Trinnov Surround

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Skink_123

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    08.10.2008
    Innlegg
    4.637
    Antall liker
    1.346
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    4
    Har Trinnov noen mulighet for dekode Quad LPer? (4.0 i QS, SQ og CD4 format?)
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.142
    Antall liker
    2.079
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Er dette 4 kanaler kodet på 2 (typisk form av dolby surround) ?
     

    Skink_123

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    08.10.2008
    Innlegg
    4.637
    Antall liker
    1.346
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    4
    En del av disse gamle Quad utgivelsene blir sluppet på Apple Music i diskret 4.0, over 80 stk hittil.
    dvs ren 4.0?

    Hvordan streame 4.0 inn i en surround prosessor? Apple TV eller en datamaskin?
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.242
    Antall liker
    5.964
    dvs ren 4.0?

    Hvordan streame 4.0 inn i en surround prosessor? Apple TV eller en datamaskin?
    Ja, for eksempel en Apple TV 4k med hdmi til en receiver/prossessor.

    Kan forslå en lytt til Edgar Winters - They Only Come Out at Night - vri på "Frankenstein" :cool:

    Edit: Jeg har lagt ut en oversikt over det jeg har funnet av gammel Quad hos Apple Music i surround-tråden:

     
    Sist redigert:

    Frodm

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.01.2013
    Innlegg
    230
    Antall liker
    193
    Hei, jeg beskriver meg som "fortsatt nybegynner" til tross for at jeg har holdt på noen år. Det tok fart på 2000-tallet. Noen runder med Meridian, nå med Kii Three/BTX og Trinnov Altitude32 i et 5.1-oppsett. Med BTX i hus solgte jeg subbene, og har klart meg godt uten. Til tross for at jeg er litt bassaholic. Det går i film, serier og musikk. Det er ikke noe spesielt jeg savner i lydbildet, men jeg vil jo gjerne ta ut potensialet. Synes det er fort gjort å skru seg bort så det kunne vært åleit å få noen innspill på oppsettet på Trinnoven. Bær over med meg om jeg kan lite eller svarer uklart.

    Litt om oppsettet. Jeg har kjørt Optimizer med settinger anbefalt av Antoine i Trinnov. Så har jeg målt manuelt med db-målet og lyttet, for deretter å bruke Target Curve til å dra det i den retning jeg ønsker.



    IMG_0001.jpeg

    Screenshot 2022-05-18 at 17.37.45.png
    Screenshot 2022-05-18 at 17.38.01.png



    Screenshot 2022-05-18 at 17.38.29.png

    Screenshot 2022-05-18 at 17.39.55.png
    Screenshot 2022-05-18 at 17.40.54.png
    Screenshot 2022-05-18 at 17.41.10.png
    Screenshot 2022-05-18 at 17.41.39.png
    Screenshot 2022-05-18 at 17.41.54.png
    Screenshot 2022-05-18 at 17.42.53.png
    Screenshot 2022-05-18 at 17.43.10.png
    Screenshot 2022-05-18 at 17.42.53.png
    Screenshot 2022-05-18 at 17.43.10.png
    Screenshot 2022-05-18 at 17.43.25.png
    Screenshot 2022-05-18 at 17.43.40.png
    Screenshot 2022-05-18 at 17.43.57.png
    Screenshot 2022-05-18 at 17.44.10.png
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.142
    Antall liker
    2.079
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    @Frodm: Jeg som kjøpte Paradigm Persona Sub'ene dine... kjenner igjen stua :)

    Bruker du remapping? Anbefaler å slå av for front i det minste (vet ikke om du har fått opp noen høyttalere bak ennå?) - i ren stereo med tilnærmet perfekt høyttaler-posisjon; slå av remapping <=== ser på bildene at remapper er av :)

    Ser du har ganske kraftig refleksjon på 5.8ms; taket?
     
    Sist redigert:

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.133
    Antall liker
    9.288
    Torget vurderinger
    2
    Forslag
    1. display smoothing til 1/6
    2. Liker du virkelig BBC søkket i target ved 2 khz, ??
    3.maximum attenuation -16db
    4. Fir filters lengtha 200-300 ms
    5 Number of IIR filters 30
    6. resolution of energyresponse 1/6
    prøv med litt drop fra 2k til 12k, 1-2db gjerne med output FIR EQ istedenfor target, da går det kjappere å switche inn og ut og selva du liker
    Remapping bruker jeg aldri
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.142
    Antall liker
    2.079
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    2. Liker du virkelig BBC søkket i target ved 2 khz, ??
    Jeg har også dette, det reflekteres ikke på REW målinger. Mange foretrekker et lite søkk her også; så smak og behag (regner ikke med noe så spesifikt er satt opp med et uhell) :)

    1. display smoothing til 1/6
    3.maximum attenuation -16db
    4. Fir filters lengtha 200-300 ms
    5 Number of IIR filters 30
    6. resolution of energyresponse 1/6
    prøv med litt drop fra 2k til 12k, 1-2db gjerne med output FIR EQ istedenfor target, da går det kjappere å switche inn og ut og selva du liker
    Remapping bruker jeg aldri
    3. Vanligvis ingen problem å dra på med negativ gain, men ser jo egentlig ikke ut som han trenger det.
    4/5/6 Hvorfor?

    Jeg synes faktisk det slår uheldig ut på resultatet å prøve å korrigere for mye (FIR-filter lengde, antall IIR filter, og tukle med energi response). Det er en balanse for hvor mye man bør korrigere (lytt med ørene, ikke ved å se på kurver).
     
    Sist redigert:

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.133
    Antall liker
    9.288
    Torget vurderinger
    2
    Har prøvd med og uten bbc dip, med søkket blir lydbildet litt dypere og mindre frempå spesislt påstemmer ,men også litt for tamt hos meg, rockegitar mister stinget
     

    Frodm

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.01.2013
    Innlegg
    230
    Antall liker
    193
    @Frodm: Jeg som kjøpte Paradigm Persona Sub'ene dine... kjenner igjen stua :)

    Bruker du remapping? Anbefaler å slå av for front i det minste (vet ikke om du har fått opp noen høyttalere bak ennå?) - i ren stereo med tilnærmet perfekt høyttaler-posisjon; slå av remapping <=== ser på bildene at remapper er av :)

    Ser du har ganske kraftig refleksjon på 5.8ms; taket?
    Håper du er fornøyd med subbene. De er jo ansett for å være noe av det bedre. Jrg bruker ikke remapping, prøvde det, da forsvant lyden i senter. Det er kanskje riktig? Kraftig refleksjon, hvordan leser jeg det? Det er sannsynligvis taket, mulig platene jeg har funker dårlig, se bildet. I den delen av stua som er nærmeste vinduene, er det vesentlig mer refleksjon, nærmest ekko. Jeg har opp et par plater, det top det verste klangen.
    IMG_0006.jpeg
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.142
    Antall liker
    2.079
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Håper du er fornøyd med subbene.
    Subbene fungerer utmerket - litt nord amerikansk stil med at man får pop i dem når de slås på da (ikke dritimponert over dette) - men de oppfører seg identisk begge; så sikker slik det skal være?
     

    Frodm

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.01.2013
    Innlegg
    230
    Antall liker
    193
    Har prøvd med og uten bbc dip, med søkket blir lydbildet litt dypere og mindre frempå spesislt påstemmer ,men også litt for tamt hos meg, rockegitar mister stinget
    Høyttalerne lydbilde er ganske så på, hvilket jeg liker. Jeg har ikke testet særlig med bbc dip av/på. Skal ta en runde på det.
     
    • Liker
    Reaksjoner: TGB

    Frodm

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.01.2013
    Innlegg
    230
    Antall liker
    193
    Subbene fungerer utmerket - litt nord amerikansk stil med at man får pop i dem når de slås på da (ikke dritimponert over dette) - men de oppfører seg identisk begge; så sikker slik det skal være?
    Om det var noe som var litt ergelig med dem så var det akkurat det. Men de skal være sånn, mener å huske at jeg hadde en mail med Paradigm på temaet.
     
    • Liker
    Reaksjoner: TGB

    Frodm

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.01.2013
    Innlegg
    230
    Antall liker
    193
    Med manuell måling (med billig) lydmåler er det en del avvik fra Trinnov sin kalkulering.

    Måler:

    20 Hz: 87dB
    30 Hz: 87dB
    50 Hz: 87dB
    60 Hz: 87dB
    80 Hz: 76 dB
    100 Hz: 78 dB

    +10 dB mellom 60 og 80 Hz høres ikke slik ut. Må skaffe en lydmåler som er presis, den jeg har er Clasern. Når jeg trimmer frekvenskurver forsøker å stole like mye på hørselen. Har rommet mye energi på 60 Hz, tenker jeg at det struper livaktigheten i lydbildet dersom man trimmer toppen helt ned.




    Screenshot 2022-05-18 at 19.09.09.png
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.133
    Antall liker
    9.288
    Torget vurderinger
    2
    Med manuell måling (med billig) lydmåler er det en del avvik fra Trinnov sin kalkulering.

    Måler:

    20 Hz: 87dB
    30 Hz: 87dB
    50 Hz: 87dB
    60 Hz: 87dB
    80 Hz: 76 dB
    100 Hz: 78 dB

    +10 dB mellom 60 og 80 Hz høres ikke slik ut. Må skaffe en lydmåler som er presis, den jeg har er Clasern. Når jeg trimmer frekvenskurver forsøker å stole like mye på hørselen. Har rommet mye energi på 60 Hz, tenker jeg at det struper livaktigheten i lydbildet dersom man trimmer toppen helt ned.




    Vis vedlegget 818189
    Plot Trinnov med 1/12 eller 1/24 display smoothing så ser du mer av sannheten, akaffdeg en Umik-1 eller 2 den kommer med kalibreringsfil over veldig enkel og grei å ha, enig i at for flat bass blir tynt og livløst
     

    Frodm

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.01.2013
    Innlegg
    230
    Antall liker
    193
    Takk for kommentarer og råd. Det har gitt meg noe og jobbe med:

    - Redusere refleksjon
    - Mindre smoothering avdekket interessante langt større opp/ned.

    Kommer i første omgang til justere frekvensgangen manuelt og relativt forsiktig. Ved 125 Hz har jeg en topp og dipp på hver sin kanal, det blir å prøve å få det gapet mindre.

    Screenshot 2022-05-18 at 22.24.04.png
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.142
    Antall liker
    2.079
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Skjermbilde 2022-05-19 kl. 01.27.02.png


    Display smoothing: 1/6 oct (y-akse -10 til 10dB)
     
    Sist redigert:

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.142
    Antall liker
    2.079
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    I mitt rom med store utslag i bassen trengs det ellers så bommer Trinnov på peakene mine, fikk rådet fra Antoine
    Jeg prøvde dette tidligere selv også, gjorde det samme nå - med ny target curve - alt ble så mye bedre. Så problemet mitt var ikke flere filtrene, men faktisk target curve.

    Eller så har rett og slett kvaliteten blitt bedre på Optimizer over de siste årene? Usikker, men spennende - takk for tipset! (y)
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.133
    Antall liker
    9.288
    Torget vurderinger
    2
    Utdyping : med lenger tid ms og flere filtere kan korreksjonen påvirke et smalere område , dvs dra ned en peak uten å påvirke for mye under og over i frekvens , Må også ha smal nok Energy resolution. 1/3 blir for grovt 1/6 er bedre.
    Kontrollmåling med REW viser effekten tydelig
     

    alphamale

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.11.2007
    Innlegg
    5.648
    Antall liker
    4.066
    Sted
    Kjeppjaga nordlending i asyl ved ring 3
    Takk for kommentarer og råd. Det har gitt meg noe og jobbe med:

    - Redusere refleksjon
    - Mindre smoothering avdekket interessante langt større opp/ned.

    Kommer i første omgang til justere frekvensgangen manuelt og relativt forsiktig. Ved 125 Hz har jeg en topp og dipp på hver sin kanal, det blir å prøve å få det gapet mindre.

    Vis vedlegget 818255
    Jeg stusser litt på denne målingen her.
    I den Before grafen ligger høyre kanal 5db under venstre i nivå. Slik skal det normalt ikke være.
    Er det gain på ht?
    Subbene ser ut til å være avstemt noe bedre.
     

    alphamale

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.11.2007
    Innlegg
    5.648
    Antall liker
    4.066
    Sted
    Kjeppjaga nordlending i asyl ved ring 3
    Takk for kommentarer og råd. Det har gitt meg noe og jobbe med:

    - Redusere refleksjon
    - Mindre smoothering avdekket interessante langt større opp/ned.

    Kommer i første omgang til justere frekvensgangen manuelt og relativt forsiktig. Ved 125 Hz har jeg en topp og dipp på hver sin kanal, det blir å prøve å få det gapet mindre.

    Vis vedlegget 818255
    Husk på at når ht. summerer vil det se ganske smoothere ut.
    Forøvrig vil jeg anbefale en kurve som @TGB viser her fra 1khz og ned.
    Jeg har noe av det samme, og fungerer godt her også.
     
    Sist redigert:
    • Liker
    Reaksjoner: TGB

    erk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    2.040
    Antall liker
    3.944
    Sted
    Tårnåsen
    Utdyping : med lenger tid ms og flere filtere kan korreksjonen påvirke et smalere område , dvs dra ned en peak uten å påvirke for mye under og over i frekvens , Må også ha smal nok Energy resolution. 1/3 blir for grovt 1/6 er bedre.
    Kontrollmåling med REW viser effekten tydelig
    Helt enig i forklaringen. Men jeg ville sett først hvordan resultatet blir med 1/3 energy resolution (og 1/12 displaysmoothing). Det kommer selvsagt an på hvor smal peak/dip det er snakk om hvorvidt 1/3 energy resolution vil ta den tilstrekkelig eller ikke. Og veldig smale peaker/dipper hører du ikke uansett, annet enn at å korrigere dem for mye kan bli helt feil et lite skritt bort fra MLP.. Er litt allergisk for overkorreksjon merker jeg etter mye fram og tilbake i forskjellige presets.

    En annen ting som kanskje er mest relevant hvis man har et helt symmetrisk rom og balansert oppsett i et slikt rom: Da bør absolutt filterresponsen høyre/venstre bli ganske lik. Hvis ikke ville jeg tatt tak i årsaken til avvikene før jeg rattet dem bort med DSP, jf. nivåforskjellen i "before"-grafen til Frodm.
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.133
    Antall liker
    9.288
    Torget vurderinger
    2
    Denne viser noen at effektene med fir lengde og antall filtre. Obs obs . For å jevne basspeaken på 31hz helt må excursion kurven setres lavere enn -10db
     

    Frodm

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.01.2013
    Innlegg
    230
    Antall liker
    193
    Jeg stusser litt på denne målingen her.
    I den Before grafen ligger høyre kanal 5db under venstre i nivå. Slik skal det normalt ikke være.
    Er det gain på ht?
    Subbene ser ut til å være avstemt noe bedre.
    Ja, det er rart at R-kanal ligger såpass mye lavere. Veggen er vesentlig tettere på langs høyre side, så om forskjell så skulle R-kanal være noe sterkere. Det er setting for dette i Kii-oppsettet. Jeg har aldri rørt den. Kanskje jeg skulle prøve en reset og kjøre en ny Cal. Subbene? Har ingen subber, BTX tar LFE-jobben.
     

    Frodm

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.01.2013
    Innlegg
    230
    Antall liker
    193
    Skal kjøre Rew for første gang På Mak. Fra audio out (usb) på Macen, hvor går dere inn på Trinnoven. Kan hdmi funke?
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.142
    Antall liker
    2.079
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Når jeg måler med REW så bruker jeg HDMI (thunderbolt til HDMI om mac ikke har HDMI port, noe som gjelder de fleste mac'ene som har blitt solgt de siste 5-6 årene).

    Så HDMI fra mac til Altitude, og USB fra mac til mikrofon.
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.133
    Antall liker
    9.288
    Torget vurderinger
    2
    For de med ROON og som ikke gidder å koble opp kabler frem og tilbake:
    'REW har muligheten til å lagre testspor på PC harddisk så jeg kan enkelt lage en fil og strømme filen fra ROON til Trinnov og måle i REW på PC. med Umik,
    -Roon kan ha problem med å finne wav filen- så gi den en unikt navn legg den på en folder feks /TESTspor/ så finner du den.

    Så starter jeg en måling fra REW på PC men men uten å ha lyd på eller PC tilkoblet anlegget, starter så sporet fra Roon, og REW tror da det er testsweipet som kommer fra ROON og måler som "normalt".

    1653147972253.png

    Bruker jeg ikke den metoden har jeg en Dlock USB lydkort i PC ( 399kr )som sender optisk til TRinnov via 10m optisk kabel
     
    • Liker
    Reaksjoner: TGB

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.142
    Antall liker
    2.079
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Altitude har HDMI som fungerer utmerket med REW.
     

    J.P

    Medlem
    Ble medlem
    14.06.2012
    Innlegg
    40
    Antall liker
    5
    Hei, når man kjøper en Altitude i Norge, får man da mulighet eller tilbud om kalibrerings-ekspertise som er Trinnov utdannet. Finnes noe slikt i Norge ?
    Tipper at markedet er såpass mikroskopisk at dette ikke eksisterer...?
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.142
    Antall liker
    2.079
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Hei, når man kjøper en Altitude i Norge, får man da mulighet eller tilbud om kalibrerings-ekspertise som er Trinnov utdannet. Finnes noe slikt i Norge ?
    Tipper at markedet er såpass mikroskopisk at dette ikke eksisterer...?
    Usikker på hvordan dette fungerer nå, men Duet har dette - og de kom til meg for å gjøre oppsett og kalibrering (naturligvis bruker de ikke dagevis som enkelte av de andre proffe man betaler for). Anbefaler å spørre.
     
    • Liker
    Reaksjoner: J.P

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.142
    Antall liker
    2.079
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Sjekket med Erik fra Duet:

    Kommer ann på hvilken versjon altitude. På de minste så er det ett tillegg i prisen
    @J.P: ta kontakt med Duet. Om du kjøper Altitude så er wizard relativt enkel å bruke, dessuten har du masse folk med kunnskap her :) Hvor holder du til forresten ?

    Kontaktinfo nederst på siden:
     
    Sist redigert:

    J.P

    Medlem
    Ble medlem
    14.06.2012
    Innlegg
    40
    Antall liker
    5
    Takker for raskt svar. Sitter fortsatt litt på gjerdet ang kjøp.. Men betryggende at Duet ihvertfall har mulighet til å tilby bistand/kalibrering. Tar kontakt med Duet og spør litt mer rundt dette før jeg eventuelt kjøper(y)
     
    Sist redigert:
    • Liker
    Reaksjoner: TGB

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.142
    Antall liker
    2.079
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Takker for raskt svar. Sitter fortsatt litt på gjerdet ang kjøp.. Men betryggende at Duet ihvertfall har mulighet til å tilby bistand/kalibrering. Tar kontakt med Duet og spør litt mer rundt dette før jeg eventuelt kjøper(y)
    Du er ikke så langt unna; flere her som kan peke deg i rett retning.
     
    • Liker
    Reaksjoner: J.P

    Frodm

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.01.2013
    Innlegg
    230
    Antall liker
    193
    Første Rew-kjøring, jeg burde vel skrevet dette i en Rew-tråd. Dæven, BTW-ene rocker fra 8 Hz. Ikke at jeg hører det, men naboene derimot....

    Screenshot 2022-05-24 at 00.18.56.png


    WF-test1.jpg


    Så må jeg lære meg å lese vannfall.
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn