Strøm relatert Strømrens

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.655
    Antall liker
    21.456
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Nå må du gi deg, @na_X. Jeg har brukt tusenlapper på å få Thorensen til å kunne spille steinkaker. Det sagt: Den er eneste komponent i anlegget med lineær strømforsyning. Jeg trenger den lille Accuphasen...
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.850
    Antall liker
    8.836
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Aha. Ja, det hadde jeg ikke fått med meg. Det ligger jo godt over nevnte frekvensbånd.
    Disse er ved 100 kHz:
    Mine NCore 400 med SMPS’er høres ikke ut til å plages så mye av nettstøy, de heller.
    Powersupply switcher på ca 100k, audiomodulen på 500k.
     

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.994
    Torget vurderinger
    2
    Skilletrafo har mange gunstige egenskaper, en strømforsyning er også en skilletrafo...
    Den ene er å kjøre ned spenningen, evnt. Opp. Den andre er å få et galvanisk skille, dette fungerer to veier. Den ene veien så filtrerer det bort mye for mottak av støy, den andre veien så filtrerer det bort mye av sendingen av støy.
    At utstyret forårsaker støy som du siterer, betyr at det lager støy fra utstyret og imot netteier. Ikke at nødvendigvis superharmoniske nødvendigvis er det største problemet for utstyret som står ute til kunder.

    Fint, la oss si det er problemer med 500. Harmoniske. Hva utgjør dette i en hifi?
    Nå er vel ikke 10nd harmoniske noe problem noen plass. Selv hos meg den gang det ble målt var verdiene av 4,6,8,10 harmoniske så lave at de ikke er noe å bruke tid på. Så 10nd harmoniske var på nivå som ellers rundt om kring. Men du vet sikkert hva det utgjør siden du mener å vite /har erfart skrikende stemmer når 23nd harmoniske er høye.
    Eller bedriver du trolling her inne hele dagene?
     
    Sist redigert:

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    3.419
    Antall liker
    3.536
    Sted
    Sunnmøre
    Enkelt. SMPS på alt.
    Dette har eg lurt litt på. Eg har for tida forsterkar frå Naim, ein produsent som er velkjent for dette med straumforsyningar, gjerne vil ha to-tre på same apparat og (tradisjonelt, men franskmennene ryddar mirakuløst opp litt) vil kopla dei saman på måtar som openbert er grunnen til at franskmennene kjøpte opp føretaket.

    Kva hadde skjedd om ein hadde erstatta alle desse “lineære” (dvs, ikkje SMPS) straumforsyningane med SMPS (td den hypex-saka @KJ skriv om). Eg sjølv hadde sjølvsagt vorte persona non grata og fått ris med dvask selleri i venegruppa, men meir generelt, altså?

    Og kvifor ikkje på TD125?
     
    Sist redigert:

    Powercon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.09.2022
    Innlegg
    1.395
    Antall liker
    1.282
    Sted
    Horten
    Hva med å gjøre som John Curl, glemm effekttrinn, bry seg mer om kilder og preamp. Effekttrinn har mye mindre problemer mht supraharmonics en kilder og preamp.
    Hva med å gjøre som Jesus?

    Spøk til side.
    Det fremstår som du er hellig overbevist om at disse supraharmonics er et stort problem, og da MÅ det jo være noe utstyr i eks hifi-verden som blir påvirket.
    Man må liksom bare lete lenge nok, så finner man alltids noe.

    Du henviser også stadig til diverse målinger, men det ser ikke ut som du bryr deg nevneverdig om de målinger du får presentert om eks hørbarhet i denne tråden. Eller kanskje bare målinger som fremmer disse supraharmonics er interessante? 🤔
     

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.994
    Torget vurderinger
    2
    Nå var ikke akkurat Hypex ucd 400 plate forsterker uten problemer. Dermed er det ikke sagt at den er feilkonstuert, men led antakeligvis under det pålagte emc filteret.
    Det er noen som fjerner dette filteret med bra resultat. Nå er/var ikke dette noe stort problem her, annet enn at lyden i sub forandret seg til det lyse stramme. Så upåvirket var den ikke.
     

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.994
    Torget vurderinger
    2
    Hva med å gjøre som Jesus?

    Spøk til side.
    Det fremstår som du er hellig overbevist om at disse supraharmonics er et stort problem, og da MÅ det jo være noe utstyr i eks hifi-verden som blir påvirket.
    Man må liksom bare lete lenge nok, så finner man alltids noe.

    Du henviser også stadig til diverse målinger, men det ser ikke ut som du bryr deg nevneverdig om de målinger du får presentert om eks hørbarhet i denne tråden. Eller kanskje bare målinger som fremmer disse supraharmonics er interessante? 🤔
    Hvorfor bry seg om målinger av effektforsterkere som blir vist her. Supraharmoniske spenninger er ikke store nok i ett effekttrinn, de "drukner" med de spenningene ett effekttrinn jobber med.
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.300
    Antall liker
    3.647
    Torget vurderinger
    1
    Nå må du gi deg, @na_X. Jeg har brukt tusenlapper på å få Thorensen til å kunne spille steinkaker. Det sagt: Den er eneste komponent i anlegget med lineær strømforsyning. Jeg trenger den lille Accuphasen...
    Har du oppgradert grammofonen, fra strømforsyning til sveiv istedet da? Og bare et horn som høyttaler såklart.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.655
    Antall liker
    21.456
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Og kvifor ikkje på TD125?
    TD125 har innebygget lineær strømforsyning og genererer AC til motoren selv med en Wienbrücke. Fleipen med Accuphase er at en slik dings kunne generere perfekt AC. Meeen. Jeg tviler sterkt, meget sterkt faktisk, på at det slipper noe igjennom fra AC-siden som påvirker w&f på den spilleren.
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.300
    Antall liker
    3.647
    Torget vurderinger
    1
    Nå er vel ikke 10nd harmoniske noe problem noen plass. Selv hos meg den gang det ble målt var verdiene av 4,6,8,10 harmoniske så lave at de ikke er noe å bruke tid på. Så 10nd harmoniske var på nivå som ellers rundt om kring. Men du vet sikkert hva det utgjør siden du mener å vite /har erfart skrikende stemmer når 23nd harmoniske er høye.
    Eller bedriver du trolling her inne hele dagene?
    Det er jo ganske enkelt å regne seg til hvilken frekvens disse harmoniske ligger i frekvens da.. Jeg har aldri vært borti disse problemene selv som du driver og tuter om hele tiden.
    Om du har såpass store problemer med de harmoniske på primærsiden av strømforsyningen så lekker det jo til sekundærsiden om det utgjør noe på lyden i disse frekvensene tydeligvis, igjen tilbake til lekkasje i trafo eller imot printkort. Harmoniske på strøm, er jo ikke i nærheten av harmoniske på instrumenter. Hvordan dår du den ligningen til å gå opp? Når man snakker om harmoniske frekvenser så er det gjerne relatert til instrumenter og de frekvenser de har, hvordan alle "audiofile strømeksperter" her inne får harmoniske på strøm til å gå opp med musikken lurer jeg veldig på. Det er musikken som da er signalet forsterkeren forsterker opp i signalveien og kommer det støy fra primærsiden innblandet i dette signalet så er det jo smitte fra primærsiden man snakker om.

    Kanskje på tide at enkelte studerer mer innsiden av forsterkeren enn utsiden og skjønner litt hvordan en enkel signalkrets fungerer..
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.300
    Antall liker
    3.647
    Torget vurderinger
    1
    Nå var ikke akkurat Hypex ucd 400 plate forsterker uten problemer. Dermed er det ikke sagt at den er feilkonstuert, men led antakeligvis under det pålagte emc filteret.
    Det er noen som fjerner dette filteret med bra resultat. Nå er/var ikke dette noe stort problem her, annet enn at lyden i sub forandret seg til det lyse stramme. Så upåvirket var den ikke.
    EMC filteret er der gjerne for å hindre utstrålt signal, og ikke nødvendigvis bare innstrålt.. Så om det fjernes så vil gjerne den switchingen PSU gjør gå ut på primærsiden, om dette forbedrer lyden på en pre som står i samme kontakt så er jo det også veldig morsomt å høre om.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.429
    Antall liker
    35.214
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det er musikken som da er signalet forsterkeren forsterker opp i signalveien og kommer det støy fra primærsiden innblandet i dette signalet så er det jo smitte fra primærsiden man snakker om.
    Hvis (og det er et stort hvis) supraharmoniske frekvenser fra primærsiden gikk rett gjennom strømforsyning, forsterkerkort og det hele, så ville jeg ikke tro det ville gi noen slags «varme» som litt kompresjon og lavereordens signalforvrenging gjør på et audiosignal. Det ville i stedet vært en kontinuerlig uletone med konstant frekvens, mer som understrengene på en hardingfele eller dronepipene på en sekkepipe. Samme tone uansett hva som spilles over. Fri og bevare.

    Edit: Omtrent som de mikroskopiske restene av nettfrekvensen 60 Hz og førsteharmoniske 120 Hz i denne preampen, klin likt enten det filtreres eller ikke foran den. Ned hhv >145 dB og >150 dB fra signalet. Andre-, tredje- og femteharmoniske fra signalet er også synlige. Det er litt interessant at fjerdeharmoniske er kansellert. Det skjer også i Bifrôst.
    1675880414770.png
     
    Sist redigert:

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.994
    Torget vurderinger
    2
    Det er jo ganske enkelt å regne seg til hvilken frekvens disse harmoniske ligger i frekvens da.. Jeg har aldri vært borti disse problemene selv som du driver og tuter om hele tiden.
    Om du har såpass store problemer med de harmoniske på primærsiden av strømforsyningen så lekker det jo til sekundærsiden om det utgjør noe på lyden i disse frekvensene tydeligvis, igjen tilbake til lekkasje i trafo eller imot printkort. Harmoniske på strøm, er jo ikke i nærheten av harmoniske på instrumenter. Hvordan dår du den ligningen til å gå opp? Når man snakker om harmoniske frekvenser så er det gjerne relatert til instrumenter og de frekvenser de har, hvordan alle "audiofile strømeksperter" her inne får harmoniske på strøm til å gå opp med musikken lurer jeg veldig på. Det er musikken som da er signalet forsterkeren forsterker opp i signalveien og kommer det støy fra primærsiden innblandet i dette signalet så er det jo smitte fra primærsiden man snakker om.

    Kanskje på tide at enkelte studerer mer innsiden av forsterkeren enn utsiden og skjønner litt hvordan en enkel signalkrets fungerer..
    Du har vist svært tungt med dette.
    Jeg har ingen problemer med de harmoniske, er det så inn i granskauen så ubegripelig vanskelig for deg å skjønne det.
    Om det er litt mer av de lavere harmoniske er det positivt. Lenger opp, 1150hz gav ingen endringer av lyd. Supraharmics er/var ett problem. Kilden er fjernet, ingen problemer lenger.
    Bedring av ly sen kveld/natt og helg er relevant å ta for seg siden en god del har den opplevelsen og dette er ikke ett lokalt fenomen som du forsøker å få det til å være.
    Supraharmonics er noe som oftest opptrer i egen installasjon og kan manifestere seg som Bl.a hard lyd som mange erfarer, altså heller ikke noe spesielt hos meg som ingen andre har. Jeg beskriver vha kontakter årsak og hvordan håndtere dette noe du og dine likesinnede tydelig vis ikke liker.
    Dersom dere synes kunnskapsnivået er så så lavt her inne, hvorfor ikke melde dere inn i AES og IEEE og diskuter der når dere tydeligvis synes vi andre holder under lavmål?
     

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.994
    Torget vurderinger
    2
    ...kremt. Jeg er medlem av AES...
    Tja, hvorfor den skytinga og klaginga ang f. eks mqa inne på ett lite forum langt mot nord, der du klager på denne Meridian fyren. Du sier jo selv at dere har samme utdanning men du mener at du har godt på en bedre skole. Ta diskusjonen opp med han der hvor han kanskje hører deg i stede for å bruke hele dager her år ut og år inn på medlemmer som tydelig vis ikke er på samme nivå som deg/dere.
    Ang strøm og på virkning stemmer hverken mine og andres erfaring med dine. Jeg forholder meg til de som jobber med problematikken til daglig og der stemmer kart og terreng med både mine og andres erfaringer. Dessverre er ikke alle med mine erfaringer helt inneforstått med årsakssammenheng og løsninger, noe som ofte ender opp med dyre strømm produkter og kabler. Ett LCR meter og ett Multimeter og en tur på gjenvinningen kan spare en for unødig store utgifter. Men selvfølgelig, har en penger så kjøp gjerne dyrt, men ha litt minimum forståelse til årsakssammenhengen. Det er hva jeg forsøker å videreformidle fra mine kontakter som ikke har hverken lyst eller tid til å bruke hele arbeidsdager på å diskutere kabler og filtre. For de av oss som er pensjonister betyr litt tid på div forum mindre.
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.300
    Antall liker
    3.647
    Torget vurderinger
    1
    Du har vist svært tungt med dette.
    Jeg har ingen problemer med de harmoniske, er det så inn i granskauen så ubegripelig vanskelig for deg å skjønne det.
    Om det er litt mer av de lavere harmoniske er det positivt. Lenger opp, 1150hz gav ingen endringer av lyd. Supraharmics er/var ett problem. Kilden er fjernet, ingen problemer lenger.
    Bedring av ly sen kveld/natt og helg er relevant å ta for seg siden en god del har den opplevelsen og dette er ikke ett lokalt fenomen som du forsøker å få det til å være.
    Supraharmonics er noe som oftest opptrer i egen installasjon og kan manifestere seg som Bl.a hard lyd som mange erfarer, altså heller ikke noe spesielt hos meg som ingen andre har. Jeg beskriver vha kontakter årsak og hvordan håndtere dette noe du og dine likesinnede tydelig vis ikke liker.
    Dersom dere synes kunnskapsnivået er så så lavt her inne, hvorfor ikke melde dere inn i AES og IEEE og diskuter der når dere tydeligvis synes vi andre holder under lavmål?
    Jeg skjønner forskjellen på primær og sekundær siden av en trafo, så jeg har ikke veldig tungt med dette sånn egentlig.
    Hvis det ikke er noen problemer med de harmoniske fra strømnettet, hvorfor skriver du så mye om de da..?
    Hard lyd er gjerne irundt spekteret 100Hz, som da blir 2. Harmoniske fra 50Hz. Om du opplever hard lyd så er det gjerne her man bør se, og da kan det jo være likeretter støy du opplever like greit og ikke akkurat "støy fra strømnettet".

    Ja, og den stille helg og kveld/natt er vel heller mer økt nitrogen i lufta som gir høyere luftfuktighet og deretter tilført varme i lyden også slapper man vel også mer av i tillegg med skuldrene lengre nede og mindre trafikkstøy og stillere i nabolaget etc.
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.147
    Antall liker
    4.305
    Torget vurderinger
    1
    Hvorfor bry seg om målinger av effektforsterkere som blir vist her. Supraharmoniske spenninger er ikke store nok i ett effekttrinn, de "drukner" med de spenningene ett effekttrinn jobber med.
    Her er «dagens» måling av frekvensinnholdet på nettspennigen hjemme hos meg (Oslobygda, Grorud), det er på «datakursen» og en neve med SMPS-forsyninger av ymse størrelse og kvalitet deler samme «kurs»:
    Nettspenning ut av Noratel 20 VA FFT256k Avg11 Fs48k 10-10k Hz.png


    Målingen er gjort med en ubelastet Noratel 20VA 2X9VAC ringkjernetrafo (dvs en «vanlig» netttrafo). Trafoen har i måleoppsettet mitt en grei (+/-1 dB) frekvensrespons fra ca 2 Hz til ca 50k Hz. X-aksen er fra 10 til 10k Hz og y-aksen er normert til 0 dB for «dagens penning» og går ned til -100 dB (over 10kHz opp til 95 k Hz så skjer det ingen ting over -100 dB). Spenningen ut av trafoen er 11,5 V AC. Forvreningen ligger på ca 1,1%, og det er de odde ordnene som er mest vesentlige: 3. 5. og 7. ligger over -50dB, 13. (650 Hz) og 15. (750Hz) ligger like under -50 dB. Over det faller det ganske raskt av. De målingen jeg har gjort tidligere har stort sett vært under 1% forvrenging, så det er litt «ille» i dag.

    Resulatet av dette ut av min gamle snart pensjonerte forforsterker, Acurus L-10, ser slik ut:
    Støygulv Vol min FFT256k Avg50 Fs192 Win rect 2023 02 08.png

    Dette er støygulvet ut av forforsterkeren, når den er plugget i samme stikkontakt som målingen av nettspenningen over. Her er x-aksen fra 2 til 95k Hz og yaksen fra 0 til -160 dB men nå i dBV/rot(Hz) slik at støyen pr Hz ikke bli unøydig «kansellert» av frekvensoppløsningen i FFT. Støygulvet er litt mer rufsete enn det jeg har målt tidligere men over 1k Hz er det er antagelig variasjoner i måleoppsettet (bl.a. hvor ledningene ligger og hvilken vei apparatene står ift andre ting) Støygulvet ut ligger på like under 5 µV (-106 dBV) Det er en del innslag av nettfrekvensen ved 50 Hz, 150 Hz, 250 Hz, 350 Hz, 450 Hz, og 550 Hz, med 150 Hz som den «høyeste» ved -114 dB. Det skyldes i stor grad at transformatoren til forforsterkeren er inne i boksen og uskjermet. Det som plasker rundt under -140 dB anser jeg som ganske uvesentlig.

    Dette er naturligvis et «øyeblikksbilde» hjemme hos meg, og grunnlaget for å ekstrapolere dette til andre installasjoner er naturligvis ikke «etablert».

    EDIT og innmaten på min Acurus L10 ser ut så hær:

    Nettrafoen står til venstre for Schaffner filteret på venstre side i bildet. Det er en bitte liten EI-trafo på 5VA og 2X18 VAC.

    mvh
    KJ
     
    Sist redigert:

    Armand

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Innlegg
    2.956
    Antall liker
    6.999
    Sted
    Kongsberg
    Det kan altså nesten se ut som at forforsterkerens Jamicon glattekondensatorer og LM317 regulatorene fra 80-tallet er nok til å fjerne støy fra strømnettet.
    Men vent! Det er fremdeles masse støy ved 100Hz, 150Hz osv. !!!
    Hypotesen til strøm-"guruene" er muligens at hvis du hadde att 0,00000001% THD inn på forforsterkeren fra en supergenerator fra så hadde disse blitt borte? Vel, dessverre. Det har absolutt null effekt.

    ymir har flere ganger snakket om at det er de inter-harmoniske som er så plagsomme. Altså de frekvensene som ikke er delelige med 50Hz.
    Det vel kanskje de da som LM317 regulatorene ikke klarer å regulere kanskje? 🤭

    Takk for fin test KJ.
     

    Armand

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Innlegg
    2.956
    Antall liker
    6.999
    Sted
    Kongsberg
    Har for øvrig moret meg litt med flat-earth videoer i kveld. Her er en kar som bruker et "one-touch" instrument for å måle temperaturen på sola og fant ut at den var 141 grader. Han stoler ikke på andre og liker å gjøre "sine egne eksperimenter" som han sier. Det har jo blitt så lett å gjøre målinger i dag har jeg skjønt. Man trykker på en knapp og så har man svaret.
    1675899978562.png
    1675900250536.png
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.147
    Antall liker
    4.305
    Torget vurderinger
    1
    Det kan altså nesten se ut som at forforsterkerens Jamicon glattekondensatorer og LM317 regulatorene fra 80-tallet er nok til å fjerne støy fra strømnettet.
    Men vent! Det er fremdeles masse støy ved 100Hz, 150Hz osv. !!!
    Hypotesen til strøm-"guruene" er muligens at hvis du hadde att 0,00000001% THD inn på forforsterkeren fra en supergenerator fra så hadde disse blitt borte? Vel, dessverre. Det har absolutt null effekt.

    ymir har flere ganger snakket om at det er de inter-harmoniske som er så plagsomme. Altså de frekvensene som ikke er delelige med 50Hz.
    Det vel kanskje de da som LM317 regulatorene ikke klarer å regulere kanskje? 🤭

    Takk for fin test KJ.
    Regulatorene er faktisk diskrete, av nest enkleste sort. Skjemaet tror jeg er omtrent slik :
    1675927435323.png


    mvh
    KJ
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.850
    Antall liker
    8.836
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Hvilket produkt var det?

    Det er jo 2165Hz eller noe slikt som er problemet.
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.589
    Antall liker
    14.495
    Sted
    Langesund
    Hva med å spørre Lars Kristensen?
    LKK@audiogroupdenmark.com
    Lufta det med Mala Audio men fikk aldri noe fornuftig svar på det. Det hadde aldri vært noe problem og alt funket som det skulle hos de

    For meg er han en luring som er glad i penger, og skjønner derfor det unnvikende svaret derfra.
    Dere som har mer peiling en resten av røkla, noe ideer?
     
    Sist redigert:
    • Liker
    Reaksjoner: HoJ

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.291
    Antall liker
    16.341
    Sted
    Østfold
    Support etter ansvarsfraskrivelsesprinsippet altså. Høres jo ut som Apple det der. "Åh, har du utstyr tilkoblet HDMI-kontakten Apple-TV-boksen? Da kan vi ikke hjelpe deg, for da er det helt sikkert feil på det utstyret vi ikke har levert.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.850
    Antall liker
    8.836
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Ansuz Mainz8 D2

    2175Hz for å være pirkete
    Det er jo nærliggende å tenke at denne kretsen ikke funker helt som beskrevet.

    Strømfordelerne benytter to teknologier for å redusere støy - Passive coiler og aktive coiler. De passive runder av støy transienter, mens de aktive sender ut transient i motfase med støy for å nulle ut det som måtte være i igjen etter de passive coilene. Svært effektivt, og all filtrering foregår i paralell med signalet slik at man ikke begrenser evnen til å levere mye strøm raskt når det trengs!
     

    Powerman

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.01.2023
    Innlegg
    142
    Antall liker
    122
    Sted
    Viken
    Torget vurderinger
    0
    Jeg ser noen disser Ansuz her. Har ingen anelse om disse målingene det refereres til, men er i utg.punktet mer skeptisk til en vilkårlig måling som legges ut her enn til selskapet, som jeg har stor tiltro til. Jeg har både Ansuz strømkabler og C2 og D2 fordeler i anlegget og er kjempefornøyd med de. Etter at jeg oppgraderte til D2 har C2 fordeleren ingen komponenter tilkoblet, er bare som passiv slave fullastet med Sparkz plugger samt noen fra Nordost. Lett å teste da hva denne gjør ved å koble strømkabelen til og fra. Fordelerne bidrar med det jeg hører som lavere støygulv, bakgrunn oppleves som beksvart og samtidig økt dynamikk og større lydbilde. Veldig lett å høre synes jeg. Og jeg stoler på hva jeg hører, så ville definitivt aldri vært foruten. Min mening, andre får mene hva de vil.
     
    • Haha
    Reaksjoner: HoJ

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.429
    Antall liker
    35.214
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Er det noe som har en god forklaring på hvorfor et Ansuz stømfilter koblet opp i anlegget mitt, klarte få fram såpas mye støy i diskanten?
    Ikke egentlig. Det er tydeligvis multipler av en resonansfrekvens, så et eller annet ringer som en klokke mellom filter og anlegg med så høye nivåer at det overvelder all intern filtrering i komponentene. Var hele anlegget koblet på denne, eller bare forsterkeriet? Single ended eller balansert signal? Om det er noe single ended involvert ville jeg tippe at resonansen går via jord og mikses inn i signalveien på returen.

    Ansuz skryter av sine «tesla coils». Det er omtrent det siste jeg ville hatt tilkoblet en audiokomponent, hvis man skal ta dem bokstavelig.
     
    Sist redigert:

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.300
    Antall liker
    3.647
    Torget vurderinger
    1
    Er det noe som har en god forklaring på hvorfor et Ansuz stømfilter koblet opp i anlegget mitt, klarte få fram såpas mye støy i diskanten?
    Vis vedlegget 891144
    Jeg tenker jo at det er et firma som ikke vet helt hva de holder på med, å lage antenner i alle boksene for å forsterke støy. Navnet tilsier jo alene at det er rævva, mersom Anuz.

    Prøvde et lite resonnement på innlegg 451 og Asbjørn har et svar på 453 på det innlegget.

    Det som har vært interresant er jo å ha fått målt rett på kontakt til strømfilteret samtidig som du måler lyden ut fra høyttalerne. @Armand har vel garantert både utstyr og interesse av å ta noen målinger på dette tipper jeg. Min gjetning er at det ser veldig ille ut fra "filteret", men at strømforsyningen på forsterkeren har klart å undertrykke/filtrere bort det aller verste her så grunnfrekvensen på problemet kan faktisk bli veldig uklar.

    Spørsmålet er jo også hvordan de har kåla det til med jord, de skryter jo veldig av sin "starground" som jo er veldig vanlig måte å gjøre det på til vanlig. Så man blir jo mistenkelig bare på denne fokusen de har der.
    Har de lagd en egen slags loop som kødder det til?
     
    Sist redigert:

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.300
    Antall liker
    3.647
    Torget vurderinger
    1
    Det er kanksje egentlig en støysender :

    Blidet er rappet herfra :
    https://www.hifi-advice.com/blog/re...mainz8-d2-and-mainz8-d-tc-power-distributors/

    mvh
    KJ
    Fy f for et kråkereir.. Ser ut som Delhi i India har stått som strøm modell.

    "As Ansuz found, the cabinet has an influence on the sound, which emanates from the material the cabinet is made of – usually aluminum – which results from its mechanical resonance. To eliminate this distortion, the challenge was to minimize the use of aluminum in the cabinet. Ansuz’s sister company Aavik began testing various materials and designed an innovative natural-based composite material (Black lacquered composite wood), which reduces the mechanical influence, particularly the hysteresis."

    Vel, tregulv som kabinett istedet for stål for å få mer støy inn i boksen som forsterkes står det kort og godt..
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.589
    Antall liker
    14.495
    Sted
    Langesund
    Ikke egentlig. Det er tydeligvis multipler av en resonansfrekvens, så et eller annet ringer som en klokke mellom filter og strømforsyning med så høye nivåer at det overvelder all intern filtrering i komponentene. Var hele anlegget koblet på denne, eller bare forsterkeriet? Single ended eller balansert signal? Om det er noe single ended involvert ville jeg tippe at resonansen går via jord og mikses inn i signalveien på returen.

    Ansuz skryter av sine «tesla coils». Det er omtrent det siste jeg ville hatt tilkoblet en audiokomponent, hvis man skal ta dem bokstavelig.
    Alt var koblet opp og det er xlr over hele linja
     
    P

    parafinoksen

    Gjest
    Fy f for et kråkereir.. Ser ut som Delhi i India har stått som strøm modell.

    "As Ansuz found, the cabinet has an influence on the sound, which emanates from the material the cabinet is made of – usually aluminum – which results from its mechanical resonance. To eliminate this distortion, the challenge was to minimize the use of aluminum in the cabinet. Ansuz’s sister company Aavik began testing various materials and designed an innovative natural-based composite material (Black lacquered composite wood), which reduces the mechanical influence, particularly the hysteresis."

    Vel, tregulv som kabinett istedet for stål for å få mer støy inn i boksen som forsterkes står det kort og godt..
    Mala har burken på tilbud nå. Satt ned fra 84.000,- til 58.800,-
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.300
    Antall liker
    3.647
    Torget vurderinger
    1
    Mala har burken på tilbud nå. Satt ned fra 84.000,- til 58.800,-
    Bauhaus har ofte tilbud på kompositt tre gulv de også, skal alltids klare å mekke et slik kråkereir selv for noen få skarve hundrelapper i total kost!
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.429
    Antall liker
    35.214
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Alt var koblet opp og det er xlr over hele linja
    Hmmm. Ingen åpenbare forklaringer fra min side. Gitt det påståtte fokuset på lavimpedant jordforbindelse med reaktive komponenter koblet dit vil jeg fortsatt tro resonansen treffer jord mellom komponenter og padde heller enn primærsiden av PSU. Disse spolene overalt har plenty induktans og kapasitans:
    1675936760023.jpeg
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn