Bil, båt og motorsykkel Elbiler

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    3.467
    Antall liker
    3.591
    Sted
    Sunnmøre
    Det hjelper like mye/lite som når elbilbatteriet er fullt om elmotoren svikter/ACpumpa svikter/batteriet bricker/motor-styringsenheten tar kvelden.
    Det er kanskje fyrst og fremst eit argument for ein gammal bil utan alt for mange lure sensorar (og dei er jo typ fossile); har opplevd at dynamo rauk på ein gamal bensinbil, og at eg framleis kunne køyra siste mila heim og parkera utanfor verkstaden. Vart temmeleg tungt å styra og bremsa etterkvart, og speedometer og turteljar var høgt sakna, men bilen stogga ikkje.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.740
    Antall liker
    13.230
    Er uansett ikke lov å kjøre fortere enn 80 km/t med henger (100 km/t for noen hengere med spesialgodkjenning)
    Den regelen er det mange som ikke kan i alle fall. 60 maks om hengeren ikke har bremser også tror jeg det er.
     

    AOC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Innlegg
    1.376
    Antall liker
    1.268
    Torget vurderinger
    1
    Neida, skal slutte å kødde med elbilen jeg. Det er bra saker, og en nødvendig del av omleggingen av energibruken fra fossil til strøm. Jeg har overbevist 5 elbilskeptikere til å i det minste låne elbil en helg fra forhandler, og alle handlet etterhvert og er storfornøyde. Selv en kompis i Statens vegvesen, som har kjørt jæ***g mye fossilbiler, mener at den lille Seat Mii jeg anbefalte ham å kjøpe som en billig utforskning av elbil for dagligkjøring og litt til, er det beste bilkjøpet han noen gang har gjort.
     

    Fivus

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.01.2020
    Innlegg
    805
    Antall liker
    570
    Torget vurderinger
    2
    Fint med omlegging fra fossil til strøm. Men skal det bli en virkelig grønn omstilling holder det ikke å skifte ut bilparken og kjøre like mye (eller mer?) enn før. Grønn omstilling: kjør så lite som mulig, med elbil.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.502
    Antall liker
    35.398
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Best å vente og se at det lar seg skalere, men det var visst ikke helt slutt på små overraskelser i batterikjemi ennå:
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.637
    Antall liker
    10.189
    Om dagens holdbarhet:
    Det anslås at LitiumIon-batterier klarer 2000 ladesykluser. Om du lader hver eneste dag (hvem gjør vel det?), holder batteriet i 5,5 år. Det er kort tid. Men om du MÅ lade hver dag, så kjører du f.eks. 400 km pr. dag, eller 146 000 km/år. I løpet av 5,5 år har du da tilbakelagt ca. 800 000 km, så faktum er at teoretisk sett holder batteriene like godt som resten av bilen.
    Kjører du 2 ladesykluser pr. uke (104 sykluser / år) gir det batteriene en levetid på over 19 år, hvilket er om lag gjennomsnittlig levealder på en brukbar biltype.

    Nå får man stort sett 8 år eller mer i batterigaranti, så det ser ut til at batterileverandørene er ganske trygge på kvaliteten de leverer.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.502
    Antall liker
    35.398
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    I praksis holder batteriene mye bedre enn man noensinne kunne håpe på. For ti år siden pratet vi om seks-sju års levetid, men på ti år gammel Tesla er det ennå ikke degradering som gjør noen praktisk forskjell. Bør holde i ti år til, minst.

    Det mest interessante med svovelteknologien er muligheten for større energitetthet (=mindre batterier) og potensialet for å kunne bruke natrium i stedet for litium i anoden. Natrium-svovel-batterier finnes, men fungerer bare ved høy temperatur. Hvis denne oppdagelsen også gjør det mulig å operere NaS-batterier ved romtemperatur vil det være et betydelig gjennombrudd. Det er ikke så veldig vanskelig å skaffe store mengder natrium fra sjøvann.


    At de også demonstrerte 4000 ladesykluser var kanskje mest for å vise at svovelteknologien som tidligere har kortsluttet etter noen få sykluser plutselig gir minst like lang levetid som eksisterende teknologi.
     
    Sist redigert:

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.637
    Antall liker
    10.189
    I praksis holder batteriene mye bedre enn man noensinne kunne håpe på. For ti år siden pratet vi om seks-sju års levetid, men på ti år gammel Tesla er det ennå ikke degradering som gjør noen praktisk forskjell. Bør holde i ti år til, minst.

    Det mest interessante med svovelteknologien er muligheten for større energitetthet (=mindre batterier) og potensialet for å kunne bruke natrium i stedet for litium i anoden. Natrium-svovel-batterier finnes, men fungerer bare ved høy temperatur. Hvis denne oppdagelsen også gjør det mulig å operere NaS-batterier ved romtemperatur vil det være et betydelig gjennombrudd. Det er ikke så veldig vanskelig å skaffe store mengder natrium fra sjøvann.


    At de også demonstrerte 4000 ladesykluser var kanskje mest for å vise at svovelteknologien som tidligere har kortsluttet etter noen få sykluser plutselig gir minst like lang levetid som eksisterende teknologi.
    Det høres nesten for godt ut til å være sant, så jeg er for øyeblikket sunt skeptisk. Men ettersom jeg tidligere samarbeidet tett noen år med en nestor innen batterilading, har jeg også en optimistisk tro på at dette kommer de til å finne ut av. Nå ble den nevnte nestor en sterk motstander av elbiler, så man kan trygt si vi var uenige om akkurat den saken. Men jeg skulle ønske han kunne fått leve og se den revolusjonen som har funnet sted, og ikke minst, det som skjer om de får NaS-teknologien til å fungere.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.717
    Antall liker
    9.336
    Sted
    Trondheim
    Ja, men det skal jo skaleres opp og kunne masseproduseres og slikt tar tid. Se bare på faststoff batteriene.
    2000 ladesykluser høres jo ikke så feil ut - det er jo over 10 år siden man lagde batterier som tålte 1000 ladesykluser. Problemet er jo at når batteriet blir gammelt ser man jo gjerne at batteriet tømmes langsom til det når ca ½ lading og så blir det tomt i løpet av "no time". Det er vel ikke uvanlig at man ser på mobiltelefonen og så står det at batteriet er på ca 50% lading og neste gang man ser på telefonen er batteriet tomt selv om man ikke har brukt telefonen i mellomtiden.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.532
    Antall liker
    9.691
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Så det var nevnt karbon nanofibre. Er ikke effektiv storskalaproduksjon av slike også en nøkkel for faststoffbatterier?
     

    kasol

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.03.2005
    Innlegg
    4.330
    Antall liker
    3.518
    Torget vurderinger
    4
    Har en 2015 E-golf som hadde 18-20 mil rekkevidde. Nå er det 10-12 mil på sommer og bare 8 mil vinterstid men det holder massevis til den daglige bruken til fruen. Bare å plugge den inn daglig så funker den aldeles utmerket til sitt bruk.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.717
    Antall liker
    9.336
    Sted
    Trondheim
    Hvordan er dette med lading av elbilbatterier. Man sier jo at man ikke skal tømme det helt, men tar ikke bilens elektronikk seg av det? På min BMW sier bilen at det er tomt når det er 10% lading igjen på batteriet og bensinmotoren slår inn.
     

    AOC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Innlegg
    1.376
    Antall liker
    1.268
    Torget vurderinger
    1
    Har en 2015 E-golf som hadde 18-20 mil rekkevidde. Nå er det 10-12 mil på sommer og bare 8 mil vinterstid men det holder massevis til den daglige bruken til fruen. Bare å plugge den inn daglig så funker den aldeles utmerket til sitt bruk.
    Men det vil ikke holde for folk som hadde kjøpt den fordi de trenger 14 mil mellom lading, noe den klarte med god margin i 2015, men etter kun 8 år er rekkevidden halvert. Det er slikt som har fått meg til å tvile på elbilens holdbarhet. Har du tatt den til Møller og bedt om vurdering av batteribytte innenfor de 8 år det er 'garantert'?
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.717
    Antall liker
    9.336
    Sted
    Trondheim
    Det betyr vel fort at den må hugges etter 10-12 år. Det er definitivt ikke miljøvennlig.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.514
    Antall liker
    9.276
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Eldre elbiler med små batterier lades jo svært ofte og får da en raskere degradering av batteriet enn en litt nyere elbil. Problemene nevnt over gjelder altså kun de eldste bilene som i tillegg kjøres langt.
    Ser ikke helt problemet.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.717
    Antall liker
    9.336
    Sted
    Trondheim
    Miljømessig er det jo et problem siden de må hugges tidligere. Og for de som ikke er blitt opplyst om dette da de kjøpte bilen er det jo også et problem - "Batterilevetiden behøver du ikke tenke på - batteriene lever lenger enn bilen". Det er en sannhet med store modifikasjoner. En bil skal leve lenger enn 10-12 år.
     

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.077
    Antall liker
    2.535
    Hvorfor må de hugges så mye tidligere? Det vil jo alltid være et marked for en rimelig bybil, plenty av folk som bare trenger en bil nummer 2 for å kjøre til jobben og butikken. 75% av alle kjøreturer er under 10km
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.717
    Antall liker
    9.336
    Sted
    Trondheim
    Hvis den har mistet 60% av kapasiteten på 8 år vil den sannsynligvis miste resten på 2-3 år (den siste delen forsvinner fortere enn den første). Ville du kjøpt en bil som har 10 mil rekkevidde i dag og som sannsynligvis ikke har lenger rekkevidde enn 4-5 mil om 2 år og ingen rekkevidde i det hele tatt om 3-4?
     

    ePi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.04.2003
    Innlegg
    1.470
    Antall liker
    989
    VW garanterer vel for 80% restkapasitet etter 8 år, så om den har tapt seg så mye bør det utløse garantikrav. Skulle den være utenfor garanti ser brukte batteripakker til e-Golf ut til å ligge rundt ca 10 000 kr pluss montering, så jeg skjønner ikke helt hvorfor man skulle skrotet bilen.

    edit: VW har så vidt jeg vet også hatt en idiotisk policy om at kunden må betale for batterikapasitetstesten, størrelsesorden 6-8K etter hva jeg har lest, og den dekkes kun av VW dersom batteriet viser seg å være utenfor spec. Hvis ikke faller kostnaden på kunden. Kan hende de har endret det nå. Bør vel enkelt kunne leses ut fra en PC, slik Ole_Martin viste med VCDS.

    edit 2: 10K-batteriene er til hybridmodellene, batteripakker til ren e-golf ser ut til å ligge omkring det dobbelte.
     
    Sist redigert:

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.514
    Antall liker
    9.276
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Hvis den har mistet 60% av kapasiteten på 8 år vil den sannsynligvis miste resten på 2-3 år (den siste delen forsvinner fortere enn den første). Ville du kjøpt en bil som har 10 mil rekkevidde i dag og som sannsynligvis ikke har lenger rekkevidde enn 4-5 mil om 2 år og ingen rekkevidde i det hele tatt om 3-4?
    For mye synsing her.
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.637
    Antall liker
    10.189
    Men det vil ikke holde for folk som hadde kjøpt den fordi de trenger 14 mil mellom lading, noe den klarte med god margin i 2015, men etter kun 8 år er rekkevidden halvert. Det er slikt som har fått meg til å tvile på elbilens holdbarhet. Har du tatt den til Møller og bedt om vurdering av batteribytte innenfor de 8 år det er 'garantert'?
    Godt poeng.


    Forbrukerrådet har gått gjennom 12 merker og 22 modeller i en omfattende test av norske bilimportørers batterigarantier. Volkswagen e-Golf og e-Up! kommer best ut, og gjør det enklest for forbrukeren.

    Garantien viktig for el-bilens verdi ved videresalg
    El-bilens batteri mister kapasitet over tid. Det har selvsagt betydning for rekkevidden, og derfor også for bilens verdi ved videre salg. Grunnen for at Volkswagen tar førsteplassen i testen, er:

    • Varighet: 8 år
    • Kjørelengde: 160 000 km
    • Kapasitet: 70%
    • Servicekrav: nei
     

    AOC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Innlegg
    1.376
    Antall liker
    1.268
    Torget vurderinger
    1
    Den trenger ikke hugges selv om batterikapasiteten krymper, man må bare akseptere at bilen må lades oftere (og oftere) uansett om en kjører korte eller lange turer, frem til batteriet er utrangert mht ens behov for rekkevidde, evt at batteriet kneler helt.
    Da kan en vurdere om doningen skal gå til gjenvinning eller om en skal koste på seg nytt batteri, som kanskje koster mer enn verdien på bilen. Det skal jo sies at et nytt batteri øker verdien noe på bilen igjen, iaf jf samme bil uten nytt batteri, men ikke så mye som reparasjonen koster.

    Det som er sikkert er vel at ordet "veteran-elbil' pr nå ikke er helt det samme som veteranbil. Er man veldig ung når man kjøper en ny elbil i dag er man fortsatt veldig ung når elbilen er 'veteran'.
     

    AOC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Innlegg
    1.376
    Antall liker
    1.268
    Torget vurderinger
    1
    Godt poeng.


    Forbrukerrådet har gått gjennom 12 merker og 22 modeller i en omfattende test av norske bilimportørers batterigarantier. Volkswagen e-Golf og e-Up! kommer best ut, og gjør det enklest for forbrukeren.

    Garantien viktig for el-bilens verdi ved videresalg
    El-bilens batteri mister kapasitet over tid. Det har selvsagt betydning for rekkevidden, og derfor også for bilens verdi ved videre salg. Grunnen for at Volkswagen tar førsteplassen i testen, er:

    • Varighet: 8 år
    • Kjørelengde: 160 000 km
    • Kapasitet: 70%
    • Servicekrav: nei
    Når er denne artikkelen skrevet? Møller krevde årlig service på en Seat Mii (rebrandet e-up) jeg hadde for å opprettholde alle garantier
     

    Ole_Martin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.172
    Antall liker
    811
    edit: VW har så vidt jeg vet også hatt en idiotisk policy om at kunden må betale for batterikapasitetstesten, størrelsesorden 6-8K etter hva jeg har lest, og den dekkes kun av VW dersom batteriet viser seg å være utenfor spec. Hvis ikke faller kostnaden på kunden. Kan hende de har endret det nå. Bør vel enkelt kunne leses ut fra en PC, slik Ole_Martin viste med VCDS.
    Ja, tar 5 minutter å hooke opp laptop og lese av batteriets SOH via VCDS.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.717
    Antall liker
    9.336
    Sted
    Trondheim
    For mye synsing her.
    Joda, men også litt erfaring med laptop- og mobilbatterier. Det er jo ikke sikkert at de batteriene som sitter i elbilene oppfører seg likedan som batterier i andre "dingser" selv om teknologien er den samme.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.740
    Antall liker
    13.230
    Hvordan er dette med lading av elbilbatterier. Man sier jo at man ikke skal tømme det helt, men tar ikke bilens elektronikk seg av det? På min BMW sier bilen at det er tomt når det er 10% lading igjen på batteriet og bensinmotoren slår inn.
    De aller øverste og nederste prosentene er i praksis ikke tilgjengelige for bruk for å beskytte batteriet. Et Li-ion batteri som tømmes fullstendig er så vidt jeg har forstått "bricked". Altså ødelagt.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.717
    Antall liker
    9.336
    Sted
    Trondheim
    Nettopp, så dette med at man aldri skal tømme batteriet helt er bare tull for det kan man uansett aldri greie.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.932
    Antall liker
    19.791
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Dette vil da si at effektiv rekkevidde, om sommeren, er 70% av batteriets kapasitet. Før det gradvis forringes. For en bil med oppgitt rekkevidde på 450 km, vil da det reelle være 315. Om sommeren. Lading til 80%, minus de 10 i bunn. Olabil, med andre ord.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.717
    Antall liker
    9.336
    Sted
    Trondheim
    Det oppgis da vanligvis effektiv kapasitet, altså er i hvert fall 10% som utgjør 5% i henholdsvis topp og bunn trukket fra, og rekkevidden er basert på den effektive kapasiteten. Og rekkevidden er helt avhengig av hvordan man kjører. Jeg prøvde en BMW i4 M40 i forrige uke og kjørte ca 15 mil med den. Da jeg leverte den tilbake viste rekkeviddeindikatoren ca 4 mil mindre enn da jeg startet.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.514
    Antall liker
    9.276
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Joda, men også litt erfaring med laptop- og mobilbatterier. Det er jo ikke sikkert at de batteriene som sitter i elbilene oppfører seg likedan som batterier i andre "dingser" selv om teknologien er den samme.
    Den store forskjellen er at laptop- og mobilbatterier har dårlig eller fraværende beskyttelse mot misbruk av batteriene. Holder man seg innenfor 20-80% kapasitet så holder batteriene leeenge. Elbilene har jo denne beskyttelsen.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.717
    Antall liker
    9.336
    Sted
    Trondheim
    Min mobiltelefon har i hvert fall slik beskyttelse. Den lader til maks 80% og slår seg av før batteriet er i 0.
    NB: Du må jo slå på at den ikke skal lade over 80%, vet ikke om det er default.
     

    AOC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Innlegg
    1.376
    Antall liker
    1.268
    Torget vurderinger
    1
    Dette vil da si at effektiv rekkevidde, om sommeren, er 70% av batteriets kapasitet. Før det gradvis forringes. For en bil med oppgitt rekkevidde på 450 km, vil da det reelle være 315. Om sommeren. Lading til 80%, minus de 10 i bunn. Olabil, med andre ord.
    Ingen fyller bensintanken etter hver eneste daglige 3 mil t/r man har kjørt heller, dessuten regnes et fullt oppladet batteri som 100 % utenom bufferen i topp og bunn. At det anbefales å som regel lade til kun 80 % av de 100 viste % når en ikke trenger lengst mulig rekkevidde om en skal på langtur er av bevaringsmessige årsaker, analogt til at en helst ikke skal kjøre med gammel olje, ikke bare kjøre småturer og ikke ruse motoren når den er kald.

    Kapish?
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.740
    Antall liker
    13.230
    Nettopp, så dette med at man aldri skal tømme batteriet helt er bare tull for det kan man uansett aldri greie.
    Problemet er ikke å "kjøre til 0%" (som da altså ikke er ordentli' null) men å la batteriet stå vedvarende lenge med veldig lav eller høyt ladenivå (tror kanskje det er det siste som er skandelig, men husker ikke helt). Det er ikke et problem i praksis antar jeg med mindre man lar bilen stå lenge i ro.

    Men å ha som prinsipp å lade bilen helt opp for deretter kjøre den helt tom og så repeat er ikke spesielt lurt. Jeg holder meg stort sett på 20-70% og lader fullt når jeg skal ut på en lengre tur. Det er i betydelig grad slik man driver batterier på PCer og mobiler og kombinert med høy temperatur så taper batteriene seg gjerne ganske fort.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.514
    Antall liker
    9.276
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Min mobiltelefon har i hvert fall slik beskyttelse. Den lader til maks 80% og slår seg av før batteriet er i 0.
    NB: Du må jo slå på at den ikke skal lade over 80%, vet ikke om det er default.
    Mine Samsung produkter har også den funksjonen, men det må slås på og det lades da til 85%, tror ikke mange gjør dette da de trenger all den strømmen batteriet har mulighet for å levere.
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.637
    Antall liker
    10.189
    Mine Samsung produkter har også den funksjonen, men det må slås på og det lades da til 85%, tror ikke mange gjør dette da de trenger all den strømmen batteriet har mulighet for å levere.
    På mobilen, ja. Men PC'n min lader aldri over 80%, med mindre jeg vet at jeg behøver den et sted uten strøm en periode.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn