Trinnov Surround

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • avelon

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    11.11.2021
    Innlegg
    248
    Antall liker
    313
    Sted
    Norge
    Torget vurderinger
    1
    Har brukt litt tid på dette nå og opplever helt klart en forbedring. Jeg ender forøvrig opp med følgende endringer ->
    1655464777227.png


    Optimiser kom frem til 13.46 ms delay på subbene, så ved å legge til 8.4 på LR så har jeg vel effektiv delay på subbene på 5.06 nå. (EDIT: Ble kanskje feil, må vel ta høyde for delay Optimiser har satt på LR også..) På EDM låter med mye 'mid-bass' så føles det tightere og cleanere.

    Ikke så stor endring på frequency response etter justeringen heller - Left front (1/6th)
    1655465299950.png
     
    Sist redigert:

    avelon

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    11.11.2021
    Innlegg
    248
    Antall liker
    313
    Sted
    Norge
    Torget vurderinger
    1
    Ja, eneste som irriterer meg med "pulse" er at man må ha volume så ekstremt høyt.
    Ja, måtte ned på -5 og opp 15db på subbene for å klare å høre "snap" fra HT og "thump" fra subbene.
     

    Frodm

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.01.2013
    Innlegg
    250
    Antall liker
    205
    Da gjorde jeg en måling med en stoffpuff midt mellom L høyttaler og lytteposisjonen. Forskjellen på L høyttaler er minimal, men mer tydlig på R. Altså, positivt utslag R høyttaler er eliminert når puff står foran L høyttaler. Neimen om jeg skjønner.....

    Pt 1 er vanlig måling, Pt 2 er med puff.

    Screenshot 2022-06-18 at 15.40.26.png

    Screenshot 2022-06-18 at 15.40.46.png

    Screenshot 2022-06-18 at 15.41.09.png

    Screenshot 2022-06-18 at 15.41.36.png
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.243
    Antall liker
    9.477
    Torget vurderinger
    2
    Er det riktige bilder? Både L og R har jo samme respons dvs ingen effekt av puff
    Reagerer en høyttaler respons på puff foran den andre kan det være tegn på en side refleksjon , og er de ulik avstand til hver sidevegg blir også responsen ulik for R og L…
     
    Sist redigert:

    Frodm

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.01.2013
    Innlegg
    250
    Antall liker
    205
    Er det riktige bilder? Både L og R har jo samme respons dvs ingen effekt av puff
    Reagerer en høyttaler respons på puff foran den andre kan det være tegn på en side refleksjon , og er de ulik avstand til hver sidevegg blir også responsen ulik for R og L…
    Bildene er korrekte. Jeg har ulik avstand til sideveggene. Høyre sidevegg er 85 cm fra R høyttaler, og venstre sidevegg er ca. 3 meter fra L høyttaler. Høyre sidevegg har doble plater, en gips og ytterst en type soundplate. Jeg tenkte at utslaget kunne skyldes vinduene langs venstre sidevegg, men de er vel for langt unna?

    IMG_0025.jpeg

    IMG_0026.jpeg
     

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.597
    Antall liker
    3.136
    Torget vurderinger
    0
    Det ser ut som høyttalerne dine har 3 elementer på hver side i tillegg til de på fronten....? :unsure:
     

    Frodm

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.01.2013
    Innlegg
    250
    Antall liker
    205
    Det ser ut som høyttalerne dine har 3 elementer på hver side i tillegg til de på fronten....? :unsure:

    Ja Kort utdrag fra denne:

    The cleverness of the Kii Three was to employ side– and rear–facing drivers, managed via complex DSP–based algorithms, to impose cardioid characteristics right down to 54Hz.

    The reason this is so significant is that with low– and mid–frequency cardioid directivity, the acoustics of the listening room begin to become less significant. It's no coincidence that most room acoustic issues occur at low and mid frequencies, because that's where traditional monitors radiate just as much acoustic energy backwards, sideways, upwards and downwards as they do forwards towards the listening position. Since our 2017 Kii Three review, Kii have launched two new products, the second of which, the BXT bass extension module, is the focus of this review. The first product that wasn't around when we originally looked at the Kii Three is the Kii Control, and I've given that its moment of fame in the side bar (see 'Kii Control' box).
     

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.597
    Antall liker
    3.136
    Torget vurderinger
    0
    Ja Kort utdrag fra denne:

    The cleverness of the Kii Three was to employ side– and rear–facing drivers, managed via complex DSP–based algorithms, to impose cardioid characteristics right down to 54Hz.
    Ja, men vil det funke hvis man på ingen måte har et symmetrisk rom rundt høyttalerne?
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Det funker, men ikke slik man gjerne tror. Her er bilde av spredningen til Kii Three;

    1655596153023.png


    På 90 grader er energien bare redusert med 6-9 dB opp til 2 khz, så sidevegger vil fortsatt gi sterke refleksjoner som vil være synlig på impulsresponsen.
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.243
    Antall liker
    9.477
    Torget vurderinger
    2
    @Frodm , rommer ditt har kanske omtrent disse dimensjonene, det gir en førsterefleksjon fra front veggen på 2.7ms, omtrent det du har. Du kan bruke denne websiden til å finne alle mulige refleksjoner og tider, også gulv å tak, bare legg inn tegn inn mål og plasser høyttaler og lytter,og pek på "strekene" under
    1655614110149.png


    Gulv og takrefleksjon kan modelleres slik., 2.2 og 3.3 ms forsinkelse.. med 105cm lyttehøyde og 2.5m til høyttaler og 2.4 m tak
    1655614836057.png


    Amray - The Raytracing Sketchpad (amcoustics.com)
     
    Sist redigert:

    Frodm

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.01.2013
    Innlegg
    250
    Antall liker
    205
    Det funker, men ikke slik man gjerne tror. Her er bilde av spredningen til Kii Three;

    Vis vedlegget 827001

    På 90 grader er energien bare redusert med 6-9 dB opp til 2 khz, så sidevegger vil fortsatt gi sterke refleksjoner som vil være synlig på impulsresponsen.
    Vi får vel ikke gjøre dette til en Kii-tråd. For de som vil vite mer.
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.167
    Antall liker
    2.101
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Litt avsporing er OK; men vi bør holde oss til Trinnov som hovedspor i det minste :)
     

    Frodm

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.01.2013
    Innlegg
    250
    Antall liker
    205
    Til Trinnov-målinger.

    Det første spørsmålet, og kanskje viktigste. Har utslaget på rett under 6 ms noe å si for lydopplevelsen? Det klarer jeg å svare på først etter at den er eliminert eller redusert. For å få til det må jeg finne hva utslaget skyldes.

    Altså, fra første respons til den aktuelle er det 2,8 ms, det vil si 95 cm. Det eneste som er denne avstanden er bakveggen utenfor de svarte dempeplatene. Bakveggen er i betong.


    Screenshot 2022-06-20 at 14.22.04.png



    På målingen nedenfor har jeg flytten mic´n ca. 70 cm nærmere frontene. Utslaget på 7,6 ms, nå redusert, stemmer med avstanden til bar bakvegg.

    Screenshot 2022-06-20 at 14.35.40.png


    IMG_0027.jpeg
     

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.597
    Antall liker
    3.136
    Torget vurderinger
    0
    Det første spørsmålet, og kanskje viktigste. Har utslaget på rett under 6 ms noe å si for lydopplevelsen? Det klarer jeg å svare på først etter at den er eliminert eller redusert. For å få til det må jeg finne hva utslaget skyldes.
    På målingen nedenfor har jeg flytten mic´n ca. 70 cm nærmere frontene. Utslaget på 7,6 ms, nå redusert, stemmer med avstanden til bar bakvegg.



    Vis vedlegget 827252
    Målemikrofon for romkorreksjon må ha minimum 1 meter avstand til alle vegger...og gulv.......og tak.....
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.243
    Antall liker
    9.477
    Torget vurderinger
    2
    Refleksjoner er noe alle har og er vant til å høre, bortsett fra de som bor med 1m glava på alle kanter.
    Jeg syns faktisk du skal bruke amroc refleksjonsberegning som jeg linket til.Har du prøvd den ? svaret på dine spørsmål ligger der nemlig.
    Forøvrig har jeg doble fløydører på 3 sider der jeg lytter , ved å åpne dørene og få lengre avstand/tid til refleksjoner og romeffekter får jeg en bedring.

    Husk vi mennesker er vant til å gå på bakken og høre refleksjoner derfra, å fjerne den høres ikke nødvendigvis bra ut..tok en gang stereoanlegget ut i Hagen, det låt rævva i forhold til inne

    PS husk at det ikke er avstanden til veggen bak deg som teller , men 2* avstanden , dvs lengden lyden går totalt…som bestemmer tidsforsinkelsen
    Igjen benytt Amroc kalkulatoren d da kan du beregne alle refleksjons tider og avstander
     
    Sist redigert:

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.597
    Antall liker
    3.136
    Torget vurderinger
    0
    Ser ut som du har mye reflektert lyd hos deg..... :unsure:

    IMG_0027.jpeg
     

    Frodm

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.01.2013
    Innlegg
    250
    Antall liker
    205
    Målemikrofon for romkorreksjon må ha minimum 1 meter avstand til alle vegger...og gulv.......og tak.....
    Jeg bladde fort gjennom Altitude-manualen, men fant ikke noen referanse til minimum 1 meter.
     

    Frodm

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.01.2013
    Innlegg
    250
    Antall liker
    205
    Refleksjoner er noe alle har og er vant til å høre, bortsett fra de som bor med 1m glava på alle kanter.
    Jeg syns faktisk du skal bruke amroc refleksjonsberegning som jeg linket til.Har du prøvd den ? svaret på dine spørsmål ligger der nemlig.
    Forøvrig har jeg doble fløydører på 3 sider der jeg lytter , ved å åpne dørene og få lengre avstand/tid til refleksjoner og romeffekter får jeg en bedring.

    Husk vi mennesker er vant til å gå på bakken og høre refleksjoner derfra, å fjerne den høres ikke nødvendigvis bra ut..tok en gang stereoanlegget ut i Hagen, det låt rævva i forhold til inne

    PS husk at det ikke er avstanden til veggen bak deg som teller , men 2* avstanden , dvs lengden lyden går totalt…som bestemmer tidsforsinkelsen
    Igjen benytt Amroc kalkulatoren d da kan du beregne alle refleksjons tider og avstander

    Anser du refleksjonen jeg refererer til som "liten", "middels" eller "stor"?

    Jeg har kikket litt på programmet, såvidt lagt inn rommet. Blir å se på det etterhvert.

    Vedr. lengden, betyr det at ekkoet kommer fra ca. 1,90 m? 2,8 ms er 95 cm x 2.
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.243
    Antall liker
    9.477
    Torget vurderinger
    2
    S=v*t. v er lydhastighet ved 22c . Lengde=346 m/s *tid. Så 346*0.0028=0.97m. Refleksen har dermed gått 97cm lengre vei enn direktelyden. Skulle den komme fra veggen bak deg må veggen være 97/2 cm fra mikrofon. eventuelt er det refleks fra frontveggen, da tilsvarer det at høyttaler element er ca 40-50cm fra frontvegg.
    men det kan godt være gulv eller tak refleksjon du ser…
    sjekk denne og legg inn dine mål

     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Anser du refleksjonen jeg refererer til som "liten", "middels" eller "stor"?

    Jeg har kikket litt på programmet, såvidt lagt inn rommet. Blir å se på det etterhvert.

    Vedr. lengden, betyr det at ekkoet kommer fra ca. 1,90 m? 2,8 ms er 95 cm x 2.
    Vanskelig å se den relative styrken sammenlignet med direktelyden da impulsen er invertert og virker skjult under gulvet. Kii THree har positiv polaritet som standard, har du fiklet inne på Kii Control og invertert fase by any chance?

    @Balle Clorin Har Trinnov en graph som kan sammenlignes med denne i REW for lettere tyding av styrke på refleksjoner?

    1655754161661.jpeg


    Edit; Denne grafen viser faktisk effekten av Kii Three sin kardioide sammenlignet med Devialet Phantom Silver plassert på samme sted i mitt rom.
     

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.597
    Antall liker
    3.136
    Torget vurderinger
    0
    Jeg bladde fort gjennom Altitude-manualen, men fant ikke noen referanse til minimum 1 meter.
    Nei......det er ikke mange som har opplysninger om dette i manualen og det gir grunnlag for store problemer...
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Nei, bare støyen fra den stranda hvalen som puster og peser under målingene.
    :LOL:

    Anyways, hvis dette faktisk er responsen din i lytteposisjon så må jeg si jeg er impregnert! Jeg har tillatt meg å tegne litt for å se om jeg har forstått riktig ang mange akustikeres våte drøm;

    Inked1655754577664_LI.jpg


    1 og 2 er spekulære refleksjoner, gulv og en fjern sidevegg? De to ned på samme nivå rett over -30 dB og det sorte hullet fra 12-15 ms opp 10-15 dB for spatial sound, er det som kalles LEDE? Så veldig likt ut dette som blir brukt som eksempel rundt omkring på nettet.
    Kan umulig låte vondt hos deg.

    Edit; Ser faktisk ut som du er enda nærmere, helt opp til 15 ms før "reverberant tail" er en fordel. Jaggu!
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.243
    Antall liker
    9.477
    Torget vurderinger
    2
    @coolio
    Jeg syns det er vanskelig å tolke disse impulskurvene. Dette er sikkert for jævlig hos meg, da det er i en vanlig stue uten noen tiltak. Kan du si noe om disse to, 2 ulike oppstillinger
    E4AE7E8B-F808-4ADC-BDC8-D65C3A853416.png

    A7C2B2AB-DDE4-455E-9B08-A934D0ACEC7D.png
     

    Frodm

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.01.2013
    Innlegg
    250
    Antall liker
    205
    Vanskelig å se den relative styrken sammenlignet med direktelyden da impulsen er invertert og virker skjult under gulvet. Kii THree har positiv polaritet som standard, har du fiklet inne på Kii Control og invertert fase by any chance?

    @Balle Clorin Har Trinnov en graph som kan sammenlignes med denne i REW for lettere tyding av styrke på refleksjoner?

    Vis vedlegget 827321

    Edit; Denne grafen viser faktisk effekten av Kii Three sin kardioide sammenlignet med Devialet Phantom Silver plassert på samme sted i mitt rom.
    Nope, ikke endret polaritet.
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.243
    Antall liker
    9.477
    Torget vurderinger
    2
    Det er det jeg syns, men lurer på hva den andre kan fortelle, om noe mer..?
    Har ikke kjønt vitsen men den »støy kurven da den vanlige(lin) med peakene er så mye lettere å skjønne
     
    Sist redigert:

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    @coolio
    Jeg syns det er vanskelig å tolke disse impulskurvene. Dette er sikkert for jævlig hos meg, da det er i en vanlig stue uten noen tiltak. Kan du si noe om disse to, 2 ulike oppstillinger?
    Jeg likte den grønne best!

    Det er det jeg syns, men lurer på hva den andre kan fortelle, om noe mer..?
    Har ikke kjønt vitsen men den »støy kurven da den vanlige(lin) med peakene er så mye lettere å skjønne
    Poenget med støykurven er at du da får visualisert de forskjellige refleksjonene i tid og styrke på en enklere måte. Stort sett brukes den grafen for akustisk oversikt - og den vanligste visningsformen er 0 til -40 dB fra topp til bunn og fra 0 til 40 ms i tid.
    Jeg synes den er enklere å forholde seg til, men det er jo samme driten sånn egentlig.
     

    Frodm

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.01.2013
    Innlegg
    250
    Antall liker
    205
    Resonnementet mitt var feil. Prøver igjen.

    Altså, det er et ekko ca. 2,9 ms etter direktelyd fra høyttalerne. Sånn ca. 1 m er 2,9 ms. Mulige reflekterende gjenstander på denne avstanden er:

    - Gulvet: Korteste vei via er gulvet er ca. 1 meter lenger en direkte.
    - Frontvegg: Fra wooferne på baksiden av høyttalerne via frontveggen er det ca. 1 m lengre enn direkte.
    - Bakvegg: Det ca. 1 meter lengre via bakveggen enn direkte.

    - Sideveggen på høyre side utelukker jeg da utslaget er ganske likt mellom L og H kanal.
    - Taket: Korteste vei via taket er 1,40 m, derfor skuelle en tro at det utelukker takket som reflekterende kilde.

    Screenshot 2022-06-29 at 16.00.06.png



    Jeg gjorde målinger med ekstra demping på gulvet og bak høyttalerne, ingen forskjell. Så tok jeg fra en måling med mikrofonen lenger fram. Da så jeg at det sannsynligvis er bakveggen. Jeg trodde jeg var "home free" med dempeplatene. La på en ekstra plate, da ble ekkoet redusert. Dæven, det hadde jeg ikke trodd. En lærerik runde dette. Takk for hjelp og kommentarer.

    Screenshot 2022-06-29 at 18.55.26.png


    IMG_0041.jpeg
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.243
    Antall liker
    9.477
    Torget vurderinger
    2
    Bra du fant ut av det,,,mSkal du dempe bakveggen slik at refleksjoner forsvinner trenger ca 273cm Glava ;)
     

    Frodm

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.01.2013
    Innlegg
    250
    Antall liker
    205
    Bra du fant ut av det,,,mSkal du dempe bakveggen slik at refleksjoner forsvinner trenger ca 273cm Glava ;)
    Poenget er ikke fullstendig demping. 2-3 plater tar bort mesteparten av refleksjonen på rett under 6 ms.
     
    • Liker
    Reaksjoner: erk
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn