Strøm relatert Strømrens

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.857
    Antall liker
    8.853
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Jeg synes jo det er spesielt at strømbanene går via print her. Når alle woodo kretsenene skal være parallellkoblet - så kunne de vel hardwiret fasene.
     

    Armand

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Innlegg
    2.965
    Antall liker
    7.016
    Sted
    Kongsberg
    Hadde vært moro å tatt en litt nærmere titt på hva som faktisk foregår inni den boksen der. Jeg støtter hypotesen til Asbjørn, men det kan være flere faktorer som må klaffe for å oppnå samme situasjon som hos The Shy.
    * Impedanse på strømnettet
    * Filtre i forsterkere og annet tilkoblet utstyr
    * +++...

    Man må se på et hifi anlegg som et system. Det er ikke bare enkeltkomponentene som betyr noe.
     

    Powercon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.09.2022
    Innlegg
    1.412
    Antall liker
    1.298
    Sted
    Horten
    ... Kva hadde skjedd om ein hadde erstatta alle desse “lineære” (dvs, ikkje SMPS) straumforsyningane med SMPS (td den hypex-saka @KJ skriv om). Eg sjølv hadde sjølvsagt vorte persona non grata og fått ris med dvask selleri i venegruppa, men meir generelt, altså? ...
    Synes du oppsummerer det bra der. (y)
    Det korte svaret er like bra eller bedre. En for formålet laget SMPS hadde gjort jobben den.

    Men siden eks Naim nok ønsker å tiltrekke seg en viss kundegruppe, så må de tilfredstille "kravene" til denne gruppen.
    Da er det gjerne ringkjernetrafo med et lass elektrolytter rundt om kring.
    Oppgi gjerne vekta på utstyret også, jo høyere jo bedre. -Lurer av og til på om det er sammenheng mellom høy vekt på amp -> høyt hårfeste på eier? 🤔

    Legg så på at lineær strømforsyning ofte forbindes med ordet analogt, så har du en vinner. -SMPS høres jo nemlig fryktelig digital ut. Ingen seriøse liker digital lyd.
    Og i tillegg dette at SMPS frem til nå oftest blir brukt med Klasse D som jo ofte beskrives som en DIGITAL forsterker.....fysj så kaldt og robotaktig det må være.
    Da er det ingenting som slår en passe lunken ringkjerne, blir så varm lyd.:cool:

    Men verden går raskt videre, så jeg tipper at innen 5 år så er SMPS helt vanlig hos alle merker/alle segmenter.
    Tror også at diverse krav fra eks EU mhp energieffektivitet bidrar i den retning også.


    PS. Når det gjelder støy, så tror jeg faktisk good-old-ringkjerne utstyr og SMPS genererer nøyaktig like mye støy i huset: Det er klaging fra kjerringa uansett. 😁
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.497
    Antall liker
    35.382
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Hæ? Er faenskapet aktivt også?
    Om det gjør det de påstår må det vel være det:
    The active cable Tesla coil is wound directly on the outer part of the cable and protects the signal from absorbing the airborne RF noise. This noise is absorbed in the Tesla coil. The active version is about three to four times more efficient than the Passive cable Tesla coil.

    Analog dither technology originated in radar, where it ensured a stronger signal and thus greater range. Ansuz adopted this technology. Their active Tesla coils send pulsating signals at precisely defined frequencies. These signals are sent in anti-phase. This amplifies the musical signal and eliminates the background noise floor.
    Ja, just precis…
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.497
    Antall liker
    35.382
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    OG dempeklosser. Til å sette under og oppå boksen.
    Kanskje ikke, ref påstanden om «analog dither»:
    …[O]ne of the earliest [applications] of dither came in World War II. Airplane bombers used mechanical computers to perform navigation and bomb trajectory calculations. Curiously, these computers (boxes filled with hundreds of gears and cogs) performed more accurately when flying on board the aircraft, and less well on ground. Engineers realized that the vibration from the aircraft reduced the error from sticky moving parts. Instead of moving in short jerks, they moved more continuously. Small vibrating motors were built into the computers, and their vibration was called dither from the Middle English verb "didderen," meaning "to tremble." Today, when you tap a mechanical meter to increase its accuracy, you are applying dither, and modern dictionaries define dither as a highly nervous, confused, or agitated state. In minute quantities, dither successfully makes a digitization system a little more analog in the good sense of the word.

    — Ken Pohlmann, Principles of Digital Audio[1]

    Som kjent er statisk friksjon større enn glidende friksjon, så finmekanikk vil nok operere jevnere hvis alt er i bevegelse. Siden den tid har begrepet dither stort sett vært brukt om teknikker for å redusere detekterbare mønstre i digital kvantiseringsstøy. Jeg vet ikke hva «analog dither» er hvis det ikke er å vibrere boksen så forskjellige tannhjul og hydrauliske ventiler lar være å henge seg opp i utide. Nok et dansk mysterium, på linje med tesla coils som ikke er tesla coils.
     
    Sist redigert:
    P

    parafinoksen

    Gjest
    Kanskje ikke, ref påstanden om «analog dither»:


    Som kjent er statisk friksjon større enn glidende friksjon, så finmekanikk vil nok operere jevnere hvis alt er i bevegelse. Siden den tid har begrepet dither stort sett vært brukt om teknikker for å redusere detekterbare mønstre i digital kvantiseringsstøy. Jeg vet ikke hva «analog dither» er hvis det ikke er å vibrere boksen så forskjellige tannhjul og hydrauliske ventiler lar være å henge seg opp i utide. Nok et dansk mysterium, på linje med tesla coils som ikke er tesla coils.
    Aner ikke, @Asbjørn , men Ansuz og co. opererer jo ut ifra at jo mer, jo ber'. Jo lengre kabel, dess større effekt osv. Og ser du på oppsettene deres, så drysser de om seg med disse dempeklossene (de dyreste til 14k per stykk) både under og oppå komponentene sine.
     

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.994
    Torget vurderinger
    2
    Hadde vært moro å tatt en litt nærmere titt på hva som faktisk foregår inni den boksen der. Jeg støtter hypotesen til Asbjørn, men det kan være flere faktorer som må klaffe for å oppnå samme situasjon som hos The Shy.
    * Impedanse på strømnettet
    * Filtre i forsterkere og annet tilkoblet utstyr
    * +++...

    Man må se på et hifi anlegg som et system. Det er ikke bare enkeltkomponentene som betyr noe.
    Nett impedans
    Filtre i elektronikk
    ++++
    Støybilde på kursen?

    Du sier eksakt det samme som Rønnberg og Bollen og schaffner.
    Når andre opplever det samme så er det feilkonstuert elektronikk.
    Når en i den inderste krets er ute for slikt er det filter som er galt.
    Rett og slett rasende komisk 🤣🤣🤣

    Fra innlegg #427

    Filterdesign kan meg bekjent også variere mye, men ofte sitter de på AC-siden som siste ledd før nettet.

    Jeg antar du får de samme problemene med samspill mellom impedans i nettet og filtrene med denne typen filter også.
     
    Sist redigert:

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.311
    Antall liker
    16.385
    Sted
    Østfold
    Eller filtrene sitter rett og slett ikke der for å fjerne støy fra nettet til produktet, men snarere omvendt, og der har man jaggu også kontroll på impedansen.

    For hvorfor skulle man ta dette på AC-siden om man kunne velge å gjøre det på DC-siden?

    Det er nok rasende komisk at folk beskriver hvordan ting virker, på samme måte som flat-earthere synes at vitenskap er rasende komisk. Litt som når kreasjonister diskuterer med vitenskapsfolk for å fortelle vitenskapsfolkene at de tror at menneskene på magisk vis vokste ut av stein.
     

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.994
    Torget vurderinger
    2
    Eller filtrene sitter rett og slett ikke der for å fjerne støy fra nettet til produktet, men snarere omvendt, og der har man jaggu også kontroll på impedansen.

    For hvorfor skulle man ta dette på AC-siden om man kunne velge å gjøre det på DC-siden?

    Det er nok rasende komisk at folk beskriver hvordan ting virker, på samme måte som flat-earthere synes at vitenskap er rasende komisk. Litt som når kreasjonister diskuterer med vitenskapsfolk for å fortelle vitenskapsfolkene at de tror at menneskene på magisk vis vokste ut av stein.
    SMPS, emc filter sitter vel på ac siden, noen ganger i IEC kontakt. Noen ganger er til og med kondensatoren forran bryter slik at den alltid ligger med spenning på og mot nettet har ingen kontroll, dersom en da ikke har en egen trafo på kursen som mater stereoen.
    Så vidt jeg husker har the Shy sin noratel en kildeimpedans på 0.2 ohm. Det er lavt,svært lavt. Slike impedans er vil forsterke støy komponenter i det området som målingen hans viser. Hadde kildeimpedansen hans vært "høy" ville nok måle kurven pekt motsatt vei.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.311
    Antall liker
    16.385
    Sted
    Østfold
    Så vidt jeg husker har the Shy sin noratel en kildeimpedans på 0.2 ohm. Det er lavt,svært lavt. Slike impedans er vil forsterke støy komponenter i det området som målingen hans viser.
    Hvorfor i alle dager skulle det forsterke noe som helst?

    Og utgangsresistansen i en trafo er ikke utgangsimpedansen til trafoen i drift. Den vil speile primærsiden til sekundærsiden og omvendt.
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.442
    Antall liker
    35.257
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Jeg ser noen disser Ansuz her. Har ingen anelse om disse målingene det refereres til, men er i utg.punktet mer skeptisk til en vilkårlig måling som legges ut her enn til selskapet, som jeg har stor tiltro til. Jeg har både Ansuz strømkabler og C2 og D2 fordeler i anlegget og er kjempefornøyd med de. Etter at jeg oppgraderte til D2 har C2 fordeleren ingen komponenter tilkoblet, er bare som passiv slave fullastet med Sparkz plugger samt noen fra Nordost. Lett å teste da hva denne gjør ved å koble strømkabelen til og fra. Fordelerne bidrar med det jeg hører som lavere støygulv, bakgrunn oppleves som beksvart og samtidig økt dynamikk og større lydbilde. Veldig lett å høre synes jeg. Og jeg stoler på hva jeg hører, så ville definitivt aldri vært foruten. Min mening, andre får mene hva de vil.
    Sannheten kan gjøre vondt....
     

    Armand

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Innlegg
    2.965
    Antall liker
    7.016
    Sted
    Kongsberg
    Nett impedans
    Filtre i elektronikk
    ++++
    Støybilde på kursen?

    Du sier eksakt det samme som Rønnberg og Bollen og schaffner.
    Når andre opplever det samme så er det feilkonstuert elektronikk.
    Når en i den inderste krets er ute for slikt er det filter som er galt.
    Rett og slett rasende komisk 🤣🤣🤣

    Fra innlegg #427

    Filterdesign kan meg bekjent også variere mye, men ofte sitter de på AC-siden som siste ledd før nettet.

    Jeg antar du får de samme problemene med samspill mellom impedans i nettet og filtrene med denne typen filter også.
    Jeg vet at jeg snakker om resonanskretser slik Bollen og Rønneberg jobber med. Dessuten føler jeg meg ikke sikker på hvor velkonstruert elektronikken og "greiene" inni Anzus filteret er heller. Jeg vet heller ikke hvilke andre ting The Shy har som er tilkoblet samme kurs og hvordan dette påvirker hverandre.
    Ingen her som har kommet med annet en plausible hypoteser. Det eneste som er komisk her er din latterlige holdning mot "den inderste krets" osv...
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.497
    Antall liker
    35.382
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Hvorfor i alle dager skulle det forsterke noe som helst?

    Og utgangsresistansen i en trafo er ikke utgangsimpedansen til trafoen i drift. Den vil speile primærsiden til sekundærsiden og omvendt.
    At det finnes en LCR svingekrets mellom den Ansuz-tingen og TheShy’s komponenter er vel nokså opplagt. Det er heller ingen bombe at det er samme fenomen som i Rönnbergs papers om resonanser på lokal strømdistribusjon. Frekvensene blir litt annerledes pga kortere fysisk avstand og andre verdier for induktans og kapasitans. Resistansen har også betydning, siden den demper kretsen. Lave resistive impedanser betyr lite demping, høyere amplitude og høyere Q for resonansen. Dessuten har Ansuz’en av ubegripelige grunner aktive kretser som injiserer støy ved «nøye utvalgte frekvenser».

    Det interessante spørsmålet er hvordan det kommer over fra primærsiden til audiokretsene. Jeg ser egentlig bare to muligheter, enten at amplituden på resonansene i strømtilførselen er så vanvittig høy at den går gjennom både strømforsyningens glattekondensatorer og elektronikkens PSRR med dette som residual etter alt det (og i så fall er det farlig høye spenninger involvert på primærsiden), eller at det i praksis er en jordsløyfe som svinger og påvirker jordplanet i en eller flere komponenter med single ended elektronikk innvendig og mikses inn i signalet den veien.

    Det er uansett veldig lite der som gir meg særlig trang til å bytte ut min Brennenstuhl grenkontakt med noe Ansuz har vært borti. Jeeezz…
     
    Sist redigert:

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.311
    Antall liker
    16.385
    Sted
    Østfold
    Sannheten kan gjøre vondt....
    Da har vi vel en situasjon der det må lyttes i 300 timer for å høre om det er forskjell, slik at blindtest nok kan bli vanskelig å gjennomføre.

    Selv tenker jeg at om det er en vifte som går og lager støy i bakgrunnen, og jeg slår den av, så vil jeg lettest høre det akkurat i det den skrus av.
     

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.994
    Torget vurderinger
    2
    Hvorfor i alle dager skulle det forsterke noe som helst?

    Og utgangsresistansen i en trafo er ikke utgangsimpedansen til trafoen i drift. Den vil speile primærsiden til sekundærsiden og omvendt.
    Shy setter filteret mellom stereoen og matende nett, her hans noratel.
    Med den kildeimpedansen vil filtre forsterke støy komponenter, helt naturlig.

    495598-156e69b8fce0801e1719a1450a74cae3.jpg


    Skroll deg ned til Electromagnetic Compliance - a View from the Field

    Schaffner er ett stort utvalg av filtre, og kurvene deres ser like dann ut, selvfølgelig med en god del variasjoner.
    Men de har noen som har en "snillere" kurve i området supraharmonics, jeg valgte filteret 1-4A. Men dessverre oppførte det seg ikke etter planen da det forsterket støy komponent ved 4.5 khz.

    sch filter (2).jpg
     

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.994
    Torget vurderinger
    2
    Jeg vet at jeg snakker om resonanskretser slik Bollen og Rønneberg jobber med. Dessuten føler jeg meg ikke sikker på hvor velkonstruert elektronikken og "greiene" inni Anzus filteret er heller. Jeg vet heller ikke hvilke andre ting The Shy har som er tilkoblet samme kurs og hvordan dette påvirker hverandre.
    Ingen her som har kommet med annet en plausible hypoteser. Det eneste som er komisk her er din latterlige holdning mot "den inderste krets" osv...
    Den er ikke værre en din latterlige holdning til oss som erfarer det samme som the Shy, samt de som erfarer motsatt effekt, en fallende kurve, hvor eneste årsaken til disse motsatte erfaringene er kilde impedans.
     

    Powercon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.09.2022
    Innlegg
    1.412
    Antall liker
    1.298
    Sted
    Horten
    Flotte grafer. Alle har senter rundt 1 MHz. 🤔
    Har du noen som viser detaljer nede i det hørbare området?
     

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.994
    Torget vurderinger
    2
    En mulig forklaring, dessverre funker ikke linken til IEEE rapporten.

    Supraharmonics er heller ikke synkron med grunnfrekvens i "second emission".
    Støy komponenten er synkron ved kilden.

    similar analysis can be done relating the peak voltagedeviations with interharmonic frequency. The interface between electronic equipment and the AC power system is the DC powersupply comprising rectifiers, a capacitor and a regulator. The presence of the rectifiers ensures that only the AC voltage peakscharge the capacitor voltage. Since, from one cycle to another,these peaks always reach the same amplitude, the regulator corrects the fluctuations at the capacitor terminals.The addition of harmonics to the supply signal does not affect the fluctuation because these harmonics are synchronized with the fundamental of the power system. However, interharmonics,which are not synchronized, do affect the peak amplitude of theAC voltage supply (Figure 7). Consequently, recharging of the capacitor varies from one cycle to another, resulting in anincrease in the fluctuation upstream of the regulator and, sincethis fluctuation is excessive, it affects the operation of the equipment.

    Eller John Curl versjon.



    Screenshot_20230209_153419_com.google.android.apps.docs~2.jpg
     
    Sist redigert:

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.331
    Antall liker
    3.678
    Torget vurderinger
    1
    Hvordan ser en stjerne-koblet krets ut? Røde punkter er elektronikk koblet til.
    Jeg tror ikke det er verdt å overkomplisere idiot-kretsene til slike idiot-produkter, rett og slett.

    Ifølge Ansux:
    1675952234684.png


    Ifølge ingeniører og fagfolk:
    1675952377739.png


    De Ansuz har jo så utrolig mye tekst som er åpen for egne tolkninger og ingenting trenger å stemme med virkeligheten. Alt de har gjort der ser jo ut som antenner koblet til jord blant annet, er disse antennene koblet sammen så får jord flere veier å gå så denne stjernen blir mer til et mesh enn stjernen koblet til også. Dvs. begge stjernene lagt over hverandre så det blir enda verre enn det første bildet i tillegg:

    1675952928658.png


    Det er vel fortsatt "stjerne koblet" om man ser blåøyd og grafisk på det, men både 1. og 3. bildet er ikke stjerne i elektronikk.
    Uansettt, hvordan skal dette fungere for å rense strøm lurer nå jeg på... En strømpadde skal bare levere strøm, og å kalle denne saken et filter er å gå for langt.
     

    Armand

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Innlegg
    2.965
    Antall liker
    7.016
    Sted
    Kongsberg
    En mulig forklaring, dessverre funker ikke linken til IEEE rapporten.

    Supraharmonics er heller ikke synkron med grunnfrekvens i "second emission".
    Støy komponenten er synkron ved kilden.

    similar analysis can be done relating the peak voltagedeviations with interharmonic frequency. The interface between electronic equipment and the AC power system is the DC powersupply comprising rectifiers, a capacitor and a regulator. The presence of the rectifiers ensures that only the AC voltage peakscharge the capacitor voltage. Since, from one cycle to another,these peaks always reach the same amplitude, the regulator corrects the fluctuations at the capacitor terminals.The addition of harmonics to the supply signal does not affect the fluctuation because these harmonics are synchronized with the fundamental of the power system. However, interharmonics,which are not synchronized, do affect the peak amplitude of theAC voltage supply (Figure 7). Consequently, recharging of the capacitor varies from one cycle to another, resulting in anincrease in the fluctuation upstream of the regulator and, sincethis fluctuation is excessive, it affects the operation of the equipment.

    Eller John Curl versjon.



    Vis vedlegget 891264
    Jeg tror ikke noen av de forklaringene der kan gjøre det vi ser hos TheShy.
    Den første forklaringen din om usynkroniserte harmoniske er hovedsakelig et problem for belysning. Toppene på hver sinus får forskjellig høyde og dette kan skape flimmer.
    Filtrering og regulering i hi fi apparater påvirkes ikke av at enkelte sinustopper er høyere enn andre.
    Her er linken.
    ...


    R core transformatorer er bra saker men de har også en båndbredde på over 40kHz så det er ikke det heller.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.311
    Antall liker
    16.385
    Sted
    Østfold
    At det finnes en LCR svingekrets mellom den Ansuz-tingen og TheShy’s komponenter er vel nokså opplagt. Det er heller ingen bombe at det er samme fenomen som i Rönnbergs papers om resonanser på lokal strømdistribusjon. Frekvensene blir litt annerledes pga kortere fysisk avstand og andre verdier for induktans og kapasitans. Resistansen har også betydning, siden den demper kretsen. Lave resistive impedanser betyr lite demping og høyere amplitude. Dessuten har Ansuz’en av ubegripelige grunner aktive kretser som injiserer støy ved «nøye utvalgte frekvenser».

    Det interessante spørsmålet er hvordan det kommer over fra primærsiden til audiokretsene. Jeg ser egentlig bare to muligheter, enten at amplituden på resonansene i strømtilførselen er så vanvittig høy at den går gjennom både strømforsyningens glattekondensatorer og elektronikkens PSRR med dette som residual etter alt det (og i så fall er det farlig høye spenninger involvert på primærsiden), eller at det i praksis er en jordsløyfe som svinger og påvirker jordplanet i en eller flere komponenter med single ended elektronikk innvendig og mikses inn i signalet den veien.

    Det er uansett veldig lite der som gir meg særlig trang til å bytte ut min Brennenstuhl grenkontakt med noe Ansuz har vært borti. Jeeezz…
    Det tegner seg en mulig forklaring her:

    @Shy kjører fullbalansert og ikke ground-lift mellom komponentene. De er tilkoblet samme kurs og samme jording. Ansuz sin smarte boks har ingen tilkobling til selve lederne annet enn induktiv, men den legger noe tull på jordingen. Denne finner veien inn via signalkablene.
     

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.994
    Torget vurderinger
    2
    Den første forklaringen din om usynkroniserte harmoniske er hovedsakelig et problem for belysning. Toppene på hver sinus får forskjellig høyde og dette kan skape flimmer.

    Hovedsakelig belysning.?
    Da bør du lese deg opp på supraharmonics og.
    Primary and Secondary Emission


    R core transformatorer er bra saker men de har også en båndbredde på over 40kHz så det er ikke det heller.
    ??????????, R core er løsningen. Det er uten den løsningen Curl beskriver virkning av supraharmonics.
     

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.994
    Torget vurderinger
    2
    @ymir, forstår du ikke at impedansen i strømnettet er så godt som uendret med skilletrafo?
    Impedans målt i stikkontakt og på sekundærsiden av Noratel'n til Shy er ikke like.
    For å unngå den forsterkningen filter gjør når kildeimpedans er lav er å sette inn en liten Skilletrafo for å øke kildeimpedansen slik at filteret får bedre arbeidsbetingelser.
    Med Shy sin store Skilletrafo med svært lav impedans vil filteret forsterke støy komponenter i de lavere området for supraharmonics . Det er det anzus filteret som alle andre filtre gjør. Også consonance og schaffner filtrene gjør det hos meg. Kildeimpedansen er lav hos meg også, 0.3 ohm.
     

    Alek264

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.06.2017
    Innlegg
    2.671
    Antall liker
    1.838
    Sted
    Høyjord
    Torget vurderinger
    1
    Har blitt ett jævla troll forum detta.. herregud for noe søppel
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.311
    Antall liker
    16.385
    Sted
    Østfold
    Impedans målt i stikkontakt og på sekundærsiden av Noratel'n til Shy er ikke like.
    For å unngå den forsterkningen filter gjør når kildeimpedans er lav er å sette inn en liten Skilletrafo for å øke kildeimpedansen slik at filteret får bedre arbeidsbetingelser.
    Med Shy sin store Skilletrafo med svært lav impedans vil filteret forsterke støy komponenter i de lavere området for supraharmonics . Det er det anzus filteret som alle andre filtre gjør. Også consonance og schaffner filtrene gjør det hos meg. Kildeimpedansen er lav hos meg også, 0.3 ohm.
    Nei, du får ikke en utgangsimpedans lik eller i nærheten av resistansen i sekundærspolen i en transformator. For å emulere Re må Re stå i serie med spenningskilden som transformatoren representerer, ikke i parallell.
     
    • Liker
    Reaksjoner: TGB

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.331
    Antall liker
    3.678
    Torget vurderinger
    1
    Det er det anzus filteret som alle andre filtre gjør.
    Det er første gangen jeg har sett et filter LAGE støy ihvertfall... Er du helt sikker på at det faktisk er et filter de har lagd? De snakker veldig om "Star Grounding Technology ", som om det er noe nytt de har laget. Prøver de virkelig å ta "patent" på en jordsløyfe?


    "
    Star Grounding Technology
    Most manufactures of High-End cables and accessories have now realised how important it is to have a strong ground network in your system. Effective grounding systems are a key engineering design feature for Ansuz. All your components need one (and only one) star grounding point in which all components can exchange their different ground potential. This is built into all their Mainz8 power/ground distributors. Naturally, Ansuz ensure that this works at its best when wired up with Ansuz power cords. All of the Ansuz power cords have heavy gage ground leads – up to 10 mm³ – the strongest conductor in any of their cables. With Ansuz mains/ground distributors and power cords installed there is no need for separate grounding boxes or networks.

    "
     

    PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    3.050
    Antall liker
    2.512
    Vis vedlegget 891171

    Hvilken hensikt har egentlig disse tesla coilene gitt de kun opererer i spenningsdomenet? Skal støy påvirke stereo'n må det vel et minimum av energi til?

    The key operating principle of the Ansuz Tesla coil is to have two coils wound in opposite directions – one coil and one counter coil. In Ansuz’s words, this is called “A double inverted coil”. The two coils both carry voltage, and when one of the Tesla coils encounters a voltage spike, a counter spike is activated to eliminate the noise. Since noise spikes are pure voltage carrying virtually no charge, the cancelation is quite good, but not perfect.
     

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.994
    Torget vurderinger
    2
    Det er første gangen jeg har sett et filter LAGE støy ihvertfall... Er du helt sikker på at det faktisk er et filter de har lagd? De snakker veldig om "Star Grounding Technology ", som om det er noe nytt de har laget. Prøver de virkelig å ta "patent" på en jordsløyfe?


    "
    Star Grounding Technology
    Most manufactures of High-End cables and accessories have now realised how important it is to have a strong ground network in your system. Effective grounding systems are a key engineering design feature for Ansuz. All your components need one (and only one) star grounding point in which all components can exchange their different ground potential. This is built into all their Mainz8 power/ground distributors. Naturally, Ansuz ensure that this works at its best when wired up with Ansuz power cords. All of the Ansuz power cords have heavy gage ground leads – up to 10 mm³ – the strongest conductor in any of their cables. With Ansuz mains/ground distributors and power cords installed there is no need for separate grounding boxes or networks.

    "
    Filtre lager ikke støy, de forsterker den støyen som er på kursen det er tilsluttet.

    Hvor vidt dette Anzus greiene er ett filter eller ikke, tja, reklamerer de ikke for støyreduksjon?
    Når det forsterker støy så mye som målingen viser må det være en kapasitans av en viss størrelse tilstede som blir tilført.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.311
    Antall liker
    16.385
    Sted
    Østfold
    Kunne vært interessant å legge på noe tjafs på strømmen inn på filteret, og måle diff mellom jord inn og jord ut.
     

    Armand

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Innlegg
    2.965
    Antall liker
    7.016
    Sted
    Kongsberg
    ??????????, R core er løsningen. Det er uten den løsningen Curl beskriver virkning av supraharmonics.
    Javel. Hvorfor?

    Jeg har prøvd å lese meg opp, men finner ingen sammenheng mellom interharmonics og problemer med å regulere spenningen i et DC power.
    Kan ikke du forklare hva som skjer da?
     

    Alek264

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.06.2017
    Innlegg
    2.671
    Antall liker
    1.838
    Sted
    Høyjord
    Torget vurderinger
    1
    Nei da, det er bare enkelte tråder en kan holde seg unna hvis en ikke synes dette er like gøy som en pose med twist... Musikk-trådene f.eks. forholder seg ganske så rolig.
    Denne tråden er ikke problemet, det er alle tråder som kunne vært interessante og begynner interessant blir ødelagt av troll.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn