Bil, båt og motorsykkel Elbiler

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Rudi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2004
    Innlegg
    7.510
    Antall liker
    7.535
    Sted
    Ute i skauen i Østfold.
    Torget vurderinger
    37
    Guttungen kjøpte en brukt e-tron 55 i forrigårs og kjørte til Bergen med den i går......... han er strålende fornøyd med kjøpet.
    Ladet til 80% på Høvik, ladet i 20 minutter på Geilo på hurtiglader hvor bilen mottok 125 kw......... fikk litt over 100 km ekstra rekkevidde ned fra vidda og kom frem til Bergen med god margin........ og brukte e-tron kan man gjøre virkelig gode kjøp på nå om dagen......... løp og kjøp folkens.

    Brodern kjøpte en ny launch edition 55 når de kom i 2019 og han er kjempeglad i bilen, stille, tar seg veldig bra frem på vinterføre, god og sitte i, rett og slett en deilig bil i Norge........... minuser med e-tron er...... dyre servicer og høyt forbruk av strøm.
     

    Stein 99

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2009
    Innlegg
    1.621
    Antall liker
    931
    Bare Audi e-tron som kan heve seg (bakkenivået) også tror jeg av nye el-biler. Bra når man skal over snøskavl etter ny-brøytet vei eller når vei ikke er brøytet ennå og det er 25 cm snø. God bil til vinterføre tror jeg men ikke prøvd. Ikke hver dag behov for dette men mange ganger i mars og april i -23 i Møre og Romsdal. (og bare for å nevne det, det som kalles sommer her er 9-13 gr og regn det meste av dagen og slik er det år etter år), men folk mister ikke motet, håper på fin sommer neste år.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.403
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    Du kan heve Tesla med luftfjæring også, de har også minne så de hever automatisk neste gang du kjører der.
     

    Wishmaster

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2002
    Innlegg
    4.110
    Antall liker
    3.225
    Torget vurderinger
    1
    Har du noen gang åpnet en kontakt brukt på denne måten. Jeg har... Etter to år med full defa-pakke, ingen merker. Etter ett år med daglig lading av liten elbil med ladekladd(lovlig den gangen, men ikke anbefalt), tydlige tegn på varmgang.
    Det har jeg, ikke antydning til hverken misfarging eller varmgang etter brukt til lading av elbil på 10A i et halvt år, hvorav mange ganger rundt 20 timer i strekk. Har også kjent jevnlig på sikringen i sikringsskapet, samt kontakten ved lading, og aldri har det vært den minste temperaturøkning å kjenne, så jeg lader bekymringsløst frem til at jeg får koblet opp ladestasjon.
     

    Ole_Martin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.172
    Antall liker
    811
    De har ikke dokumentert sin løsning på tilfredstillende vis. Hvorfor løsningen de valgte er en "billig og kjip snarvei" kan det være interessant å få belyst.
    Har ikke lest meg helt opp på saken, men mener Easee har brukt en tyristor for å bryte strømmen mens det eksplisitt står i standarden at strømmen skal brytes vha luftgap over en bryter (eller noe i den duren). Easee sparer penger og plass slik. Det er som man skulle ha byttet ut sikringsskapet med tyristorer i en boks like stor som en smørboks.

    Å forholde seg til standarder er enkelt, enten er man innefor eller så er man utenfor. Gult trafikklys er ikke grønt/kjør.

    Når Easee ikke klarer å legge frem skikkelig dokumentasjon heller, går det egentlig flere alarmer fordi det tyder på at eget fagmiljø er ikke eksisterende, og at de har kjøpt et eller annet ferdigsnekra fra Kina eller lign. Nå står de der avkledd.

    Eneste mulighet for at dette slipper igjennom vil være samfunnsmessige hensyn, altså vil det hjelpe saken å slå Easee konk, eller bedre å lirke til noen avbøtende tiltak
     

    Ole_Martin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.172
    Antall liker
    811
    Der tar du feil.

