Hornlyd i et lite rom

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Bergfinn

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Antall liker
    14.498
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Det er mangt og mye som glimrer av gull i lyd universet, men når det virkelig gjelder, så faller det ofte i grus.
    Med din erfaring og kompetanse Hornlyd, så tenker jeg brikkene faller på plass i gullforgylt gjengivelse.

(y)

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.763
    Torget vurderinger
    10
    Manglet to kronblader så jeg fikk kun limt en av horna

Brukte sort Tec7, avfettet limflatene først med Multifoam (eller Foam7) skumspray (inneholder såpe, salmiakk og isopropanol enkelt sagt, da tar den både organisk og uorganisk smuss).

Det blir grisete men det blir nok jevnt, hornhalsen er sånn ca på millimeteren.

Tec7 herder ca 6 mm pr døgn MEN er ikke kjemisk stabil før etter en uke. Lurt å vente mtp sliping etc siden dette her er ganske delikat.

IMG_6935.jpeg
    IMG_6940.jpeg

IMG_6939.jpeg

Sist redigert:

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.763
    Torget vurderinger
    10
    Da har fruen fått lyd på verkstedet. Stativene jeg lagde i en fei blir istedet bygget om til høyt-opp-på-veggen braketter etter ønske fra hun som disponerer verkstedet 🤭

Lukket kasse på ca 26 liter med Seas FA22 fulltone.

Baffelstep filter på 1,5 mH & 12 Ohm.

Seriekondis på 0,82 uF på Scanspeak Horn-domediskant. Delingen er på 30000 Hz med slakt fall nedover. Pga høy følsomhet så gir den litt nivå nedover som kan høres hvis man hører veldig godt etter. Unødvendig egentlig men moro å prøve.

Det er bra bass i disse faktisk.

IMG_6954.jpeg
    IMG_6953.jpeg

Forsterkeren er steampunk ala @Steinkare
    Vi ryddet på dingse lageret mitt og fant et TPA3255 forsterkerkort, smps, fjernstyrt volumpot og terminaler. Også hadde han et 50 år gammelt kabinett til et eller annet rart samt oldis volumknotter. Kabinettet ble rikelig utsatt for drill og gjengtapp samt lakkert med Biltema-orange lakk som ble herdet i stekeovnen før, eller etter?, fredagspizzaen 👏😎

Resized_20250119_212141_17374006142131.jpeg

Diskanten:

Sist redigert:

Steinkare

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.06.2004
    Antall liker
    409
    Torget vurderinger
    11
    Da har fruen fått lyd på verkstedet. Stativene jeg lagde i en fei blir istedet bygget om til høyt-opp-på-veggen braketter etter ønske fra hun som disponerer verkstedet 🤭

Seriekondis på 0,82 uF på Scanspeak Horn-domediskant. Delingen er på 30000 Hz med slakt fall nedover. Pga høy følsomhet så gir den litt nivå nedover som kan høres hvis man hører veldig godt etter. Unødvendig egentlig men moro å prøve.

Vis vedlegget 1135855 Vis vedlegget 1135856

Vi ryddet på dingse lageret mitt og fant et TPA3255 forsterkerkort, smps, fjernstyrt volumpot og terminaler. Også hadde han et 50 år gammelt kabinett til et eller annet rart samt oldis volumknotter. Kabinettet ble rikelig utsatt for drill og gjengtapp samt lakkert med Biltema-orange lakk som ble herdet i stekeovnen før, eller etter?, fredagspizzaen 👏😎

Vis vedlegget 1135858

Diskanten:

Lakken blei nok herdet i 20 grader celsius i 10 dager før montasjearbeidene blei utført. Den blei litt tøff!

Beretta67

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.09.2024
    Antall liker
    512
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    1

Vis vedlegget 1135855 Vis vedlegget 1135856

Vis vedlegget 1135858

Diskanten:

Gammal høyfjells sol detta🤣

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn