik. Ellers fortoner de faktisk forhold seg slik:
    60 prosent av alle registrerte kjøreturer er på under 5 kilometer, mens 75 prosent er under 10 kilometer. – Gjennomsnittlig kjørelengde i løpet av en måned er 1.175 kilometer. Omregnet gir dette drøyt 38 km kjørt daglig, som er høyere kjørelengde enn de fleste andre land.
    Ikke noe særlig vits å spare på strømmen..
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.376
    Antall liker
    35.028
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det koster ikke mer strøm å akselerere fra 0-100 på 3 sekunder enn på 15 sek. Det er et antall kilo masse som skal få en viss kinetisk energi, E = m v^2. Motoren har en viss effektivitet som varierer noe med turtall, men ikke med hvordan den kom dit. Resistive effekttap i watt er proporsjonale med kvadratet av strømtrekk, men energitapet er også proporsjonalt med tiden, så mye strømtrekk i veldig kort tid er ikke så mye mer tap enn noe mindre strømtrekk i lengre tid. For praktiske formål kan man si at energiforbruket for 0-100 er det samme uansett, men at det gjør ganske stor forskjell om man holder seg på 100 km/t eller legger seg på 130 i stedet. Det er hastighet, dvs luft- og rullemotstand over tid som drar strøm, ikke akselerasjonen.

    Edit: Om jeg grovregner rett er kinetisk energi av 2500 kg Tesla ved 100 km/t lik 1921 kJ eller 0,51 kWh. Det er strøm for en hel krone, eller nok energi til å varme opp ca 5 liter tevann. Eller, regnet motsatt: Hvis man svir av 0,51 kWh på 3,5 sekunder er det 525 kW effekt i snitt, eller 712 gammeldagse hk…
     
    Sist redigert:

    1/2 Tam

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2015
    Innlegg
    6.665
    Antall liker
    5.830
    Altså... Du skal f... jobbe for å finne en bensinbil som slår de kjappe elbilene fra 0 - 100. Prøvde en BMW i4 M50 forleden, død og dævel!! Visst har jeg kjørt mye motorsykkel av alle mulige slag i min tid, men dette her...!!! Det var som å få ei slegge av anselige dimensjoner måket inn bakfra, brillene ble bygget om til kontaktlinser og benklærne..., vel...
    0 - 100?? Før jeg visste hva som hendte. Saken er at såpass med akselerasjon er egentlig alt for mye for de aller, aller fleste av oss. Også for meg. Det blir fort trafikkfarlig på den måten, tross alt er vi ikke F1-førere noen av oss.

    EDIT: I husstanden finnes for tiden en Nissan Leaf, denne leverer ca. 240 hk, også denne er meget rask i forhold til de aller fleste bensinbiler fra stillestående opp til 100 km/t. Derfra begynner det vel å skorte litt, men mer enn nok å ta av for norske veier.
    Nissan Leaf har vel ikke mer enn 214 hk med det største batteriet?
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.657
    Antall liker
    13.139
    35000- 40000 km i året. Blir for mye tid i ladekø og bortkastet tid på selve ladingen.
    Tar litt tid på lading underveis (ladekø har jeg knapt noen gang vært i på over 8 år som elbilist) fremfor å bruke 10% av de timene i året jeg er våken bak rattet i alle fall...

    Hvordan kjører man 35-40k i året som privatperson egentlig?
     

    AOC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Innlegg
    1.361
    Antall liker
    1.247
    Torget vurderinger
    1
    Mange sier at en ikke trenger så lang rekkevidde på en elbil, men vent til en gjerne skulle hatt de 20 milene ekstra. Jeg vet ikke hva som vil skje når man havner i slik uløkke, men det blir ikke et vakkert syn.
     

    Wishmaster

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2002
    Innlegg
    4.093
    Antall liker
    3.186
    Torget vurderinger
    1
    Du får betydelig mere beskjed i en elbil enn en diesel/bensinbil som begynner å bli tom, samt de fleste elbiler kan kjøre forbi 0%.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.657
    Antall liker
    13.139
    Mange sier at en ikke trenger så lang rekkevidde på en elbil, men vent til en gjerne skulle hatt de 20 milene ekstra. Jeg vet ikke hva som vil skje når man havner i slik uløkke, men det blir ikke et vakkert syn.
    Har ikke skjedd meg på snart 9 år og 112k km i alle fall. Kanskje når apolkalypsen kommer?

    Er den største uløkka du kan se for deg å måtte ringe etter bilberging?

    Når jeg kjører hjem til opphavet alene har jeg med telt, sovepose, liggeunderlag, gassbrenner, frysetørret mat nok til å klare meg noen dager, GPS osv. Ikke fordi jeg er redd for at elbilen skal havarere men fordi jeg har med turutstyr. Jeg vet ikke hva som vil skje med en bensinbilist når man havner i en situasjon der man må overnatte langs veien i noen dager, men det blir ikke et vakkert syn.
     

    AOC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Innlegg
    1.361
    Antall liker
    1.247
    Torget vurderinger
    1
    Men er det ikke nettopp da en skulle ønske seg at en heller hadde gjenværende 30 liter bensin på tanken?
     

    AOC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Innlegg
    1.361
    Antall liker
    1.247
    Torget vurderinger
    1
    Når apokalypsen kommer forsvinner nok både bensin og strøm. 🙂
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.657
    Antall liker
    13.139
    Men er det ikke nettopp da en skulle ønske seg at en heller hadde gjenværende 30 liter bensin på tanken?
    Men hva gjør du når du ikke kommer deg videre og ikke har med overnattingsutstyr og mat nok for noen dager?

    Hva gjør du om du får motorstopp? Hvor mye hjelper de 40 literene du har igjen på tanken deg da?
     

    xerxes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    9.731
    Antall liker
    5.373
    Sted
    Holmestrand
    Men er det ikke nettopp da en skulle ønske seg at en heller hadde gjenværende 30 liter bensin på tanken?
    Jo, eller mere strøm på batteriet. 🤗
    Alle vet, og er enige i at el-biler har noen begrensninger. Men akkurat som med bensin/diesel så må man passe på at man har nok på «tanken». Kjenner mange med el-bil, men ingen av de har blitt stående på veien pga tomt batteri.
    Selv kjører jeg fortsatt diesel, men dette tror jeg man fort lærer seg å håndtere.
     

    AOC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Innlegg
    1.361
    Antall liker
    1.247
    Torget vurderinger
    1
    Svar på første spørsmål: Jeg vet ikke, men det tar mye mer tid og mange fler mil å komme - dit-.
    Andre spørsmål: Det hjelper like mye/lite som når elbilbatteriet er fullt om elmotoren svikter/ACpumpa svikter/batteriet bricker/motor-styringsenheten tar kvelden.

    Vi må jo håpe at disse tingene ikke skjer med hverken elbil eller fossilbil, men tenk så fint å kunne kjøre100 mil i 150 km/t i 24 kuldegrader med campingvogna på slep på Autobahn da?
    (Det siste har jeg lært av elbilhatere, at er et minimum for å ha/velge biltype)
     

    xerxes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    9.731
    Antall liker
    5.373
    Sted
    Holmestrand
    Svar på første spørsmål: Jeg vet ikke, men det tar mye mer tid og mange fler mil å komme - dit-.
    Andre spørsmål: Det hjelper like mye/lite som når elbilbatteriet er fullt om elmotoren svikter/ACpumpa svikter/batteriet bricker/motor-styringsenheten tar kvelden.

    Vi må jo håpe at disse tingene ikke skjer med hverken elbil eller fossilbil, men tenk så fint å kunne kjøre100 mil i 150 km/t i 24 kuldegrader med campingvogna på slep på Autobahn da?
    (Det siste har jeg lært av elbilhatere, at er et minimum for å ha/velge biltype)
    Hvilken bil kan kjøre 100mil i 150km/t med campingvogn på slep? 😂
    Leste om som fikk doblet forbruket (fra 0,65 til 1,2) med RAV 4 og ei vogn på 500kg og 80 km/t.
    På tross av fri fart (mindre og mindre av det også) så skal det for øvrig godt gjøres å holde snitt på 150 over noen tid selv på Autobahn. 😎
     
    Sist redigert:

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.538
    Antall liker
    10.087
    Er uansett ikke lov å kjøre fortere enn 80 km/t med henger (100 km/t for noen hengere med spesialgodkjenning)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn