Det synes jeg er en rar uttalelse. Ingen kjører vel forsterkeren i klipping for å få en "veldig musikalsk" opplevelse? Men spiller en av en veldig dynamisk innspilling på høyt volum kan det vel fort hende at forsterkeren klipper et bittelite øyeblikk inniblant. Og det merkes ganske så sikkert i mye mindre grad på ihvertfall en klasse A rørforsterker enn på en klassisk SS AB.
Jeg skulle ønske du hadde rett, men som sagt, dette har jeg hørt flere ganger. Blant annet med Kora, Audiopax og Audio Note. Det har ikke vært en sjelden peak, men vokalen presset godt inn i klipping. Greit nok at det høres bedre ut enn når man gjør det samme med SS, men det er en meningsløs ting å gjøre uansett.
Husker spesielt seansen med Audiopax 300B monoblokker. Vi var tre personer tilstede. Jeg hørte det begynte å klippe, så jeg rynket på nesa og kikket over på han som hadde makten over volumkontrollen. Han tok det som et signal om å kaste på litt mer køl. Øyeblikket etter sitter de to og "klør hverandre på ryggen" med uttalelser som "hør på den sjelen a!" Og "det er sååå musikalsk!".
For meg var det bare gaslighting i praksis. Der sitter jeg alene, vi ser alle elefanten, men det er opp til meg å påpeke at den står der, og vi vet alle at de to kommer til å nekte for at det står en diger elefant midt i rommet.
Som entusiast har jeg hatt noen rare opplevelser opp gjennom. Som da noen dansker skulle demonstrere forskjellen på absolutt fase i en DAC. Volumet løftet seg på magisk vis 11dB, en matematisk umulighet, og alle hørte så klart forskjell. No shit Sherlock!