Var på hyggelig formiddagsbesøk i Moss. Leiligheten med stue/lytterom har blitt lun, stilig og gjennomført. Anlegget gjør seg veldig godt med høyttalerene gjemt i sjenken og horna på topp, en smidig løsning som jeg så utført første gang hos
@habicht
Har snakket endel med Mr Hornlyd om hva man kan forvente ut fra rommets dimensjoner, akustikk, høyttalerplassering og lytteavstand(er) så jeg hadde nok noe forventningsbias. Anlegget er i en tidlig fase med optimering av delefilter og romtilpasning. Vi startet med lytting i sofaen som står mot bakveggen med høyttalerene nær fremvegg. Foran er det et stuebord på et par kvadrat. Det ligger mange fine bilder av oppsettet her i tråden. Med raus avstand mellom høyttalerene og lytteposisjonen samt rundt 230cm takhøyde så ender vi nok med mer reflektert enn direkte lyd - selv med horn over 1000Hz. Så jeg forventet at lydbildet skulle være mer eller mindre diffust men at det sikkert skulle være god balanse tonalt og god utstrekning oppover/nedover.
Neida, morsomt nok låt det ikke særlig diffust. Klart man hører rommet når man sitter så langt fra. Men her må kombinasjonen av noe spredningskontroll på høyttalerene og vellykkede akustikk tiltak hjelpe mye. Det var plenty av detaljer og både bredde og dybde i lydbildet, selv når vi spilte lavt. Her kan man sitte i en myk og god sofa,dele musikk med venner og aldri oppleve lyttetretthet. Nice! Jeg vil tro at endel vanlige dødelige som ikke er på hifi-kjøret vil foretrekke en slik mer laidback presentasjon.
Til slutt jaktet vi mer high fidelity. Som i å få fremført det som ligger i opptakene uten å legge på for mye glasur av egen romklang. Og det er gjort på 1 minutt i dette gjennomtenkte anlegget!

. En liten dytt får det store sofabordet til å stå helt inn mot sofaen og så er det plass for en godt lyttestol i sweetspot. Med litt ekstra vinkling på horna og en rask kalibrering så låt dette finfint med en gang. Bravo! Dette er et virkelig godt oppsett.
I den dype bassen er det mye potensiale igjen å hente men dette var det brukt svært lite tid på. Så det kommer. Det er også endel å gå på mtp overgang 12" og horn men det skulle bare mangle sånn i oppstartsfasen.
Nå må du kose deg med resultatet. Spell masse musikk! Utnytt at du bor på toppen og har døve og 90-årige naboer. Du har gjenomført og det er bare kosen som gjenstår. Takk for meg!