Hornlyd i et lite rom

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    14.649
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    48
    Er det særlig forskjell på 2001 og 2002?
    enorm
    det reflekteres også i brukt prisene
    en 2001 går kanskje for 20K
    en 2002 går ihvertfall for 45-50K
    samme med
    4002 kanskje til 30K
    4003 ihvertfall til 80-100K

Sist redigert:

oks81

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Antall liker
    11.577
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    den har dessuten like lite vreng som 4003
    må bare huske at det er en 1" driver.....
    Kremt.
    En storformat har mindre vreng enn en småformat.
    Dette er det to årsaker til. En småformat må vandre mer for samme SPL som en storformat pga mindre membran -> mer vreng.
    En småformat må ha tilsvarende lengre honrprofil om en skal ha tilsvarende profil som passer både storformat og småformat -> lengre horn gir mer vreng.
    Dette er vel dokumentert i gamle JBL white papers, jeg fant desverre ikke igjen link i farten.
    Oppbrytninger i øvre register, greit nok, men da har en stoformat og en småformat helt forskjellig oppbygning, og dermed forskjellige komfortsoner.

Dalemark

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.02.2018
    Antall liker
    406
    Sted
    Søgne
    Torget vurderinger
    3
    Ser ikke poenget i å jakte etter de øverste frekvensene.

Forsøk å spille av en 12kHz sinus tone. Klarer du å høre den har du hørsel som Fantomet😉. Psykoakusstisk enser vi nok en viss energi, men ikke over 20kHz.

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    12.284
    Torget vurderinger
    10
    Min erfaring, som godt voksen, er at det er renheten og kroppen i en storformat berylliumsdriver som gjelder.

Om det er JBL eller Radian med Truextent eller TAD 4001/2/3 spiller liten rolle, alle disse låter knallbra. Ellers er implementering, rom og respons mye viktigere.

Tweedjakke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Antall liker
    7.320
    Sted
    Market Snodsbury
    Litt forseinka komplimentar, @Hornlyd. Det har vore fascinerande å følgja dette prosjektet frå idé, på svingete vegar rundt forkasta utkast, og heilt i mål. Nydeleg! :love:

Så slo det meg, med tanke på teak-settet Fosse synte fram i tråden sin, og litt på Paragon, at du har landa på urforma til heimestereo. Ein besøkjande frå 1952 ville i større grad kjent att dette enn eit rack kopla til to monolittar.

habicht

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.04.2005
    Antall liker
    3.781
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Dette ser veldig bra ut. Gratulerer.
    Ville ikke vært misfornøyd med 4002, knall driver spør du meg.

Hvilken delefrekvens har du nedover på den?

Sist redigert:

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    12.284
    Torget vurderinger
    10
    Dette ser veldig bra ut. Gratulerer.
    Ville ikke vært misfornøyd med 4002, knall driver spør du meg.

Hvilken delefrekvens har du nedover på den?
    Takk Habicht 😊 og jeg er storfornøyd, innlegget mitt var ironi 😂

Deler på 900 Hz. Med litt EQ går det fint å dele lavere. TAD mellomtonene spiller ned til 140 Hz.

En fort og gæli uten gating måling med beskyttelseskondis og kun 600 eller 700 Hz aktiv høypass, hvis jeg husker riktig ser sånn ut on axis / 45 grader.

Naturlyd og Arne M har kanskje mere info om hva ATH400 horna er gode for. Jeg tenker at de leverer bra ned til 750-800 Hz også mtp off axis respons.

IMG_7666.jpeg

Sist redigert:

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    14.649
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    48
    2002 og 4003 er en nyere konstruksjon med litt endret faseplugg, annet oppheng og neodym magneter
    de låter renere og har mere korrekt gjengivelse av harmonics og bryter opp adskillig lengre opp enn sine eldre søsken
    så får dere bare tro hva dere vil.....

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    12.284
    Torget vurderinger
    10
    Det er sikkert noen forskjeller, særlig ved passiv deling, uansett er det så enormt bra saker ift all annen HiFi i verden. Jeg er happy 😃 Et ordtak for dagen på HFS: «la ikke det beste bli din værste fiende». Man kunne kanskje diskutert drivere i en dedikert tråd?

Vi får hvertfall tro at Naturlyd er i farta. Her er prototype 2 på krybber. Her vil den stygge papirpakningen bli skjult.

Kom gjerne med innspill på krybbens design. Det skal være så kompakt og estetisk som mulig. Det skal ikke se ut som en borerigg med gitter og justeringer 🤭

IMG_7740.jpeg

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    14.649
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    48
    er den gull adapteren fra 2-1,5"...har du prøvd originalen? eller en i metall.....

ArneM

Dsp er et must !
    Ble medlem
    17.01.2012
    Antall liker
    2.553
    Sted
    Andebu , Vestfold
    Torget vurderinger
    35
    er den gull adapteren fra 2-1,5"...har du prøvd originalen? eller en i metall.....
    Orginale er fra 1,5 -2 og er ikke i bruk her... Men diskusjon om materialer på en adapter er lite interessant... Dette spiller bedre enn noe annet til prisen og er heldigvis aktivt delt...
    2002 er uaktuelt i et større oppsett og 4003 er sikkert bra men for dyr...

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    14.649
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    48
    material i adapter er superinteressant........dette oppdaget fex Altec og hadde støpejern adaptere til sin multiceller

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    12.284
    Torget vurderinger
    10
    Denne adapteren er en del av ATH400 hornet som er spesialtilpasset forskjellige drivere. Designeren beregnet denne til 4002. Så man kan ikke putte på andre adaptere uten videre.

Deng1

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.04.2024
    Antall liker
    3.719
    Sted
    VestBredden
    Torget vurderinger
    1
    Derfor noen aldri får det skikkelig til, fordi dem mener at materialer ikke har noe og si.

• Liker
    Reaksjoner: LMC

ArneM

Dsp er et must !
    Ble medlem
    17.01.2012
    Antall liker
    2.553
    Sted
    Andebu , Vestfold
    Torget vurderinger
    35
    Derfor noen aldri får det skikkelig til, fordi dem mener at materialer ikke har noe og si.
    Der vet du lite om uten å ha hørt det...
    Og i tillegg som da blir kjørt passivt så er en Skjikkelg ute å kjøre....
    Folk har forskjellige meninger... Å bruke 30000 på en stubbe metall i et horn og kalle det en forbedring....
    Da bør en søke hjelp....

• Liker
    Reaksjoner: oen

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    14.649
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    48
    passiv HF på 4003 funker kanon.....tom NNNN får Grelv til å designe passive filtre til noen av sine modeller.......de gjør ikke det for å forenkle eller spare penger
    et annet område materiale er alfa og omega er armboards....noen inbiller seg at 3D printede Micro Seiki kloner er like vellydende som gunmetal
    men markedet har selvfølgelig feil.....

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    14.649
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    48
    Folk har forskjellige meninger... Å bruke 30000 på en stubbe metall i et horn og kalle det en forbedring....
    Da bør en søke hjelp....
    de som er så fastlåst som deg trenger hjelp.....fremdrift skapes ikke av trangsynthet

Deng1

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.04.2024
    Antall liker
    3.719
    Sted
    VestBredden
    Torget vurderinger
    1
    Da bør en søke hjelp....
    Jeg sa ikke en spesifikk del, av noe, materialer som i en helhet utgjør skikkelige forbedringer, gjort rett.

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    12.284
    Torget vurderinger
    10
    Det der kunne det sikkert også skrives om i en annen tråd 😉

habicht

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.04.2005
    Antall liker
    3.781
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Steile meninger her. Det er vel Hornlyd sin tråd og han har tatt noen valg og prioritert i forhold til sin nye bosituasjon og ikke nødvendigvis tenkt skape det ultimate anlegget. Selv synes jeg det ser meget bra ut og jeg er helt sikker på at det låter fortreffelig selvpålagte begrensninger tatt ti betraktning. Og kanskje det nettopp er det ultimate i situasjonen. At 4003 er en bedre driver en 4002 er det vel ingen som betviler. Men det er ikke alle som kan unne seg slike sjelden heter. Det som har blitt mulig få til med 3 d printing er intet annet en fantastisk. At det finnes noe som kanskje er bedre i forhold til materialbruk, sikkert. Men her er det gjort noe som er meget spennende og bør bejubles. Go Hornlyd sier jeg. Nå får jeg rusle hjem og høre på mine 4002.

ArneM

Dsp er et must !
    Ble medlem
    17.01.2012
    Antall liker
    2.553
    Sted
    Andebu , Vestfold
    Torget vurderinger
    35
    de som er så fastlåst som deg trenger hjelp.....fremdrift skapes ikke av trangsynthet
    Trangsynt???
    Øøøm der er vel du et prime eksempel...
    Alle er Idioter som bruker Dsp og digitalis som ikke koster 200000 for en kondis eller har røramp 🤣🤣
    Slapp av... Du bruker millioner på bagateller og er fornøyd med det. Jeg henger meg opp i mine bagateller...

crosswind

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Antall liker
    15.530
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    15
    Som nyinköpt ägare av 4002 och precis har hoppat på denna galejen, skulle jag gärna se att detta fick en egen tråd. Intressant tema för en nybörjare.

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    14.649
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    48
    @ArneM hadde du fulgt med visste du at jeg bruker dsp og klasse D fra 550 og ned...største hifi kamelen jeg noensinne har svelget :ROFLMAO:

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    12.284
    Torget vurderinger
    10
    Her må jeg rette en takk til Bakken og Snickers. Uten dem på lag så hadde jeg ikke klart å dra det så langt. Også har Naturlyd bidratt med oppgradering på hornfronten. (Oppgradering av kompresjonsdriver det har vi blitt enige om å skrive om i en annen tråd hihi)

Oppdaget en ny live plate med Dire Straits. Bra lydbilde og god nerve på fremføringen helt tilbake i 1979 (rainbow konserten) 👌

Fra KI:

"Dire Straits rainbow" refers to the band's previously unreleased live recording from the Rainbow Theatre in London, England, which featured performances from December 1979 and was included in the 2023 Dire Straits Live 1978-1992 box set. The live album "Live at the Rainbow" showcases their early performances of songs like "Sultans of Swing," with some performances featuring guest appearances by Phil Lynott of Thin Lizzy.

IMG_7742.jpeg

Fikk litt lyst på denne boksen:

IMG_7744.jpeg

Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn