Trinnov Surround

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • avelon

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    11.11.2021
    Innlegg
    245
    Antall liker
    275
    Sted
    Norge
    Torget vurderinger
    1
    @TGB er det mulig å be Optimizer ikke røre phase under 100hz? Ser jeg kan velge mellom "Amplitude + Phase" og "Amplitude", jeg vil i utgangspunktet at den skal få ratte så mye den vil over 100hz, men ikke røre phase under 100hz da det vrenger lyden i rommet mitt noe voldsomt. (bassen svinger fra ene siden av rommet til den andre siden alt etter hvilken frekvens det er).

    Edit: Jeg har løst problemet midlertidig med å aktivere "Inv. Polarity" på tre av subbene, men det føles en smule hacky :)
     

    avelon

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    11.11.2021
    Innlegg
    245
    Antall liker
    275
    Sted
    Norge
    Torget vurderinger
    1
    Jeg hoppa tilbake til active xo, gadd ikke trøble mer med det :)
     

    avelon

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    11.11.2021
    Innlegg
    245
    Antall liker
    275
    Sted
    Norge
    Torget vurderinger
    1
    Fikk en minidsp flex i går og kjører nå alle 4 subber via den (1 in fra a16 -> 4 ut). Har nå muligheten til å legge inn PEQ på hver enkelt sub (shelf på inkognitoene da de får litt pusteproblemer < 35hz på høyt volum) selv om Optimiser nå jobber på summen av alle 4. Er vel kanskje mulig å gjøre dette på A16, men jeg fant ikke ut hvordan. Litt nysgjerrig på å teste BEQ ut også og så er det jo alltid morro med en ny duppeditt.
     
    • Liker
    Reaksjoner: TGB

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.142
    Antall liker
    2.079
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Man bør være svært forsiktig med positiv gain på PEQ. Det er heller ikke alt man bør korrigere; har man en dramatisk dip på et veldig lite frekvensområde så er ikke dette noe man hører uansett - prøve å korrigere dette med aggresive PEQ filter vil faktisk bare ødelegge mer enn det fikser.
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.565
    Antall liker
    34.157
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Man bør være svært forsiktig med positiv gain på PEQ.
    Om man benytter seg av flere basser vil man kunne jobbe trygt med dipper også, om de er individuelt EQet. Feilen man ikke skal gjøre derimot er å forsøke heve den/de bassene som genererer dippen, men heller manipulere bassene som allerede viser en god respons i området.
     

    avelon

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    11.11.2021
    Innlegg
    245
    Antall liker
    275
    Sted
    Norge
    Torget vurderinger
    1
    EzBeq er en gamechanger til de fleste filmer. Og utrolig enkelt når man har satt det opp. 👌🏻
    Den der var jo genial, ikke fått med meg at det eksisterte. Takk :) Har du forresten gjort noen endringer selv i minidsp på "out"? (har du gått gjennom alle beq-filene og merga med dine egne endringer?)
     

    avelon

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    11.11.2021
    Innlegg
    245
    Antall liker
    275
    Sted
    Norge
    Torget vurderinger
    1
    Har forøvrig løst den siste lille floka som har irritert meg her en stund.
    1655058711243.png

    Dette er L og R kanalene. Grønn venstre, blå høyre. Har slitt med at enkelte frekvenser har hatt litt mer tyngde i venstre del av rommet. I og med jeg har max boost på 8db så får jeg ikke flat respons på begge front høyttalere. Prøvde i dag følgende ->

    1655059027740.png


    Ruller av både L og R på 75 og nå er bassen 100% sentrert i midten av rommet over hele fjøla. Ganske sikker på at per channel Excursion Curve ville ha fiksa dette, da kunne jeg ha satt 0 (evt 20db) boost på L og R opp til 90hz og jeg ville nok ikke merket skeivheten. Kjører forøvrig 80hz xo og har prøvd opp og ned og det har ikke hjulpet.

    Morro å endelig få bukt med siste irritasjon 😎

    Edit: For de av dere som har fulgt med på 'problemene' mine så hadde jeg akkurat samme problem med subbene, men det løste seg altså med å kalibrere summen av alle 4. Dette var tydeligvis siste brikke :)
     

    Vedlegg

    Sist redigert:

    sveineb

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    02.02.2012
    Innlegg
    77
    Antall liker
    36
    Sted
    Hadeland
    Den der var jo genial, ikke fått med meg at det eksisterte. Takk :) Har du forresten gjort noen endringer selv i minidsp på "out"? (har du gått gjennom alle beq-filene og merga med dine egne endringer?)
    Bare hyggelig. :)
    Har et par filtre inne bare som ligger fast på "out"
    Det var det jeg gjorde før jeg fikk satt opp Raspberry Pi'en. Med Ezbeq trenger man ikke det siden alle BEQ-filtre ligger på input. Må jo oppdatere filene jevnlig hvis man ikke har det. Nå blir registrert oppdatert hver 6-time ish automatisk og man trenger bare krysse ut filmen inne på ezbeq så er det vanlig "house-curve igjen).

    Her er litt mer info (hvis du ikke har lest den allerede da):
     

    avelon

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    11.11.2021
    Innlegg
    245
    Antall liker
    275
    Sted
    Norge
    Torget vurderinger
    1
    Bare hyggelig. :)
    Har et par filtre inne bare som ligger fast på "out"
    Det var det jeg gjorde før jeg fikk satt opp Raspberry Pi'en. Med Ezbeq trenger man ikke det siden alle BEQ-filtre ligger på input. Må jo oppdatere filene jevnlig hvis man ikke har det. Nå blir registrert oppdatert hver 6-time ish automatisk og man trenger bare krysse ut filmen inne på ezbeq så er det vanlig "house-curve igjen).

    Her er litt mer info (hvis du ikke har lest den allerede da):
    Raspberry bestilt 😎 Jeg var litt skeptisk på å måtte koble til minidsp'en for hver film, men dette gjør jo det unektelig smertefritt, så takk igjen for tipset! 🤓

    Fikk forøvrig 543nc i dag etter 5 måneder ventetid og jaggu var det ikke en (mulig placebo, benekter ikke det...) markant forskjell fra 528nc kobla på frontrekka. Hører riktignok ikke forskjell på lavt volum, men det ble veldig mye mer dynamisk på høyt volum!
     

    erk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    2.040
    Antall liker
    3.944
    Sted
    Tårnåsen
    Om man benytter seg av flere basser vil man kunne jobbe trygt med dipper også, om de er individuelt EQet. Feilen man ikke skal gjøre derimot er å forsøke heve den/de bassene som genererer dippen, men heller manipulere bassene som allerede viser en god respons i området.
    Veldig enig. Vedlagte måling viser mine to summerte frontsubber (grønn), to summerte rearsubber (rød), og summen av alle 4 (blå) etter en god det jobbing med delays slik at fasen er bortimot perfekt alignet (litt flaks må man ha). Her ville det vært ganske dumt å legge masse gain i den dumpa på frontsubbene siden rearsubbene kompenserer veldig fint. Og sånt har jeg sett flere steder hvor jeg har vært å målt.

    Det er da UTEN noen form for romkorreksjon/PEQ bortsett fra at jeg har tatt dem ned under 20Hz (foretrekker heller å gønne på litt ekstra fra 20Hz og oppover på kinoen). Dette er uten smoothing av kurvene. Innenfor +/- 3dB fra 20-120Hz. Så her kan man enkelt ratte det helt flatt etterpå med PEQ hvis man gidder men jeg ser egentlig ikke noe poeng med det...

    1655149389212.png
     

    avelon

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    11.11.2021
    Innlegg
    245
    Antall liker
    275
    Sted
    Norge
    Torget vurderinger
    1
    Veldig enig. Vedlagte måling viser mine to summerte frontsubber (grønn), to summerte rearsubber (rød), og summen av alle 4 (blå) etter en god det jobbing med delays slik at fasen er bortimot perfekt alignet (litt flaks må man ha). Her ville det vært ganske dumt å legge masse gain i den dumpa på frontsubbene siden rearsubbene kompenserer veldig fint. Og sånt har jeg sett flere steder hvor jeg har vært å målt.

    Det er da UTEN noen form for romkorreksjon/PEQ bortsett fra at jeg har tatt dem ned under 20Hz (foretrekker heller å gønne på litt ekstra fra 20Hz og oppover på kinoen). Dette er uten smoothing av kurvene. Innenfor +/- 3dB fra 20-120Hz. Så her kan man enkelt ratte det helt flatt etterpå med PEQ hvis man gidder men jeg ser egentlig ikke noe poeng med det...

    Vis vedlegget 825559
    Rommet mitt er jo også kroneksemplet på akkurat dette, som jo du så smertelig vet etter mye frem og tilbake :) Jo mindre ratting jeg lar Optimiser gjøre jo bedre høres det ut i mine ører (i mitt rom). Det har aldri hørt så bra ut som nå hvor har fjernet all EQ under 70hz på frontene ved å jukse å rulle de av helt der oppe.
     

    erk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    2.040
    Antall liker
    3.944
    Sted
    Tårnåsen
    Rommet mitt er jo også kroneksemplet på akkurat dette, som jo du så smertelig vet etter mye frem og tilbake :) Jo mindre ratting jeg lar Optimiser gjøre jo bedre høres det ut i mine ører (i mitt rom). Det har aldri hørt så bra ut som nå hvor har fjernet all EQ under 70hz på frontene ved å jukse å rulle de av helt der oppe.
    Ja rommet ditt er vel det mest ekstreme eksempelet jeg har sett på at 2 sure epler og 2 overmodne bananer blir til en fantastik cocktail når det moses sammen framfor å sukre eplene og putte sitron på bananene;-)
     

    Frodm

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.01.2013
    Innlegg
    230
    Antall liker
    193
    Jeg har en etteklang på vel 6 ms. Hva kan det være? Vel 6 ms er ca 2,1 meter. Det er avstanden fra lytteposisjonen til veggen bak tv-en. Jeg gjorde en måling med tv-en dekket til, men det ga ikke noe endring. Baksiden av denne veggen er kjøkkenskap med alt hva hører til. Kan det være det som slår ut tro?

    Screenshot 2022-06-15 at 14.15.26.png
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.142
    Antall liker
    2.079
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Det er nok ikke kjøleskapet; den vil ikke gi denne type refleksjon går ikke gjennom veggen - dessuten kjøleskapet vil gi en jevn "støy". Dekke til TV (som står bak deg når du lytter?) er kanskje ikke godt nok... 6.25ms = 2.15 meter.
     

    Frodm

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.01.2013
    Innlegg
    230
    Antall liker
    193
    Det er nok ikke kjøleskapet; den vil ikke gi denne type refleksjon går ikke gjennom veggen - dessuten kjøleskapet vil gi en jevn "støy". Dekke til TV (som står bak deg når du lytter?) er kanskje ikke godt nok... 6.25ms = 2.15 meter.
    Tv-en er foran meg, ca. 2,2 meter fra mikrofonplasseringen. Mest sannsynlig er det tv-en da? jeg dekket til med et pledd, skal prøve med noe kraftigere. Veggen tv-en står på har doble plater, gips innerst og en type sound proof-plate ytterst. Dunker jeg på veggen, skrangler mye på kjøkkensiden. Det som vises på vel 6 ms, kan ikke det like gjerne være lave frekvenser?
     

    erk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    2.040
    Antall liker
    3.944
    Sted
    Tårnåsen
    For ordens skyld er etterklangen 3ms etter, siden hovedpulsen starter på 3ms.. Så da snakker vi en refleksjon på 1m lengde fra høyttaler til refleksjon og fra refleksjon til mikrofon. Refleksjonen er også veldig kraftig, ikke noe du vil få fra en TV bak høyttalerne selv om jeg for lengst har kutta ut å ha TV der...
    Har du et bord mellom høyttalerne og mikrofonen?
     

    Frodm

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.01.2013
    Innlegg
    230
    Antall liker
    193
    For ordens skyld er etterklangen 3ms etter, siden hovedpulsen starter på 3ms.. Så da snakker vi en refleksjon på 1m lengde fra høyttaler til refleksjon og fra refleksjon til mikrofon. Refleksjonen er også veldig kraftig, ikke noe du vil få fra en TV bak høyttalerne selv om jeg for lengst har kutta ut å ha TV der...
    Har du et bord mellom høyttalerne og mikrofonen?

    Det ser slik ut.

    IMG_0002.jpeg
     

    erk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    2.040
    Antall liker
    3.944
    Sted
    Tårnåsen
    Da vil jeg si det er veggen bak lyttestolen... siden du har Kii er jeg ganske overbevist..

    PS: Lett å sjekke: Putt mikrofonen ca 34 cm nærmere høyttalerne uten å flytte på noe. Da bør refleksjonen være omtrent etter 5ms framfor 3ms etter hovedpulsen og med LITT lavere nivå (eller hovedpulsen på 2ms og refleksjonen på 7ms i plottet). Hypotese bare siden jeg ikke vet akkurat hvordan Trinnov beregner den initielle starttiden på en puls ;-)

    PS2: Trinnov har snudd absolutt fase (polaritet) også som du ser fra plottet ditt. Bare til info, sikkert riktig det ;-)

    PS3: Hvis DET ikke stemmer ville jeg sjekket timing mellom hovedhøytallerne og basstårna, men jeg tror ikke det ville sett helt slik ut.
     
    Sist redigert:

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.133
    Antall liker
    9.290
    Torget vurderinger
    2
    Det er tidsdifferansen du må regne med .ikke tiden på aksen
    1655318579384.png



    Slik er det et hos meg, simulert og målt
    1655318975083.png
     
    Sist redigert:

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.133
    Antall liker
    9.290
    Torget vurderinger
    2
    Hva får Trinnov til å snu fasen/impulsen? det samme skjer hos meg
     

    Frodm

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.01.2013
    Innlegg
    230
    Antall liker
    193
    Da har jeg målt med 2 plater ekstra på bakveggen. Utslaget er like stort, nå litt under 6 ms. Det kan ha å gjøre med at mikrofonen ikke var helt likt plassert som sist. Er det grunn til å tro at utslaget ikke er fra bakveggen da 2 ekstra plater ikke gjorde noen vesentlig forskjell. Eller er to plater for lite?

    IMG_0024.jpeg

    Screenshot 2022-06-16 at 16.18.49.png
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.133
    Antall liker
    9.290
    Torget vurderinger
    2
    Prøv denne for å finne refleksjon
    eller denne
    og mute en kanal når du måler, evt vis bare en av Trinnov kanaler for å se bedre.
    Refleksen kommer 2.8ms eller fra noe som har gått 97cm lengre vei enn direktelyden
    Dermed kan du lage et snøre som er 97cm lengre enn avstand mellom høyttaler og mic, og feste den ene på høyttaler og andre i mik, og så se hvilken reflekterende flate snøret kan stusse innom….evt fest begge ender i mik og se hvor midten av tråden kan stusse
    kan jo se ut som det er bakveggen om den er ca 50cm fra mik…


    et interessant eksperiment er å plassere mik inntill bakveggen , jo nærmere bakveggen desto kortere tid mellom start puls og refleks fra bakvegg
    hva er avstandene dine?: høyttaler frontvegg, høyttaler lytter, vegg til vegg, gulv til tak?lytter- frontvegg, lytter- bakvegg.. rom dimensjonert og høyde… det er ho geometrien som gir refleksene
     
    Sist redigert:

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.537
    Antall liker
    3.079
    Torget vurderinger
    0
    Eller er to plater for lite?
    Du har høyttalere som sender lyden i alle retninger og reflekterende overflater/hyller på høyre side som forverrer situasjonen....og store åpninger på begge sider av lytteposisjon som er svært ugunstig..... :unsure:
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.142
    Antall liker
    2.079
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Fint om du zoomer litt ut på y-aksen; og viser et bilde for venstre og et for høyre høyttaler. Blir enklere å tolke.

    Vise graf fra -0.1 til +0.1 er helt meningsløst :) Zoom ut til du viser hele responsen på hovedutslaget (3ms). Dette blir litt som å se på støygulv som et kjempeproblem om man øker gain med 100dB).

    Hos meg:
    Skjermbilde 2022-06-16 kl. 18.28.26.png


    sammenlignet denne med din (-0.1 til +0.1)
    Skjermbilde 2022-06-16 kl. 18.29.12.png


    Konklusjon: du prøver å løse et ikke eksisterende problem :)
     
    Sist redigert:

    erk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    2.040
    Antall liker
    3.944
    Sted
    Tårnåsen
    Da har jeg målt med 2 plater ekstra på bakveggen. Utslaget er like stort, nå litt under 6 ms. Det kan ha å gjøre med at mikrofonen ikke var helt likt plassert som sist. Er det grunn til å tro at utslaget ikke er fra bakveggen da 2 ekstra plater ikke gjorde noen vesentlig forskjell. Eller er to plater for lite?

    Vis vedlegget 826221
    Vis vedlegget 826223
    Ellers kunne du sannsynligvis bekreftet/avkreftet det slik jeg nevnte i forrige svar til deg (flytte mikrofonen i lengderetning).
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.142
    Antall liker
    2.079
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Hyller vegg og tak lager refleksjoner. Vis heller grafen zoom ut til -0.5 til +0.5 på y-aksen. Det vil alltid være refleksjoner, men er de på et fornuftig nivå i forhold til hovedresponsen er dette problemfritt.
     

    Frodm

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.01.2013
    Innlegg
    230
    Antall liker
    193
    Ellers kunne du sannsynligvis bekreftet/avkreftet det slik jeg nevnte i forrige svar til deg (flytte mikrofonen i lengderetning).
    Jeg skal gjøre det, jeg gjorde latskapsvarianten først...
     
    • Love
    Reaksjoner: erk

    Frodm

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.01.2013
    Innlegg
    230
    Antall liker
    193
    Hyller vegg og tak lager refleksjoner. Vis heller grafen zoom ut til -0.5 til +0.5 på y-aksen. Det vil alltid være refleksjoner, men er de på et fornuftig nivå i forhold til hovedresponsen er dette problemfritt.
    Som du sikkert skjønner har jeg en del lære om dette...

    Screenshot 2022-06-16 at 19.14.24.png

    Screenshot 2022-06-16 at 19.14.49.png
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.133
    Antall liker
    9.290
    Torget vurderinger
    2
    Tipper der et den fleste peaken du ser er gulvrefleksjon. jeg har 3m til høyttaler og får gulrefleksjonen på 2.7ms .
    det første bildet vides det, bilde Nr 2 er med en fotpuff foran lytteposisjon, dA kommer det en tidligere refleksjon fra puffen, mens gulvreflesjonen er borte.
    6D0B3144-8895-4568-8D1C-6C47B482732C.png

    71EB47B2-9D7F-41BE-8B62-7EF10E5A57D8.png
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.852
    Antall liker
    4.281
    Da har jeg målt med 2 plater ekstra på bakveggen. Utslaget er like stort, nå litt under 6 ms. Det kan ha å gjøre med at mikrofonen ikke var helt likt plassert som sist. Er det grunn til å tro at utslaget ikke er fra bakveggen da 2 ekstra plater ikke gjorde noen vesentlig forskjell. Eller er to plater for lite?

    Vis vedlegget 826221
    Vis vedlegget 826223
    Sterke refleksjoner kommer som regel fra flere flater. Veggen bak høyttalerne, gulvet, veggen bak lytteposisjon … utfra bildene er det små forskjeller. Taket kommer trolig litt senere, men kanskje ikke veldig mye. Og så ser jeg ikke avstanden til sideveggene.
    Når det er sagt: En slik refleksjon trenger ikke gjøre stor skade på lyden.

    Hvis du vil finne ut mer vil jeg anbefale en serie målinger: Høyt og lavt, kort og langt, høyre og venstre. Så får du et klarere bilde av hvor refleksjonen kommer fra.
     

    avelon

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    11.11.2021
    Innlegg
    245
    Antall liker
    275
    Sted
    Norge
    Torget vurderinger
    1


    Noen som har prøvd det som Jon prater om her ang å bruke «pulse» funksjonen?
     
    Sist redigert:

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.133
    Antall liker
    9.290
    Torget vurderinger
    2
    Gidder av prinsipp ikke høre på videoer hvor det begynner med30 sekunder venting, eller utsetter poenget for å få reklametid…
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn