Politikk, religion og samfunn Russland - En tikkende bombe eller bare fjas?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Deng1

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.04.2024
    Antall liker
    3.125
    Sted
    VestBredden
    Torget vurderinger
    1
    Ja, dessverre.
    Og hvis noen skulle tro at Putler mykner opp i de kommende fredsforhandlingene som starter i Tyrkia om et par dager, tro om igjen. De nydelig utførte droneangrepene i dag vil bare gjøre krigsherren i Kreml enda mer innbitt og forherdet.

Krigen til Putler er blitt eksistensiell for ham, for hans overlevelse og alle rundt ham som mener at det å vise svakhet for fienden er det samme som nederlag.
    For Ukraina er naturlig nok krigføringen eksistensiell for nasjonens overlevelse.
    Greia er at ting begynner og snu seg imot putler nå.. massivt merd arrestasjoner ifra den krestsen som er nær ham.... kadyrov har nok skjønt for en stund siden at skipet til P er på vei ned, og vil ikke lengre være utsendt medarbeider lengre..

Og klarer Ukraina og ta Krim tilbake, så tror jeg P er ferdig.

Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    3.893
    Her er jeg enig. Å miste Krim vil være et totalt nederlag. Men dit er det langt.

Det jeg funderer litt på er om Putler snart kan vurdere ei lita taktisk atombombe mot Ukraina for å vise hvem som er sjefen her.
    Hvis det ikke hadde vært for at de totale negative konsekvensene for russland og Putler selv hadde vært større enn de de positive, så hadde han gjort det allerede. Det «interessante» aspekt med ei lita atombombe mot Ukraina er at verden da ville få se kinas og Xi sitt sanne ansikt.

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    15.444
    - men det visste man egentlig ikke før etter krigen, og man visste egentlig heller ikke hvor langt tyskerne var kommet i utviklingen...
    Nei, det er ikke til forkleinelse for de som planla og utførte den, men det er i stilen for hva som har skjedd de 80 årene etterpå. Det er mange som faktisk gjorde en relevant innsats den gang da som har fått lite til ingen heder og noen som gjorde ting som ikke var spesielt vesentlig som har fått tonnevis av sorten.

Gjengen her er det for eksempel knappest noen som har hørt om (de var kommunister), fikk litt heder og ære for ca 10 år siden.

Av 16 aksjoner er den mest kjente sprengningen av seks skip og en kran på Nyland- og Akers mekaniske verksted i Oslo 23. november 1944. Et av skipene var MS Troma. Skipet ble hevet etter krigen og reparert. Det fikk deretter navnet MS Max Manus. Max Manus fikk dermed æren for en aksjon utført av «Pelle».

Max Maus fikk altså creden for en aksjon han eller hans folk ikke var med på. Dette er muligens den største skispsabotasjeaksjonen under 2. verdenskrig, men man hedret Max Manus og ikke de som faktisk utførte den.

Sist redigert:

Disqutabel

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Antall liker
    13.166
    Har de knertet bortimot 40 av langdistansebomberne til han lille satan i Kreml er det ikke mindre enn fantastisk gjennomført.
    Gikk visst med et par jernbanebroer også i dag. Mulig det var nevnt her det også.
    Det kan virke som Ivan er i ferd med å få smake steken.
    Ukrainerne har en tendens til å klare og overraske når det minst ventes. Et FLOTT utgangspunkt for forhandlinger i Tyrkia, på det eneste språket russerne forstår.
    Ukrainas nålestikk-krigføring er så inni helvete mye mer ryddig, moralsk fornuftig og kreativ enn Russland ondsinnede angrep på Ukrainske sivile bosteder og infrastruktur.
    Det er to forskjellige kulturer vi prater om her. En fremtidsrettet, en bakstreversk.

Drossel

Æresmedlem
    Ble medlem
    05.05.2012
    Antall liker
    3.757
    Her er jeg enig. Å miste Krim vil være et totalt nederlag. Men dit er det langt.

Det jeg funderer litt på er om Putler snart kan vurdere ei lita taktisk atombombe mot Ukraina for å vise hvem som er sjefen her.
    Hvis det ikke hadde vært for at de totale negative konsekvensene for russland og Putler selv hadde vært større enn de de positive, så hadde han gjort det allerede. Det «interessante» aspekt med ei lita atombombe mot Ukraina er at verden da ville få se kinas og Xi sitt sanne ansikt.
    Jeg har tænkt det samme. Putin kunne i desperation starte en atomkrig.

Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    3.893
    Jeg har tænkt det samme. Putin kunne i desperation starte en atomkrig.
    Jeg tror ikke det ville blitt en atomkrig. Jeg tror det ville blitt et enkeltstående tilfelle, kun for å demonstrere makt og styrke. Isåfall ville en hendelse som dette skapt rystelser gjennom hele verden, på et politisk nivå. Det svært interessante ville vært å se om Kina ville stemt med på en fordømmelse av russland i FN/Sikkerhetsrådet.

PowerMetal

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.07.2010
    Antall liker
    1.967
    Torget vurderinger
    2
    Jake Broe med oppsummering av siste nytt.

Sist redigert:

PowerMetal

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.07.2010
    Antall liker
    1.967
    Torget vurderinger
    2
    Denys Davydov har litt mer info i sin siste video, om den ene flyplassen som ikke ble angrepet. Var visstnok en container som eksploderte/begynte å brenne under transport til en femte flyplass. Er lagt ut en video fra hendelsen.

Drossel

Æresmedlem
    Ble medlem
    05.05.2012
    Antall liker
    3.757
    Jeg tror ikke det ville blitt en atomkrig. Jeg tror det ville blitt et enkeltstående tilfelle, kun for å demonstrere makt og styrke. Isåfall ville en hendelse som dette skapt rystelser gjennom hele verden, på et politisk nivå. Det svært interessante ville vært å se om Kina ville stemt med på en fordømmelse av russland i FN/Sikkerhetsrådet.
    Tror Rusland og Kina står sammen i last og brast.

Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    3.893
    Kina forstår vel ganske enkelt at deres marked er betydelig større i Vesten enn i Russland og NordKorea. Do the math.
    Vil bare påminne om at Kina gradvis har iverksatt planene dem har for en økonomi som er helt frakoblet vesten. Og planene startet lenge før tollsatsene til Trump.

Den klassiske feilen vi ofte gjør i en rekke sammenhenger er at vi tar utgangspunt i hvordan ting har fungert opp til disse dager og i et passe sløvsinn tar det for gitt at ting vil fortsette på noenlunde samme måten i fremtiden. Vi trenger ikke gå lengre tilbake enn til 2022 hvor hele europa ble tatt på senga i den tro at vi levde i fred og stabilitet. Og bare for noen måneder siden tok vi det for gitt at USA ville garantere for vår sikkerhet hvis vi er truet av en aggresiv fiende. Nå har også det endret seg.

Tweedjakke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Antall liker
    6.178
    Sted
    Fjøresteinane
    Vil bare påminne om at Kina gradvis har iverksatt planene dem har for en økonomi som er helt frakoblet vesten. Og planene startet lenge før tollsatsene til Trump.
    Eg har ikkje forstått det (völlig losgelöst?) som at dei ikkje ønskjer Europa og USA som kundar, men at dei ikkje ønskjer å vera avhengige av vestleg kapital, IP eller leverandørkjedar?

• Liker
    Reaksjoner: JMM

Elmer

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.08.2009
    Antall liker
    3.186
    Greia er at ting begynner og snu seg imot putler nå.. massivt merd arrestasjoner ifra den krestsen som er nær ham.... kadyrov har nok skjønt for en stund siden at skipet til P er på vei ned, og vil ikke lengre være utsendt medarbeider lengre..

Ganske så Åfftåpikk. Skulle vel vært i irritasjonstråden, men åkkesom, finn en (1) feil:

1748858899024.png

Sist redigert:

Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    3.893
    Eg har ikkje forstått det (völlig losgelöst?) som at dei ikkje ønskjer Europa og USA som kundar, men at dei ikkje ønskjer å vera avhengige av vestleg kapital, IP eller leverandørkjedar?
    Kina ønsker nok både europa og USA som kunder, ingen tvil om det, men i et storpolitisk spill hvor et kinesisk angrep på Taiwan med dertil straffetiltak fra USA og europa og etterhvert motsvar fra Kina, så kan man tenke seg et scenario hvor det meste av handel stopper opp. I en sånn situasjon vil sterkere etablerte markeder i asia og afrika, samt større innenlandsk etterspørsel fra kinesere kunne bli en støtdemper for Kina. Tror det blir verre for oss på den andre siden.

Tweedjakke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Antall liker
    6.178
    Sted
    Fjøresteinane
    Kina ønsker nok både europa og USA som kunder, ingen tvil om det, men i et storpolitisk spill hvor et kinesisk angrep på Taiwan med dertil straffetiltak fra USA og europa og etterhvert motsvar fra Kina, så kan man tenke seg et scenario hvor det meste av handel stopper opp. I en sånn situasjon vil sterkere etablerte markeder i asia og afrika, samt større innenlandsk etterspørsel fra kinesere kunne bli en støtdemper for Kina. Tror det blir verre for oss på den andre siden.
    Ja, einig. Eit frampeik såg vi under første episode i den forunderlege tollkrigen, der Kina svara kontant og lot Trump sveitta til han «chickened out».

Den same standhaftigheita har dei vist, om enn litt meir fordekt, når det gjeld det grenselause venskapet med Russland under heile krigen mot Ukraina. Det har strengt tatt overraska meg: Det er frykteleg vanskeleg å argumentera prinsipielt for Russlands sak, og det neppe vil gangna Kina korkje økonomisk eller geopolitisk om Europa skal vera vedvarande mobilisert mot eit totalt ustabilt Russland. Kina får nokre fordelar av eit isolert/sanksjonert Russland som råvareleverandør, men alt med måte.

Når det gjeld Taiwan er eg ikkje sikker på om kva (hypotetisk) scenario som er mest realistisk, men det kan vi evt. ta i Kina-tråden i staden?

krrm

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.12.2013
    Antall liker
    165
    Det kan tenkes at Kina kan ha nytte av et ustabilt Russland, de har jo ufrivillig mistet land til Russland tidligere og det kan hende de ønsker et mer kinavennelig styre der i stedet for Moskva.

JMM

Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Antall liker
    10.549
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    I Polen har den konservative kandidaten Karol Nawrocki vunnet presidentvalget og det vil ytterligere forkludre Europas anstrengelser for å hjelpe Ukraina. Presidenten har lite direkte makt i Polen, men har utstrakt vetorett og er landets militære øverstkommanderende.

Disqutabel

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Antall liker
    13.166
    I Polen har den konservative kandidaten Karol Nawrocki vunnet presidentvalget og det vil ytterligere forkludre Europas anstrengelser for å hjelpe Ukraina. Presidenten har lite direkte makt i Polen, men har utstrakt vetorett og er landets militære øverstkommanderende.
    Hans forgjenger (Duda) er samme ulla (fra samme parti), og har bevisst trenert og sabotert for Tusk's regjering hele tiden. Så endringene blir sånn sett neppe store.

oen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.03.2010
    Antall liker
    3.552
    Sted
    Portugal
    Ida Palm Ekspong
    SVTReporter
    42 min
    Ryska kravet: Ukraina ska vara en neutral stat
    Det ryska statliga mediet Tass har fått se det dokument med de ryska förslag för en vapenvila eller långvarig fred som Rysslands delegation gav till Ukraina på måndagen.
    Enligt nyhetsbyrån kräver Ryssland att Ukraina drar sig tillbaka från flera ukrainska regioner, bland annat Zaporizjzja och Cherson. De vill också se ett internationellt erkännande av Krim och Donbass som ryskt.
    Förslagen liknar tidigare uttalanden från Ryssland. Man kräver även att Ukraina ska vara neutralt i framtiden.

• Angry
    Reaksjoner: JE

Deng1

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.04.2024
    Antall liker
    3.125
    Sted
    VestBredden
    Torget vurderinger
    1
    Ida Palm Ekspong
    SVTReporter
    42 min
    Det ryska statliga mediet Tass har fått se det dokument med de ryska förslag för en vapenvila eller långvarig fred som Rysslands delegation gav till Ukraina på måndagen.
    Enligt nyhetsbyrån kräver Ryssland att Ukraina drar sig tillbaka från flera ukrainska regioner, bland annat Zaporizjzja och Cherson. De vill också se ett internationellt erkännande av Krim och Donbass som ryskt.
    Förslagen liknar tidigare uttalanden från Ryssland. Man kräver även att Ukraina ska vara neutralt i framtiden.
    Da kan man vel ta en "russer" hvile noen år og fylle opp arsenalene, og bryte avtalen... og ta tilbake rubbel og bit...

Elmer

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.08.2009
    Antall liker
    3.186
    Den operasjonen er det bare å ta av seg alle de bøyde støvete hattene for. 34 % (41 stk) av den russiske strategiske bombeflyflåten - BADABOOM ! En taktisk planleggingsbragd av dimensjoner, og logistisk ditto !

Stor sannsynlighet for at det faller noen russere ut av vinduet fra minst fjerde etasje, Putleren er nok gretten.

noruego

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Antall liker
    8.634
    Ida Palm Ekspong
    SVTReporter
    42 min
    Selvsagt, det handler om at Russland ønsker vestlig politisk velsignelse av at Ukraina ikke er en likeverdig suveren nasjonalstat, fri til å velge sin egen sikkerhetspolitiske orientering.

Hvilket Russland sist gjenforpliktet seg til å respektere i 2010 i Astana på statsledernivå, den gang med Medvedev (offisielt) ved roret.

Litt spesielt, i det vi dette år markerer femti år siden undertegnelsen av den historiske Helsingforsavtalen, at de sentrale prinsipper man ble enige om da, mellom DC og Moskva, som senere skulle danne banen for at de sentral og østeuropeiske land skulle kunne bli demokratiske, er først og fremst utfordret fra nettopp både DC og Moskva.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn