Hornlyd i et lite rom

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    13.164
    Torget vurderinger
    10
    Har heftig kapasitet i sub arrangementet ser jeg av all dempingen med EQ 😎

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    13.164
    Torget vurderinger
    10
    Litt lærdom fra Sneakers lydskole, ikke for pyser! :)
    Bassrefleks tuning av midbasser så får du dessverre gjerne litt problemer med Group Delay ved deling pga bassrefleks tuningen.
    Samme gjelder 6.ordens bandpass, der en får en GD forsinkelse ved deling, du har ikke bandpass, men som generell info :)
    Kjekt å vite. Da blir det lukket? Eller hva med nesten lukket med skumpropp?

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    13.164
    Torget vurderinger
    10
    En alternativ mid som ville trives med 80-800 Hz deling er vel denne. Det er plass til drøye 40 liters lukket netto kassevolum i benken til mid. Da kunne jeg også laget kasser som hadde litt toe in og noe skum arrangement mtp diffraksjon.

IMG_0245.jpeg

1.jpg

Sist redigert:

oks81

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Antall liker
    11.677
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Ser for meg at lukket til midbass er en fordel. Men sub kan fortsatt fint være bassrefleks :) Tuning langt nede gjør ikke noe, er som vi er vandt med.

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    13.164
    Torget vurderinger
    10
    Hvordan fungerer JBL 2206 som mid fra 80-800 i 35 liter lukket tro?
    Høyt oppe låter den kanonbra, det vet jeg av erfaring.

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    13.164
    Torget vurderinger
    10
    Hva har den BMSn som Faital ikke har? Bortsett fra dobbel pris? 🙃

Harry Stoteles

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2020
    Antall liker
    4.210
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    0
    0,1 m/s step på delay, dvs 3,4 cm som minste justering
    Bruker du avstand istedenfor er 1 cm minste justering.

Ellers så har Lyngdorf en tilleggsfunksjon på de eksterne kanalene; subwoofer forskyvning som faktisk er for hhv left og right i cm. Her skjer det nok en del ting i prosessoren som jeg holder meg unna. Jeg regner med at hvis man f eks skyver venstre sub 1 meter unna så vil faktisk alle andre kanaler forsinkes ca 3 m/s.
    Gjelder ikke dette alle outputs, da? Du kan registrere egne avstander på alle digitale og analoge outputs, i tillegg til hovedhøyttalererne. Med andre ord vil 34 cm større avstand på høyre kanal tilsvare at den venstre blir forsinket 1 ms. 34 cm større avstand til sub vil tilsvare at de andre kanalene blir forsinket med 1 ms. Og så videre.

Kan fort bli litt komplisert å holde styr på alt, men det gir en del mulige kombinasjoner.

Harry Stoteles

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2020
    Antall liker
    4.210
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    0
    Ved siden av der står det "distance (in cm)". Hvis du skriver inn en avstand der så regnes det om til hvor lenge alt annet skal forsinkes så alt havner i fleisen på deg samtidig.

Så hvis du skriver inn 34 cm på "analog out right distance" så vil den spille 1 ms tidligere enn "analog out left distance".

I motsetning vil "Analog out amplifier delay (in ms)" bestemme hvor lenge hovedforsterkeren skal vente for å ta høyde for forsinkelser i "analog out", som f.eks. filtre i en sub eller ekstern forsterker.

Sist redigert:

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    13.164
    Torget vurderinger
    10
    Ved siden av der står det "distance (in cm)". Hvis du skriver inn en avstand der så regnes det om til hvor lenge alt annet skal forsinkes så alt havner i fleisen på deg samtidig.

Så hvis du skriver inn 34 cm på "analog out right distance" så vil den spille 1 ms tidligere enn "analog out right distance".

I motsetning vil "Analog out amplifier delay (in ms)" bestemme hvor lenge hovedforsterkeren skal vente for å ta høyde for forsinkelser i "analog out", som f.eks. filtre i en sub eller ekstern forsterker.
    Yes, i know 👍👏

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    13.164
    Torget vurderinger
    10
    Når jeg kjørte Roomperfect prosedyren så var det ikke så stor forskjell på om jeg brukte den eller om jeg kjørte bypass. Det er positivt og særlig fordi jeg ikke har gjort brutale EQ korrigeringer i dspn. Det betyr også at rommet akkustisk sett er ganske bra / veldig bra.

Jeg synes global Roomperfect låter litt bedre enn lytteposisjon.

Har lyttet i tre timer nå og endelig så føler jeg at jeg er litt på nivå som før. Det er to år siden jeg koblet ned den store hornriggen i Vestby før flytting!

Jeg kjenner faktisk igjen hvordan det var med Groundsound og hvordan Audiolense gjorde det lille ekstra i bassen. Sånn er det med RP nå.

Fornøyd. Endelig. Ehhhh og det er med JBL 2451, men jeg tror slaget står på implementering, jeg har tinnitus og er mildt dauhørt hihi.

Neste trinn nå er å få krybber til 2451 slik at de testes over langen.

Så skal jeg teste Faital 12 tommer (bestilt), Fostex T900 superdiskant (bestilt), smådrivere ala Celestion 1720 og kanskje BMS 5530 ringradiator og sist men ikke minst 1,5 watt rørforsterkeren på horna. Kanskje jeg også sniker inn 460 horn på test😱

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    13.164
    Torget vurderinger
    10
    Det jeg trenger er en liten boks som har stikkontakt inn/ut med 12V trigger til bruk på rørdorsterkeren. Noen som har tips?

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    13.164
    Torget vurderinger
    10
    👍

Men antar du at når du registrerer avstander, så skjer det mer enn forsinkelse i prosesseringen? Skjønte ikke helt det.
    bruker bare vanlig delay, den subwoofer funksjonen virker motsatt, stiller man inn f eks left sub så forsinkes høyre og vise versa

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    13.164
    Torget vurderinger
    10
    Ehh, fruen har lyst på platespiller??

Og når jeg kjøpte Lyngdorf TDAI3400 så tok jeg full Monthy, alle pakkene, både HDMI modul og High End analog modul med balanserte analog inn OG høykvalitets MM riaa inngang. For sikkerhets skyld 🤭

Det er jo noen superkompakte snurrere som passer oppå lydplanken:

IMG_9335.jpeg
    IMG_9334.jpeg
    IMG_9336.jpeg

Sist redigert:

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    13.164
    Torget vurderinger