Tvilsomt....Litt sprit hadde kanskje hjulpet på det....![]()
|
Tvilsomt....Litt sprit hadde kanskje hjulpet på det....![]()
Han venter på Tore André....
Kjøp en finmasket "funnel" på ebay og sil igjennom den. Koster bare en hundrelapp.Vasket 12 plater nå og den fungerer bra. Men ser at det blir fryktelig mye støv og groms i vannet . Hvor ofte skifter dere vann?
Har prøvd kaffefilter, men det tok laaaaang tid å rense igjennom seks liter, synes den jeg la ut fungerer perfekt.Jeg vil tro kaffefilter fungerer helt utmerket.... man får også melkefilter på Felleskjøpet...
Hvis man vil ta den helt ut, så kjøp filtre for kjemisk fitrering
Lett å få tak i filtre helt ned til 2.5 mikrometer. Vanlig kaffefilter er fra hukommelsen omkring 25-30 mikrometer.Jeg vil tro kaffefilter fungerer helt utmerket.... man får også melkefilter på Felleskjøpet...
Hvis man vil ta den helt ut, så kjøp filtre for kjemisk fitrering
Varm går lettere igjennom.Tja ... en kaffetrakter fixer nå en liter kaffe på noen få minutter, men et kaffefilter i en trakt vil klebe mot de slette sidene, slik at gjennomstrømmingen blir dårlig..
Filterpapir er lettere å få i finere graderinger enn et mesh filter. Det enkleste trikset er å varme opp vannet. Viskositeten er circa 0.3cP ved 90C i forhold til 1.0cP ved 20C. Kjør på litt trykk i tillegg så er det gjort på sekunder, selv med 2.5 mikron filter.Denne er perfekt i mine øyne. Spesielt om man plukker opp et 600 mesh (16 mikron) filter i stedet for det som følger med. Over 600 begynner det å bli så fint at man må stoppe opp underveis, eller tømme saktere fordi motstanden er for stor.
Mye god info, hvordan får man til trykk når man skal filtrere hjemme ?Filterpapir er lettere å få i finere graderinger enn et mesh filter. Det enkleste trikset er å varme opp vannet. Viskositeten er circa 0.3cP ved 90C i forhold til 1.0cP ved 20C. Kjør på litt trykk i tillegg så er det gjort på sekunder, selv med 2.5 mikron filter.
Filterpapir er lettere å få i finere graderinger enn et mesh filter.
Omtrent samme antall her, men kan også bare være 6-8 skiver pga. tørke-kapasiteten i stativet.Vasket 12 plater nå og den fungerer bra. Men ser at det blir fryktelig mye støv og groms i vannet . Hvor ofte skifter dere vann?
Hvor mye isopropanol bruker duFunker ikke uten sprit.
Hvor mye isopropanol bruker du
Så må jeg først få denne vaskeren Vidar. Men setter stor orig på tilbudet.Du kan teste selv med vann fra meg, kaffefilterfiltrert og vann fra jobben min 100kkr+ filter, hvis du vil?
Basert på mengden isopropanol (og litt zalo) så kan man jo lure på hvor mye selve ultralyden utgjør. Mulig at spin clean da faktisk er vel så skånsom for platene på sikt?![]()
Ultralydvasker.
Holder det ikke å bare tørke platene med microfiber klut 😵💫 Det er sikkert greit. Med vifte tørkes 8-10 stk samtidig.www.hifisentralen.no
Dette med konsekvenser har jeg hørt fra skeptikerne helt ifra da ultralyd ble innført for en 10 - 15 år siden, men finnes det noe dokumentasjon på at ultralyd gjør platene dårligere etterhvert som tiden går ?? Jeg har ikke hørt noe, men det er allikevel et interessant tema.Basert på mengden isopropanol (og litt zalo) så kan man jo lure på hvor mye selve ultralyden utgjør. Mulig at spin clean da faktisk er vel så skånsom for platene på sikt?
Jeg har absolutt null tro på at ulytralyden gjør noe med vinylen, men isopropanol kan gjøre det.Dette med konsekvenser har jeg hørt fra skeptikerne helt ifra da ultralyd ble innført for en 10 - 15 år siden, men finnes det noe dokumentasjon på at ultralyd gjør platene dårligere etterhvert som tiden går ?? Jeg har ikke hørt noe, men det er allikevel et interessant tema.
Det er en sannhet med modifikasjoner. Selvsagt er dette et spørsmål om konsentrasjon og eksponering, men isopropanol kan løse opp kjemikalier i vinylen og gjøre den mer sprø.Isopropanol og pvc går godt sammen.
Mvh
KJ
Det har jeg hørt og... om man bruker for mye.. men er det noen med praktisk erfaring på at dem har fått problemer med dette?Det er en sannhet med modifikasjoner. Selvsagt er dette et spørsmål om konsentrasjon og eksponering, men isopropanol kan løse opp kjemikalier i vinylen og gjøre den mer sprø.
Ja, dette er nok en smule mer teoretisk enn praktisk problem. Mitt poeng var bare at siden man bruker det pluss zalo så stiller mer spørsmål ved selve ultralydeffekten. Trenger man egentlig den? Siden det ikke funket hos meg uten isopropanolen.Jeg har brukt isoprop på platene mine i godt over 20 år og *mange* andre langt lenger enn som så. Ingen antydninger til problemer så langt. Men for all del, hvis man ikke bryr seg om den voldsomme mengden empiri som eksisterer om emnet og heller foretrekker egne teorier så er det jo bare å holde seg unna.
Denne er og blir spennende.Dette med konsekvenser har jeg hørt fra skeptikerne helt ifra da ultralyd ble innført for en 10 - 15 år siden, men finnes det noe dokumentasjon på at ultralyd gjør platene dårligere etterhvert som tiden går ?? Jeg har ikke hørt noe, men det er allikevel et interessant tema.