    Når man bor litt utenfor bykjerne/sentralt til, så trenger man rekkevidde. Vi som bor på landet/i skogen har ofte lang kjørelengde f.eks. til og fra jobb. Jeg lader normalt mellom 23:00 og 06:00. Da har jeg den rekkevidden jeg trenger til daglig bruk, pluss litt til uforutsett kjøring. Men på den andre siden "fyller jeg full tank" på bilen, dvs starter hver dag med ca 80% på batteriet, og er alltid klar. Dette koster meg mindre pr mnd enn hva det kostet med diesel i uka når jeg kjørte dieselbil. Har en årlig kjørelengde på 40'.


    Mitt tips til deg, slutt å gjett/synse og skaff deg kunnskap og gjerne erfaring om hva du snakker om:)
    Jeg tar ikke feil. Jeg skriver normalt at man ikke trenger slik ladeeffekt hjemme når bilen står stille i 8-14 timer.

    32A er 7,4kWh ved 230V, og 22kWh ved 400V. Da lader man hhv 60kWh på 8 timer mot under 3 timer ved 400V.

    Å bruke 60kWh hver eneste dag gjør de aller aller færreste. Med 30 mil hver eneste dag og 230 arbeidsdager i året er 60kWh omtrent 70000km i året.
     

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.268
    Antall liker
    1.172
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Bare Audi e-tron som kan heve seg (bakkenivået) også tror jeg av nye el-biler. Bra når man skal over snøskavl etter ny-brøytet vei eller når vei ikke er brøytet ennå og det er 25 cm snø. God bil til vinterføre tror jeg men ikke prøvd. Ikke hver dag behov for dette men mange ganger i mars og april i -23 i Møre og Romsdal. (og bare for å nevne det, det som kalles sommer her er 9-13 gr og regn det meste av dagen og slik er det år etter år), men folk mister ikke motet, håper på fin sommer neste år.
    Du får Jaguar I-Pace med luffjærer og. Nydelig bil å kjøre sommer som vinter. Lader ikke så raskt men når du kjører nærmere 50 mil trenger du uansett en liten pause. Var til vestlandet i sommer med bikkje og da er lade hastigheten null problem da bikkja trenger en liten tur og magen påfyll. Min er feilfri på 4 året - løp å kjøp, de er billige om dagen....
     

    Thumper

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.09.2007
    Innlegg
    1.290
    Antall liker
    1.274
    Sted
    Langt til skogs i Innlandet(Hedmarken)
    Jeg tar ikke feil. Jeg skriver normalt at man ikke trenger slik ladeeffekt hjemme når bilen står stille i 8-14 timer.

    32A er 7,4kWh ved 230V, og 22kWh ved 400V. Da lader man hhv 60kWh på 8 timer mot under 3 timer ved 400V.

    Å bruke 60kWh hver eneste dag gjør de aller aller færreste. Med 30 mil hver eneste dag og 230 arbeidsdager i året er 60kWh omtrent 70000km i året.
    Jeg synes nå det er søtt at du prøver i alle fall, men du forstår nok ikke dette helt. Vi som bor i de grisgrente strøk har sjelden 400V, så da er det 240V som gjelder. Med lastbalansering og smartlading så trekker man ikke 7,4kWh kontinuerlig gjennom natten.

    En liten korreksjon på egne tall her... De 40.000km i året er kun på den ene bilen vår. Blir nok fort mellom 10-15' på nummer to i år også.

    Så igjen: skaff deg praktisk erfaring/erfaringsbasert kunnskap, så kan vi ta opp tråden igjen om noen år. Teoretisk diskusjon om teoretiske problemstillinger uten hold i erfaringer er ikke interessant for meg.

    Mvh elbileier i de dype skoger siden 2017.
     

    Thumper

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.09.2007
    Innlegg
    1.290
    Antall liker
    1.274
    Sted
    Langt til skogs i Innlandet(Hedmarken)
    Det har jeg, ikke antydning til hverken misfarging eller varmgang etter brukt til lading av elbil på 10A i et halvt år, hvorav mange ganger rundt 20 timer i strekk. Har også kjent jevnlig på sikringen i sikringsskapet, samt kontakten ved lading, og aldri har det vært den minste temperaturøkning å kjenne, så jeg lader bekymringsløst frem til at jeg får koblet opp ladestasjon.
    De fleste lever bekymringsløst frem til en ulykke skjer 😉

    Sikringen er sjelden problemet, det er mekanisk slitasje i stikkontakten som er problemet. Har man nye kontakter skal det gå greit, men er dog ulovlig til daglig lading. Men henger ladekladden i kontakten så slites kontaktene fort, og det kan oppstå problemer. De kommer litt snikende over tid, og kan være vanskelig å oppdage uten å åpne kontaktene. Noe de færreste gjør regelmessig. Jeg gjør det i alle fall ikke. :)
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.513
    Antall liker
    9.271
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Deprimerende å lese dette her;


    Bl.a.
    Aller største eier i Mercedes-Benz er kinesiske Beijing Automotive Industry Holding (BAIC), som eies av den kinesiske stat og er landets sjette største bilprodusent. BAICs eier 9,98 prosent av aksjene.

    Nest største Mercedes-aksjonær heter Li Shufu, gjennom investeringsselskapet Tenaciou3 Prospect Investment, med eierandel på 9,69 prosent. Li Shufu er for øvrig kjent som eier av Geely (han eier 90 prosent, sønnen eier de siste 10). Og Geely eier merker som Volvo, Polestar, Lotus, Smart, Lynk & co, Zeekr og Geely Auto – med flere.
    Bl.a.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.636
    Antall liker
    15.721
    Torget vurderinger
    2
    Deprimerende å lese dette her;


    Bl.a.
    Aller største eier i Mercedes-Benz er kinesiske Beijing Automotive Industry Holding (BAIC), som eies av den kinesiske stat og er landets sjette største bilprodusent. BAICs eier 9,98 prosent av aksjene.

    Nest største Mercedes-aksjonær heter Li Shufu, gjennom investeringsselskapet Tenaciou3 Prospect Investment, med eierandel på 9,69 prosent. Li Shufu er for øvrig kjent som eier av Geely (han eier 90 prosent, sønnen eier de siste 10). Og Geely eier merker som Volvo, Polestar, Lotus, Smart, Lynk & co, Zeekr og Geely Auto – med flere.
    Bl.a.
    Utenlandske kritikere kan sikkert påstå at Norge er et oljeselskap med en regjering, som investerer sitt overskudd i utenlandske selskap, som de kjøper aksjer i. Men hvorfor er det deprimerende at Kina setter midler i utenlandske virksomheter, fremfor å prioritere innenlandske? Landet svømmer i penger det har fått fra utenlandske virksomheter, som flyttet sin produksjon til Kina.
    Ja, landet er politisk fjernt fra et demokrati, men de har vært villige til å overta vår forurensning, vår naturødeleggelse og vår uttyning av naturressurser til en ganske billig penge, relativt sett. Man får ikke i både pose og sekk.

    De som bør kritiseres er lederne av de utenlandske virksomhetene, som med åpne øyne og i total griskhet, overførte sin produksjonsinnsikt, IP og sine markeder til Kina, for å booste egne selskaps aksjeverdier, uten hensyn til kostnaden for innenlandsk arbeidskraft og kapasitet.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.531
    Antall liker
    9.690
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Suksess er det farligste som finnes. Da glemmer man at kreativ destruksjon er kapitalismens største styrke.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.513
    Antall liker
    9.271
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Utenlandske kritikere kan sikkert påstå at Norge er et oljeselskap med en regjering, som investerer sitt overskudd i utenlandske selskap, som de kjøper aksjer i. Men hvorfor er det deprimerende at Kina setter midler i utenlandske virksomheter, fremfor å prioritere innenlandske? Landet svømmer i penger det har fått fra utenlandske virksomheter, som flyttet sin produksjon til Kina.
    At et diktatur får sine økonomiske blekksprutarmer inn i firmaer og konsern i vårt nærområde er ikke bra. Kina står for en nasjonalistisk tenkning som er illevarslende for de få demokratiene som er igjen i verden. Vi er I mindretall og blir stadig færre. Det er deprimerende.
     

    Dan Dare

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.11.2005
    Innlegg
    1.011
    Antall liker
    393
    Sted
    Egersund
    Torget vurderinger
    4
    Du får Jaguar I-Pace med luffjærer og. Nydelig bil å kjøre sommer som vinter. Lader ikke så raskt men når du kjører nærmere 50 mil trenger du uansett en liten pause. Var til vestlandet i sommer med bikkje og da er lade hastigheten null problem da bikkja trenger en liten tur og magen påfyll. Min er feilfri på 4 året - løp å kjøp, de er billige om dagen....
    Du har vært heldig så langt da, naboen har I-Pace, 3 år gammel. Der røk luftfjæringen, kun på ene siden bak. Garantien var gått ut, forhandler nektet å ta det på 5 års reklamasjonsrett. Så det endte på tett oppunder 30k, og som nevnt, kun ene side bak.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.531
    Antall liker
    9.690
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Det høres ut som om Forbrukertilsynet kunne hatt innvendinger mot dette gitt. Garanti innen 5 år gjelder vel mer eller mindre på alt som ikke vurderes som slitedeler (ting som er ment å ha en varighet) og jeg synes det er snodig om fjæringskomponenter anses som slitedeler hvor man ikke kan forvente en viss varighet (i motsetning til bremseklosser osv). I hvert fall hvis kjørelengden er noenlunde normal etter 3 år, og jeg synes nok det er snodig at forhandler/leverandør ikke strekker seg lenger i et tilfelle som dette.

    Når det er sagt er jeg skeptisk til luftfjæring på biler eldre enn 6-7 år. Mye som kan ryke og som er potensielt kostbart å reparere. Valgte det bevisst bort på min Eklasse som jeg har tenkt å ha lenge, og har ikke akkurat slitt med dårlig komfort på den.
     
    Sist redigert:

    Dan Dare

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.11.2005
    Innlegg
    1.011
    Antall liker
    393
    Sted
    Egersund
    Torget vurderinger
    4
    Ja, det var det naboen min også argumenterte med. Men forhandler sto på sitt og hevdet at lekkasje i luftputer ikke går under reklamasjonsrett.
    Selvsagt kunne han tatt saken videre men orket ikke/gadd ikke (fyren har uansett nok av penger så da er det ofte lettere å bare betale)
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    3.458
    Antall liker
    3.586
    Sted
    Sunnmøre
    Suksess er det farligste som finnes. Da glemmer man at kreativ destruksjon er kapitalismens største styrke.
    Det er litt interessant korleis tysk og japansk bilindustri var på full fart nedover (eh, altså full stagnasjon) iallfall dei ti siste åra før elbil-skiftet, med Toyota og VW som fremste døma. Dette er jo også ei slags “historisk lærdom” frå industrihistoria: at etablert produksjon kan vera største hinderet for fornying.
     

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.268
    Antall liker
    1.172
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Du har vært heldig så langt da, naboen har I-Pace, 3 år gammel. Der røk luftfjæringen, kun på ene siden bak. Garantien var gått ut, forhandler nektet å ta det på 5 års reklamasjonsrett. Så det endte på tett oppunder 30k, og som nevnt, kun ene side bak.
    Hadde bilen gått langt? Ikke bra at slikt ryker etter bare 3 år, og at det ikke er dekket av 5 år garanti. Det hadde jeg ikke gitt meg på. Import bil kanskje da de norske har full 5 år garanti.

    Første gang jeg hører om dette på I-Pace og jeg følger med Elbil forum og det engelske forumet (I-Pace forums uk) i tillegg der det er mye aktivitet og aldre hørt om det, så dette må være en produksjonsfeil på denne bilen. Den mest vanlige er 12v problem som slår ut bilen men da trenger det et nytt 12v batteri og software oppdatering - ikke all verden og har tenkt å fikse det selv om det kommer på min. En vanlig feil på mange merker. Eller er det generelt lite feil på de.
     
    Sist redigert:

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    3.458
    Antall liker
    3.586
    Sted
    Sunnmøre
    brukte e-tron kan man gjøre virkelig gode kjøp på nå om dagen......... løp og kjøp folkens.
    Naboen har besøk som har parkert ein e-tron GT rett utanfor døra mi. Fin bil, om kanskje litt overdådig (ueigna til mitt bruk, men det er trass alt ei anna sak).
     

    xerxes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    9.814
    Antall liker
    5.459
    Sted
    Holmestrand
    Har en kamerat som etter et års krangling med Møller og uendelig med problemer har fått omlevering på en e-tron med en ikke helt uvesentlig kostnad.
     

    xerxes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    9.814
    Antall liker
    5.459
    Sted
    Holmestrand
    Hadde bilen gått langt? Ikke bra at slikt ryker etter bare 3 år, og at det ikke er dekket av 5 år garanti. Det hadde jeg ikke gitt meg på. Import bil kanskje da de norske har full 5 år garanti.

    Første gang jeg hører om dette på I-Pace og jeg følger med Elbil forum og det engelske forumet (I-Pace forums uk) i tillegg der det er mye aktivitet og aldre hørt om det, så dette må være en produksjonsfeil på denne bilen. Den mest vanlige er 12v problem som slår ut bilen men da trenger det et nytt 12v batteri og software oppdatering - ikke all verden og har tenkt å fikse det selv om det kommer på min. En vanlig feil på mange merker. Eller er det generelt lite feil på de.
    Helt ukjent er nok ikke problemer med fjæring.
    Denne er den føste jeg fikk opp:

    Ser det er flere som relaterer fjæringsproblemer med problem med 12V som du nevner.
    Trenger jo ikke være verre.

    Har generelt lavt tillit til bilverksteder, og enda lavere når det gjelder elektro og tilhørende herligheter.
     
    Sist redigert:

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.268
    Antall liker
    1.172
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Helt ukjent er nok ikke problemer med fjæring.
    Denne er den føste jeg fikk opp:

    Ser det er flere som relaterer fjæringsproblemer med problem med 12V som du nevner.
    Trenger jo ikke være verre.

    Har generelt lavt tillit til bilverksteder, og enda lavere når det gjelder elektro og tilhørende herligheter.
    Man må ikke lese slike sider. Uansett hvilket merke du velger på denne siden så får du opp lister så lange som et vondt år. Ikke bra for sjelen 😃

    Jeg prøvde bilen med og uten luftfjærer, og selv om jeg vet at luftfjærer er mer utsatt for trøbbel en ordinære stålfjærer, så var valget enkelt. Forskjellen er stor. I etterkant har jeg hat en lånebil med ordinære fjærer og måtte stoppe å sjekke etter noen hundre meter om jeg hadde punkterte eller for lite luft i dekkene...
     
    Sist redigert:

    AOC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Innlegg
    1.375
    Antall liker
    1.268
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har prøvekjørt en pent brukt e-tron 50 SB i dag. Meget komfortabel bil må jeg si. Svært stillegående, fint interiør og like praktisk som en stor stasjonsvogn. Er det noe som trekker ned så var det mangel på styrefølelse, men det er ikke så viktig for meg lenger. Jeg vil tro at minste batteriet er tilstrekkelig til vårt bruk, men kona insisterer på stort. Så får vi se om det gamle dieseldyret blir byttet ut.
    Om dere bruker bil på ferie så blir det jo sannsynligvis gode, lange pauser med elbil også, og ikke nødvendigvis akkurat DER en vil. 🙂 Koster mer enn diesel og bensin pr mil gjør det også, og snart kommer vel veibruksavgift på rundt 3 kr pr mil for elbiler slik skatteetaten og vegvesenet har foreslått, en avgift som allerede ligger i bensin- og dieselprisen.

    Jeg ville tenkt meg nøye om flere ganger dersom jeg ikke hadde hatt elbil allerede.

    Screenshot_20230728-213657_Chrome.jpg

    Lykke til med valget. 🙂
     

    E. Largo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2007
    Innlegg
    8.835
    Antall liker
    16.056
    Sted
    Disco Volante
    Torget vurderinger
    2
    Om dere bruker bil på ferie så blir det jo sannsynligvis gode, lange pauser med elbil også, og ikke nødvendigvis akkurat DER en vil. 🙂 Koster mer enn diesel og bensin pr mil gjør det også, og snart kommer vel veibruksavgift på rundt 3 kr pr mil for elbiler slik skatteetaten og vegvesenet har foreslått, en avgift som allerede ligger i bensin- og dieselprisen.

    Jeg ville tenkt meg nøye om flere ganger dersom jeg ikke hadde hatt elbil allerede.

    Lykke til med valget. 🙂
    Desverre så er ferien over for denne gang. Så en eventuell elbil får ikke anledning til å. ødelegge den i år.
    Når det er sagt så vil jeg påpeke at aeroplanet er oppfunnet for dem som skal langt avsted. Jeg og min familie har brukt denne oppfinnelsen med stort hell ved en rekke anledninger 😀
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.739
    Antall liker
    13.230
    Når det er sagt så vil jeg påpeke at aeroplanet er oppfunnet for dem som skal langt avsted. Jeg og min familie har brukt denne oppfinnelsen med stort hell ved en rekke anledninger 😀
    Om man vil tilbringe hele ferien med en viss grunnpromille finnes også tog. Etter min mening den klart mest dannede måten å forflytte seg fra A til B på. Fly går riktig nok kjappere om distansen blir betydelig men det er også litt som å være en sau som blir gjetet rundt.
     

    E. Largo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2007
    Innlegg
    8.835
    Antall liker
    16.056
    Sted
    Disco Volante
    Torget vurderinger
    2
    Om man vil tilbringe hele ferien med en viss grunnpromille finnes også tog. Etter min mening den klart mest dannede måten å forflytte seg fra A til B på. Fly går riktig nok kjappere om distansen blir betydelig men det er også litt som å være en sau som blir gjetet rundt.
    Fly er ikke særlig behagelig, men det er heldigvis fort overstått. Tog tar alt for lang tid. Ihvertfall for oss som fremdeles er i lønnet arbeid, og i særdeleshet om man bor på en plass der det ikke går tog 🙂
    Når det er sagt så er min foretrukne reiseform for ferie (med unger). Fly ned og leiebil på stedet.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.531
    Antall liker
    9.690
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Det er forskjell på å reise og på å komme frem. De største opplevelsene har man som regel underveis. Men det tar tid og er ikke alltid enkelt med unger. Av og til bør man kanskje reise litt kortere og oppleve litt mer.
     
    Sist redigert:

    AOC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Innlegg
    1.375
    Antall liker
    1.268
    Torget vurderinger
    1
    Er det ikke foruroligende at kun 74 % av eiere av 0,5 - 1,5 år gamle elbiler, 68 % for 2,5-3,5 år gamle elbiler, og kun 61 % for en 3,5 - 4,5 år gamle elbiler er enig eller svært enig i at batterikapasiteten er like god som da bilen var ny?
     
    Sist redigert:

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.268
    Antall liker
    1.172
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Er det ikke foruroligende at kun 74 % av eiere av 0,5 - 1,5 år gamle elbiler, 68 % for 2,5-3,5 år gamle elbiler, og kun 61 % for en 3,5 - 4,5 år gamle elbiler er enig eller svært enig i at batterikapasiteten er like god som da bilen var ny?
    Synes det ikke er undelig i det hele tatt da det faktisk ikke er rett fram å fastslå og ting kommer så sakte at det ikke merkes. Ikke bare bare å kjøpe en brukt og ikke vite hvordan batteriet er behandlet og hvor mange hurtigladinger den har fått....her har bransjen et problem de må ta tak i, men tydelig et vepsebol de ikke vil stikke armen sin inn i...
     
    • Liker
    Reaksjoner: AOC

    AOC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Innlegg
    1.375
    Antall liker
    1.268
    Torget vurderinger
    1
    Synes det ikke er undelig i det hele tatt da det faktisk ikke er rett fram å fastslå og ting kommer så sakte at det ikke merkes. Ikke bare bare å kjøpe en brukt og ikke vite hvordan batteriet er behandlet og hvor mange hurtigladinger den har fått....her har bransjen et problem de må ta tak i, men tydelig et vepsebol de ikke vil stikke armen sin inn i...
    På jobben har vi leaset en Hyundai Kona 2020-modell. Den er kjørt ca 3k km på de 3,5 årene, og står konsekvent med lader tilkoblet hele tiden med 100 % SOC. Den kjøres en sjelden gang noen få km/mil, før den settes til opplading igjen og kan stå i ukesvis før den kjøres en kort tur. Han som forvalter den gir fullstendig eff i god ladekotyme under påskudd om at det skal den tåle, og at det ikke er vår bil. Den blir nok solgt med "SE HER! UNIK LAV KMSTAND OG SOM NY" når leasingen går ut om 1,5 år. Jeg har også observert mange tilsvarende holdninger blant folk på elbilforum og andre steder: "Min lades alltid til 100 %, hver dag, og den blir byttet ut innen 3-4 år", og de råder folk som spør om laderåd til å gjøre det samme med god samvittighet.
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.635
    Antall liker
    10.186
    Synes det ikke er undelig i det hele tatt da det faktisk ikke er rett fram å fastslå og ting kommer så sakte at det ikke merkes. Ikke bare bare å kjøpe en brukt og ikke vite hvordan batteriet er behandlet og hvor mange hurtigladinger den har fått....her har bransjen et problem de må ta tak i, men tydelig et vepsebol de ikke vil stikke armen sin inn i...
    Merk også at det er en stor gruppe "vet ikke", som i all hovedsak ikke er spesielt engasjert i spørsmålet, eller ikke merker noen spesielle endringer av diverse årsaker.
    Og allerede for 5 år siden viste batteriene at de holder MYE lenger enn det folk bekymrer seg over:


    Det ser ut som et BETYDELIG større problem om bilen kasseres etter latterlige 10 år(!!), enn at batteriene dør.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.531
    Antall liker
    9.690
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Lader til 80% på hjemmelader ca hver tiende dag, har vært på 90% 2 ganger, kvelden før en lenger tur. Skrur også ned ladehastigheten på hjemmeladeren, akkurat nå står den på 2 kW selv om kursen er dimensjonert til 32 A. Relativt sjelden bruk av hurtiglader, aldri over 80%.

    Men ja, det aner meg at det er betydelige forskjeller i folks holdning til dette. Jeg liker å ha bilene mine lenge. Skal du ha den i 3-4 år og så selge tipper jeg mange gir en beng i ladekotyme.
     
    Sist redigert:
    • Liker
    Reaksjoner: AOC

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    4.662
    Antall liker
    1.905
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Det er vel de samme som kjiper inn på oljeskift og kjører på såkalt longlife olje med 25k intervaller.
    Typisk folk som ikke tar vare på tingene sine.
     

    AOC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Innlegg
    1.375
    Antall liker
    1.268
    Torget vurderinger
    1
    Merk også at det er en stor gruppe "vet ikke", som i all hovedsak ikke er spesielt engasjert i spørsmålet, eller ikke merker noen spesielle endringer av diverse årsaker.
    Og allerede for 5 år siden viste batteriene at de holder MYE lenger enn det folk bekymrer seg over:


    Det ser ut som et BETYDELIG større problem om bilen kasseres etter latterlige 10 år(!!), enn at batteriene dør.
    Frykten for kort levetid var vel basert på at batteriene skulle være helt kaputt ila 3-4 år, men Nissan uttalte jo flere ganger "Se her, bilen virker like fint etter 6 år", så holdt de kjeft om vesentlig redusert kapasitet. En 20-mils elbil 'virker jo like godt' så lenge den starter og går med 5 mils rekkevidde, ikke sant?
    At elbiler kasseres innen 10 år er ikke så rart, all den tid andre deler av bilen, som ombordladere og AC-anlegg som må virke for at bilen skal virke/kjøre, er så dyrt å reparere at det ikke er økonomisk forsvarlig å reparere den. En Kia-eier på elbilforum fikk tilbud fra BOS om å reparere ombordladeren på bilen, 57.000,- skulle det koste, mer enn 50 % av bilens verdi. Heldigvis klarte han å reparere den selv ved å kjøpe en brukt OBC og montere den selv.
    En kompis av meg et fortsatt medlem i en fb-gruppe om elbilen han kvittet seg med for 2 år siden, og han sier det florerer av folk med til dels svært dårlige batterier på sine 7-8 år gamle elbiler i den gruppa.
     
    Sist redigert:

    AOC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Innlegg
    1.375
    Antall liker
    1.268
    Torget vurderinger
    1
    Det er vel de samme som kjiper inn på oljeskift og kjører på såkalt longlife olje med 25k intervaller.
    Typisk folk som ikke tar vare på tingene sine.
    Ja, 25-30k km-intervaller er idioti, men folk kjøpte jo gjerne dyre Audier og VW'r for å kjipe på oljeintervallet. VAG gikk vel bort fra dette, ettersom -litt- for mange turboer gikk til dundas?
    Byttes olje på 8k så holder de fleste motorer i en 'evighet', bortsett fra de som er dårlig konstruert, feks Ford 1,0 Ecoboost og Range Rover med nyere rekke-6.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn