Forsterkere Hva gjør at rørforsterkere er "kraftigere"?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• MakkinTosken

Godseier
    Ble medlem
    21.02.2020
    Antall liker
    55.768
    Sted
    Me? Just hanging around!
    Torget vurderinger
    7
    "Because Valves are much faster than solid state electronics especially for power amplifiers".
    Er ikke sikker på om det er helt riktig lenger. 🙂 Riktignok kunne ikke halvledere erstatte rør i feks radiosendere med en gang, faktisk brukte man rør i store radiosendere helt til ut på 2000-tallet.😁 Men alt nytt nå blir bygget med halvledere.

Holder knapp på rørtrinnenes "strekkbarhet" som årsak til den opplevde kraften. Litt som at bånd i mange tilfeller oppleves som mer dynamisk enn digital.

Snickers-is

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Antall liker
    18.315
    Sted
    Østfold
    Jeg klarer ikke å se at det finnes noen rimelig grunn til at man skulle hevde at rør er "raskere". Spenningsforsterkning er jo det alle driver på med. Faktisk er en typisk rørforsterker blant de som er lengst unna ren spenningsforsterkning.

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    20.839
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    82 inlegg om watt meg hit og watt meg dit, lydtrykk i db og følsomhet, men fortsatt har ingen vært innom høyttalerens impedanseforløp og hvordan den virker inn på det hele.

xerxes

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Antall liker
    11.667
    Sted
    Holmestrand
    I et intervju i 2016, sier Tim De Paravicini dette.

"In high-end audio you always have war between solid state and valves. What would you say is the main reason for your company to be mostly dedicated to valves?"

"Because Valves are much faster than solid state electronics especially for power amplifiers".

Kan kanskje være årsaken.

Meget interessant lesning.

Kan leses her:
    At rør kan være raskere er vel et fenomen som i første rekke kan spille en rolle i sammenhenger hvor vi snakker om GHz i 100-tall, ikke noen få kHz?

KJ

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Antall liker
    5.528
    Torget vurderinger
    1
    82 inlegg om watt meg hit og watt meg dit, lydtrykk i db og følsomhet, men fortsatt har ingen vært innom høyttalerens impedanseforløp og hvordan den virker inn på det hele.
    Bortsett fra første svar i tråden, mitt innlegg 7 og flere med ... ?
    Impedansematching, som gjør at du sikkert fort opplever mer bass med rør?
    "typisk" rørforsterker:
    • "høy" utgangsimpedans som samvirker med høyttalerens impedans og fremhever de områdene der høyttaleren har høy impedans, typisk bassresonansen(e) og [øvre] mellomtonen,
    • høy og gjerne dominant 2. harmonisk som øker jevnt med økende volum som gjør at det "låter" høyere enn det er, samt
    • (veldig) myk klipping, dvs at forsterkeren kan spille et godt stykke inn i klipping uten at det låter huggorm eller lydbildet går i "knas", slik at forsterkeren kan spille ganske reglemessig inn i "klipping" uten at det nødvendigvis blir lydlig "katastrofe".
    typisk hypex klasse D:
    • lav utgangsimpedans, ingen fremheving av "sympatiske" frekvensområder, responsen kan oppleves som slank i direkte sammenlikning med f.eks en rørforsterker,
    • lav forvrengning som tildels synker med økende volum, dvs ingen "kunstig" "låter høyt faktor",
    • relativt skarp klipping (sammenliknet med "typisk rør") som gjør at det raskt låter huggorm når volumet trekker inn i regelmessig klipping....
    Mvh
    KJ

Sist redigert:

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    20.839
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    ^ Joda - det er nevnt i grove ordelag, men kanskje ikke på en måte som gjør det forståelig for "uinvidde" og for de som har høyst ulike opplevelser med rør-amp og høyttalermatching på dette området.
    De fleste (ihvertfall mange nok - som også innlegg her viser) er av den oppfatning av at en høyttaler med høy følsomhet er lettdrevet - og det er langt fra riktig på et generelt grunnlag.

Jeg har ved flere anledninger tidligere vist til denne - som gir en god innføring:
    https://www.dhtrob.com/overige/tubefriendly_lsp_en.php

• Liker
    Reaksjoner: oal

oal

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    30.11.2007
    Antall liker
    2.078
    Torget vurderinger
    3
    ^ Joda - det er nevnt i grove ordelag, men kanskje ikke på en måte som gjør det forståelig for "uinvidde" og for de som har høyst ulike opplevelser med rør-amp og høyttalermatching på dette området.
    De fleste (ihvertfall mange nok - som også innlegg her viser) er av den oppfatning av at en høyttaler med høy følsomhet er lettdrevet - og det er langt fra riktig på et generelt grunnlag.

Jeg har ved flere anledninger tidligere vist til denne - som gir en god innføring:
    Takk!😊
    Denne var god og informativ 😊

Snickers-is

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Antall liker
    18.315
    Sted
    Østfold

Det er mange som har nevnt at reaktive egenskaper gjør at en rørforsterker ofte smører på en del ekstra i bassen. Samtidig ser vi at det er de samme menneskene som går igjen med de samme påstandene. Forklaringen med strøm og spenning ute av fase, periodisk variabel spenningsdeler, harmonisk forvrengning som funksjon av spenning og strøm i kombinasjon osv bet ikke på de 32 foregående gangene de ble forklart med illustrasjoner.

Årsaken er trolig at det ikke ble lest, fordi interessen simpelthen ikke var der. Man har en holdning der man på den ene siden opplever "jo, 10 rørwatt er jaggu kraftig" vs "logaritmisk skala, dynamisk signal, myk klipping, gain, impedans, følsomhet, for meg er det bare ordsalat, det endrer ikke på det jeg hører".

Forklaringene ligger med andre ord oppe i dagen, men det krever en viss egeninnsats å kvitte seg med fordommer.

Hvorfor tror du det vil virke denne gangen?

Pedal

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    6.079
    Torget vurderinger
    1
    Rørforsterkere klipper på en mer ørevennlig måte, enn transistorforsterkere. Klipping på musikkens peak'er er kortvarig. Hvis dette gjør at man i praksis kan spille 3 eller 6dB høyere med en rørforsterker så tilsvarer det dobbelt/firdobbel watteffekt, bare der.

Aurora

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Antall liker
    14.763
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Det er forsåvidt riktig, men klipping/kompresjon i en rørforsterker er nettopp det man utnytter i gitarforsterkere for å skape vreng... ikke akkurat haifaivennlig...

Sist redigert:

na_X

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Antall liker
    5.117
    Torget vurderinger
    1
    Rørforsterkere klipper på en mer ørevennlig måte, enn transistorforsterkere. Klipping på musikkens peak'er er kortvarig. Hvis dette gjør at man i praksis kan spille 3 eller 6dB høyere med en rørforsterker så tilsvarer det dobbelt/firdobbel watteffekt, bare der.
    Kommer an på om det er inngangsrørene eller utgangsrørene som vrenger da.. Ikke direkte ørevennlig vreng med 105dB følsomhet på element og 100W røramp der utgangsrørene vrenger heller, det blir også veldig varierende vreng av det og det låter nokså jævlig.
    Om rørene starter komprimeringen på 50% eller 80% av gjerne oppgitt effekt er også individuelt på hvilke rør som brukes.
    Når harmoniske forsterkes, så vil jo også disse stjele mye av effekten av det rene signalet. Så man får ikke direkte mer lyd av signalet, men forsterker heller de harmoniske mer.

Snickers-is

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Antall liker
    18.315
    Sted
    Østfold
    Må ikke glemme denne da:

1764343159401.png

Med over 20dB crest faktor i diskanten må man ha en del kapasitet. Men max nominell SPL kommer sjelden i diskanten, men gjerne i nedre mellomtone/bass.

Hønndjevelen

Æresmedlem
    Ble medlem
    12.04.2010
    Antall liker
    13.932
    Sted
    Oslo
    105 dB høyttalere og 100W.... blir over 120 dB.... ørevennlig??? Kan jeg ikke innbille meg... høres mer ut som det glade vannvidd...
    Har hørt 105db høytalere på 2w Flea amps,
    Høyt nok for meg, og jeg liker ofte å spille på "realistisk" volum

Groove

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.08.2007
    Antall liker
    283
    I et intervju i 2016, sier Tim De Paravicini dette.

"In high-end audio you always have war between solid state and valves. What would you say is the main reason for your company to be mostly dedicated to valves?"

Kan kanskje være årsaken.

Meget interessant lesning.

Kan leses her:
    Når jeg har travlt spiller jeg altid på rør :cool:

• Haha
    Reaksjoner: KMR

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    20.839
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    105 dB høyttalere og 100W.... blir over 120 dB.... ørevennlig??? Kan jeg ikke innbille meg... høres mer ut som det glade vannvidd...
    Da kan du jo forestille deg hvordan det var å stå i front av dette:
    IMG_0027.jpeg

Marshall Major amp’s modifisert av Dawk Stillwell til ca 380w pr amp.
    Elementene var Celestion Greenback’s mod T1281, 4x12» i hvert kabinett.

Sist redigert:

ufo

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.02.2016
    Antall liker
    1.319
    mange oppsett vil klippe på en eller annen måte før eller senere, så legger man evt på mer effekt for å sikre seg mot transistor jalling (utenom lavimp, fasevinkler etc) og ender opp med brente spoler på noen sekunder når man drar på (hæ hvorfor sprengte monitoren når jeg har 1kw!?) isteden for litt swuuung som høres høyt og drivende ut, men kanskje ikke er så høyt teknisk sett.

men 4-10 kanaler røreffekt med dsp blir litt upraktisk og dyrt

• Liker
    Reaksjoner: KMR

xerxes

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Antall liker
    11.667
    Sted
    Holmestrand
    En god gammel teori det der, men i hifisammenheng så opererer vi vel transistormaskinene våre LANGT unna klipping vil jeg både håpe og tro?

Pedal

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    6.079
    Torget vurderinger
    1
    En god gammel teori det der, men i hifisammenheng så opererer vi vel transistormaskinene våre LANGT unna klipping vil jeg både håpe og tro?
    Det var det som var poenget. Man henter ikke ut flere watt av en transistorforsterker, enn den er spesifisert til. Men en rørforsterker med samme wattstyrke kan presses 3-6 dB høyere (peak) uten at det blir sjenerende. Ergo oppfattes sistnevnte å være kraftigere enn oppgitt.

Jeg har en PrimaLuna Dialog Premium på 34Watt. Den kan spille overraskende høyt, men når jeg bunner volumkontrollen, så blir den bare litt kraftløs. En måling hadde sikkert påvist mye forvrengning, men det låter ikke ubehagelig. Bare litt slapt.

Snickers-is

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Antall liker
    18.315
    Sted
    Østfold
    Jeg har hørt mange rørforsterkere som er blitt kjørt i klipping. Jeg synes personlig det låter skikkelig kjipt. Det er andre som mener at det er "veldig musikalsk". Det må de få lov til å mene, men jeg vil ikke la det passere som en objektiv sannhet.

Rør i seg selv kan være veldig bra på samme måte som SS i ulike former også kan være veldig bra. Men når det er bra så låter det likt som alt annet som er bra.

Det som er særegent med rør, og som ikke egentlig har noe med rørene i seg selv å gjøre, er hvordan konstruksjonen påvirkes av lasten på lik linje med en hver konstruksjon som er bygget på samme måte. Konstruerer man høyttalere for å virke på en sånn forsterker vil den låte vesentlig bedre på den enn på en kraftig forsterker som har kontroll på lasten sett i et spenningsforsterkning-perspektiv. Og igjen, dersom det er en rørforsterker som er bygget på den måten så fungerer heller ikke den på en høyttaler bygget for en liten forsterker med høy utgangsimpedans.

michell

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.09.2005
    Antall liker
    624
    Jeg har hørt mange rørforsterkere som er blitt kjørt i klipping. Jeg synes personlig det låter skikkelig kjipt. Det er andre som mener at det er "veldig musikalsk". Det må de få lov til å mene, men jeg vil ikke la det passere som en objektiv sannhet.
    Det synes jeg er en rar uttalelse. Ingen kjører vel forsterkeren i klipping for å få en "veldig musikalsk" opplevelse? Men spiller en av en veldig dynamisk innspilling på høyt volum kan det vel fort hende at forsterkeren klipper et bittelite øyeblikk inniblant. Og det merkes ganske så sikkert i mye mindre grad på ihvertfall en klasse A rørforsterker enn på en klassisk SS AB.

Snickers-is

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Antall liker
    18.315
    Sted
    Østfold
    Det synes jeg er en rar uttalelse. Ingen kjører vel forsterkeren i klipping for å få en "veldig musikalsk" opplevelse? Men spiller en av en veldig dynamisk innspilling på høyt volum kan det vel fort hende at forsterkeren klipper et bittelite øyeblikk inniblant. Og det merkes ganske så sikkert i mye mindre grad på ihvertfall en klasse A rørforsterker enn på en klassisk SS AB.
    Jeg skulle ønske du hadde rett, men som sagt, dette har jeg hørt flere ganger. Blant annet med Kora, Audiopax og Audio Note. Det har ikke vært en sjelden peak, men vokalen presset godt inn i klipping. Greit nok at det høres bedre ut enn når man gjør det samme med SS, men det er en meningsløs ting å gjøre uansett.

Husker spesielt seansen med Audiopax 300B monoblokker. Vi var tre personer tilstede. Jeg hørte det begynte å klippe, så jeg rynket på nesa og kikket over på han som hadde makten over volumkontrollen. Han tok det som et signal om å kaste på litt mer køl. Øyeblikket etter sitter de to og "klør hverandre på ryggen" med uttalelser som "hør på den sjelen a!" Og "det er sååå musikalsk!".

For meg var det bare gaslighting i praksis. Der sitter jeg alene, vi ser alle elefanten, men det er opp til meg å påpeke at den står der, og vi vet alle at de to kommer til å nekte for at det står en diger elefant midt i rommet.

Som entusiast har jeg hatt noen rare opplevelser opp gjennom. Som da noen dansker skulle demonstrere forskjellen på absolutt fase i en DAC. Volumet løftet seg på magisk vis 11dB, en matematisk umulighet, og alle hørte så klart forskjell. No shit Sherlock!

Groove

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.08.2007
    Antall liker
    283
    Som entusiast har jeg hatt noen rare opplevelser opp gjennom. Som da noen dansker skulle demonstrere forskjellen på absolutt fase i en DAC. Volumet løftet seg på magisk vis 11dB, en matematisk umulighet, og alle hørte så klart forskjell. No shit Sherlock!
    Mon Lars Kristensen deltog?

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    12.572
    Torget vurderinger
    2
    1. Jeg klarer ikke å se at det finnes noen rimelig grunn til at man skulle hevde at rør er "raskere".

2. Spenningsforsterkning er jo det alle driver på med. Faktisk er en typisk rørforsterker blant de som er lengst unna ren spenningsforsterkning.
    1. Subjektivt, min objektive venn, er det akkurat sånn det oppleves, i det minste 👴

2. Med henvisning til artikkelen i TAS, så bygde i det minste rørforsterkerne opp betydelig høyere antall Volt, så om ikke akkurat det er spenning, så vet ikke jeg.

MB-S124

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.05.2012
    Antall liker
    1.408
    Jeg skulle ønske du hadde rett, men som sagt, dette har jeg hørt flere ganger. Blant annet med Kora, Audiopax og Audio Note. Det har ikke vært en sjelden peak, men vokalen presset godt inn i klipping. Greit nok at det høres bedre ut enn når man gjør det samme med SS, men det er en meningsløs ting å gjøre uansett.

Husker spesielt seansen med Audiopax 300B monoblokker. Vi var tre personer tilstede. Jeg hørte det begynte å klippe, så jeg rynket på nesa og kikket over på han som hadde makten over volumkontrollen. Han tok det som et signal om å kaste på litt mer køl. Øyeblikket etter sitter de to og "klør hverandre på ryggen" med uttalelser som "hør på den sjelen a!" Og "det er sååå musikalsk!".

For meg var det bare gaslighting i praksis. Der sitter jeg alene, vi ser alle elefanten, men det er opp til meg å påpeke at den står der, og vi vet alle at de to kommer til å nekte for at det står en diger elefant midt i rommet.
    Samme opplevelse på et par Doxa og en AudioNote forsterker. Hevede øyebryn fra et par tilhørere fikk volumkontrølleren til å vri opp til 11. Det låt slettes ikke bra. Det forbauset meg og en annen hvordan de andre som hørte på ikke hørte det. Alt kollapset, men det hørtes ikke ut som klipping i diskanten. På det tidspunktet mistet jeg nok litt sansen for AudioNote, da en annen rørforsterker ble koblet på rett etterpå og låt så mye «riktigere» i mine ører, også når man spilte høyere.

Siden den gang ble jeg helt sikker på at rør ikke er noe for meg.

Snickers-is

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Antall liker
    18.315
    Sted
    Østfold
    1. Subjektivt, min objektive venn, er det akkurat sånn det oppleves, i det minste 👴
    Hvis noen er uenige med deg, og mener det er stikk motsatt, hvem er det da som tar feil, rent subjektivt altså?

2. Med henvisning til artikkelen i TAS, så bygde i det minste rørforsterkerne opp betydelig høyere antall Volt, så om ikke akkurat det er spenning, så vet ikke jeg.
    Hvor høy spenning en forsterker jobber med har ingen ting å si for om den er en spenningsforsterker, en strømforsterker eller noe midt i mellom. Det er utgangsimpedansen som bestemmer det.

0 ohm utgangsimpedans = 100% spenningsforsterker. Denne eksisterer egentlig bare i teorien fordi en eksakt null ohm utgangsimpedans må være aktivt styrt og dermed kan reagere på lasten. For å holde lastmarginen høyest mulig vil typisk alt under 0,01 ohm utgangsimpedans regnes som ren spenningsdrift.

~ utgangsimpedans = 100% strømforsterker. Dette er lite praktisk å gjennomføre. Den vil for eksempel motvirke et vanlig delefilter på en driver. Dersom man kobler fra lasten vil spenningen gå rett i klipping. Når det slutter å gå strøm i kretsen vil kretsen forsøke å kompensere for dette og da blir gain som funksjon av spenning uendelig høy (igjen et teoretisk tall).

8 ohm utgangsimpedans ved 8 ohms last = dempingsfaktor på 1, som er det samme som 50% mix av strøm og spenningsforsterkning. Dette er ganske vanlig for en SET-forsterker uten feedback. Vi ser noe liknende i enkelte First Watt-konstruksjoner.

Dessverre er det nesten umulig for bransjen å samle seg om en slik standard, så det er utvilsomt spenningsdrift som er den standarden bransjen kan samle seg rundt og faktisk gjøre mesteparten av forsterkere kompatible med mesteparten av høyttalere.

Her er noen eksempler med rør. Legg merke til at det ikke er noen forskjell på driftspenningen til rørene, selv om man her har både spenningsdrift, strømdrift og mix.:
    1764509852648.png

Om vi sammenlikner hva som gir best ytelse ut av en driver, og antar at driveren er av "uendelig høy kvalitet", så er det ingen forskjell på strømdrift og spenningsdrift i passbåndet. I det reaktive området derimot, kan forskjellen være ganske stor, alt etter hvor høy den reaktive kraften er. Det vi imidlertid ser er at veldig tunge laster er dårlig egnet til forsterkere med høy utgangsimpedans, og generelt betydelig bedre egnet til forsterkere med tilnærmet ren spenningsdrift. Ser vi på faktisk timing så vil en current drive følge fasen til strømmen i stedet for fasen til spenningen ved en impedanstopp. Det betyr at den vil være både raskere og tregere avhengig av hvilken frekvens vi analyserer.

Mitt generelle inntrykk er at den subjektive opplevelsen av rask og treg, kontroll vs ikke kontroll osv, til en stor del handler om ord som føles intuitivt riktige, men der man for alle praktiske formål egentlig snakker om forskjeller i frekvensrespons. Argumentet om bruk av rør i radiosendere faller på sin egen urimelighet av to ganske vesentlige grunner.

Den ene er at forskjellen i fase i audioområdet for komponenter som kan levere 100MHz og komponenter som kan levere 1MHz er uinteressante i praksis. Dette skyldes blant annet at begrensningen i båndbredde normalt ikke er en forsinkelse, men en begrensning i slew rate, som egentlig bare begrenser hvor mye spenningsendring man kan oppnå i en gitt komponent. Det betyr at vi i stedet for å få klipping som følge av maks spenning, får vi en slags bånebreddeklipping. Men like uinteressant som at dette inntreffer ved 100kHz når du bare har signal til kanskje 15kHz i praksis, er det om vi har 100 eller 200W tilgjengelig om vi bruker 10W i praksis. For å holde kretsen stabil er det derfor alltid en eller annen form for begrenset båndbredde designet inn i kretsen. Det er derfor likegyldig om komponentene har enda høyere båndbredde å by på. Det som derimot har mye å si er layout, for den er en betydelig faktor når man skal designe en krets med høy båndbredde. En hardwiret forsterker er ikke veien å gå om den skal være raskest mulig.

Den andre er at selv om vi har aldri så mye båndbredde så sender vi signalet i en rørforsterker gjennom en båndpasskomponent i form av en transformator. Den begrenser båndbredden betydelig i begge ender. Dersom det hadde vært riktig at rørforsterkere generelt er så sinnssykt raske ville OTL-forsterere fullstendig dominert, og det ville vært en betydelig diskusjon rundt opplevd "tempo"-forskjell på dem og forsterkere med transformator.

Jeg føler meg temmelig trygg på at det hele koker ned til at du ganske konsekvent matcher høyttalere og høyttalerplassering med rørforsterkere, får det til å fungere, og tidvis tester "målemonstere" som ganske opplagt ikke passer til dette utgangspunktet. Det er like lett å gjøre denne øvelsen motsatt vei og få en rørforsterker til å fremstå som en meningsløs konstruksjon som ikke kan spille musikk. Vi vet begge at så lenge ting gjøres rett så fungerer begge deler, og vi behøver ikke konstruere nye forklaringsmodeller for noe fagliteraturen tilbyr virkelig god oversikt over.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn