Ultralydvasker.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    29.074
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Han venter på Tore André....
    ❤ Jeg er en av dem som husker forspillet og Flos 1-1-mål mot Brasil bedre enn straffen til Rekdal.
    - Hva er det han driver med?
    -Jeg vet ikke men han er ikke ferdig enda!
    Legendarisk replikkveksling mellom kompiser foran TV-en.

Skipnes

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.11.2013
    Antall liker
    1.825
    Sted
    Sætre
    Vasket 12 plater nå og den fungerer bra. Men ser at det blir fryktelig mye støv og groms i vannet . Hvor ofte skifter dere vann?

ELJ

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.09.2008
    Antall liker
    3.345
    Sted
    Harstad
    Torget vurderinger
    26
    Vasket 12 plater nå og den fungerer bra. Men ser at det blir fryktelig mye støv og groms i vannet . Hvor ofte skifter dere vann?
    Kjøp en finmasket "funnel" på ebay og sil igjennom den. Koster bare en hundrelapp.

Musikkmannen

Helårsstemmer
    Ble medlem
    11.11.2006
    Antall liker
    24.838
    Sted
    I kjelleren
    Torget vurderinger
    2
    Jeg vil tro kaffefilter fungerer helt utmerket.... man får også melkefilter på Felleskjøpet...
    Hvis man vil ta den helt ut, så kjøp filtre for kjemisk fitrering
    Har prøvd kaffefilter, men det tok laaaaang tid å rense igjennom seks liter, synes den jeg la ut fungerer perfekt.

Kalle Klovn

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Antall liker
    3.826
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Jeg vil tro kaffefilter fungerer helt utmerket.... man får også melkefilter på Felleskjøpet...
    Hvis man vil ta den helt ut, så kjøp filtre for kjemisk fitrering
    Lett å få tak i filtre helt ned til 2.5 mikrometer. Vanlig kaffefilter er fra hukommelsen omkring 25-30 mikrometer.

duc916

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.09.2005
    Antall liker
    3.170
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    3
    Vet ikke om det er fint nok, men hos din lokale lakkpusher burde de ha filter som brukes til å sile lakk før sprøyting. De filtrene er laget for å få bort småtteri som kan sette seg i lakken

duc916

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.09.2005
    Antall liker
    3.170
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    3
    Hvis ikke filter er løsningen, så kan en jo destillere vannet. Eller kjøpe seg et RO-vann anlegg...

Aurora

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Antall liker
    13.777
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Tja ... en kaffetrakter fixer nå en liter kaffe på noen få minutter, men et kaffefilter i en trakt vil klebe mot de slette sidene, slik at gjennomstrømmingen blir dårlig..

steinost

Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Antall liker
    10.158
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Tja ... en kaffetrakter fixer nå en liter kaffe på noen få minutter, men et kaffefilter i en trakt vil klebe mot de slette sidene, slik at gjennomstrømmingen blir dårlig..
    Varm går lettere igjennom.
    Men mange gode forslag om det meste her.
    Men tror helt sikkert att kaffefilter er mer en godt nok.

vidarje

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Antall liker
    3.955
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    Du kan teste selv med vann fra meg, kaffefilterfiltrert og vann fra jobben min 100kkr+ filter, hvis du vil?

Kalle Klovn

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Antall liker
    3.826
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Denne er perfekt i mine øyne. Spesielt om man plukker opp et 600 mesh (16 mikron) filter i stedet for det som følger med. Over 600 begynner det å bli så fint at man må stoppe opp underveis, eller tømme saktere fordi motstanden er for stor.
    Filterpapir er lettere å få i finere graderinger enn et mesh filter. Det enkleste trikset er å varme opp vannet. Viskositeten er circa 0.3cP ved 90C i forhold til 1.0cP ved 20C. Kjør på litt trykk i tillegg så er det gjort på sekunder, selv med 2.5 mikron filter.

Deng1

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.04.2024
    Antall liker
    2.961
    Sted
    VestBredden
    Torget vurderinger
    1
    Filterpapir er lettere å få i finere graderinger enn et mesh filter. Det enkleste trikset er å varme opp vannet. Viskositeten er circa 0.3cP ved 90C i forhold til 1.0cP ved 20C. Kjør på litt trykk i tillegg så er det gjort på sekunder, selv med 2.5 mikron filter.
    Mye god info, hvordan får man til trykk når man skal filtrere hjemme ?

Flageborg

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Antall liker
    3.662
    Torget vurderinger
    0
    Omtrent samme antall her, men kan også bare være 6-8 skiver pga. tørke-kapasiteten i stativet.
    Vasker 2 og 2. Hiver/tømmer rensevannet i dass etter hver batch. Ikke noe å spare på.
    Nytt friskt vann hver gang gir gullende rene skiver fri for gunk og mikrobiologiske vekster...... (y)

Kalle Klovn

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Antall liker
    3.826
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Hmm, har kjørt en runde i vaskeren med 6 plater, demineralisert vann og to dråper zalo. Et helvetes marakkel å høre på underveis. Den første plata knitret mer etter enn før…

så langt er det 1-0 til Spin Clean platevaskeren.

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    19.894
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    Jeg lagde en enkel trakt av 1 1/2 ltr plastflaske der jeg filtrerer gjennom tilkuttede filtmatter for akvariefilter. Fjerner «alt» av partikler og ingen problem med gjennomstrømning.

Deng1

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.04.2024
    Antall liker
    2.961
    Sted
    VestBredden
    Torget vurderinger
    1
    Hvis det er et så stort problem med skitne plater og partikler så foreslår jeg en skikkelig vask med denne først
    (kan anbefale den, da jeg har en slik til bilvask)

:cool:

Kalle Klovn

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Antall liker
    3.826
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Basert på mengden isopropanol (og litt zalo) så kan man jo lure på hvor mye selve ultralyden utgjør. Mulig at spin clean da faktisk er vel så skånsom for platene på sikt?

Deng1

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.04.2024
    Antall liker
    2.961
    Sted
    VestBredden
    Torget vurderinger
    1
    Basert på mengden isopropanol (og litt zalo) så kan man jo lure på hvor mye selve ultralyden utgjør. Mulig at spin clean da faktisk er vel så skånsom for platene på sikt?
    Dette med konsekvenser har jeg hørt fra skeptikerne helt ifra da ultralyd ble innført for en 10 - 15 år siden, men finnes det noe dokumentasjon på at ultralyd gjør platene dårligere etterhvert som tiden går ?? Jeg har ikke hørt noe, men det er allikevel et interessant tema.

Kalle Klovn

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Antall liker
    3.826
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Dette med konsekvenser har jeg hørt fra skeptikerne helt ifra da ultralyd ble innført for en 10 - 15 år siden, men finnes det noe dokumentasjon på at ultralyd gjør platene dårligere etterhvert som tiden går ?? Jeg har ikke hørt noe, men det er allikevel et interessant tema.
    Jeg har absolutt null tro på at ulytralyden gjør noe med vinylen, men isopropanol kan gjøre det.

KJ

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Antall liker
    5.180
    Torget vurderinger
    1
    Isopropanol og pvc går godt sammen.

Mvh
    KJ

Kalle Klovn

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Antall liker
    3.826
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Isopropanol og pvc går godt sammen.

Mvh
    KJ
    Det er en sannhet med modifikasjoner. Selvsagt er dette et spørsmål om konsentrasjon og eksponering, men isopropanol kan løse opp kjemikalier i vinylen og gjøre den mer sprø.

Deng1

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.04.2024
    Antall liker
    2.961
    Sted
    VestBredden
    Torget vurderinger
    1
    Det er en sannhet med modifikasjoner. Selvsagt er dette et spørsmål om konsentrasjon og eksponering, men isopropanol kan løse opp kjemikalier i vinylen og gjøre den mer sprø.
    Det har jeg hørt og... om man bruker for mye.. men er det noen med praktisk erfaring på at dem har fått problemer med dette?
    Eller går det bare på teorien... og eeh... synsing?? :cool: 🇳🇴

JMM

Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Antall liker
    10.410
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Jeg har brukt isoprop på platene mine i godt over 20 år og *mange* andre langt lenger enn som så. Ingen antydninger til problemer så langt. Men for all del, hvis man ikke bryr seg om den voldsomme mengden empiri som eksisterer om emnet og heller foretrekker egne teorier så er det jo bare å holde seg unna.

Kalle Klovn

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Antall liker
    3.826
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Jeg har brukt isoprop på platene mine i godt over 20 år og *mange* andre langt lenger enn som så. Ingen antydninger til problemer så langt. Men for all del, hvis man ikke bryr seg om den voldsomme mengden empiri som eksisterer om emnet og heller foretrekker egne teorier så er det jo bare å holde seg unna.
    Ja, dette er nok en smule mer teoretisk enn praktisk problem. Mitt poeng var bare at siden man bruker det pluss zalo så stiller mer spørsmål ved selve ultralydeffekten. Trenger man egentlig den? Siden det ikke funket hos meg uten isopropanolen.

JMM

Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Antall liker
    10.410
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Jeg brukte nøyaktig samme blanding i en VPI HW16.5, før jeg kjøpte en Humminguru. Forskjellen var som natt og dag. Jeg testet også HG med bare vann og Zalo og fant det helt ubrukelig. Igjen: natt/dag.

HasseBasse

OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Antall liker
    27.345
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Denne er og blir spennende.
    Kom opp i samtalen, da @Grumpy var her sisst.
    Om jeg ikke husker feil (er mere enn godt muligt) 🤣 hadde det vært noen, som har hatt plater med redusert lydkvalitet,
    og igjen..... om jeg ikke husker feil, har Analog Lab en langtidstest unnerveis, der det hadde blitt skåret ned til
    2 ultralydsvaskere... Degritter, og en annen, jeg ikke husker navnet på.
    Vet ikke, hvornår testen kommer med et resultat. Så langt har jeg ikke hørt noe.
    Kanskje Grumpy kan løfte sløret for detaljene omkring "hvem, hvad, hvor & hvornår" (y)

Skipnes

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.11.2013
    Antall liker
    1.825
    Sted
    Sætre
    Aldri før har det vært så tyst, ingen knitring ingen popping . Virker nesten som jeg har fått høyere gain. Har volum kontrollen litt lavere en ellers, trodde først gain settings på høyttaler hadde endret seg men gikk inn i software og den var lik som tidligere . Mulig det er ren innbilning

Aurora

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Antall liker
    13.777
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    For en del år siden var det en større utredning / undersøkelse om akkurat dette, men kan bare ikke huske hvorhen... mulig det var DIYaudio...
    Noen andre som husker ???

Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn