Bil, båt og motorsykkel Elbiler

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • xerxes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    9.783
    Antall liker
    5.431
    Sted
    Holmestrand
    Kjørte til Tyskland med Kiaen for et par uker siden og det var også en særs positiv opplevelse. Den bikker akkurat 20kWh/100km når man ligger i 130km/t på autobahn, mens med cruisekontrollen på 150km/t lå den på rundt 25kWh/100km. Så man må lade hver tredje time på motorvei, men 300kW-ladere var vidt tilgjengelig og EV6 lader på 800V og nesten 250kW. Så etter en pissepause og en is var vi på 80-90% batterikapasitet og kunne fortsette. Min erfaring fra turen er at høy ladehastighet er veldig behagelig på slike turer og veier mye opp for lang rekkevidde, men til daglig bruk er det jo ikke veldig viktig. Dog er driftskostnadene på langtur ganske høye sammenliknet med en gjerrig bensin- eller dieselbil; både i Tyskland, Danmark og Norge lå prisen på rundt 8-9 kr/kWh. Når man lader hjemme er det selvsagt en helt annen historie.
    Hvilket motor-/batterialternativ har du?
     

    I_L

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.03.2003
    Innlegg
    3.216
    Antall liker
    5.165
    ^ GT-Line AWD, så 325hk og 77kWh. 484km WLTP.

    Sånn så det ut på ene laderen i Tyskland. Merk at det er prosent av fulladet og ikke tid på x-aksen, opp til 80% tok typisk rundt 12-13min, og 17-18-ish til 90%.

    IMG_8185.jpeg
     
    Sist redigert:

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.106
    Antall liker
    9.413
    Det var vel med begrensningen av min/max Toyota tullet det til med sin første helelektriske bil.
    Tesla fikk også til en større utgave av S med litt programmering og strekke litt på grensene.
     

    Holmium

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    3.444
    Antall liker
    784
    Torget vurderinger
    5
    Jeg var så (u)heldig å være baksetepassasjer i en Y for noen uker siden. Jeg skjønner ikke at noen kaller den bilen romslig og komfortabel. Trang, stiv og spartansk gir ikke meg noen må-ha følelser.
    Stiv og spartansk må du gjerne oppleve, men trang i baksetet? Da må dere ha vært 3 stk voksne, midtsetet er rimelig dårlig. Men én eller to stk i baksetet har meget god plass. Få biler kan skilte med tilsvarende.
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.106
    Antall liker
    9.413
    Tre i baksetet, ja, men bilen er jo en femseter? Da må man jo kunne forvente et minimum av komfort for alle. Min C30 er registrert for fire og alle fire sitter komfortabelt.
     

    Wishmaster

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2002
    Innlegg
    4.107
    Antall liker
    3.218
    Torget vurderinger
    1
    24 t vil ikke jeg kalle nødlanding, men 2-4 t slik at en kan komme seg til ladestasjon er nød, og at ved besøkslading så er man våkne.
    Forbudet er nok heller ikke pga de medfølgende nødladerne som kun trekker 8-10 A, men at det er solgt mange ladekabler som tillater 16A med shukokontakt, + at kablinger til kontakter rundt om på huset gjerne har flere koblinger/skjøter, som er svake punkt.
    Det er også lettere for mange folk å forstå et generelt forbud enn å forholde seg til å skru ladestrømmen opp og ned ettersom hvor de lader.
    Jeg er ikke uenig i det du skriver, bare påpeker at ting ikke helt henger på greip. Så vidt jeg kan se er ikke nødlading tidsbegrenset, og det er heller ingen krav om at det skal skje når man er våken, bare at man skal sjekke jevnlig. Hva som er "jevnlig" er heller ikke definert. Dette sammen med at man i årevis har brukt motorvarmer og kupevarmer fra samme stikk uten at det ble noe forbud, til tross for tilsvarende strømtrekk. F.eks på jobb har man alltid koblet motorvarmer/kupevarmer inn når man kom på jobb og latt det stå i til dagen er over, nå når det er kommet elbiler er det forbudt å lade elbil men fortsatt lov til å bruke motor/kupevarmer selv om det trekker like mye strøm som en elbil på lading. Jeg synes kanskje at man bør behandle likt strømtrekk likt, ikke om det er en elbil eller ikke. Du kan koble til hva som helst til sikringen ryker, slå inn sikringen og fortsette uten at noen kommer med forbud, men ønsker man å koble til en elbil, nei da er det forbudt. Tviler på at kabelen og stikket vet hva som er strømforbrukeren i enden.
     

    Holmium

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    3.444
    Antall liker
    784
    Torget vurderinger
    5
    Tre i baksetet, ja, men bilen er jo en femseter? Da må man jo kunne forvente et minimum av komfort for alle. Min C30 er registrert for fire og alle fire sitter komfortabelt.
    Midtsetet er dårlig, ingen tvil. Men unikt med trang plass med tre i baksetet på femsetere er det ikke. Sitter man fire, så sitter man bra i Y etter min mening. Så kan man jo ønske den var registrert som 4-seter eller synes det er fint at den er registrert som 5-seter.
    Litt kritikk for kritikkens skyld muligens.

    Min Honda e er registrert for 4, men sitter ikke fantastisk i baksetet akkurat 😅

    Porsche Taycan er også en 5-seter, samme greia. Totalt ubrukelig midtsete.
     
    Sist redigert:

    Cash 63

    Æresmedlem
    Ble medlem
    14.06.2007
    Innlegg
    11.868
    Antall liker
    26.619
    Sted
    Oslo/Grebbestad
    Kjørte en helt ny Model Y idag fra Göteborg til Grebbestad min premiere i en Tesla, fungerer det som idag så var dette fin kjøring 4pers med god plass 👍
    Ett kort ladestop/iskjøp i Kungälv 20min.
     

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.075
    Antall liker
    2.535
    Tre i baksetet, ja, men bilen er jo en femseter? Da må man jo kunne forvente et minimum av komfort for alle. Min C30 er registrert for fire og alle fire sitter komfortabelt.
    Tror aldri jeg har sitti i en mellomklassebil hvor tre voksne kan sitte bak komfertabelt. Men uansett, voksne skal sitte foran.
     

    AOC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Innlegg
    1.368
    Antall liker
    1.262
    Torget vurderinger
    1
    Jeg er ikke uenig i det du skriver, bare påpeker at ting ikke helt henger på greip. Så vidt jeg kan se er ikke nødlading tidsbegrenset, og det er heller ingen krav om at det skal skje når man er våken, bare at man skal sjekke jevnlig. Hva som er "jevnlig" er heller ikke definert. Dette sammen med at man i årevis har brukt motorvarmer og kupevarmer fra samme stikk uten at det ble noe forbud, til tross for tilsvarende strømtrekk. F.eks på jobb har man alltid koblet motorvarmer/kupevarmer inn når man kom på jobb og latt det stå i til dagen er over, nå når det er kommet elbiler er det forbudt å lade elbil men fortsatt lov til å bruke motor/kupevarmer selv om det trekker like mye strøm som en elbil på lading. Jeg synes kanskje at man bør behandle likt strømtrekk likt, ikke om det er en elbil eller ikke. Du kan koble til hva som helst til sikringen ryker, slå inn sikringen og fortsette uten at noen kommer med forbud, men ønsker man å koble til en elbil, nei da er det forbudt. Tviler på at kabelen og stikket vet hva som er strømforbrukeren i enden.
    Gode poenger, og jeg har tenkt mye av det samme. "Ikke jevnlig" sier dem, som om stikket vet at den har gitt strøm til elbilen tidligere, og at det er en 'kvote' for antall ladinger.
     

    Wishmaster

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2002
    Innlegg
    4.107
    Antall liker
    3.218
    Torget vurderinger
    1
    Gode poenger, og jeg har tenkt mye av det samme. "Ikke jevnlig" sier dem, som om stikket vet at den har gitt strøm til elbilen tidligere, og at det er en 'kvote' for antall ladinger.
    Ja, jeg føler at "noen" har klart å overbevise "noen" om at lading av elbil via schuko og industristikk er fy-fy, og må kun foregå på egen kurs, men for at det ikke skal være for drøyt, tillater man nødlading via det samme stikket som er forbudt å bruke daglig. Og så må dette forklares, og man bruker faren for varmgang, til tross for at man bruker f.eks 10A som er mindre enn kursen er beregnet for. Da føles dette også litt feilplassert når man vet av erfaring at man har brukt samme stikket til motor/kupevarmer i tiår. Hva med sikringen, er den bare til pynt/ekstra utgift for forbrukeren, eller skal den sikre kursen mot overbelastning? Derav min anytdning om at det har vært lobbyvirksomhet.
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    3.423
    Antall liker
    3.541
    Sted
    Sunnmøre
    Eg trur at det kritiske punktet ikkje eigentleg er nye bygg etter ca 2000, men heller eldre hus, og særleg eldre garasjar der el til garasjen var ordna med Petter Smart-kopling i etterkant.
     

    Wishmaster

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2002
    Innlegg
    4.107
    Antall liker
    3.218
    Torget vurderinger
    1
    ^ Men hvor mange også brukte motor/kupevarmer, ofte plugget det i om kvelden før de skulle på jobb uten tidsur/styring. Kanskje til og med i to biler.
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.603
    Antall liker
    10.133
    ^ Men hvor mange også brukte motor/kupevarmer, ofte plugget det i om kvelden før de skulle på jobb uten tidsur/styring. Kanskje til og med i to biler.
    Motorvarmer trekker typisk 750 W, men om man kjører også kupévarmer i 12 timer, ser du vel på et lignende strømtrekk som ved saktelading av elbil, der max tillatt er 2,3 kW (10A) peak.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.691
    Antall liker
    9.292
    Sted
    Trondheim
    Jeg ladet min plug-in hybrid i vanlig stikkontakt før. Nytt hus med 15A kurser og alt annet på kursen var LED-lys. Brukte 6 A begrensing på ladingen av bilen. Følte i grunnen at det var rimelig trygt. :)
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.719
    Antall liker
    13.212
    Folkevogn kjøper 4.99% av Xpeng for 700 millioner dollar. Blir sett på som et klart tegn på kinesiske produsenters fremgang innen elektriske biler og også et uttrykk for at tyske bilprodusenter, som sliter kraftig i det kinesiske markedet, må finne på noe. De har kastet bort ganske mange år når det kommer til utvikling av elbiler.

    Volkswagen buys Xpeng stake, partners with SAIC to boost China EV lineup | Reuters

    The carmaker is coming under heavy investor pressure over its China presence, both in terms of boosting EV sales and ensuring its slate is clean on labour rights issues in the Xinjiang region where it co-owns a plant with SAIC.
     

    xerxes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    9.783
    Antall liker
    5.431
    Sted
    Holmestrand
    Sakset fra artikkelen nedenfor
    "Best med hjemmelader
    Nå er det bare hjemmelader som er godkjent når man vil lade elbil hjemme. Den har flere fordeler kontra det å lade fra stikkontakt.
    For det første er det langt tryggere, men du kan også lade med høyere effekt slik at ladinga tar kortere tid. Mange slike ladebokser har også kjekke funksjoner, for eksempel smartlading, der bilen automatisk lades de timene strømprisen er lavest.

    - En dedikert ladeboks tåler mer strøm og har flere ekstra sikkerhetsfunksjoner innebygd i systemet slik at du unngår risikoen for varmgang og i verste fall brann. Det er spesielt viktig hvis du lader elbilen din om natta, avslutter Nielsen."

     
    Sist redigert:

    Ole_Martin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.168
    Antall liker
    805
    Nå er vel Easee et erkeeksempel på at hjemmeladere ikke nødvendigvis er noe sikrere.

    Schuko er helt ok sålenge man ikke lader med full effekt.

    Brann kan oppstå uansett stikkontakt. Heller Schuko på lav effekt enn hjemmelader på full effekt. Schuko er også kjemisk fri for småelektronikk som har størst brannfare forbundet med seg.
     

    xerxes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    9.783
    Antall liker
    5.431
    Sted
    Holmestrand
    Nå er vel Easee et erkeeksempel på at hjemmeladere ikke nødvendigvis er noe sikrere.

    Schuko er helt ok sålenge man ikke lader med full effekt.

    Brann kan oppstå uansett stikkontakt. Heller Schuko på lav effekt enn hjemmelader på full effekt. Schuko er også kjemisk fri for småelektronikk som har størst brannfare forbundet med seg.
    At en ting er konstruert på en annen måte enn slik noen tolker forskriftene betyr ikke nødvendigvis at det er farlig.

    Etter hva jeg forstår så sjekker Easee at det ikke er jordfeil før lading starter, og uansett etter 24 timer selv om du ikke lader.
    Du skal med andre ord ikke få startet lading hvis jordfeilbryter ikke fungerer.
    Med de vanlige jordfeilbryteren i sikringsskapet anbefales det til sammenligning å teste i perioder på 6-12 måneder.

    Å tro at en stikkontakt (Schuko som du kaller det) er trygg fordi det ikke er elektronikk i den, er en vurdering som ikke holder på noe sett og vis.
    Overgangsmotstand i sterkstrømsnett er helt klart en stor (den største?) risiko i alle installasjoner.
    Småelektronikk not so much.
     
    • Liker
    Reaksjoner: HC

    Ole_Martin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.168
    Antall liker
    805
    Easee har salgsforbud; da handler det ikke om ulik tolkning av forskrifter, men ulovligheter.

    Jeg sier stikkontakt på lav effekt er trygt. Vi har trossalt endel varmtvannsberedere, motorvarmere, komfyrer osv gående på vanlige stikk som trekker mer effekt enn 5A.

    Det er elektronikken som typisk brenner, ikke en kobberbit i en stikkontakt lagd i ikke-brennbar plast brukt i en laveffektapplikasjon. Det ikke stikkontakten man er redd for når man anbefaler å ikke lade mobilen, eller bruke vaskemaskinen på natta, men elektronikken.
     

    Thumper

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.09.2007
    Innlegg
    1.290
    Antall liker
    1.274
    Sted
    Langt til skogs i Innlandet(Hedmarken)
    Easee har salgsforbud; da handler det ikke om ulik tolkning av forskrifter, men ulovligheter.

    Jeg sier stikkontakt på lav effekt er trygt. Vi har trossalt endel varmtvannsberedere, motorvarmere, komfyrer osv gående på vanlige stikk som trekker mer effekt enn 5A.

    Det er elektronikken som typisk brenner, ikke en kobberbit i en stikkontakt lagd i ikke-brennbar plast brukt i en laveffektapplikasjon. Det ikke stikkontakten man er redd for når man anbefaler å ikke lade mobilen, eller bruke vaskemaskinen på natta, men elektronikken.
    Nå er det vel sjelden stikkontakten som brenner da, men materialet rundt som tar fyr pga varmgang.... Ta og åpne en eldre kontakt en gang, og se hvordan det kan se ut der.... Har de vært brukt til effektkrevende utstyr over tid, så er de svært ofte svarte inni... Kontakter svekkes over tid pga mekanisk slitasje.
     

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.075
    Antall liker
    2.535
    Er vel nok av eksempler på at det har gått varmgang i selve kontakten, så klarer ikke så at det skal være noen stor ulempe med en ladeboks til et par tusenlapper når man har forka ut en halv mille på elbil
     

    Ole_Martin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.168
    Antall liker
    805
    Nå er det vel sjelden stikkontakten som brenner da, men materialet rundt som tar fyr pga varmgang.... Ta og åpne en eldre kontakt en gang, og se hvordan det kan se ut der.... Har de vært brukt til effektkrevende utstyr over tid, så er de svært ofte svarte inni... Kontakter svekkes over tid pga mekanisk slitasje.
    Ja, men nå var altså tanken at man ikke trekker full effekt men setter bilen til 5-7A. Om laderen henger i stikkontakten hele tiden i tillegg, ser jeg mindre fare enn en hjemmelader full av elektronikk på full pupp 32A.
     

    Ole_Martin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.168
    Antall liker
    805
    Er vel nok av eksempler på at det har gått varmgang i selve kontakten, så klarer ikke så at det skal være noen stor ulempe med en ladeboks til et par tusenlapper når man har forka ut en halv mille på elbil
    Jo, men så trenger man en hjemmelader til kona sin elbil, en til hytta og vipps så har man brukt 10-30.000kr på hjemmeladere. Da faller argumentet med at det er så billig med elbil, strøm, bom og slikt litt i fisk.
     

    Thumper

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.09.2007
    Innlegg
    1.290
    Antall liker
    1.274
    Sted
    Langt til skogs i Innlandet(Hedmarken)
    Ja, men nå var altså tanken at man ikke trekker full effekt men setter bilen til 5-7A. Om laderen henger i stikkontakten hele tiden i tillegg, ser jeg mindre fare enn en hjemmelader full av elektronikk på full pupp 32A.
    Dette er vel i beste fall en vill gjetning... Og en mistfortstått sådan. Realiteten i den virkelige verden er nok litt anderledes. Svært få kan lade på 5-7A om de har en bil med litt rekkevidde. Når jeg skal lade min bil med 10A tar det "mesteparten" av helgen... (litt overdrevet..) Men kommer jeg på hytta på fredagskvelden med 40% og skal lade med nødladeren, så har jeg fullt batteri på søndagen en gang. Hjemme har jeg 40A kurs, men begrenset til 32A trekk i lader. Er nok litt sikrere det 😉
     

    jifbaderom

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2022
    Innlegg
    1.296
    Antall liker
    1.208
    Sted
    Stavanger
    Easee har salgsforbud; da handler det ikke om ulik tolkning av forskrifter, men ulovligheter.

    Jeg sier stikkontakt på lav effekt er trygt. Vi har trossalt endel varmtvannsberedere, motorvarmere, komfyrer osv gående på vanlige stikk som trekker mer effekt enn 5A.

    Det er elektronikken som typisk brenner, ikke en kobberbit i en stikkontakt lagd i ikke-brennbar plast brukt i en laveffektapplikasjon. Det ikke stikkontakten man er redd for når man anbefaler å ikke lade mobilen, eller bruke vaskemaskinen på natta, men elektronikken.
    Nettopp.
    Dem tok en billig og kjip snarvei med å ikke bruke fysisk jordfeilbryter
     

    Ole_Martin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.168
    Antall liker
    805
    Dette er vel i beste fall en vill gjetning... Og en mistfortstått sådan. Realiteten i den virkelige verden er nok litt anderledes. Svært få kan lade på 5-7A om de har en bil med litt rekkevidde. Når jeg skal lade min bil med 10A tar det "mesteparten" av helgen... (litt overdrevet..) Men kommer jeg på hytta på fredagskvelden med 40% og skal lade med nødladeren, så har jeg fullt batteri på søndagen en gang. Hjemme har jeg 40A kurs, men begrenset til 32A trekk i lader. Er nok litt sikrere det 😉
    32A lader gjør bare at du havner i et dyrt effekttrinn og må betale blodpris til strømselskapet. Man fordeler heller ikke forbruket over hele natta hvor strømprisen er lavest. Bare ulemper altså med høy ladeeffekt.

    Ingen trenger 32A ladekapasitet ved et normal kjøremønster dvs 50-100km kjørelengde daglig.

    Som du antyder, ingen kommer på hytta fredag kveld og drar igjen ved midnatt. Man blir til søndag, og da er vanlig stikkontakt tilstrekkelig.
     

    HC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2002
    Innlegg
    4.117
    Antall liker
    2.609
    Torget vurderinger
    16
    Nettopp.
    Dem tok en billig og kjip snarvei med å ikke bruke fysisk jordfeilbryter
    De har ikke dokumentert sin løsning på tilfredstillende vis. Hvorfor løsningen de valgte er en "billig og kjip snarvei" kan det være interessant å få belyst.
     

    HC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2002
    Innlegg
    4.117
    Antall liker
    2.609
    Torget vurderinger
    16
    Easee har salgsforbud; da handler det ikke om ulik tolkning av forskrifter, men ulovligheter.
    De har ikke levert tilfredstillende dokumentasjon på sin løsning, er ikke noe mer hokus pokus enn det. At det kan vise seg å føre til konkurs er synd all den tid produktet virker å være både bra og sikkert, men hvis de klarer seg så regner jeg med at de har lært sin lekse.
     

    Thumper

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.09.2007
    Innlegg
    1.290
    Antall liker
    1.274
    Sted
    Langt til skogs i Innlandet(Hedmarken)
    32A lader gjør bare at du havner i et dyrt effekttrinn og må betale blodpris til strømselskapet. Man fordeler heller ikke forbruket over hele natta hvor strømprisen er lavest. Bare ulemper altså med høy ladeeffekt.

    Ingen trenger 32A ladekapasitet ved et normal kjøremønster dvs 50-100km kjørelengde daglig.

    Som du antyder, ingen kommer på hytta fredag kveld og drar igjen ved midnatt. Man blir til søndag, og da er vanlig stikkontakt tilstrekkelig.
    Der tar du feil.

    Når man bor litt utenfor bykjerne/sentralt til, så trenger man rekkevidde. Vi som bor på landet/i skogen har ofte lang kjørelengde f.eks. til og fra jobb. Jeg lader normalt mellom 23:00 og 06:00. Da har jeg den rekkevidden jeg trenger til daglig bruk, pluss litt til uforutsett kjøring. Men på den andre siden "fyller jeg full tank" på bilen, dvs starter hver dag med ca 80% på batteriet, og er alltid klar. Dette koster meg mindre pr mnd enn hva det kostet med diesel i uka når jeg kjørte dieselbil. Har en årlig kjørelengde på 40'.


    Mitt tips til deg, slutt å gjett/synse og skaff deg kunnskap og gjerne erfaring om hva du snakker om:)
     

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.266
    Antall liker
    1.168
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    De har ikke levert tilfredstillende dokumentasjon på sin løsning, er ikke noe mer hokus pokus enn det. At det kan vise seg å føre til konkurs er synd all den tid produktet virker å være både bra og sikkert, men hvis de klarer seg så regner jeg med at de har lært sin lekse.
    Det er vel heller testene som ikke holder mål og når de ikke er gode nok til at TUV kan gi de en sertifisering kommer de ikke i mål. De har og brakt det for retten men da dette er ingeniør kunst og ikke noe for en advokat som prater som en politiker vil nok retten vektlegge TUV og svenske myndigheters syn på saken. Så spørs det hva dette vil ha å si for laderne i Norge.
     

    Wishmaster

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2002
    Innlegg
    4.107
    Antall liker
    3.218
    Torget vurderinger
    1
    Det er vel ingen som sier at en dedikert kurs og ladeboks på veggen ikke er tryggere. Det er (bort)forklaringen med at det medfører fare for varmgang når man lader elbil via schuko som ikke henger på greip. For å trekke det litt langt, man kan f.eks koble til motor/kupevarmer/batterilader, sånn full Defa-pakke, som til sammen trekker 12-13A, og ingen hever et øyenbryn når det kobles i stikket over natta. Jeg har og sett flere som via forgreiner har brukt to kupevarmere i kassabilen, og da kommer man fort opp i 16A. Den andre tingen som ikke henger på greip at det er forbudt å lade elbilen via schuko til daglig, men det er fullt lov når det er "nødlading", som om kablene, koblingsboksene og stikket vet forskjellen på når det "nød" eller ikke.

    Jeg tror det er mange som kommer fra bil med forbrenningsmotor og motor/kupevarmer- tida, som nå ikke helt forstår hvorfor man ikke kan lade elbil fra samme stikket med tilsvarende strømtrekk som man har gjort igjennom mange år, og som lader elbilen via samme stikket likevel.
     

    MartinSandvik

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.03.2008
    Innlegg
    763
    Antall liker
    452
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    8
    Nødladerene het vel hjemmelader for ikke mange årene siden?
    Type2 ladekabel var gjerne ekstrautstyr.
     

    xerxes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    9.783
    Antall liker
    5.431
    Sted
    Holmestrand
    Easee har salgsforbud; da handler det ikke om ulik tolkning av forskrifter, men ulovligheter.

    Jeg sier stikkontakt på lav effekt er trygt. Vi har trossalt endel varmtvannsberedere, motorvarmere, komfyrer osv gående på vanlige stikk som trekker mer effekt enn 5A.

    Det er elektronikken som typisk brenner, ikke en kobberbit i en stikkontakt lagd i ikke-brennbar plast brukt i en laveffektapplikasjon. Det ikke stikkontakten man er redd for når man anbefaler å ikke lade mobilen, eller bruke vaskemaskinen på natta, men elektronikken.
    Normal bruk av stikkontakter er selvsagt trygt.

    Jeg kjenner selv ikke til konkrete tilfeller av problemer med hjemmelading av biler på vanlig stikkontakt.
    Men jeg har heller ingen grunner til å tvile på at dette er et risikomoment, noe f eks forsikringsbransjen peker på.

    Problemet er ikke at selve kontakten brenner (der er det som du sier lite brennbart materiale).
    Problemet er at omkringliggende materiale kan antennes som et resultat av varmgang eller lysbue, for eksempel veggen kontakten er montert på.

    Når det gjelder brann i småelektronikk så er problemet akkurat det samme som med nettspenning, overgangsmotstand, forholdsvis stor strøm og derved varmeutvikling. Igjen så snakker vi gjerne om lading av batteri.

    I tilfellet med varmtvannstanken så plugges den inn, og blir gjerne ikke rørt igjen før man bytter tank 15 år senere.

    Mekanisk belastning er her begrenset til vekt av ledning, noe kontakten er dimensjonert for, hvis du da ikke har kveilet 20 m skjøteledning som henger fra kontakten da. :)

    Jeg kan uansett ikke se noen grunn til å ikke sette opp en hjemmelader, og hvis jeg hadde en fra Easee så hadde jeg fortsatt sovet som et barn.
    Bare raskere lading burde være grunn nok, i hvert fall for meg.
     

    HC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2002
    Innlegg
    4.117
    Antall liker
    2.609
    Torget vurderinger
    16
    Det er vel heller testene som ikke holder mål og når de ikke er gode nok til at TUV kan gi de en sertifisering kommer de ikke i mål. De har og brakt det for retten men da dette er ingeniør kunst og ikke noe for en advokat som prater som en politiker vil nok retten vektlegge TUV og svenske myndigheters syn på saken. Så spørs det hva dette vil ha å si for laderne i Norge.
    Ja det blir interessant å se hva som skjer. Siden de har solgt i bøtter og spann over flere år og det så vidt jeg vet ikke har vært noen branner eller liknende så tyder det på at boksene er sikre. På bakgrunn av det synes jeg det er rart at de ikke får den testet og dokumentert på en skikkelig måte av en ekstern part.
     

    Thumper

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.09.2007
    Innlegg
    1.290
    Antall liker
    1.274
    Sted
    Langt til skogs i Innlandet(Hedmarken)
    Det er vel ingen som sier at en dedikert kurs og ladeboks på veggen ikke er tryggere. Det er (bort)forklaringen med at det medfører fare for varmgang når man lader elbil via schuko som ikke henger på greip. For å trekke det litt langt, man kan f.eks koble til motor/kupevarmer/batterilader, sånn full Defa-pakke, som til sammen trekker 12-13A, og ingen hever et øyenbryn når det kobles i stikket over natta. Jeg har og sett flere som via forgreiner har brukt to kupevarmere i kassabilen, og da kommer man fort opp i 16A. Den andre tingen som ikke henger på greip at det er forbudt å lade elbilen via schuko til daglig, men det er fullt lov når det er "nødlading", som om kablene, koblingsboksene og stikket vet forskjellen på når det "nød" eller ikke.

    Jeg tror det er mange som kommer fra bil med forbrenningsmotor og motor/kupevarmer- tida, som nå ikke helt forstår hvorfor man ikke kan lade elbil fra samme stikket med tilsvarende strømtrekk som man har gjort igjennom mange år, og som lader elbilen via samme stikket likevel.
    Har du noen gang åpnet en kontakt brukt på denne måten. Jeg har... Etter to år med full defa-pakke, ingen merker. Etter ett år med daglig lading av liten elbil med ladekladd(lovlig den gangen, men ikke anbefalt), tydlige tegn på varmgang.

    Nå skal det legges til at Defa-pakka hadde tidsstyring på motor- og kupevarmer, så det var da bare batterilader som stod på hele natten. Siden den var elektronisk lader, så var det lite strøm den trakk etter at batteriet var fulladet.... En elbil trekker fullt gjennom hele ladeprosessen, og med en liten lader(nødlander) gjør den det da over lang tid.

    Så de få tusenlappene jeg har investert i hjemmelader er vel anvendte penger for at jeg skal ha en enkel, sikker og komfortabel lading av bilene våre. Vi har to elbiler...
     

    E. Largo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2007
    Innlegg
    8.833
    Antall liker
    16.036
    Sted
    Disco Volante
    Torget vurderinger
    2
    Jeg har prøvekjørt en pent brukt e-tron 50 SB i dag. Meget komfortabel bil må jeg si. Svært stillegående, fint interiør og like praktisk som en stor stasjonsvogn. Er det noe som trekker ned så var det mangel på styrefølelse, men det er ikke så viktig for meg lenger. Jeg vil tro at minste batteriet er tilstrekkelig til vårt bruk, men kona insisterer på stort. Så får vi se om det gamle dieseldyret blir byttet ut.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn