Forsterkere Hva gjør at rørforsterkere er "kraftigere"?

MakkinTosken

Godseier
Ble medlem
21.02.2020
Antall liker
55.702
Sted
Me? Just hanging around!
Torget vurderinger
7
"Because Valves are much faster than solid state electronics especially for power amplifiers".
Er ikke sikker på om det er helt riktig lenger. 🙂 Riktignok kunne ikke halvledere erstatte rør i feks radiosendere med en gang, faktisk brukte man rør i store radiosendere helt til ut på 2000-tallet.😁 Men alt nytt nå blir bygget med halvledere.

Holder knapp på rørtrinnenes "strekkbarhet" som årsak til den opplevde kraften. Litt som at bånd i mange tilfeller oppleves som mer dynamisk enn digital.

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
18.292
Sted
Østfold
Jeg klarer ikke å se at det finnes noen rimelig grunn til at man skulle hevde at rør er "raskere". Spenningsforsterkning er jo det alle driver på med. Faktisk er en typisk rørforsterker blant de som er lengst unna ren spenningsforsterkning.

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Antall liker
20.824
Sted
Oslo
Torget vurderinger
14
82 inlegg om watt meg hit og watt meg dit, lydtrykk i db og følsomhet, men fortsatt har ingen vært innom høyttalerens impedanseforløp og hvordan den virker inn på det hele.

xerxes

Æresmedlem
Ble medlem
08.01.2005
Antall liker
11.636
Sted
Holmestrand
I et intervju i 2016, sier Tim De Paravicini dette.

"In high-end audio you always have war between solid state and valves. What would you say is the main reason for your company to be mostly dedicated to valves?"

"Because Valves are much faster than solid state electronics especially for power amplifiers".

Kan kanskje være årsaken.

Meget interessant lesning.

Kan leses her:
At rør kan være raskere er vel et fenomen som i første rekke kan spille en rolle i sammenhenger hvor vi snakker om GHz i 100-tall, ikke noen få kHz?

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
5.504
Torget vurderinger
1
82 inlegg om watt meg hit og watt meg dit, lydtrykk i db og følsomhet, men fortsatt har ingen vært innom høyttalerens impedanseforløp og hvordan den virker inn på det hele.
Bortsett fra første svar i tråden, mitt innlegg 7 og flere med ... ?
Impedansematching, som gjør at du sikkert fort opplever mer bass med rør?
"typisk" rørforsterker:
  • "høy" utgangsimpedans som samvirker med høyttalerens impedans og fremhever de områdene der høyttaleren har høy impedans, typisk bassresonansen(e) og [øvre] mellomtonen,
  • høy og gjerne dominant 2. harmonisk som øker jevnt med økende volum som gjør at det "låter" høyere enn det er, samt
  • (veldig) myk klipping, dvs at forsterkeren kan spille et godt stykke inn i klipping uten at det låter huggorm eller lydbildet går i "knas", slik at forsterkeren kan spille ganske reglemessig inn i "klipping" uten at det nødvendigvis blir lydlig "katastrofe".
typisk hypex klasse D:
  • lav utgangsimpedans, ingen fremheving av "sympatiske" frekvensområder, responsen kan oppleves som slank i direkte sammenlikning med f.eks en rørforsterker,
  • lav forvrengning som tildels synker med økende volum, dvs ingen "kunstig" "låter høyt faktor",
  • relativt skarp klipping (sammenliknet med "typisk rør") som gjør at det raskt låter huggorm når volumet trekker inn i regelmessig klipping....
Mvh
KJ

Sist redigert:
Topp Bunn