Forsterkere Hva gjør at rørforsterkere er "kraftigere"?

MakkinTosken

Godseier
Ble medlem
21.02.2020
Antall liker
55.706
Sted
Me? Just hanging around!
Torget vurderinger
7
"Because Valves are much faster than solid state electronics especially for power amplifiers".
Er ikke sikker på om det er helt riktig lenger. 🙂 Riktignok kunne ikke halvledere erstatte rør i feks radiosendere med en gang, faktisk brukte man rør i store radiosendere helt til ut på 2000-tallet.😁 Men alt nytt nå blir bygget med halvledere.

Holder knapp på rørtrinnenes "strekkbarhet" som årsak til den opplevde kraften. Litt som at bånd i mange tilfeller oppleves som mer dynamisk enn digital.

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
18.296
Sted
Østfold
Jeg klarer ikke å se at det finnes noen rimelig grunn til at man skulle hevde at rør er "raskere". Spenningsforsterkning er jo det alle driver på med. Faktisk er en typisk rørforsterker blant de som er lengst unna ren spenningsforsterkning.

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Antall liker
20.827
Sted
Oslo
Torget vurderinger
14
82 inlegg om watt meg hit og watt meg dit, lydtrykk i db og følsomhet, men fortsatt har ingen vært innom høyttalerens impedanseforløp og hvordan den virker inn på det hele.

xerxes

Æresmedlem
Ble medlem
08.01.2005
Antall liker
11.639
Sted
Holmestrand
I et intervju i 2016, sier Tim De Paravicini dette.

"In high-end audio you always have war between solid state and valves. What would you say is the main reason for your company to be mostly dedicated to valves?"

"Because Valves are much faster than solid state electronics especially for power amplifiers".

Kan kanskje være årsaken.

Meget interessant lesning.

Kan leses her:
At rør kan være raskere er vel et fenomen som i første rekke kan spille en rolle i sammenhenger hvor vi snakker om GHz i 100-tall, ikke noen få kHz?

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
5.512
Torget vurderinger
1
82 inlegg om watt meg hit og watt meg dit, lydtrykk i db og følsomhet, men fortsatt har ingen vært innom høyttalerens impedanseforløp og hvordan den virker inn på det hele.
Bortsett fra første svar i tråden, mitt innlegg 7 og flere med ... ?
Impedansematching, som gjør at du sikkert fort opplever mer bass med rør?
"typisk" rørforsterker:
  • "høy" utgangsimpedans som samvirker med høyttalerens impedans og fremhever de områdene der høyttaleren har høy impedans, typisk bassresonansen(e) og [øvre] mellomtonen,
  • høy og gjerne dominant 2. harmonisk som øker jevnt med økende volum som gjør at det "låter" høyere enn det er, samt
  • (veldig) myk klipping, dvs at forsterkeren kan spille et godt stykke inn i klipping uten at det låter huggorm eller lydbildet går i "knas", slik at forsterkeren kan spille ganske reglemessig inn i "klipping" uten at det nødvendigvis blir lydlig "katastrofe".
typisk hypex klasse D:
  • lav utgangsimpedans, ingen fremheving av "sympatiske" frekvensområder, responsen kan oppleves som slank i direkte sammenlikning med f.eks en rørforsterker,
  • lav forvrengning som tildels synker med økende volum, dvs ingen "kunstig" "låter høyt faktor",
  • relativt skarp klipping (sammenliknet med "typisk rør") som gjør at det raskt låter huggorm når volumet trekker inn i regelmessig klipping....
Mvh
KJ

Sist redigert:

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Antall liker
20.827
Sted
Oslo
Torget vurderinger
14
^ Joda - det er nevnt i grove ordelag, men kanskje ikke på en måte som gjør det forståelig for "uinvidde" og for de som har høyst ulike opplevelser med rør-amp og høyttalermatching på dette området.
De fleste (ihvertfall mange nok - som også innlegg her viser) er av den oppfatning av at en høyttaler med høy følsomhet er lettdrevet - og det er langt fra riktig på et generelt grunnlag.

Jeg har ved flere anledninger tidligere vist til denne - som gir en god innføring:
https://www.dhtrob.com/overige/tubefriendly_lsp_en.php

• Liker
Reaksjoner: oal

oal

Overivrig entusiast
Ble medlem
30.11.2007
Antall liker
2.078
Torget vurderinger
3
^ Joda - det er nevnt i grove ordelag, men kanskje ikke på en måte som gjør det forståelig for "uinvidde" og for de som har høyst ulike opplevelser med rør-amp og høyttalermatching på dette området.
De fleste (ihvertfall mange nok - som også innlegg her viser) er av den oppfatning av at en høyttaler med høy følsomhet er lettdrevet - og det er langt fra riktig på et generelt grunnlag.

Jeg har ved flere anledninger tidligere vist til denne - som gir en god innføring:
Takk!😊
Denne var god og informativ 😊

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
18.296
Sted
Østfold

Det er mange som har nevnt at reaktive egenskaper gjør at en rørforsterker ofte smører på en del ekstra i bassen. Samtidig ser vi at det er de samme menneskene som går igjen med de samme påstandene. Forklaringen med strøm og spenning ute av fase, periodisk variabel spenningsdeler, harmonisk forvrengning som funksjon av spenning og strøm i kombinasjon osv bet ikke på de 32 foregående gangene de ble forklart med illustrasjoner.

Årsaken er trolig at det ikke ble lest, fordi interessen simpelthen ikke var der. Man har en holdning der man på den ene siden opplever "jo, 10 rørwatt er jaggu kraftig" vs "logaritmisk skala, dynamisk signal, myk klipping, gain, impedans, følsomhet, for meg er det bare ordsalat, det endrer ikke på det jeg hører".

Forklaringene ligger med andre ord oppe i dagen, men det krever en viss egeninnsats å kvitte seg med fordommer.

Hvorfor tror du det vil virke denne gangen?

Pedal

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.02.2007
Antall liker
6.067
Torget vurderinger
1
Rørforsterkere klipper på en mer ørevennlig måte, enn transistorforsterkere. Klipping på musikkens peak'er er kortvarig. Hvis dette gjør at man i praksis kan spille 3 eller 6dB høyere med en rørforsterker så tilsvarer det dobbelt/firdobbel watteffekt, bare der.

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Antall liker
14.761
Sted
Ytterst i havgapet...
Det er forsåvidt riktig, men klipping/kompresjon i en rørforsterker er nettopp det man utnytter i gitarforsterkere for å skape vreng... ikke akkurat haifaivennlig...

Sist redigert:

na_X

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.09.2013
Antall liker
5.117
Torget vurderinger
1
Rørforsterkere klipper på en mer ørevennlig måte, enn transistorforsterkere. Klipping på musikkens peak'er er kortvarig. Hvis dette gjør at man i praksis kan spille 3 eller 6dB høyere med en rørforsterker så tilsvarer det dobbelt/firdobbel watteffekt, bare der.
Kommer an på om det er inngangsrørene eller utgangsrørene som vrenger da.. Ikke direkte ørevennlig vreng med 105dB følsomhet på element og 100W røramp der utgangsrørene vrenger heller, det blir også veldig varierende vreng av det og det låter nokså jævlig.
Om rørene starter komprimeringen på 50% eller 80% av gjerne oppgitt effekt er også individuelt på hvilke rør som brukes.
Når harmoniske forsterkes, så vil jo også disse stjele mye av effekten av det rene signalet. Så man får ikke direkte mer lyd av signalet, men forsterker heller de harmoniske mer.

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
18.296
Sted
Østfold
Må ikke glemme denne da:

1764343159401.png

Med over 20dB crest faktor i diskanten må man ha en del kapasitet. Men max nominell SPL kommer sjelden i diskanten, men gjerne i nedre mellomtone/bass.

Hønndjevelen

Æresmedlem
Ble medlem
12.04.2010
Antall liker
13.911
Sted
Oslo
105 dB høyttalere og 100W.... blir over 120 dB.... ørevennlig??? Kan jeg ikke innbille meg... høres mer ut som det glade vannvidd...
Har hørt 105db høytalere på 2w Flea amps,
Høyt nok for meg, og jeg liker ofte å spille på "realistisk" volum

Hønndjevelen

Æresmedlem
Ble medlem
12.04.2010
Antall liker
13.911
Sted
Oslo
hva slags høyttalere var det
Hornhøytalere, husker ikke merket.
HiFi asylet kalte en periode hornhøytalere "skrike bokser" antagelig fordi de passa dårlig til en del tidlige transistor forsterkere.
Med rør kan de virkelig synge.
Som alltid synergi er viktig.

Groove

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
22.08.2007
Antall liker
282
I et intervju i 2016, sier Tim De Paravicini dette.

"In high-end audio you always have war between solid state and valves. What would you say is the main reason for your company to be mostly dedicated to valves?"

Kan kanskje være årsaken.

Meget interessant lesning.

Kan leses her:
Når jeg har travlt spiller jeg altid på rør :cool:

• Haha
Reaksjoner: KMR

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Antall liker
20.827
Sted
Oslo
Torget vurderinger
14
105 dB høyttalere og 100W.... blir over 120 dB.... ørevennlig??? Kan jeg ikke innbille meg... høres mer ut som det glade vannvidd...
Da kan du jo forestille deg hvordan det var å stå i front av dette:
IMG_0027.jpeg

Marshall Major amp’s modifisert av Dawk Stillwell til ca 380w pr amp.
Elementene var Celestion Greenback’s mod T1281, 4x12» i hvert kabinett.

Sist redigert:
Topp Bunn