Det må være riktig for det er Ilford jeg brukerKodak PhotoFlo er ikke optimalt til vinylplater. Ilford IlfoTool er å fortrekke.
Husker ikke hvorfor, men "bare" å søke på det store WWW![]()
Nettopp ...Kodak PhotoFlo er ikke optimalt til vinylplater. Ilford IlfoTool er å fortrekke.
Husker ikke hvorfor, men "bare" å søke på det store WWW![]()
Men vasking er ikke vedvarende bruk og photo flo er vel skjelden mer enn 1:10 i vaskevannet. Det avhenger selvfølgelig noe av vaskeregimet, men til sporadisk vask (mindre enn en gang i året), i mindre enn 15 minutter, i romtemperatur og etterfulgt av god tørk, så vil jeg ikke miste nattesøvnen. I så måte er det mer uheldig med f.eks rødsprit/etanol, der spriten gjerne utgjør en større del av blandevannet.C = Fair, Moderate Effect, not recommended for continuous use. Softening, loss of strength, or swelling may occur.
For oss som kun skal ha vekk all smuss, gørr, fett, gunk og overflatespenninger i vannet......For ultranerder skal det brukes Photoflo og ikke Zalo......
Salmiakk kan dedormere vinyl og bleke den. Hadde ikke prøvd det.Hva med litt Salmiakk?
Det løser jo fett veldig bra.
Bare spør og droddlet litt...
Men zalo, vann og sprit er vel det trygge.
Hvilken variabel strømforsyning valgte du?Polysorbat 20 er nevnt hyppig på nettet som erstatter for Tergitol og lett å få tak i Norge. Jeg kjøpte en flaske på 250ml for 120kr på nettet. Jeg har bruk 0,1% løsning og innser at 250ml kommer til å vare resten av livet.. Om det er bedre enn ilfotol er jeg usikker på.
Om springvann og zalo fungerer like godt kan jeg ikke svare på, men destilert vann er er under 10kr literen og polysorbat noek kr per vask. Isopropanol er det som "koster" litt.
Jeg har en Vevor vasker og den fungerer greit, men motoren gikk veldig fort, type 5 rpm. Jeg har skiftet strømforyningen med en variabel strømforsyning og da justerer jeg den ned på 1 rpm, noe jeg føler vasker mye bedre.
Det var en jeg hadde liggende. Kan godt hende det er 10 år siden eller mer jeg kjøpte den. Mest sannsynligvis plukket opp på clas eller biltema.Hvilken variabel strømforsyning valgte du?
Veldig rent vann der vi bor, når vi fyller stampen er det glassklart.Enkelt og gratis:
Springvann og Zalo (så lite at det ikke kan regnes om til penger).
Kjenner ikke til noe sted i Norge som ikke har rent nok vann til vinylvask. Kjenner ikke alle da.
Bruker denne fra Jula, fungerer fint: https://www.jula.no/catalog/hjem-og...LKqhSZksDRcHrKhmhYCpIcBafL-1WsYhoCwugQAvD_BwEHvilken variabel strømforsyning valgte du?
Jasså, sier du at jeg er nerdete her brodersen... ??For de som evt ikke skjønte det, så var utspillet mitt om Photoflo egentlig ment som en fleip.... for de nerdete... nerding er det jo ikke akkurat mangel på her...![]()
For og lage mer arbeid, så får man til et filter på utsiden av viften.Vet ikke om det er et problem, men den tørketank løsningen, vil ikke den kunne tilføre svevestøv tilbake til vinylen?
65L plastboks - Check
Dobbel vifte USB Edt (5volt?) - bestilt og på vei.
Strømforsyning blir Ryobi batteri og omformer (???volt) vil jeg tro, hvis ikke så er det nok muligheter med strøm.
Mens andre monterer snobbestøvkost på spillern, så skal du montere en støvsuger ved siden av ?Noen spillere bruker jo vakuum for å holde plata fast, kanskje kombinere ???![]()
Får montere en sentralstøvsuger med uttak nær rack'et kanskjeMens andre monterer snobbestøvkost på spillern, så skal du montere en støvsuger ved siden av ?![]()
![]()
![]()
Får svinge en tur bort når vaskeren er i hus.Det er vel bare å krype til korset slik vi akvarister har gjort og kjøpe en sånn:
Vis vedlegget 1120903
PS! Osten det er bare å komme innom med en kanneJeg bruker ca 1t40m på å lage 25liter.
Jeg har ikke hatt det problemet i hvert fall.Vet ikke om det er et problem, men den tørketank løsningen, vil ikke den kunne tilføre svevestøv tilbake til vinylen?
Vahh, droppet spriten? det er jo helg og altDa er første runde med vask i Vevor unnagjort. 6 plater, renset vann og en dråpe zalo. 20-25 min. Får se hvordan det blir…
Vasket bare Mark Knopfler plater. De er dystre selv uten sprit.Vahh, droppet spriten? det er jo helg og alt![]()