Holder for meg, så bare fortsett.Så en kan ikke lengre poste en enkel måling fra SS uten at det legges med en rapport? Da takker jeg for meg.
Holder for meg, så bare fortsett.Så en kan ikke lengre poste en enkel måling fra SS uten at det legges med en rapport? Da takker jeg for meg.
www.hifisentralen.no
Vil da mene at en heller skal bli nysjerrig om noen forklarer sammenhenger enn å bli sutrete!
Det som Snickers forklarer her er hvor omfattende måling er.
Og hvor lett det kan tolkes feil.
Det foregår vesentlig mer med lyd enn hva en ser i et enkelt frekvensplott eller vannfall.
Snickers startet også denne trådenfor en stund siden, og som overskriften sier, det er en ENKEL innføring!
![]()
Enkel innføring i DSP
Enkle kjøreregler for å forstå og utføre kalibrering av manuelt DSP oppsett. Mange av disuksjonene rundt DSP går ganske dypt, og det blir ofte en liten krig om prinsipper, tilnærminger og metoder. Samtidig sitter et par karer et stykke nord og prøver å få kontroll på et system med DSP og helt...www.hifisentralen.no
Jeg er også for kunnskapsdeling!
Who cares?!For mer uerfarne så vil det derimot være uheldig hvis man tror at å bare rette ut frekvensresponsen med EQ, så oppnår man et riktig eller veldig godt resultat automatisk.
Det er rart hvordan en som har brent av millionbeløp på utstyr og fete biler liksom har blitt en slags Robin Hood som skal beskytte andre i samme sårbare situasjon mot kyniske bransjefolk som snakker om fagforståelse uten å tjene et rødt øre på det.Who cares?!
Hva er motivasjonen for denne pro-aktive rollen mange av dere bransjeeksperter inntar. Er jo uansett for det meste unyttig tomprat og vage generaliseringer. Om man støter på et problem vil jo de fleste entusiaster søke opp og prøve å rette den konkrete problemstillingen, om de ikke merker noe galt, vel da går livet videre.
Å komme med en "Vær varsom!" plakat er av null verdi imo, det er bare FUD.
Kunnskapsformidling og et brennende ønske om å formidle hva som ligger bak god lyd er nok hovedmotivasjonen for de fleste.Who cares?!
Hva er motivasjonen for denne pro-aktive rollen mange av dere bransjeeksperter inntar. Er jo uansett for det meste unyttig tomprat og vage generaliseringer. Om man støter på et problem vil jo de fleste entusiaster søke opp og prøve å rette den konkrete problemstillingen, om de ikke merker noe galt, vel da går livet videre.
Å komme med en "Vær varsom!" plakat er av null verdi imo, det er bare FUD.
Din vurdering av mitt verdisyn, noterer jeg i snøen og lar sola kvittere.Det er rart hvordan en som har brent av millionbeløp på utstyr og fete biler liksom har blitt en slags Robin Hood som skal beskytte andre i samme sårbare situasjon mot kyniske bransjefolk som snakker om fagforståelse uten å tjene et rødt øre på det.
Retorikken din henger bare så fryktelig dårlig sammen.
At du velger å bruke "ekspertene" når du trenger de (f.eks spørsmål til undertegnende og akustikk og diffusjon) og mener samtidig at de stort stort bidrar med "tomprat", "vage generaliseringer" eller "FUD" får være din sak. Men spørs hvor du og andre hadde vært uten denne kunnskapsformidlingen, og heller hadde brukt reklame og tester i hifi blader som rettesnor.
Vet ikke om jeg er en av de du tenker på her. Føler at det treffer på noen punkter i hvert fall.Det er ofte også slik at en del viser sine målinger med stolthet, noe som er helt greit, men reagerer ofte negativt på spørsmål om hvordan det er utført. Mange oppsett er tildels genierklært, ikke nødvendigvis med rette, og ofte brukes nettopp frekvenskurver og vannfall som bevis. Man skaper dermed et bilde av at det vi skal jobbe mot er en frekvenskurve og vannfall som likner disse. Det kan være mange grunner til at det er en dårlig ide, og slike ting er på ingen måte "beviset på god kvalitet".
Jeg har ikke oppfordret folk til å ikke poste målinger. Jeg har oppfordret folk til å være litt mer kritiske til hvilket budskap de sprer. Det er to vidt forskjellige ting, og de som ser rødt av en oppfordring til å være kritisk til hva de skriver i det offentlige rom kan vel strengt tatt også forvente å møte litt friksjon.
Har man oppnådd god lyd lar det seg knapt gjenskape av en annen entusiast med mindre sistnevnte faktisk forstår hele prosessen.
Eee spør du en bransjeaktører så må du forvente at svaret koster penger. Ellers er man en av de som som sier nei takk til pose i butikken for så å be om det når den i kassen er opptatt med neste kunde.Siden vi kaller hverandre ut! Sto raskt klart for meg at dine råd er dyre og temmelig verdiløse. Du engasjerer deg kun der du øyner inntjening.
Kudos. Tror mange har noe å lære av metoder og fremgangsmåte da du er en av dem som virkelig har brukt tid og mer tid på å oppnå det du ønsker. Tid er penger som det sies, men fremfor å ha før dyre bokser så virker det på meg som du har investert i kunnskap om hva du vil oppnå.Vet ikke om jeg er en av de du tenker på her. Føler at det treffer på noen punkter i hvert fall.
Skal prøve med litt mer utdypende info rundt målinger heretter.
Ok, da er vi jo enige da og trenger ikke krangle mer. Det har vært mitt poeng hele tiden. Min rolle er forbruker, amatør og en drømmer. Aktørene skal selge.Eee spør du en bransjeaktører så må du forvente at svaret koster penger.
Har stor respekt for selgere som ønsker å selge meg det jeg ønsker å kjøpe. Skink_123 hos Oslo Hifi Center er en slik selger. Men er Ikke så glad for den vernede statusen visse selgere har fått og særlig når de spyr ut FUD i generelle tråder som dette.Jeg mener når man sender en pm eller tar kontakt pr telefon, Mail eller går inn i en butikk så er det snakk om at man aktivt går inn i et potensielt kundeforhold.
hva som diskuteres åpenlyst på et forum er ikke et kundeforhold.
Da har jeg gjort en dårlig jobb. Mener ikke fordekke noe, mitt syn er tydelig.Det eneste jeg vil til livs er alle de fordekte angrepene som kommer.
Your wish...osvKan vi få 1/6 glatting 20-20kHz og en uten glatting 10-300 takk.![]()
De fleste diskanter ruller av langt mer enn det spesifikasjonene kanskje skulle tilsi. Samtidig er det nok større avvik i måleutstyret på høye frekvenser. Da jeg byttet fra Umik-1 til Umik-2 så viste målingene en flatere frekvensgang over 10k. (Begge ble brukt med riktig kalibreringsfil). For egen del så er det uproblematisk å høre 12khz, mens dagsformen avgjør om jeg hører noe som helst ved 16khz. Da er det i det minste ingen grunn til å ha en kurve som faller over 12 khz.Hva er grunnen til at mange høyttalere/oppsett har så stort fall fra 10k til 20k? Er det ønskelig? Ville et løft i dette området vært feil og ubehagelig? Det fleste hører kanskje ikke så mye over 12 - 14k
Avvik i måleutstyr er nok en av forklaringen. Mine har supertweeter som går opp til 100k. Men om de faktisk gjør det, eller om det har noe hensikt tviler jeg på, men som alt annet, det ser flott ut på papiretDe fleste diskanter ruller av langt mer enn det spesifikasjonene kanskje skulle tilsi. Samtidig er det nok større avvik i måleutstyret på høye frekvenser. Da jeg byttet fra Umik-1 til Umik-2 så viste målingene en flatere frekvensgang over 10k. (Begge ble brukt med riktig kalibreringsfil). For egen del så er det uproblematisk å høre 12khz, mens dagsformen avgjør om jeg hører noe som helst ved 16khz. Da er det i det minste ingen grunn til å ha en kurve som faller over 12 khz.
Det er ihvertfall forklaringen her. Er egentlig ikke så opptatt av det over 10kHz og rører ikke den biten.Avvik i måleutstyr er nok en av forklaringen. Mine har supertweeter som går opp til 100k. Men om de faktisk gjør det, eller om det har noe hensikt tviler jeg på, men som alt annet, det ser flott ut på papiret![]()
Spredningen er også gjerne smal så høyt opp, i tillegg til at de høyeste frekvensene dempes enda mer av rommet (sofaer og gardiner osv) slik at det naturlig faller i rommet. Så hvis man måler on-axis en meter unna høyttaleren kanskje det går rimelig rett til 20k. Men i lytteposisjon off-axis og tre meter unna blir det gjerne endel fall.De fleste diskanter ruller av langt mer enn det spesifikasjonene kanskje skulle tilsi. Samtidig er det nok større avvik i måleutstyret på høye frekvenser. Da jeg byttet fra Umik-1 til Umik-2 så viste målingene en flatere frekvensgang over 10k. (Begge ble brukt med riktig kalibreringsfil). For egen del så er det uproblematisk å høre 12khz, mens dagsformen avgjør om jeg hører noe som helst ved 16khz. Da er det i det minste ingen grunn til å ha en kurve som faller over 12 khz.
Målt i sweetspot? Det er vanligvis fordi diskanten blir veldig direktiv etterhvert som membranet blir stor i forhold til lydbølgene. Da snevres spredningen inn og man får mindre energi strålt ut i rommet sammenlignet med lavere i frekvens.Hva er grunnen til at mange høyttalere/oppsett har så stort fall fra 10k til 20k? Er det ønskelig? Ville et løft i dette området vært feil og ubehagelig? Det fleste hører kanskje ikke så mye over 12 - 14k
Nei, det er ikke ønskelig.Er nok riktig, men ville et løft i mellom 10 - 20khz i SS vært ønskelig? Jeg mener på ingen måte at en skal EQ seg opp i området.