Venner af Bang & Olufsen

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.279
    Antall liker
    16.877
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Har dratt i hus et par B&O produkter til i senere tid.

    Denne (Beogram 9000), rett før jul:

    DSC02361.jpg


    Og denne (Beogram CD X) i dag:

    DSC02396.jpg
     

    jorwed_

    Audio Arkeologen
    Ble medlem
    04.09.2012
    Innlegg
    10.817
    Antall liker
    17.222
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    97
    Hvor tar jeg denne med for å få kikket på den?
    Utsalg/service sted?

    Anyone?

    Jørgen
    Har en Beosound 4 der CD knappen og LOAD knappen gir MUTE kommando til systemet. Jeg får altså ikke glasset helt opp ved å trykke LOAD. Er det slik at knappene kan omprogrammeres med bruk i ett Masterlink oppsett? Kan jeg ‘mappe’ knappene selv? Jeg har vært i Service Mode og funnet Key test.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.279
    Antall liker
    16.877
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Tror de fleste importører/forhandlere i baserer seg på Dahlen´s eller Servicekompaniet
     

    magpal

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.11.2008
    Innlegg
    165
    Antall liker
    6
    Torget vurderinger
    1
    Er det noen her som har hørt beolit 15/17 mot beoplay m5? Sammenliknet med ekvivalenter (Dynaudio Music, Naim MuSo QB ++), så er respons ned til 37Hz veldig imponerende ift. størrelse. Hvordan låter disse to i forhold til konkurrerende alternativer?
     

    Fredag

    Medlem
    Ble medlem
    08.03.2016
    Innlegg
    40
    Antall liker
    7
    Sted
    Tjøme
    Hei
    Da har jeg blitt eier av et par beovox 30s små men supre .
    Bruker de sammen med en Huldra 11 på hytta anbefales!
    Betalte 70 kr på brukt marked.
    Mvh G
     

    Fredag

    Medlem
    Ble medlem
    08.03.2016
    Innlegg
    40
    Antall liker
    7
    Sted
    Tjøme
    Hei
    Da har jeg blitt eier av et par beovox 30s små men supre .
    Bruker de sammen med en Huldra 11 på hytta anbefales!
    Betalte 70 kr på brukt marked.
    Mvh G
     
    • Liker
    Reaksjoner: NLS

    Olav E

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.01.2009
    Innlegg
    586
    Antall liker
    688
    Torget vurderinger
    4
    Beolit 39 - Rett omsetningskanal?

    Hei!

    Jeg er en lykkelig eier av en renovert, fullt operativ og hel Beolit 39. Nå må det ryddes med hård hånd. Flytting fra enebolig til leilighet krever klare prioriteringer om hva som skal med på flyttelasset og hva som skal ut av heimen. Selv om Beolit 39 er et vakkert skue, er nok ikke alle enige om at den fortjener hedersplassen i ny stue. Alternativene er å enten pakke den ned og lagre, eller finne en ny dedikert eier.

    Dette er ikke den mest omsatte av B&O`s produkter. Mange av de som selges er mer eller mindre vrak. Det er et stykke mellom de som er hele i kasse og bestykning. Enda lenger mellom de som både er hele, uskadde og som fungerer med original innmat. Min er renovert av tidligere ansatt på B&O og er hel og pen og fungerer som den skal. Radio og TV-Eksperten i Odense i Danmark har en for salg. De hevder å ha bud på over DKK 50.000.

    Auksjonshuset Blomqvist planlegger en auksjon til våren eller tidlig sommer med tema internasjonalt design. Det kan være et alternativ å levere den inn der. Dog er jeg mer enn en smule usikker på om det er den rette kanalen. Finn.no og Hifisentralen.no er andre alternativer. Som det klenodiet den er blir det utfordrende å putte den i rett kategori og usikkert om rett kjøper nås. Beolit 39 har skrog i bakelitt. Overlevering fra hånd til hånd er sterkt ønsket. Om kjøper finnes i Norge til rett pris er også et spørsmål.

    Noen som har et godt råd?

    Beolit 39.jpg


    Mvh Olav E.
     

    Kjetil-A

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.07.2016
    Innlegg
    587
    Antall liker
    325
    Torget vurderinger
    4
    Da må jeg nesten melde meg inn her jeg også. Jeg har latt hovedanlegget i stua (gulvstående høyttalere med eget forsterkeri) gå til fordel for et mindre B&O oppsett bestående av et par Beolab 17 som er koblet trådløst opp mot en transmitter1 og en beosound core (og tv'n). Selv om man skulle tro at forskjellen fra et stort og dyrt anlegg til dette mindre, men aktive, så er den overraskende liten (men jeg lyver om jeg sier at det ikke er noe forskjell). Alt i alt er jeg godt fornøyd!
     

    Steen

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    06.02.2005
    Innlegg
    1.080
    Antall liker
    1.252
    Hei!

    Jeg er en lykkelig eier av en renovert, fullt operativ og hel Beolit 39. Nå må det ryddes med hård hånd. Flytting fra enebolig til leilighet krever klare prioriteringer om hva som skal med på flyttelasset og hva som skal ut av heimen. Selv om Beolit 39 er et vakkert skue, er nok ikke alle enige om at den fortjener hedersplassen i ny stue. Alternativene er å enten pakke den ned og lagre, eller finne en ny dedikert eier.

    Dette er ikke den mest omsatte av B&O`s produkter. Mange av de som selges er mer eller mindre vrak. Det er et stykke mellom de som er hele i kasse og bestykning. Enda lenger mellom de som både er hele, uskadde og som fungerer med original innmat. Min er renovert av tidligere ansatt på B&O og er hel og pen og fungerer som den skal. Radio og TV-Eksperten i Odense i Danmark har en for salg. De hevder å ha bud på over DKK 50.000.

    Auksjonshuset Blomqvist planlegger en auksjon til våren eller tidlig sommer med tema internasjonalt design. Det kan være et alternativ å levere den inn der. Dog er jeg mer enn en smule usikker på om det er den rette kanalen. Finn.no og Hifisentralen.no er andre alternativer. Som det klenodiet den er blir det utfordrende å putte den i rett kategori og usikkert om rett kjøper nås. Beolit 39 har skrog i bakelitt. Overlevering fra hånd til hånd er sterkt ønsket. Om kjøper finnes i Norge til rett pris er også et spørsmål.

    Noen som har et godt råd?

    Vis vedlegget 529664

    Mvh Olav E.
    Hei Olav.
    Er selv veldig glad i gammel elektronikk fra Struer, og har fulgt det meste som er blitt omsatt på Lauritz i mange år. Din 39'er er utrolig fin, men en nesten like fin sak gikk for en stund siden for ca. fem tusen norske. Vurderingen var 9000.- At slike ting kan selges på kontinentet for større summer, er nok et kvalifisert gjett, og det er jo absolutt rett tidspunkt å selge slike ting. Den summen du nevner tror jeg dog ikke du skal regne med å fylle kontoen med.
    Steen
     

    Olav E

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.01.2009
    Innlegg
    586
    Antall liker
    688
    Torget vurderinger
    4
    Hei Olav.
    Er selv veldig glad i gammel elektronikk fra Struer, og har fulgt det meste som er blitt omsatt på Lauritz i mange år. Din 39'er er utrolig fin, men en nesten like fin sak gikk for en stund siden for ca. fem tusen norske. Vurderingen var 9000.- At slike ting kan selges på kontinentet for større summer, er nok et kvalifisert gjett, og det er jo absolutt rett tidspunkt å selge slike ting. Den summen du nevner tror jeg dog ikke du skal regne med å fylle kontoen med.
    Steen
    Hei!

    Det hadde vært lett å selge til prisen danskene mener de har bud på. Googler du finner du den som er til salgs hos radio- og tv-forhandler i Danmark. Har kommunisert med dem på mail noen ganger. Mulig de bløffer.

    NOK 5.000 for en hel og funksjonell Beolit 39 er en svært lav pris. Mye skrot har blitt solgt til den prisen. Sjekk: https://www.lauritz.com/en/auction/bang-olufsen-beolit-39/i4693245/. NOK 9.000 begynner å nærme seg noe for en hel og fungerende. Imidlertid er det også lavt i forhold til priser jeg har fulgt med på i noen år.

    For se hva jeg gjør. Å selge til dårlig pris er ikke aktuelt.

    Mvh Olav E
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.279
    Antall liker
    16.877
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Til de av dere som eier en Beogram og har behov for ny PU vil jeg reklamere litt for Thomas som driver Elektronisk Bureau:
    ELEKTRONISK BUREAU- ALT AV TILBEHØR FOR ANALOG MUSIKKGJENGIVELSE

    Han importerer bl.a Tonar som har PU´r til de fleste Beogram´s i sitt sortiment. Dette er litt dårlig markedsført, og mange er sikkert ikke klar over dette. Mao er det ikke behov for å kontakte hverken SoundSmith eller andre utenlandske aktører, dersom man ikke har en PU man ønsker å re-tippe, eller overhale da. For den tjenesten utfører ikke Tonar.
    Det er verd å merke seg at de PU´r som leveres av Tonar er eksakt de samme som man får fra SoundSmith. Årsaken er at det er noen eierinteresser mellom de to selskapene. Prisene til EB er også så gunstige at man ikke sparer noe på å kjøpe fra utlandet.

    Det man ikke får ved å velge Tonar er den litt "eksotiske" innpakningen (tre-esken) som PU´r fra SoundSmith leveres i.

    DSC02450.jpg


    Når så en ny fresh PU er på plass (i en tangential-modell) bør man kontrollere nåltrykket. Skalaen på tonearmen kan være ganske missvisende, og man må ikke ta forgitt at nåltrykket stemmer overens. Det kan derfor være smart å kontrollere dette med en stifttrykksmåler.

    Det er trangt og lite klaring, så man må ta av tallerken for å få plassert vekten i riktig posisjon.

    DSC02452.jpg


    Det enkelte kanskje ikke kjenner til er at det er en innebygd funksjon i spilleren for å senke tonearmen. Man holder >> knappen nede i et par sekunder. Motoren vil starte men umiddelbart stoppe igjen, samtidig som tonearmen senker seg. Etter måling trykker man igjen på >> og armen løftes.

    Om man ønsker å finjustere motvekten på armen, slik at det blir mer samsvar mellom skala og vekt, så lar det seg gjøre, men det er en litt fiklete jobb. Bak på tonearmen er det et deksel. Under dette sitter motvekten, som kan skyves frem og tilbake.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.279
    Antall liker
    16.877
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Når man først er i gang så er det samtidig kanskje på tide å gi spilleren litt TLC og da er det i hvertfall et par ting man bør sjekke og evt. gjøre noe med.
    Fremgangsmåten her skal kunne gjelde alle tangensialspillerne som opprinnelig hadde sitt utspring i mod. 5005.

    Man må først "åpne" spilleren og jeg anbefaler å fjerne PU´n før man setter igang.
    1. Fjern tallerken
    2. Skyv tonearmen så langt til venstre som mulig
    3. Skru ut de to skruene du finner under spilleren på høyre side
    4. Da kan topplaten (som er hengslet på v. side) m/støvdeksel og alt løftes opp mot høyre. Jeg anbefaler egentlig at man fjerner det bakre dekslet og tar av støvdekslet først.
    5. Du finner et stag ala gml bilpanser i bakkant på høyre side (oppe til høyre på bildet) som støtter topplaten i åpen stilling.

    DSC02393.jpg


    a) Ta av drivreima og legg tallerken tilbake. Snurr den rundt og lytt etter lyder eller andre unoter. Vurder å rense lageret og tilføre ny olje.
    b) Sjekk både drivreima til tallerken og armførermotoren. Rengjør de i en såpeblanding (eks Zalo) og skyll de godt. Har du en type "gummifornyer" på spray/stift kan du påføre det og la de ligge litt før du tørrer av. Er reimene for slitt - bytt de. Du finner nye flere steder på nett.
    c) Rengjør subplatter der reima løper.
    d) Rengjør de 2 førerskinnene til armen og føreren (oppe til høyre på bildet) for gammelt fett og møkk. Om det fettet har vært der i 25-30 år har det tørket ut en del og dratt til seg en del møkk og forurensing. Påfør nytt lithiumfett eller ptfe (white grease) fett.

    Skru den så sammen igjen, spill plater og kos deg.
     

    Norcane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.07.2005
    Innlegg
    1.453
    Antall liker
    308
    Sted
    Tomter
    Torget vurderinger
    34
    Har gjort som deg Kjetil, kjøpt Beolab 17. Solgte hele anlegget og byttet de ut med BL 17 og er fornøyd med det faktisk!!
    Spiller overaskende godt1 Hadde i utgangspunktet sett for meg Beolab 20 men syns 17 spilte såpas bra at det ble kjøp.
    ¨
    Men jeg skal allikevel teste BL 20 for og være sikker:) Nytt hus med litt for mye akustikk problemer men vi får se. Subben skal også testes for øvrig..
    Har min Beolab 17 koblet mot Anthem AVM 60 kablet..
     

    Messel

    Medlem
    Ble medlem
    11.01.2013
    Innlegg
    26
    Antall liker
    41
    Torget vurderinger
    1
    Oisann, den var større enn det så ut som på bildet... sa kona da jeg hadde pakket ut den første Beolab 50 :)

    Fy søren så flotte høyttalere! Men jeg har altså et problem som jeg håpte noen her kunne hjelpe meg med. Jeg er helt fersk B&O-eier, og finner ikke ut av det med kablingen (tror jeg). Jeg har lyd og kan spille både høyt og lavt, men det er en skurring når de står på og mottar signal. Skurringen er konstant og like høy samme hvor høyt jeg spiller, den er også der om jeg skrur volumet helt ned. Det er også ett halvt sekunds litt høyere skurring hver gang jeg skrur volumet opp eller ned. Enten har jeg kablet det feil, eller så er det noe galt med de kablene jeg har. Håper noen her kan komme med tips.

    Altså, jeg kjøpte meg to skjermede Cat6 kabler. Den ene går fra en switch og inn i master høyttaleren, og den andre går fra en av nettverksportene (merket DPL) på masteren til tilsvarende port på slaven. B&O appen finner høyttalerne og alt vel så langt. Så skal jeg koble til en Beosound Core. Her har jeg koblet en helt vanlig kjip nettverkskabel (har prøvd to forskjellige med samme resultat) fra Power Link porten på BL50 til Power Link porten på Core. Så fant jeg en optisk kabel i roteskuffen og koblet den på eneste måten den kan kobles mellom BL50 og Core.

    Noen som har en ide om hva som kan være galt?
     

    cyrk

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    14.07.2018
    Innlegg
    51
    Antall liker
    139
    Har hatt tilsvarende problemer med uskjermede nettverkskabler, byttet alle kablene med skjermede kabler så forsvant støyen.
    Rart at du opplever støy selv med optisk..
    Hvilken port på høyttalerene er tilkoblet switch?

    Gratulerer med heftige høyttalere!

    Edit: prøv å bytt kabelen fra powerlinken til skjermet.
    Koblet du den vekk når du prøvde med optisk?
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.730
    Antall liker
    10.453
    Torget vurderinger
    10
    Beolab 18+19 vs bare 20?

    Innspill?

    :)
     

    Messel

    Medlem
    Ble medlem
    11.01.2013
    Innlegg
    26
    Antall liker
    41
    Torget vurderinger
    1
    Har hatt tilsvarende problemer med uskjermede nettverkskabler, byttet alle kablene med skjermede kabler så forsvant støyen.
    Rart at du opplever støy selv med optisk..
    Hvilken port på høyttalerene er tilkoblet switch?

    Gratulerer med heftige høyttalere!

    Edit: prøv å bytt kabelen fra powerlinken til skjermet.
    Koblet du den vekk når du prøvde med optisk?
    Skal få tak i en skjermet kabel til i morgen og teste med den. Jeg har hatt både powerlink og optisk tilkoblet hele tiden. Fra switch går kabelen til den ene porten på masteren som er merket ethernet
     

    cyrk

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    14.07.2018
    Innlegg
    51
    Antall liker
    139
    Har hatt tilsvarende problemer med uskjermede nettverkskabler, byttet alle kablene med skjermede kabler så forsvant støyen.
    Rart at du opplever støy selv med optisk..
    Hvilken port på høyttalerene er tilkoblet switch?

    Gratulerer med heftige høyttalere!

    Edit: prøv å bytt kabelen fra powerlinken til skjermet.
    Koblet du den vekk når du prøvde med optisk?
    Skal få tak i en skjermet kabel til i morgen og teste med den. Jeg har hatt både powerlink og optisk tilkoblet hele tiden. Fra switch går kabelen til den ene porten på masteren som er merket ethernet
    Forsøk å spill via optisk, men uten at powerlink er tilkoblet. Hvis kabelen som går via powerlink er den eneste uskjermede nettverkskabelen bør støyen forsvinne når du kobler den vekk..
     

    Messel

    Medlem
    Ble medlem
    11.01.2013
    Innlegg
    26
    Antall liker
    41
    Torget vurderinger
    1
    Forsøk å spill via optisk, men uten at powerlink er tilkoblet. Hvis kabelen som går via powerlink er den eneste uskjermede nettverkskabelen bør støyen forsvinne når du kobler den vekk..
    Fjernet powelink kabelen og har nå kun den optiske tilkoblet. Støyen forsvinner, men det gjør også muligheten til å spille musikk. Høyttalerne skrur seg på når jeg starter en avspilling, så jeg vil tro det kommer et signal (?), men det kommer altså ikke lyd. Mulig det er noe med den optiske kabelen? Får prøve med en ny i morgen, evt en ny skjermet kabel til powerlink? Hva er best og hva er forskjellen egentlig?
     

    BritFi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.11.2012
    Innlegg
    2.897
    Antall liker
    1.913
    Sted
    Tilbake i Oslo, igjen.
    Torget vurderinger
    3
    Rå høyttalere, gratulerer! Hadde nylig en lyttesession i Sandvika. Kan ikke hjelpe deg med støyproblemet men; Hadde jeg vært deg, så ville jeg kjøpt en transmitter 1. Kople Core til denne og du er trådløs. Holde det rent og smooth er jo halve gleden med B&O. Kablash er jo bare SÅ 2014 -eller noe deromkring;) Hvorfor vil du kople tråder egentlig?
     

    Messel

    Medlem
    Ble medlem
    11.01.2013
    Innlegg
    26
    Antall liker
    41
    Torget vurderinger
    1
    Rå høyttalere, gratulerer! Hadde nylig en lyttesession i Sandvika. Kan ikke hjelpe deg med støyproblemet men; Hadde jeg vært deg, så ville jeg kjøpt en transmitter 1. Kople Core til denne og du er trådløs. Holde det rent og smooth er jo halve gleden med B&O. Kablash er jo bare SÅ 2014 -eller noe deromkring;) Hvorfor vil du kople tråder egentlig?
    Får vel lese meg litt opp på Transmitter 1 da skjønner jeg. Har lyst å få TV-lyden ut av BL50 etter hvert, og aner vel egentlig ikke hvor jeg skal starte.

    Men, støyproblemet er i alle fall borte nå! Spretta innpakningen på en 20 meters skjermet cat6 kabel som jeg egentlig skulle levere tilbake og koblet den i powerlinkporten til både Core og BL50 og alt av summing og støy er borte :) Good times!

    Takk for hjelpen, kommer nok til å trenge mer assistanse når jeg skal begynne med TV-prosjektet :D
     

    cyrk

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    14.07.2018
    Innlegg
    51
    Antall liker
    139
    Rå høyttalere, gratulerer! Hadde nylig en lyttesession i Sandvika. Kan ikke hjelpe deg med støyproblemet men; Hadde jeg vært deg, så ville jeg kjøpt en transmitter 1. Kople Core til denne og du er trådløs. Holde det rent og smooth er jo halve gleden med B&O. Kablash er jo bare SÅ 2014 -eller noe deromkring;) Hvorfor vil du kople tråder egentlig?
    Får vel lese meg litt opp på Transmitter 1 da skjønner jeg. Har lyst å få TV-lyden ut av BL50 etter hvert, og aner vel egentlig ikke hvor jeg skal starte.

    Men, støyproblemet er i alle fall borte nå! Spretta innpakningen på en 20 meters skjermet cat6 kabel som jeg egentlig skulle levere tilbake og koblet den i powerlinkporten til både Core og BL50 og alt av summing og støy er borte :) Good times!

    Takk for hjelpen, kommer nok til å trenge mer assistanse når jeg skal begynne med TV-prosjektet :D
    Godt det ordnet seg!

    Litt sent nå som du har spretta opp innpakningen kanskje.. men du kunne gjerne byttet ut kabelen fra switchen som er skjermet med den du før hadde til powerlink. Tror ikke kabel til switch behøver og være skjermet. Da slipper du i det minste og ha en 20meters kveil av kabel liggende.

    Ellers har Core både analog og digital inngang som du kan koblet TV-lyden til.
     

    cyrk

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    14.07.2018
    Innlegg
    51
    Antall liker
    139
    Forsøk å spill via optisk, men uten at powerlink er tilkoblet. Hvis kabelen som går via powerlink er den eneste uskjermede nettverkskabelen bør støyen forsvinne når du kobler den vekk..
    Fjernet powelink kabelen og har nå kun den optiske tilkoblet. Støyen forsvinner, men det gjør også muligheten til å spille musikk. Høyttalerne skrur seg på når jeg starter en avspilling, så jeg vil tro det kommer et signal (?), men det kommer altså ikke lyd. Mulig det er noe med den optiske kabelen? Får prøve med en ny i morgen, evt en ny skjermet kabel til powerlink? Hva er best og hva er forskjellen egentlig?
    Begge deler gir digitale signaler, tror ikke du merker noe forskjell rent lydmessig. Selv benytter jeg powerlink da det er B&O sin egen måte og kommunisere over - største forskjellen er (tror jeg..) at høyttaleren går ørlite kjappere av/på når dem får signal eller du slår av med powerlink tilkoblet.
     

    cyrk

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    14.07.2018
    Innlegg
    51
    Antall liker
    139
    Beolab 18+19 vs bare 20?

    Innspill?

    :)
    Ikke det du vil ha svar på kanskje.. men ville lagt til Beolab 9 i duellen med mindre du må ha høyttalerene trådløse. De ser jeg går på finn for rett over 20k.
    Beolab 9 fremstår som ett kupp i forhold til prisen de går for.
     

    BritFi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.11.2012
    Innlegg
    2.897
    Antall liker
    1.913
    Sted
    Tilbake i Oslo, igjen.
    Torget vurderinger
    3
    Beolab 18+19 vs bare 20?

    Innspill?

    :)

    Ikke det du vil ha svar på kanskje.. men ville lagt til Beolab 9 i duellen med mindre du må ha høyttalerene trådløse. De ser jeg går på finn for rett over 20k.
    Beolab 9 fremstår som ett kupp i forhold til prisen de går for.
    Lei den der Hornlyd, normalt etter det jeg har hørt i div. B&O rom ville jeg sagt 20, ingen tvil. Men nå er det slik at mange B&O rom er akustiske katastrofer, ift.til det menigheten her inne oppfatter som akseptabelt ihvertfall.
    Når jeg var og hørte på 50 på Sandvika Storsenter, så fikk jeg også en lytt på de nye sorte 18 med eikelameller. Både med og uten 19. De låt faktisk meget bra der, ble positivt overrasket. Faktisk såpass at jeg fikk lyst på et par i ny-kåkens TV stue (Meningen å ha surround der..) Og de vinner jo beauty contest overlegent da.
     
    6

    65finger

    Gjest
    Hei
    hva bør jeg betale for et par Beolab 8000 MK2 fra ca 2002-2005?
    Beolab.jpg
     

    Lynvingen

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.01.2010
    Innlegg
    887
    Antall liker
    295
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    5
    Jeg har nå skrotet Squeezebox Touch til fordel for Yamaha WXC-50 som preamp/streamer til Beolab 5.
    Det at den har analog inngang og digital inn gjør at jeg slipper en ekstra boks (Inday swich)
    Den virker over all forventning og spiller det meste.
    Jeg styrer alt med en Logitech Ultimate, og det fungerer helt sømløst å bytte mellom TV, Bluray, Apple TV, Platespiller og streaming,
    Men jeg kunne tenkt meg å bruke volumkontrollen på pre-ampen.
    Slik at BL5 blir slått på via trigger.

    Jeg ser de selger Powerlink-kabler med trigger, men de støtter ikke BL5.
    https://www.av-connection.dk/?PNo=AV-TRLDIN8
    Hvorfor ikke Beolab 5 støttes forstår ikke jeg.
    Håper at det går å løse.
     
    Sist redigert:

    Academic_South

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.10.2013
    Innlegg
    874
    Antall liker
    401
    Noen som har hørt både Beolab5 og Lyngdorf Steinway Model O og kan komme med en vurdering mellom de to?

    beolab-5-kampanj_medium.jpg


    stemodelohgbk_4.jpg
     

    Beo5

    Fersking
    Ble medlem
    03.01.2016
    Innlegg
    3
    Antall liker
    0
    Sted
    Randaberg
    Beolab 5 Knitring i mellomtone

    Hei,

    Sliter litt med den ene Beolab 5 høyttaleren.

    Har testet alle signal inn både strøm og lyd så det kommer innenfra en plass. Mulig forsterker til mellomtone?

    Legger ved en link til en video som viser problemet:

    https://www.youtube.com/watch?v=_-FZp7MfxA4

    Dette skjer stort sett når jeg skrur de på og så blir de bedre etterhvert. Kan spille høyt så ser ikke ut som noe er sprengt.

    Det er en konstant svak summing fra mellomtone når jeg pauser musikk.

    Håper noen har noen gode råd :)
     

    t.h

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.11.2018
    Innlegg
    211
    Antall liker
    270
    Torget vurderinger
    1
    Kan ikke huske å ha sett slike voldsomme membran utslag på mine bl5, selv med høyt pådrag. Jeg ville hørt med B&O og ikke brukt denne ht til avklaring foreligger.
     

    Roberten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2008
    Innlegg
    5.617
    Antall liker
    1.308
    Hei,

    Sliter litt med den ene Beolab 5 høyttaleren.

    Har testet alle signal inn både strøm og lyd så det kommer innenfra en plass. Mulig forsterker til mellomtone?

    Legger ved en link til en video som viser problemet:

    https://www.youtube.com/watch?v=_-FZp7MfxA4

    Dette skjer stort sett når jeg skrur de på og så blir de bedre etterhvert. Kan spille høyt så ser ikke ut som noe er sprengt.

    Det er en konstant svak summing fra mellomtone når jeg pauser musikk.

    Håper noen har noen gode råd :)
    Ring Dalens Elektronikkservice og spør om å få snakke med Oddbjørn, forklar problemet til ham.
     

    BritFi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.11.2012
    Innlegg
    2.897
    Antall liker
    1.913
    Sted
    Tilbake i Oslo, igjen.
    Torget vurderinger
    3
    Ny venn

    Hei venner av B&O!

    Får melde meg inn som venn, og håper på aksept da det ikke er store investeringen pengemessig;)

    Uansett, MTP at det blir visninger på 70-tallshuset og tilbake til leilighet osv., så tenkte jeg at jeg måtte sette opp litt mere øyevennelige høyttalere. En bekjent hadde RL i sin leilighet på 90-tallet, hvor det lød uforskammet bra.
    HT det er snakk om er RL 60.2. Ikke så lett å kjøpe mtp at det skrives mye om morkne oppheng, og at HT nærmest må demonteres for å inspisere elementer. Siden det ikke var store summen selger forlangte så var det bare å ta sjansen. Og knockKnock, foreløpig lyder de bra! Ikke samme klarhet, oppløsning, luft og bass som div.andre HT jeg har, men en sjarmerende måte å spille på har de, selv i den veldig vanskelige stua her.

    Vet lite om historien, de kan jo være renovert. Men hvordan vil man merke om oppheng er i ferd med å gi seg egentlig, sånn lydmessig? Jeg lar Quten få prøve seg litt på dem nå, virker være god match :)

    C8171CF9-D76A-4DB0-8DC1-C53421F25825.jpg
    C6C603F5-4D10-42EE-9E1B-3593AA9853F5.jpg
     

    pelsjeger

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.04.2004
    Innlegg
    870
    Antall liker
    864
    Torget vurderinger
    4
    2018 - Ved besøk av våre venner syderut: Obligatorisk tur til legoland, der vi praktisk talt regnet bort, som sikkert så mange før hos har gjort!
    Mens familien tørket seg på hotellet så gjorde far en utflukt i leiebilen til en privatadresse like utenfor København.
    En liten rakker, som siden har vært fast turkamerat ble med i sekken hjem, og jeg ble vel i grunnen B&O- venn der og da.

    I ettertid kan jeg ikke tenke meg å erstatte denne - eller kanskje bare unntaksvis med en nyere A1 v2, da jeg ikke ser hvordan det finnes alternativer som kan matche ift portabilitet/ SQ.
    bt- rekkevidde er kanskje for kort, men pytt sann!
     

    Vedlegg

    mohrup

    Medlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    41
    Antall liker
    190
    Torget vurderinger
    3
    Noen som vet om et sted som foretar rimelige reparasjoner av B&O? Har en Beolab 2 subwoofer som ikke fungerer lengere.

    Takker,
    Mohrup
     

    holligong

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    11.12.2002
    Innlegg
    81
    Antall liker
    1
    Noen som vet hvor mye man bør få for en fin mmc4000? 😊
     

    Hemispheres

    Rush fan (og litt Tool)
    Ble medlem
    10.11.2011
    Innlegg
    1.517
    Antall liker
    1.027
    Sted
    Lund, Krs
    Torget vurderinger
    183
    pga alder kan de stivne i oppheng. da har ikke utseende så mye å si. ny 200 dollar i usa.
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn