Ultralydvasker.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Aurora

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Antall liker
    14.183
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Det trengs vel ikke mye heller... etter det jeg husker var det ikke rare skvetten jeg brukte i skkyllevannet for filmer...

DagT

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.05.2013
    Antall liker
    3.620
    Sted
    Oslo
    Det trengs vel ikke mye heller... etter det jeg husker var det ikke rare skvetten jeg brukte i skkyllevannet for filmer...
    En eller to dråper Zalo i skyllevannet :)Hensikten er vel å svekke overflatehinnen uten å lage skum.

ynot

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2006
    Antall liker
    1.985
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    En dæsj isopropanol, inntil 1/4-dels tank mener jeg å huske Degritter sa, gjør nytta.

Fjelldal123

Medlem
    Ble medlem
    02.12.2020
    Antall liker
    39
    Sted
    Malvik
    Hei, jeg vurderer å anskaffe meg en ultralydvasker, men før et eventuelt innkjøp har jeg noen spørsmål:
    Er ultralydvaskere enklere å bruke enn f.eks. Spinclean? Jeg har sistnevnte, og synes det er tungvindt og noe tidkrevende.
    Blir resultatet tilsvarende som med Spinclean?

Ultralydvasker som jeg vurderer: Vevor ultrasound

På Forhånd takk

ynot

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2006
    Antall liker
    1.985
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Jeg hadde en spinclean og angrer på at jeg ga den bort. Den er litt mer fysisk enn en UL-vasker.
    Degritter ble mitt valg og er godt fornøyd, men tror jeg kommer til å kjøpe meg en spinclean el.lign seinerer for å ha i tillegg til Degritter.

Og ja, Degritter er mye enklere enn de manuelle ala Spinclean

E. Largo

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2007
    Antall liker
    20.076
    Sted
    Disco Volante
    Torget vurderinger
    2
    Jeg har både Spinclean og UL vasker. UL er best. Men brukte plater får gjerne en runde i Spinclean før UL vask.

PeriodeLytter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Antall liker
    4.703
    Er det bløtlegging eller børstingen dere mener er fordelaktig med Spinclean?

JMM

Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Antall liker
    11.282
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    En ultralydvasker er definitivt enklere å bruke enn en Spinclean, men det er jo variabler. Den typen du linker til må tømmes manuelt og rensevæsken må filtreres manuelt før gjenbruk (eller bare kastes), så den er vel så tid og innsatskrevende som en UL-vasker blir og dermed kanskje nesten like tidkrevende som en Spinclean. En vasker som er ment for vinyl i utgangspunktet er mye mer bekvemmelig siden den drenerer tanken og filtrerer væsken automatisk etter hver vaskesyklus.

Så kommer det kanskje det også an på hva slags plater du skal vaske. Jeg har hatt en en Humminguru i lang tid og har funnet at den fungerer helt ypperlig på nye plater og plater som i utgangspunktet ikke er veldig skitne. Til direkte møkkete plater trenger den flere runder for å gjøre en god jobb og da er vi tilbake til bekvemmeligheten. Hvordan andre, dyrere, UL-vaskere yter i så måte vet jeg ikke, men jeg vil anta de er mer effektive.

Hvis du handler hovedsaklig nye eller pent brukte plater og ikke føler for å bruke flerfoldige titusner på en UL-vasker så kan jeg varmt anbefale en Humminguru. Den gjør en god jobb, er relativt billig og særdeles enkel å bruke. Handler du mye plater på loppemarked og denslags kan du enten kombinere med en tur i Spinclean først, eller kjøpe en kraftigere og mye dyrere vasker.

Den du linker til vil helt sikkert gjøre en god jobb, men for min del er den litt for manuell og passer ikke veldig godt inn i stua. Skal du ha den i kjelleren, boden eller noe sånt, vasker mange plater i slengen og ikke bryr deg om at den trenger en del manuelt input så er den sikkert et greit valg.

• Liker
    Reaksjoner: ptb

Musikkmannen

Helårsstemmer
    Ble medlem
    11.11.2006
    Antall liker
    26.427
    Sted
    I kjelleren
    Torget vurderinger
    2
    Er det fett på platene (fingertrykk) så får de en runde med knosti disco-antistat før den dyppes i ul-bad.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn