Trinnov Surround

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.142
    Antall liker
    2.079
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Ikke noe hastverk, men det vurderes.
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.142
    Antall liker
    2.079
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Går rykter om nye DAC og ADC moduler i Altitude16 og Altitude32 fra 1. Juli 2022. Basert på Sabre ESS9038PRO - info jeg har fått uoffisielt er at dette er for å gjøre målemafiaen fornøyd (ingen bekreftelse hvilken DAC brikker som vil bli brukt), og det var ikke anbefalt å oppdatere (selv om det også vil være en mulighet).

    Mistenker dette ikke er gjort for å få bedre lyd, men grunnet tilgjengelighet av deler/komponenter.
     
    Sist redigert:

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.142
    Antall liker
    2.079
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    A16 kan også oppgraderes for de som ønsker det (DAC-moduler når de etterhvert blir tilgjengelige for kjøp), Trinnov anbefalte ikke å bruke penger på dette - ingen der klarte høre noe forskjell på de nye sammenlignet med de gamle, selv om de målte bedre. Dette er ikke gjort for å forbedre lyd, men for å kunne få leveranser av DAC-brikker (som har vært et stort problem), at de måler bedre og dette igjen gir omtale så er det selvsagt en viss markedsverdi i denne endringen også.
     
    Sist redigert:

    avelon

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    11.11.2021
    Innlegg
    245
    Antall liker
    275
    Sted
    Norge
    Torget vurderinger
    1
    Noen (@TGB) som vet siste nytt ang. HDMI 2.1 oppgradering? Er det mulig å sette seg på venteliste allerede nå?
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.142
    Antall liker
    2.079
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Noen (@TGB) som vet siste nytt ang. HDMI 2.1 oppgradering? Er det mulig å sette seg på venteliste allerede nå?
    Ikke noe offisielt ennå, men ryktet sier Q1-2023. Er det noen grunn til du ivrer. etter HDMI 2.1? Personlig ser jeg ingen behov ennå - dessuten som alltid vil det være ting å fikse på firmware til et nytt kort. Jeg har første generasjon HDMI 2.0b; absolutt ingen problem - så jeg kommer til å vente en god stund (med mindre Trinnov sender meg et HDMI 2.1 kort for testing).

    Eneste behovet for HDMI 2.1 må være 120Hz i UHD for spilling - ellers ser jeg ingen behov.
    NB! Trinnov sitt HDMI 2.1 kort vil være full 48Gbps, så ikke noe fiksfaks med å ta et 18Gbps kort å "brande" som HDMI 2.1 (det er faktisk lov i henhold til standarden: HDMI 2.1 = HDMI 2.0b med valgfrie tillegg).
     

    avelon

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    11.11.2021
    Innlegg
    245
    Antall liker
    275
    Sted
    Norge
    Torget vurderinger
    1
    Ikke noe offisielt ennå, men ryktet sier Q1-2023. Er det noen grunn til du ivrer. etter HDMI 2.1? Personlig ser jeg ingen behov ennå - dessuten som alltid vil det være ting å fikse på firmware til et nytt kort. Jeg har første generasjon HDMI 2.0b; absolutt ingen problem - så jeg kommer til å vente en god stund (med mindre Trinnov sender meg et HDMI 2.1 kort for testing).

    Eneste behovet for HDMI 2.1 må være 120Hz i UHD for spilling - ellers ser jeg ingen behov.
    NB! Trinnov sitt HDMI 2.1 kort vil være full 48Gbps, så ikke noe fiksfaks med å ta et 18Gbps kort å "brande" som HDMI 2.1 (det er faktisk lov i henhold til standarden - HDMI 2.1 = HDMI 2.0b med valgfrie tillegg).
    Har koblet på PC og den drar godt over 60 fps @ 4k, så det er spilling, ja. Har ikke hastverk med å få oppgradert da det bare blir mindre og mindre spilling, men hadde vært greit å bare få det på plass :)
     

    avelon

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    11.11.2021
    Innlegg
    245
    Antall liker
    275
    Sted
    Norge
    Torget vurderinger
    1
    Vet du forresten noe om denne updaten som skal forbedre subwooferkalibrering? (mener jeg har lest en post eller to om dette rundtom)
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.142
    Antall liker
    2.079
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Vet du forresten noe om denne updaten som skal forbedre subwooferkalibrering? (mener jeg har lest en post eller to om dette rundtom)
    Tror Trinnov bruker all sin tid på å justere produktene til komponenter som faktisk er mulig å få tak i (generelt problem for hele bransjen). Dette er mye jobb med drivere osv. Ny form for subwoofer kalibrering (som faktisk ikke bare er kalibrering, men også hvordan sub'ene benyttes til å forbedre hele lydbildet) - dette finnes i en uferdig utgave, ryktet sier denne krever 48(?) kalibreringer jevnt fordelt over hele rommet. Trinnov ruller ikke ut ting som er så komplisert å bruke. Så her må vi bare vente til de har fått til ting i brukervennlig innpakning.
     

    erk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    2.040
    Antall liker
    3.944
    Sted
    Tårnåsen
    Tror Trinnov bruker all sin tid på å justere produktene til komponenter som faktisk er mulig å få tak i (generelt problem for hele bransjen). Dette er mye jobb med drivere osv. Ny form for subwoofer kalibrering (som faktisk ikke bare er kalibrering, men også hvordan sub'ene benyttes til å forbedre hele lydbildet) - dette finnes i en uferdig utgave, ryktet sier denne krever 48(?) kalibreringer jevnt fordelt over hele rommet. Trinnov ruller ikke ut ting som er så komplisert å bruke. Så her må vi bare vente til de har fått til ting i brukervennlig innpakning.
    Spennende, det er vel kanskje akkurat der Trinnov har litt å gå på i forhold til for eksempel RoomPerfect, ved at Optimizer ikke tar hensyn til bassenergien (peaker og nuller) i hele rommet på en fullgod måte, og som en konsekvens kan Optimizer dra på litt vel mye boost hvis man ikke korrigerer litt med stødig hånd selv. Høres ut som Trinnov dog drar strikken enda litt lenger nå, blir spennende å se hva det blir til ;)
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.142
    Antall liker
    2.079
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Dette er helt ny teknologi som aldri har vært sett eller brukt før - jeg har bare noen få rykter. Målet er at man skal slippe å fikle med REW og andre verktøy for å få optimalt resultat - samt at subbene brukes på en helt annen måte, også med tanke på å føle lyden. Systemet krever minimum 3 sub'er og det har blitt brukt opp til 12 i testing fikk jeg høre (ikke begrenset til 12 på noen som helst måte). Dette er mye mer enn multi-sub management.
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.852
    Antall liker
    4.281
    Det har eksistert prinsippløsninger for dette i mange år. Kalles MIMO; multiple in, multiple out. I prinsippet X likninger med x uavhengige variabler (subber) og x avhengige (lytteposisjoner), mao flere subber muliggjør jevn bass flere steder. Det er nok krevende å lage en brukervennlig løsning for det kommersielle markedet som fungerer bra i praksis. Dirac Research har hatt noe på gang i årevis…

    Så finnes det en gratis løsning for diy-markedet som heter MSO.

    Matematisk er dette et problem med potensielt msnge løsninger, der DBA er én. Det blir spennende å se hva som materialiserer seg.
     
    • Liker
    Reaksjoner: erk

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.142
    Antall liker
    2.079
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    @Snickers-is var innom med frue; fikk pusset litt på target curve, dyttet ned 10kHz litt og jekket opp 100-500Hz. Fikk gjort litt mer finpuss i tillegg (y)

    Spor 3:
    Skjermbilde 2022-05-16 kl. 18.42.37.png
     
    Sist redigert:

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.249
    Antall liker
    16.223
    Sted
    Østfold
    Det låt ikke helt dumt dette, ganske heftig dybde i lydbildet. Jeg tror du, samtidig med at du jobber med "kjøtt på beinet" skal gjøre noen eksperimenter helt opp til 1kHz for å få med snerten samtidig så det ikke plutselig blir litt mørkt og ullent. Man må være litt uredd for litt mer hardhet før man kanskje toner det litt ned igjen.
     
    • Liker
    Reaksjoner: TGB

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.142
    Antall liker
    2.079
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Det låt ikke helt dumt dette, ganske heftig dybde i lydbildet. Jeg tror du, samtidig med at du jobber med "kjøtt på beinet" skal gjøre noen eksperimenter helt opp til 1kHz for å få med snerten samtidig så det ikke plutselig blir litt mørkt og ullent. Man må være litt uredd for litt mer hardhet før man kanskje toner det litt ned igjen.
    Det er jo helt åpenbart at du har pekt meg i rett retning her; var ikke de dramatiske endringene - men det utgjorde veldig mye for lyden. Det er lett å høre seg blind på eget oppsett når man ikke får gode innspill og veiledning. Skal jobbes litt videre med dette (y)
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.249
    Antall liker
    16.223
    Sted
    Østfold
    Det er jo helt åpenbart at du har pekt meg i rett retning her; var ikke de dramatiske endringene - men det utgjorde veldig mye for lyden. Det er lett å høre seg blind på eget oppsett når man ikke får gode innspill og veiledning. Skal jobbes litt videre med dette (y)
    Det er også fort gjort å jobbe mye med å bli kvitt alt det som er påtrengende. Men noen ganger må man stikke fingeren i bakken og fokusere på å gjøre lyden sintere. Heldigvis blir det ekstremt mye riktig etter en runde med Trinnov da, så dette er jo på ingen måte på jordet. Også glemmer man jo hvilket skikkelig utfordrende utgangspunkt du har med så mye betong rundt deg når man hører på dette.
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.142
    Antall liker
    2.079
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    eksperimenter helt opp til 1kHz for å få med snerten samtidig så det ikke plutselig blir litt mørkt og ullent
    Det var ikke mørkt og ullent, men åpnet seg enda mer ved å løfte litt helt opp til 1KHz.

    Ny target curve:
    Skjermbilde 2022-05-16 kl. 23.50.34.png


    Den vi laget når du var innom tidligere i dag:
    Skjermbilde 2022-05-16 kl. 23.51.29.png


    Må nok høre litt på dem over tid; ikke umulig at en mellomting er det optimale.
     
    Sist redigert:

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.249
    Antall liker
    16.223
    Sted
    Østfold
    Du er nok på rett vei, men det er neppe noen vei utenom at det tar litt tid å få det helt riktig.
     

    erk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    2.040
    Antall liker
    3.944
    Sted
    Tårnåsen
    Jeg synes generelt at alt for mange har hengt seg opp i de gamle kurvene hvor man skal ha minst +6dB nedover. Personlig har jeg aldri likt det. Når spesielt vannfallet er greit så trenger man ikke så mye synes jeg. Da blir det tamt oppover. Greit på film riktignok. Smak og behag selvsagt...
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.249
    Antall liker
    16.223
    Sted
    Østfold
    Denne økningen nedover følger nok av justering av suber som skulle erstatte mangel på low-mid i høyttalerne. Straks man får skikkelig nivå i low-mid synker behovet for nivå i subene noe, og det hele blir naturlig litt flatere, selv om vi opplever lyden mye råere.
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.565
    Antall liker
    34.156
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Samsvarer godt med hva jeg erfarer her. En boost på mer enn 3-4 db i bunnen gjør at bass mister all punch og finesse og en blir sittende igjen med unyansert bulder og brak.
     

    Ivaols

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.12.2004
    Innlegg
    1.190
    Antall liker
    507
    Sted
    Flekkerøy
    Etter at jeg simulerte kurven din, var det ingen vei tilbake🤩
    Har du eller MakkinTosken lenke til den target kurven? Lette i tråden til MakkinTosken men gav opp... Har vært fornøyd lenge uten justeringer så på tide å prøve en ny target for å sammenligne.
     

    erk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    2.040
    Antall liker
    3.944
    Sted
    Tårnåsen
    Slik ser min subjektivt "beste" korreksjon ut nå. Utgangspunktet er omtrent +/- 5dB bortsett fra en lei kansellering ved 60Hz som jeg skal fikse snart (tror jeg vet hvordan). Etter mye frem og tilbake har jeg endt på ganske lite korrigering oppover men slik at det noenlunde holder seg innenfor +/- 3dB. Og ca 4dB tilt totalt, med litt mer reduksjon rundt 2-3kHz. Hvis jeg korrigerer mer enn dette så mister jeg litt av gnisten og storheten i Westminster... NB! Korrigeringen av subbene fra 50-100Hz er "foreløpig". Jeg skal etter hvert gjøre dette annerledes med "active filters" med Trinnov så snart jeg får sub #2 som jeg har ventet på i over ett år nå...
    1652801107067.png


    1652801245566.png

    PS: Med Trinnov er det IKKE noe problem å få alt snorrett etter target. Men det låter ikke like bra etter min mening..
     
    Sist redigert:

    erk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    2.040
    Antall liker
    3.944
    Sted
    Tårnåsen
    @erk
    Du tillater lite korreksjon av sub ser jeg?
    Ja akkurat sub er litt sånn "sorgens kapittel" og samtidig "Askeladden" her, for det er veldig fint under 50Hz i utgangspunktet men jeg venter på sub 2 før jeg tar endelig stilling til hvordan det bør gjøres. Men jeg liker IKKE "boom-bass" for å si det slik... Og innimellom sitter jeg godt bak MLP i en annen sofagruppe og det må låte bra der også uten at jeg må endre profil. Og bak der er det mer bass... Så derfor...
     
    • Liker
    Reaksjoner: KMR

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.142
    Antall liker
    2.079
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har fortsatt litt mer jobb igjen; ender alltid opp med å høre på musikk i stedenfor å kalibrere.....
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn