Vera Audio

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.682
    Antall liker
    7.922
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Vi har sett på slike løsninger, og det går an å lage ting som er på Trinnov-nivå når det gjelder lydkvalitet til en langt lavere pris. Men det er store utfordringer med brukergrensesnittet. Det er en stor jobb å lage som som er på Trinnov-nivå der dessverre.
    Man skulle tro at det vil være flere enn Trinnov som vil tilby slike ting etterhvert, men markedet er kanskje litt lite?
    Eg har tru på eit slikt produkt. Etter at vi no har fjonga oss med kablar og denslags, er det for den røynde lyttar ganske tydeleg at den siste store utfordringa ligg i å temme lytterommet. Dette bør kunne gjerast til ein rimelegare pris enn det vi har sett så langt.
    Men eg er noko avventande, all den tid eg ikkje har prøvd Trinnov, B&O eller dei andre som har satsa på dette feltet.
     

    haraldo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.06.2012
    Innlegg
    2.447
    Antall liker
    2.293
    Sted
    Endor
    Ett av argumentene. Til Trinnov er at det kun er en computerbasert løsning som kan gjøre DSP prosessering, chip baserte funker bare ikke, de chip baserte fungerer bare med en gitt samplingrate og hvis kilden har annen samplingrate enn chip, så trengs det resampling som er klart hørbart og med avrundingsfeil, hvis man kjører 16 eller 20 bit… ifølge Trinnov. Det de gutta gjør er at all DSP foregår i nøyaktig samme samplingrate som kilden men med 64 bits presisjon, høres genialt ut og desverre er det vel ingen chips som gjør dette…

    computerbasert DSP it is :cool:

    Funker det? …. Yougottabekiddingmeifyouhavetoaskthis :ROFLMAO:
    alle Trinnov eiere her kan undesrskrive på det 😎
     
    Sist redigert:

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.453
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Reklamefjas. Slutt å tro på markedsføringsprat! :D
     

    lydogakustikk

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    14.06.2014
    Innlegg
    1.182
    Antall liker
    2.132
    Eg har tru på eit slikt produkt. Etter at vi no har fjonga oss med kablar og denslags, er det for den røynde lyttar ganske tydeleg at den siste store utfordringa ligg i å temme lytterommet. Dette bør kunne gjerast til ein rimelegare pris enn det vi har sett så langt.
    Men eg er noko avventande, all den tid eg ikkje har prøvd Trinnov, B&O eller dei andre som har satsa på dette feltet.
    "Å temme rommet" kan man strengt tatt bare gjøre med akustiske tiltak. "Romkorreksjon" er egentlig et misvisende begrep. Man kan justere høyttalerne og sånt sett tilpasse de til rommet og plassering, men selve rommet kan i det store og hele ikke korrigeres på en annen måte enn med akustiske tiltak. Responsen er ikke minimum fase så sant man ikke et nærmest anekoisk rom.
    Å korrigere for romrelaterte problemer eller feil bruk av EQ vil veldig ofte føre til dårligere lyd med artifakter og resultatet vil gjerne være verre enn ingen EQ. Fornuftig og riktig bruk av EQ er helt nødvendig for et godt resultat. Dette har flere og flere etter hvert forstått ved AB testing.

    Å korrigere høyttalerne er derimot noe annet og store deler av høyttalerresponsen er minimum fase. Noe som innebærer at når man korrigerer for responsen, så følger fasen etter. Med DSP kan man gjøre dette langt mer presist og nøyaktig enn et passivt delefilter og man trenger ikke å bytte på komponenter for å endre responsen. Det kan gjøres med et tastetrykk.

    La oss f.eks ta utgangspunktet i to forskjellige plasseringen av høyttalerne i et rom. En plassering ganske tett på frontvegg og en plassering langt ute på gulvet. Førstnevnte vil få en forsterkning nedover i frekvens på f.eks 4-6 dB i deler av frekvensområdet som sistnevnte ikke får. Det sier da at en respons kan ikke passe for begge disse plasseringene. Med DSP kan man lage to ulik innstillinger eller custom lage en innstilling for den slags skyld og få et passende nivå nedover i frekvens tilde ulike plasseringene.

    Aktiv deling med et eksternt delefilter gir oss mange fordeler som man ikke kan oppnå med passivt. Mindre varmegang i spoler og deler og resultatet er som regel lavere forvrengning. Mange beskriver at et slør blir fjernet når man går fra passivt til aktivt. En forsterker til hvert element vil i mange tilfeller gir høyttalerne bedre dynamiske egenskaper. Man kan bruke mindre forsterker på til høyfrekvent delen og mer til lavfrekvent deler (som tåler mye mer watt). Man kan tidsjustere lyden fra de ulike driverne, slik lyden kommer samtidig frem til ørene. Forskjellen på det og ingen tidsjustering er ofte stor og lett hørbar når man AB tester dette på samme høyttaler. Det låter betraktelig med ryddig, presist og mer behagelig med tidskorrigering. Brattere delefiltre med FIR og større bruk av EQ til elementene gir høyttalerdesigneren også langt større frihet og mulighet til å designe bedre høyttalere.

    Det er ingen tvil om at aktivt er en bedre lydmessig løsning enn passivt. Passivt har blitt valgt i hifi bransjen fordi det er enkelt og krever bare en forsterker og ikke pga lydkvalitet. Det er bedre høyttalere som er hovedårsaken til vårt valg av DSP foruten at man kan korrigere høyttalerne på stedet til å tilpasse både rom og smak. Joda, noen peaker i bassen kan man dra ned hvis man ikke kan løse det akustisk. Men det er fremdeles høyttalerne man korrigerer.

    Fordelen med en eksternt DSP løsning er at man ikke er låst til komponentene (man kan f.eks velge rørforsterker om man ønsker), man står friere til å bruke kraftigere effektrinn fordi man trenger ikke å tenke på varmegang, man unngår potensiell termisk varmegang av elementer og evt. forandring/oppgradering er enklere. Derimot er det en mer kostbar løsning enn innebygget elektronikk i høyttalerne. Så vi ser for oss å bruke begge løsningene, men eksterne komponenter utelukkende til de aller beste høyttalerne eller høyttalere med høy følsomhet hvor innebygget elektronikk ikke er god nok for en støyfri løsning.
     
    Sist redigert:

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.453
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Joda, men så er det er mange som blander peak nivå med gjennomsnittsnivå. Kan S9 måle peak nivå korrekt?
    Jeg sjekket dette med en lydapp på Samsung S8 og min nåværende S20 samtidig som jeg hadde Umik-1 på REW. Mobilen hang ikke med i det hele tatt på dynamiske utsving. Kortere transienter forduftet helt fra målingene på telefonen, sannsynligvis fordi telefonen bare klipper over et visst SPL nivå.
    Mobilene må også kalibreres for snittnivå, i mitt tilfelle var det vel rundt 14 dB forskjell på kalibrert Umik og mobil på white noise.
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.453
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    "Å temme rommet" kan man strengt tatt bare gjøre med akustiske tiltak. "Romkorreksjon" er egentlig et misvisende begrep. Man kan justere høyttalerne og sånt sett tilpasse de til rommet og plassering, men selve rommet kan i det store og hele ikke korrigeres på en annen måte enn med akustiske tiltak. Responsen er ikke minimum fase så sant man ikke et nærmest anekoisk rom.
    Å korrigere for romrelaterte problemer eller feil bruk av EQ vil veldig ofte føre til dårligere lyd med artifakter og resultatet vil gjerne være verre enn ingen EQ. Fornuftig og riktig bruk av EQ er helt nødvendig for et godt resultat. Dette har flere og flere etter hvert forstått ved AB testing.
    Amen! 🙏
     

    haraldo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.06.2012
    Innlegg
    2.447
    Antall liker
    2.293
    Sted
    Endor
    Reklamefjas. Slutt å tro på markedsføringsprat! :D
    Hvis det er meg du sikter til?
    Jeg kan høre resultat med egne ører :)
    Noe er jo alltids "17 mai taler", men en god del er det nok sannhet i. Jeg tror på det jeg kan verifisere med egne ører :ROFLMAO:
    Ref artikler over, jeg kjører med bortimot null korreksjon over 200Hz.... veldig enkelt å høre med egne ører at Trinnov ikke fikser problemet med rommet, og det er jo å tro på julenissen om man har det som mål
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Reklamefjas. Slutt å tro på markedsføringsprat! :D
    Jeg tror på begge deler, men innrømmer samtidig at jeg til nå aldri har opplevd problemer med noe lytterom... Vet ikke hvorfor, har forklart meg selv at trolig kompenserer hjernen for det øynene ser og ørene hører, eksempelvis den ene høyttaleren inntil en vegg - kan også være jeg starter ny tidsregning om jeg hører nettopp en slik situasjon som korrigert - aner ikke.

    Jeg tror forresten for aktive høyttalere per prinsipp - men - den ekstra "goddisen" når man putter en muskel-amp på tradisjonelle høyttalere vil man jo da aldri få?! Eller får man det om den innebyggede forsterkere også er "for stor?" Eller hva det nå er som får frem det ekstra, i en muskel-amp, klasse A-amp eller hva det nå er som gir ekstra fot. Dette er en særdeles interessant tråd!

    Men, coolio, nysgjerrig på ditt eget syn på dette - kan du forklare litt mer hva som ligger bak ditt ståsted?
     

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.539
    Antall liker
    27.478
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    "Å temme rommet" kan man strengt tatt bare gjøre med akustiske tiltak. "Romkorreksjon" er egentlig et misvisende begrep. Man kan justere høyttalerne og sånt sett tilpasse de til rommet og plassering, men selve rommet kan i det store og hele ikke korrigeres på en annen måte enn med akustiske tiltak. Responsen er ikke minimum fase så sant man ikke et nærmest anekoisk rom.
    Å korrigere for romrelaterte problemer eller feil bruk av EQ vil veldig ofte føre til dårligere lyd med artifakter og resultatet vil gjerne være verre enn ingen EQ. Fornuftig og riktig bruk av EQ er helt nødvendig for et godt resultat. Dette har flere og flere etter hvert forstått ved AB testing.

    Å korrigere høyttalerne er derimot noe annet og store deler av høyttalerresponsen er minimum fase. Noe som innebærer at når man korrigerer for responsen, så følger fasen etter. Med DSP kan man gjøre dette langt mer presist og nøyaktig enn et passivt delefilter og man trenger ikke å bytte på komponenter for å endre responsen. Det kan gjøres med et tastetrykk.

    La oss f.eks ta utgangspunktet i to forskjellige plasseringen av høyttalerne i et rom. En plassering ganske tett på frontvegg og en plassering langt ute på gulvet. Førstnevnte vil få en forsterkning nedover i frekvens på f.eks 4-6 dB i deler av frekvensområdet som sistnevnte ikke får. Det sier da at en respons kan ikke passe for begge disse plasseringene. Med DSP kan man lage to ulik innstillinger eller custom lage en innstilling for den slags skyld og få et passende nivå nedover i frekvens tilde ulike plasseringene.

    Aktiv deling med et eksternt delefilter gir oss mange fordeler som man ikke kan oppnå med passivt. Mindre varmegang i spoler og deler og resultatet er som regel lavere forvrengning. Mange beskriver at et slør blir fjernet når man går fra passivt til aktivt. En forsterker til hvert element vil i mange tilfeller gir høyttalerne bedre dynamiske egenskaper. Man kan bruke mindre forsterker på til høyfrekvent delen og mer til lavfrekvent deler (som tåler mye mer watt). Man kan tidsjustere lyden fra de ulike driverne, slik lyden kommer samtidig frem til ørene. Forskjellen på det og ingen tidsjustering er ofte stor og lett hørbar når man AB tester dette på samme høyttaler. Det låter betraktelig med ryddig, presist og mer behagelig med tidskorrigering. Brattere delefiltre med FIR og større bruk av EQ til elementene gir høyttalerdesigneren også langt større frihet og mulighet til å designe bedre høyttalere.

    Det er ingen tvil om at aktivt er en bedre lydmessig løsning enn passivt. Passivt har blitt valgt i hifi bransjen fordi det er enkelt og krever bare en forsterker og ikke pga lydkvalitet. Det er bedre høyttalere som er hovedårsaken til vårt valg av DSP foruten at man kan korrigere høyttalerne på stedet til å tilpasse både rom og smak. Joda, noen peaker i bassen kan man dra ned hvis man ikke kan løse det akustisk. Men det er fremdeles høyttalerne man korrigerer.

    Fordelen med en eksternt DSP løsning er at man ikke er låst til komponentene (man kan f.eks velge rørforsterker om man ønsker), man står friere til å bruke kraftigere effektrinn fordi man trenger ikke å tenke på varmegang, man unngår potensiell termisk varmegang av elementer og evt. forandring/oppgradering er enklere. Derimot er det en mer kostbar løsning enn innebygget elektronikk i høyttalerne. Så vi ser for oss å bruke begge løsningene, men eksterne komponenter utelukkende til de aller beste høyttalerne eller høyttalere med høy følsomhet hvor innebygget elektronikk ikke er god nok for en støyfri løsning.
    En skal vel ikke helt glemme at man ofte er avhengig av at sjefsinteriørarkitekten har det siste ord......Da spøker det for utstrakte akustikktiltak i stua.

    DSP kan selvsagt rote ting til, men skånsom bruk gir bedre mulighet til å temme rommet enn ingen DSP i det hele tatt.

    Mvh
     

    lydogakustikk

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    14.06.2014
    Innlegg
    1.182
    Antall liker
    2.132
    Man kan som sagt tilpasse høyttalernes respons til rommet. Men man korrigerer ikke selve rommet. To forskjellige ting. Hele begrepet "romkorreksjon" er en misvisende markedsføring begrep. Unntaket er hvis responsen i rommet er minimum fase, men det er det nesten aldri.
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Et såkalt DBA kan faktisk "temme rommet" uten akustiske tiltak.
     

    lydogakustikk

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    14.06.2014
    Innlegg
    1.182
    Antall liker
    2.132
    Et såkalt DBA kan faktisk "temme rommet" uten akustiske tiltak.
    Det er for det første ikke en DSP løsning alene, men handler b.la. om å sende noe i motfase. En gammel løsning egentlig som man brukte allerede på 70 tallet i akustiske kretser. For det andre fungerer det kun i et begrenset frekvensområdet og temmer sånt ikke rommet heller. Ser man på rom med DBA løsning alene, så ser man en veldig god dypbassrespons og tidsdomene måling, men det er ikke bra over gjerne ca. 900-120 Hz området og som gjerne er enda mer hørbart.

    Så stjeler DBA plass til nødvendige og viktige akustiske tiltak hvis man først skal snakk om perfeksjonering. Og man i mange tilfeller oppnå til dels det samme som DBA med 3-4 subwoofere. Synes i grunnen SBA er en mye bedre løsning enn DBA. Da fungerer det i mye bredere bassområdet og nedre mellomtone, det kan gjøres rimeligere og det kan kombineres med tilstrekkelig diffusjon. Det kan også diskuteres om hvorvidt å sende bass mot hverandre på den måten stjeler en del av trøkket. Nå har man riktig nok veldig mye å gå på hvis man bruker mange og store elementer, men usikker på effektiviteten til en slik løsning.
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Det er for det første ikke en DSP løsning alene, men handler b.la. om å sende noe i motfase. En gammel løsning egentlig som man brukte allerede på 70 tallet i akustiske kretser. For det andre fungerer det kun i et begrenset frekvensområdet og temmer sånt ikke rommet heller. Ser man på rom med DBA løsning alene, så ser man en veldig god dypbassrespons og tidsdomene måling, men det er ikke bra over gjerne ca. 900-120 Hz området og som gjerne er enda mer hørbart.

    Så stjeler DBA plass til nødvendige og viktige akustiske tiltak hvis man først skal snakk om perfeksjonering. Og man i mange tilfeller oppnå til dels det samme som DBA med 3-4 subwoofere. Synes i grunnen SBA er en mye bedre løsning enn DBA. Da fungerer det i mye bredere bassområdet og nedre mellomtone, det kan gjøres rimeligere og det kan kombineres med tilstrekkelig diffusjon. Det kan også diskuteres om hvorvidt å sende bass mot hverandre på den måten stjeler en del av trøkket. Nå har man riktig nok veldig mye å gå på hvis man bruker mange og store elementer, men usikker på effektiviteten til en slik løsning.
    Hva med meg, lydogakustikk, som aldri har følt problem med noe rom. Er jeg helt blåst? Eller har jeg bare aldri hørt et "korrigert rom?" Eller retter bare hjernen opp i det slik at jeg tror jeg hører alt riktig?
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    DBA fungerer selvsagt ikke over en viss frekvens, som er bestemt av avstanden mellom driverne i arrayet. Denne kan man designe til å være ganske så høyt opp ved å bruke arrayer med veldig mange drivere, så man kan godt komme opp i 200 Hz-ish. Jeg bruker ni drivere per array, og det fungerer opp til 100 Hz. Ved å gå opp til tolv så kunne jeg fått det til å fungere til 150 omtrent.

    DBA kan selvsagt integreres med akustiske tiltak. I mitt rom er frontveggen dempet. Høyttalerne til DBA arrayet er montert rett foran dempinga. Selve høyttalerne er relativt små - ca 30x30 cm i front. På bakveggen har jeg en diffusor, og basskassene er "lurt inn" som en del av diffusoren.

    At DBA stjeler trøkk er rett og slett helt feil. Jeg har aldri hatt mer trøkk/punch/attakk i bassområdet enn med DBA. Jeg tror hovedgrunnen er at frekvensresponsen er flat og ikke trenger EQ, og at decayet er langt bedre enn uten arrayet bak. Effektiviteten endte i praksis opp å bli bedre hos meg, for uten DBA ville jeg trengt en del EQ, som jo stjeler effekt hvis man skal dra opp litt i noen dip'er.
     

    lydogakustikk

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    14.06.2014
    Innlegg
    1.182
    Antall liker
    2.132
    Hva med meg, lydogakustikk, som aldri har følt problem med noe rom. Er jeg helt blåst? Eller har jeg bare aldri hørt et "korrigert rom?" Eller retter bare hjernen opp i det slik at jeg tror jeg hører alt riktig?
    Du er vel ikke blåst. Men du mangler vel da referanser og erfaringer tenker jeg, og da blir det vanskelig å forstå. Hjelper lite å lese teori og andres erfaringer, hvis man ikke opplever det selv.
     

    haraldo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.06.2012
    Innlegg
    2.447
    Antall liker
    2.293
    Sted
    Endor
    DBA er vel litt trøblete i en normal stue, hvor man ikke kan ha snubletråder (jeg mener subwoofere) fritt plassert .... hvis jeg skulle kjørt DBA så måtte jeg hatt subwoofere plassert mellom sofa og kjøkken, hvor det er eneste stedet man med rimelighet kan passere .... så i noen tilfeller må man jo bare gå for stacking av subwoofere i frontvegg ..... tøft konsept men det går bare ikke hos meg
     

    haraldo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.06.2012
    Innlegg
    2.447
    Antall liker
    2.293
    Sted
    Endor
    Du er vel ikke blåst. Men du mangler vel da referanser og erfaringer tenker jeg, og da blir det vanskelig å forstå. Hjelper lite å lese teori og andres erfaringer, hvis man ikke opplever det selv.
    Jeg synes med en gang jeg hører påvirkning fra rommet og stående bølger, kanskje jeg er helt blåst andre veien :ROFLMAO:
     

    lydogakustikk

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    14.06.2014
    Innlegg
    1.182
    Antall liker
    2.132
    DBA fungerer selvsagt ikke over en viss frekvens, som er bestemt av avstanden mellom driverne i arrayet. Denne kan man designe til å være ganske så høyt opp ved å bruke arrayer med veldig mange drivere, så man kan godt komme opp i 200 Hz-ish. Jeg bruker ni drivere per array, og det fungerer opp til 100 Hz. Ved å gå opp til tolv så kunne jeg fått det til å fungere til 150 omtrent.

    DBA kan selvsagt integreres med akustiske tiltak. I mitt rom er frontveggen dempet. Høyttalerne til DBA arrayet er montert rett foran dempinga. Selve høyttalerne er relativt små - ca 30x30 cm i front. På bakveggen har jeg en diffusor, og basskassene er "lurt inn" som en del av diffusoren.

    At DBA stjeler trøkk er rett og slett helt feil. Jeg har aldri hatt mer trøkk/punch/attakk i bassområdet enn med DBA. Jeg tror hovedgrunnen er at frekvensresponsen er flat og ikke trenger EQ, og at decayet er langt bedre enn uten arrayet bak. Effektiviteten endte i praksis opp å bli bedre hos meg, for uten DBA ville jeg trengt en del EQ, som jo stjeler effekt hvis man skal dra opp litt i noen dip'er.
    Dette er er en annen debatt, men man bør ideelt sett ha noe som måler svært godt i forhold til resonanser og decay opp til schrøder frekvensen som gjerne er i 300 Hz området. Sikkert mulig å kombinere DBA med akustiske tiltak uten at det går uten over noe. Har bare ikke sett DBA med gode målinger over hele fjølen enda.
    Litt diffusjon innimellom blir ikke det samme som en større flate eller vegg med diffusjon. Som sagt, synes SBA er en bedre løsning hvis man først skal gå den veien. Men at DBA fungerer veldig godt i et spesifikt frekvensområdet er det ingen tvil om.
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Sjekk anleggtråden min.. står mer der.


     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Du er vel ikke blåst. Men du mangler vel da referanser og erfaringer tenker jeg, og da blir det vanskelig å forstå. Hjelper lite å lese teori og andres erfaringer, hvis man ikke opplever det selv.
    Jo, det er greit.
    Men jeg har aldri opplevd hørbare problemer med noe rom! Selv ikke med én høyttaler inntil en vegg - derfor jeg sier "føler hjernen kompenserer for det."
    ...Ja bortsett fra stående bølger da, men det syntes jeg er en logisk ting man lett unngår med å flytte seg noen centimetere unna der disse (naturlig) oppstår.
     

    lydogakustikk

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    14.06.2014
    Innlegg
    1.182
    Antall liker
    2.132
    Jo, det er greit.
    Men jeg har aldri opplevd hørbare problemer med noe rom! Selv ikke med én høyttaler inntil en vegg - derfor jeg sier "føler hjernen kompenserer for det."
    ...Ja bortsett fra stående bølger da, men det syntes jeg er en logisk ting man lett unngår med å flytte seg noen centimetere unna der disse (naturlig) oppstår.
    Du hører problemene først når de er fjernet. For da har du en ny referanse. Og hvis man kan AB sammenligne mange ganger og over tid med ulik musikk, så fremstår det enda tydeligere.

    Du vet heller ikke om det finnes en bedre høyttaler eller hører feil fra en før du faktisk hører en høyttaler som er bedre og ikke har de samme feilene. Teori og målinger er fint, men uten erfaringsgrunnlag og persepsjon blir det faktisk meningsløst.
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Du hører problemene først når de er fjernet. For da har du en ny referanse. Og hvis man kan AB sammenligne mange ganger og over tid med ulik musikk, så fremstår det enda tydeligere.

    Du vet heller ikke om det finnes en bedre høyttaler eller hører feil fra en før du faktisk hører en høyttaler som er bedre og ikke har de samme feilene. Teori og målinger er fint, men uten erfaringsgrunnlag og persepsjon blir det faktisk meningsløst.
    Tviler ikke på noe av det du sier, egentlig, selvfølgelig ikke.
    Samtidig som hjernen min (nesten) aldri har problemer med selve rommet, samtidig som jeg nesten kan klikke når faser ikke er riktige, det at mellomtonen ikke er naturlig å lytte til - eller enda verre når jeg hører jazz eller reggea hvor "sentralnervesystemet" mitt nesten kobler ut...
    Well well, jeg er nok bare en merkelig skrue :ROFLMAO:
     

    slartibartfast

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.952
    Antall liker
    3.705
    Sted
    Aukra
    Torget vurderinger
    7
    Du hører problemene først når de er fjernet. For da har du en ny referanse. Og hvis man kan AB sammenligne mange ganger og over tid med ulik musikk, så fremstår det enda tydeligere.

    Du vet heller ikke om det finnes en bedre høyttaler eller hører feil fra en før du faktisk hører en høyttaler som er bedre og ikke har de samme feilene. Teori og målinger er fint, men uten erfaringsgrunnlag og persepsjon blir det faktisk meningsløst.
    ... deilig uvitenhet- og bare kose seg med musikken ;)
     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.112
    Antall liker
    6.487
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Jeg tror på begge deler, men innrømmer samtidig at jeg til nå aldri har opplevd problemer med noe lytterom... Vet ikke hvorfor, har forklart meg selv at trolig kompenserer hjernen for det øynene ser og ørene hører, eksempelvis den ene høyttaleren inntil en vegg - kan også være jeg starter ny tidsregning om jeg hører nettopp en slik situasjon som korrigert - aner ikke.
    Synes jo det er litt rart. De fleste rom som ikke er ekstremt dempet blir jo f.eks mettet på lyd i form av refleksjoner når man skrur opp over et visst punkt, det er med andre ord ofte rommet mer enn høyttalerne som begrenset hvor høyt man kan spille. I tillegg er nesten alle rom belemret med kraftige noder i bassen som er svært hørbare.

    Jeg tror forresten for aktive høyttalere per prinsipp - men - den ekstra "goddisen" når man putter en muskel-amp på tradisjonelle høyttalere vil man jo da aldri få?! Eller får man det om den innebyggede forsterkere også er "for stor?" Eller hva det nå er som får frem det ekstra, i en muskel-amp, klasse A-amp eller hva det nå er som gir ekstra fot. Dette er en særdeles interessant tråd!
    Her vil jeg jo si stikk motsatt, aktive høyttalere med separat drift til hvert enkelt element gir en dynamikk og muskel som man sjelden kan matche i et passivt oppsett.

    EDIT: Ser dette er Vera Audio tråden, kanskje et dårlig sted for begge disse temaene? :)
     

    lydogakustikk

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    14.06.2014
    Innlegg
    1.182
    Antall liker
    2.132
    Hva som gir "fot" handler om mye mer enn bare kraftig nok forsterker. F.eks tilstrekkelig nivå og lav forvrengning i mellombassen. Et området som vanligvis er en utfordring pga svakheter i høyttalerkonstruksjonen og hvordan de integreres med rommet. For lite nivå i 100-300 Hz området gir ofte litt kjedelig lyd og fører dessuten til fortere lyttetretthet til spesielt litt svakere innspillinger.
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.453
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Hvis det er meg du sikter til?
    Jeg kan høre resultat med egne ører :)
    Noe er jo alltids "17 mai taler", men en god del er det nok sannhet i. Jeg tror på det jeg kan verifisere med egne ører :ROFLMAO:
    Ref artikler over, jeg kjører med bortimot null korreksjon over 200Hz.... veldig enkelt å høre med egne ører at Trinnov ikke fikser problemet med rommet, og det er jo å tro på julenissen om man har det som mål
    Det var ment som en søt liten spøk ;)

    Jeg tror på begge deler, men innrømmer samtidig at jeg til nå aldri har opplevd problemer med noe lytterom... Vet ikke hvorfor, har forklart meg selv at trolig kompenserer hjernen for det øynene ser og ørene hører, eksempelvis den ene høyttaleren inntil en vegg - kan også være jeg starter ny tidsregning om jeg hører nettopp en slik situasjon som korrigert - aner ikke.

    Jeg tror forresten for aktive høyttalere per prinsipp - men - den ekstra "goddisen" når man putter en muskel-amp på tradisjonelle høyttalere vil man jo da aldri få?! Eller får man det om den innebyggede forsterkere også er "for stor?" Eller hva det nå er som får frem det ekstra, i en muskel-amp, klasse A-amp eller hva det nå er som gir ekstra fot. Dette er en særdeles interessant tråd!

    Men, coolio, nysgjerrig på ditt eget syn på dette - kan du forklare litt mer hva som ligger bak ditt ståsted?
    Mitt ståsted på rom, korreksjon og dsp? Mitt syn på aktive høyttalere? Eller mitt syn på ditt syn?

    Jeg tenker at Vera tråden skal få lov til å handle om Vera, om produsentenes tanker, prioriteringer og fremtidige planer.
    Alt annet er kanskje best å ta i andre tråder 👊
     

    slartibartfast

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.952
    Antall liker
    3.705
    Sted
    Aukra
    Torget vurderinger
    7
    Er det tilstrekkelig med effekt med 1 stk Vera 150/600 til Marten Parker Trio eller helst 2 stk i mono?
     

    lydogakustikk

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    14.06.2014
    Innlegg
    1.182
    Antall liker
    2.132
    Er det tilstrekkelig med effekt med 1 stk Vera 150/600 til Marten Parker Trio eller helst 2 stk i mono?
    Hvis følsomheten er lik som Diamond Edition versjonen, så er den relativt lave 86 dB. Og impedansen faller til 3,3 Ohm.

    Med 3m lytteavstand, så kan man spille ca. 106 dB med en P150/600 RS og ca. 111.5 dB med to brokoblet uten rom forsterkning. Peak power ligger derimot egentlig høyere enn dette, men usikker på hvor mye. Det vet sikkert Armand.
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.511
    Antall liker
    14.239
    Sted
    Langesund
    Hehe.....Vera P150/600 gikk i protect når det var samplingfrekvens bytte i JRiver. Målte en peakverdi på 122 db i lytteposisjonen...og det kunn fra den høyre diskanten. Sikkert ikke bra for verken diskant eller lytter.
     

    Armand

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Innlegg
    2.936
    Antall liker
    6.904
    Sted
    Kongsberg
    Er det tilstrekkelig med effekt med 1 stk Vera 150/600 til Marten Parker Trio eller helst 2 stk i mono?
    Dette er spesifikasjonene:
    1632650699342.png


    Høyttalerne er oppgitt til å tåle 300W effekt og har en oppgitt impedanse på 6 Ohm, men går helt ned til 3,1 Ohm.
    En stk Vera P150/600 leverer 230W i 6 ohm og 420W i 3,1 Ohm, så jeg tror rett og slett ikke høyttalerne tåler så veldig mye mer enn en stk. P150/600.

    En annen måte å se dette med tilgjengelig lydtrykk er på er å se på spenningen. P150/600 leverer 33V helt forvrengningsfritt i alle laster helt ned til 2 Ohm.

    Dine høyttalere lever et lydtrykk på 91dB ved 2,83V (Vi runder av til 3 volt)
    En dobling av spenningen øker lydtrykket med 6dB.
    Det er fin tabell her:

    6V -> 97dB SPL
    12V -> 103dB SPL
    24V -> 109 dB SPL
    48V -> 115 dB SPL

    Vi ser dermed at vi havner på ca. 112dB SPL med en stk. Vera P150/600.
    Det er i grunnen mer enn høyt nok til vanlig lytting.

    Det kan hende du kan skvise ut enda to-tre dB høyere volum med to stk. i mono, men da begynner nok disse høyttalerne å slite.

    Når det gjelder forskjell i lydkvalitet ved å bruke en i stereo kontra å bruke to i mono er vel Vera Audio ærlige nok til å si at forskjellen er liten.
     

    slartibartfast

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.952
    Antall liker
    3.705
    Sted
    Aukra
    Torget vurderinger
    7
    Tusen takk for utdypende svar!
    En P150/600 står øverst på listen å få testet når jeg om sider får høyttalerne i huset. 😊
     

    Armand

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Innlegg
    2.936
    Antall liker
    6.904
    Sted
    Kongsberg
    Høres bra ut :)
    I linken som Bjørn la ut så har Stereophile funnet at følsomheten er en del lavere enn det som er oppgitt. Riktignok er det Diamond versjonen med oppgradert diskant og delefilter, med jeg vil tro de er ganske like.

    Stemmer dette vil nok rundt 108dB SPL være nærmere det maksimale lydtrykket du kan oppnå.

    Om det er mye å hente på to stk i mono blir et tvilstilfelle det er vanskelig å gi et godt svar på uten å faktisk prøve, og det henger jo mye sammen med hvor høyt du liker å spille.

    Det jeg kan allikevel kan garantere er at en stk. P150/600 ikke vil ha noe problem med å drive høyttaleren og ha kontroll over dem. Ser du det blinker i lysdioden foran når du spiller høyt og du mener høyttalerene har mer å gi kan du jo prøve en til og vurdere om det er verdt oppgraderingen.
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.453
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Generelt sett kan man vel anta at normale høyttalere med normal sensitivitet vil få problemer med kompresjon før man får problemer med effekt i disse Vera-forsterkerne? Her er kompresjonstester fra Erin's Audio Corner fra noen av høyttalerne som har blitt utført kompresjonstester av.
    111 dB vil vel kreve 8 ganger så mye tilført effekt og dermed veldig mye mer kompresjon. Selv JBL M2 nederst vil få problemer under 100 hz med 110 dB nivå, en stor høyttaler designet for nettopp lydtrykk.

    Kef R5_Compression.png

    ELAC UBR62_Compression.png
    DIYSG HTM-12v2_Compression.png

    JBL 708P_Compression.png
    DIYSG Volt-8_Compression.png
    JBL M2_Compression.png
     

    dag-v

    Medlem
    Ble medlem
    22.09.2005
    Innlegg
    39
    Antall liker
    13
    Sted
    Lillehammer
    Torget vurderinger
    2
    Nettopp på grunn av dette implementerte vi MUTE i tillegg til gainkontroll på Vera forsterkerne. Alt kan skje når man tukler med DSP. Det rimte 😁. (Ja, jeg blir mobbet av barna mine for mine elendige pappavitser...)
    Vis vedlegget 724899
    Armand. Hvordan vil forstrkeren fungere med en Dynamic precision passiv forforsterker?
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.682
    Antall liker
    7.922
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Prøvde 400/1000 med ein Creek passiv OBH 22. Veldig nøytralt, og med Vera-gainen på full guffe var det greitt nok. Men eg likte alle andre alternativ betre (les: Gammal Audio Research SP 10 rørforforsterkar og Topping pre 90). Det funkar med passiv pre, men det er kjedeleg og stramt. Å gå over til ein "skikkeleg" forforsterkar er som å ta av seg dressen om kvelden 17.mai. Men det er alltids dei som likar å gå med dress og slips....
     

    Nikko1966

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    05.09.2018
    Innlegg
    56
    Antall liker
    15
    47k på p400? Bruker selv BAT vk33se som forforsterker (18db gain) på min p400 sparker liv i gode gamle b&w 803n, tungdrevne saker.
     

    Armand

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Innlegg
    2.936
    Antall liker
    6.904
    Sted
    Kongsberg
    Ja, det er 47k fra + til jord og 47k fra - til jord. Men mellom + og - (pinne2 og 3) på XLR blir det dermed 96k. Men det en enklere å bare runde av til 100k :)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn