Forsterkere Forsterkere. Hva gjelder?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • MrGolden

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    17.05.2020
    Innlegg
    161
    Antall liker
    406
    Sted
    Skodje
    Torget vurderinger
    2
    Her er det ikke snakk om at jeg ikke har forsterker som driver høyttalerene fra før, testen var bar for å benytte anledningen til å teste en mye omtalt forsterker når den var i nabolaget. Ellers er jeg enig med deg med bass og diskant regulering på pre/integrerte
    Ellers har jeg hatt mye av forsterkere og høyttalere oppover årene. Etter jeg kjøpte de jeg bruker på hoved anlegget nå, har ikke trangen for oppgradering der vært noe tema. Har likevel pga alder og mulig kostnad for servise på disse, valgt å gå for et par nye monoblokker jeg håper klarer jobben Loke bra som mine gamle
    Hadde tonekontroll på min forrige preamp. Var morsomt det og veldig nyttig for å maskere manglende bass på enkelte innspillinger osv. Er likevel verdt å oppgradere til en bedre og mer påkostet pre for lyden totalt sett enn å bruke tonekontroll for å kompensere. Er noe som går tapt da synes jeg. Mulig det er placebo men det oppleves slik for meg iallefall.
     

    amason

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.11.2017
    Innlegg
    2.430
    Antall liker
    1.980
    Torget vurderinger
    8
    Hei, jeg er egentlig ikke uenig, men en av mine siste oppdagelser er bl.a. at skal man få virkelig "kropp" i lyden og føle at det er i lytterommet "happeningen" skjer så må man flytte veldig mye luft i dypbassen på en høykvalitets måte. Dette er ikke billig, men gir en opplevelse av tilstedeværelse som man senere ikke vil være foruten. Jeg tror at mange anlegg kompenserer med en unaturlig mellombass og det låter mye kjedeligere. Det er kanskje litt rotete og ufullstendig resonnement ,dette her, men det er et interessant emne. 👍
    For meg så er mellombass langt viktigere enn dypbass så er vel litt smak og behag
     
    • Liker
    Reaksjoner: KMR

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.492
    Antall liker
    35.372
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Her finner du litt mer info ser d ut for. Er et godt tegn synes jeg når produsenten deler målinger. Jeg har som sagt ikke kompetanse til å kaste meg ut i noen debatt om det tekniske, men er interessant å følge diskusjonen til dere som besitter så mye kunnskap 😎👌!

    Forvrengningen ser veldig bra ut, men de viste firkantpulsene er bare PWM-bølgeformen for switching ved 417 kHz. Den sier eksakt ingen ting om hvordan bølgeformen for audio-signal ser ut. Jeg savner også noe så enkelt som frekvensgang. Litt merkelig.
     

    VegardW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    4.054
    Antall liker
    2.834
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    Frekvensgangen er oppgitt til 5hz-100khz +-3 dB ser jeg... Når de først legger ut målinger, kunne de gjerne delt litt flere...
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.328
    Antall liker
    3.676
    Torget vurderinger
    1
    Her finner du litt mer info ser d ut for. Er et godt tegn synes jeg når produsenten deler målinger. Jeg har som sagt ikke kompetanse til å kaste meg ut i noen debatt om det tekniske, men er interessant å følge diskusjonen til dere som besitter så mye kunnskap 😎👌!

    Her er de tallene som står på siden når det kommer til THD på ampen:

    Maximum Output Power at 0.1% THD+N, 1KHz, 4Ω.170W
    THD+N 10W/1KHz<0.005%
    Output Power at 0.01% THD+N, 20Hz÷20KHz, 8Ω85W

    Det holder nok med effekt, blir spennende å se hva du synes om den. :)
     

    duc999

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2007
    Innlegg
    2.229
    Antall liker
    4.631
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    3
    Hadde tonekontroll på min forrige preamp. Var morsomt det og veldig nyttig for å maskere manglende bass på enkelte innspillinger osv. Er likevel verdt å oppgradere til en bedre og mer påkostet pre for lyden totalt sett enn å bruke tonekontroll for å kompensere. Er noe som går tapt da synes jeg. Mulig det er placebo men det oppleves slik for meg iallefall.
    Pre tror jeg er god nok, mye har vært innom og ut igjen etter sammenligning med denne.
     

    Armand

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Innlegg
    2.965
    Antall liker
    7.012
    Sted
    Kongsberg
    @Snickers-is Uenig med meg? Jeg skriver bare: "den raske switchehastigheten er viktig for å unngå harmonisk forvrengning"
    Du kan ikke være uenig i det, og det er det eneste jeg skriver...
    Fordelen med GaN er som du skriver, lavere kapasitans på gate og dermed en enklere jobb for drivertrinnet. Selv med samme induktans i lederne til gate vil den skru seg raskere på og av. Men dette har de også tenkt på, og derfor ser de slik ut:
    1610035627098.png

    Som man ser så er det ingen bein på denne komponenten! Man kan dermed switche ultraraskt. Dødtiden mellom av og på kan dermed med god nok elektronikk bringes til et minimum og dermed også forvrengning. Bare det at den ene transistoren er helt skrudd av før den andre skrur seg på sparer en del varmetap og effektiviteten økes ytterligere. På NCore så åpnes begge transistorene litt samtidig og man får en liten periode der begge er litt på og man taper effekt. Ved å i tillegg øke frekvensen kan man oppnå andre fordeler som et mer effektivt filter på utgangen og mer tilbakekobling.
     
    Sist redigert:

    Tanndoktorn

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.02.2018
    Innlegg
    247
    Antall liker
    405
    Torget vurderinger
    2
    Ja, men lyttingen er den siste avgjørende faktoren. Den har autoritet.

    Det kunne jo hende at Drillo uten musikalsk sans lagde lydutstyr, og så på gode målinger og slapp utstyret på markedet uten å høre på musikken;)
    Der har du vel oppsumert hele denne tråden. Du har de som lar "øra bestemme" (meg inkludert) og Drillogjengen som ikke stoler på sine, dine og mine ører og lar måleinstrumentene bestemme når de konstruerer og lytter. Sistnevnte fungerer ikke for meg. Jeg synes likevel det er meget interessant at de deler sin kunnskap. Man kan aldri få nok god informasjon.

    Edit: Glemte sitat ..
     

    alfegutt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.03.2015
    Innlegg
    938
    Antall liker
    1.316
    Sted
    Østfold
    Der har du vel oppsumert hele denne tråden. Du har de som lar "øra bestemme" (meg inkludert) og Drillogjengen som ikke stoler på sine, dine og mine ører og lar måleinstrumentene bestemme når de konstruerer og lytter. Sistnevnte fungerer ikke for meg. Jeg synes likevel det er meget interessant at de deler sin kunnskap. Man kan aldri få nok god informasjon.

    Edit: Glemte sitat ..
    Tja - for meg er ørene sjefen, men jeg liker å forstå mekanismene bak, altså hvorfor jeg liker det ene eller det andre. Akkurat nå funderer jeg litt på hvorfor mine DIY Hypex har en litt annen lydsignatur enn Sugden klasse A. Jeg spør ærlige og dumme spørsmål, og heldigvis så får jeg ofte gode svar.
     

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.994
    Torget vurderinger
    2
    Det stemmer det, enkelte forsterkere oppnår veldig høy dempingsfaktor gjennom ulike triks som ikke fungerer noe særlig annet til papirmålinger. Et eksempel på dette var da Rotel trikset med feedbackloopen på ICE 1000ASP for å få høyere dempingsfaktor. Imidlertid viste lasttester at selv om utgangsimpedansen beviselig var blitt lavere så reagerte de på merkelig vis på lasten, så når man så det i et større perspektiv hadde dempingsfaktoren reelt sett gått ganske kraftig ned. Det er her det begynner å bli virkelig vanskelig, selv ikke bare for mannen i gata, å finne noen felles holdepunkter for å sammenlikne forsterkere ut fra papirdata.
    Det har vel alltid vert slik at selv om de måles ok er ikke det det samme som at de låter bra.
    Selv min relativt rimelige Belles har en DF på 2000,og som ikke er under 200 ved 20kHz
    har den gjengse Belles lyd signatur.
    Som mannen selv sier, "jeg lager ikke verdens beste forsterkere, men blant de mest musikalske mener jeg"
    Så det å få en forsterker med høy DF til ikke å låte tynn, slank, magert, lean.. Er en kunst
     
    Sist redigert:

    MrGolden

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    17.05.2020
    Innlegg
    161
    Antall liker
    406
    Sted
    Skodje
    Torget vurderinger
    2
    Her er de tallene som står på siden når det kommer til THD på ampen:

    Maximum Output Power at 0.1% THD+N, 1KHz, 4Ω.170W
    THD+N 10W/1KHz<0.005%
    Output Power at 0.01% THD+N, 20Hz÷20KHz, 8Ω85W

    Det holder nok med effekt, blir spennende å se hva du synes om den. :)
    Alberto i AGD er nokså uortodoks.. Om jeg ikke likte ampene var det bare å sende de tilbake så får jeg refundert pengene. Han spanderer frakt med DHL express også og tar returfrakt dersom jeg mot formodning skulle ombestemme meg. Jeg spurte han litt om et par ting angående det som har blitt tatt opp i denne tråden med hensyn til GaN vs Silisium osv. Han tilbød seg å komme tilbake med litt mer info som jeg eventuelt kan reposte, for de som er interessert i de mer tekniske aspektene..

    På hans initiativ tok vi også et lite Zoom møte hvor han forklarte meg litt mer om GaN-teknologien i ampene (men jeg kan for lite og husker for dårlig til at jeg tør å begynne å gjengi noe her😅). I samme slengen tilbydde han å sende meg et par demo-enheter til utlån for de som måtte ønske å ta en lytt 😯. Så om noen skulle ha lyst til det kan dere så kan vi se om det er mulig å få til etterhvert.. Må uansett få lytta på de sjøl først. Mine skal dukke opp over helga. Må si at det er imponerende at han har såpass med tillit til en fremmed kar fra andre siden av planeten..! Bare for å gjøre det klinkende klart så er jeg ikke bransjeaktør og har ingen økonomiske incentiver. Eneste motivasjon er å dele gleden over spennende produkter med andre nerder. Dessuten liker jeg ting som skiller seg litt ut fra det som alle andre har..

    Alberto opererer forøvrig ikke med rabatter på sine amper. De koster det de koster. De som handler får dog gratis frakt. Ampene er pakket i en solid flight- case og to fete strømkabler (med originale Oyaide-plugger) er inkludert i prisen. Med forbehold om at det ikke foreligger noen justeringer for 2021 er prisen 6800 USD for non polished versjon og 7500 for polished. Mva kommer selvsagt i tillegg.
     

    Tanndoktorn

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.02.2018
    Innlegg
    247
    Antall liker
    405
    Torget vurderinger
    2
    Jeg tror helt ærlig ikke at kategori to her eksisterer.
    :) Det finnes åpenbart flere ulike tilnærmingsmetoder til "god lyd" som klart fremkommer i denne tråden. Kategori to ser også ut til å være representert ved at enkelte er villig til å kaste de fleste av våre sanser på båten hvis det man sanser ikke passer inn i en begrenset vitenskapelig beskrivelse av "korrekt lyd" hvor flere av sansene tas ut av likningen.
    Trådstarter stiller mange gode spørsmål rundt dette.
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.716
    Antall liker
    11.185
    Torget vurderinger
    2
    Alberto i AGD er nokså uortodoks.. Om jeg ikke likte ampene var det bare å sende de tilbake så får jeg refundert pengene. Han spanderer frakt med DHL express også og tar returfrakt dersom jeg mot formodning skulle ombestemme meg. Jeg spurte han litt om et par ting angående det som har blitt tatt opp i denne tråden med hensyn til GaN vs Silisium osv. Han tilbød seg å komme tilbake med litt mer info som jeg eventuelt kan reposte, for de som er interessert i de mer tekniske aspektene..

    På hans initiativ tok vi også et lite Zoom møte hvor han forklarte meg litt mer om GaN-teknologien i ampene (men jeg kan for lite og husker for dårlig til at jeg tør å begynne å gjengi noe her😅). I samme slengen tilbydde han å sende meg et par demo-enheter til utlån for de som måtte ønske å ta en lytt 😯. Så om noen skulle ha lyst til det kan dere så kan vi se om det er mulig å få til etterhvert.. Må uansett få lytta på de sjøl først. Mine skal dukke opp over helga. Må si at det er imponerende at han har såpass med tillit til en fremmed kar fra andre siden av planeten..! Bare for å gjøre det klinkende klart så er jeg ikke bransjeaktør og har ingen økonomiske incentiver. Eneste motivasjon er å dele gleden over spennende produkter med andre nerder. Dessuten liker jeg ting som skiller seg litt ut fra det som alle andre har..

    Alberto opererer forøvrig ikke med rabatter på sine amper. De koster det de koster. De som handler får dog gratis frakt. Ampene er pakket i en solid flight- case og to fete strømkabler (med originale Oyaide-plugger) er inkludert i prisen. Med forbehold om at det ikke foreligger noen justeringer for 2021 er prisen 6800 USD for non polished versjon og 7500 for polished. Mva kommer selvsagt i tillegg.
    Nesten så jeg fikk lyst til å skrive en epistel igjen, gitt...! ✍
    Men ved nærmere ettertanke... nei.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.492
    Antall liker
    35.372
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    :) Det finnes åpenbart flere ulike tilnærmingsmetoder til "god lyd" som klart fremkommer i denne tråden. Kategori to ser også ut til å være representert ved at enkelte er villig til å kaste de fleste av våre sanser på båten hvis det man sanser ikke passer inn i en begrenset vitenskapelig beskrivelse av "korrekt lyd" hvor flere av sansene tas ut av likningen.
    Trådstarter stiller mange gode spørsmål rundt dette.
    Legg merke til at denne kategori to var beskrevet som: «ikke stoler på sine, dine og mine ører og lar måleinstrumentene bestemme når de konstruerer og lytter». Greia er vel snarere at noen av oss er mest interessert i lyden vi kan høre med nettopp ørene. Da er det ikke like interessant hvordan boksene ser ut, kjennes eller smaker. De sanseinntrykkene har fint lite å gjøre med lyden vi hører med ørene. Og da tenker jeg det er like greit å se bort fra de andre sansene hvis vil faktisk vil «la ørene bestemme». Eller hvilke andre sanser holder til der, mente du? Balanseorganet?
     
    Sist redigert:

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Forstår ikke helt polariseringen. Det er bare lytting som kan fortelle oss hva vi liker. Og det er bare målinger som kan fortelle oss hva som skjer.
    Lurer man på hvorfor man liker/misliker noe er det jo greit å finne ut av hva som kan ligge bak slik at man ikke starter helt på nytt hver gang.
     

    MrGolden

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    17.05.2020
    Innlegg
    161
    Antall liker
    406
    Sted
    Skodje
    Torget vurderinger
    2
    Nesten så jeg fikk lyst til å skrive en epistel igjen, gitt...! ✍
    Men ved nærmere ettertanke... nei.
    Savner de flotte epistlene dine Rognlien! Høy klasse og alltid like underholdende lesning! Det var de som fikk meg gira på Audio Note i sin tid. Drømmen er fremdeles å bygge et komplett Audio Note system en vakker dag. 😎
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Savner de flotte epistlene dine Rognlien! Høy klasse og alltid like underholdende lesning! Det var de som fikk meg gira på Audio Note i sin tid. Drømmen er fremdeles å bygge et komplett Audio Note system en vakker dag. 😎
    Jeg støtter denne. @Håkon_Rognlien Jeg finner dine skriblerier svært underholdende - selv om vi har fundamentale forskjellige tilnærminger til hobbyen.
     

    Harry Stoteles

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2020
    Innlegg
    2.620
    Antall liker
    2.742
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    0
    :) Det finnes åpenbart flere ulike tilnærmingsmetoder til "god lyd" som klart fremkommer i denne tråden. Kategori to ser også ut til å være representert ved at enkelte er villig til å kaste de fleste av våre sanser på båten hvis det man sanser ikke passer inn i en begrenset vitenskapelig beskrivelse av "korrekt lyd" hvor flere av sansene tas ut av likningen.
    Trådstarter stiller mange gode spørsmål rundt dette.
    Ingen tvil om at det er mange ulike tilnærmingsmetoder til god lyd. Men det er jo virkelig ingen som påstår at snevre vitenskapelige forklaringer kan erstatte eller overprøve lytting. Det som derimot blir løftet frem gang etter gang er hvordan man kan forklare noe.

    Jeg vil påstå at det er det eneste vitenskapen kan bidra med: hjelp til å sortere ulike typer sanseinntrykk. Å sortere sanseinntrykk er i prinsippet noe mennesker gjør hele tida uansett, så vitenskapen er en raffinert og godt grunngitt måte eller tilnærming for å sortere sanseinntrykk. Men siden det er sanseinntrykk som er utgangspunktet, og menneskelig tenking som knytter det hele sammen, må vitenskapen hele tiden endres på bakgrunn av nye data og ny tenking. Derfor er det rart når man prøver å ha en vitenskapelig tilnærming til god lyd, og får kritikk for å være "sneversynt" eller firkanta. Vitenskap er i stadig endring, så da er det ikke vitenskapelig tilnærming man kritiserer, men noe annet.

    Derfor vil jeg foreslå en aldri så liten opprydding av ting vi bør og ikke trenger diskutere i jakten på hi-fi-nirvana.

    Ting vi bør diskutere:
    - beskrivelser av ulik smak/lydideal
    - hvilke mulige veier som finnes til god lyd innenfor ulike budsjett
    - spørsmålet om hvordan vi kan definere og forklare «kvalitet»

    ting vi ikke trenger å diskutere:
    - om man skal måle eller lytte (begge deler er nødvendig på et eller annet plan)
    - om man har lov til å velge sjøl hva man liker og hvordan man kommer dit (den er gitt)
    - om man får komme med kontroversielle utsagn og kunne slippe diskusjon (dette er et diskusjonsforum, lite poeng uten diskusjon)

    Som sagt er det et forslag, og ingen trenger være enig med meg. Men om jeg i alle fall får påstå én ting er det at mange lytter uten å måle (og det er ingenting i veien med det), men ingen måler uten å lytte.
     

    MrGolden

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    17.05.2020
    Innlegg
    161
    Antall liker
    406
    Sted
    Skodje
    Torget vurderinger
    2
    Ingen tvil om at det er mange ulike tilnærmingsmetoder til god lyd. Men det er jo virkelig ingen som påstår at snevre vitenskapelige forklaringer kan erstatte eller overprøve lytting. Det som derimot blir løftet frem gang etter gang er hvordan man kan forklare noe.

    Jeg vil påstå at det er det eneste vitenskapen kan bidra med: hjelp til å sortere ulike typer sanseinntrykk. Å sortere sanseinntrykk er i prinsippet noe mennesker gjør hele tida uansett, så vitenskapen er en raffinert og godt grunngitt måte eller tilnærming for å sortere sanseinntrykk. Men siden det er sanseinntrykk som er utgangspunktet, og menneskelig tenking som knytter det hele sammen, må vitenskapen hele tiden endres på bakgrunn av nye data og ny tenking. Derfor er det rart når man prøver å ha en vitenskapelig tilnærming til god lyd, og får kritikk for å være "sneversynt" eller firkanta. Vitenskap er i stadig endring, så da er det ikke vitenskapelig tilnærming man kritiserer, men noe annet.

    Derfor vil jeg foreslå en aldri så liten opprydding av ting vi bør og ikke trenger diskutere i jakten på hi-fi-nirvana.

    Ting vi bør diskutere:
    - beskrivelser av ulik smak/lydideal
    - hvilke mulige veier som finnes til god lyd innenfor ulike budsjett
    - spørsmålet om hvordan vi kan definere og forklare «kvalitet»

    ting vi ikke trenger å diskutere:
    - om man skal måle eller lytte (begge deler er nødvendig)
    - om man har lov til å velge sjøl hva man liker og hvordan man kommer dit (den er gitt)
    - om man får komme med kontroversielle utsagn og kunne slippe diskusjon (dette er et diskusjonsforum, lite poeng uten diskusjon)

    Som sagt er det et forslag, og ingen trenger være enig med meg. Men om jeg i alle fall får påstå én ting er det at mange lytter uten å måle (og det er ingenting i veien med det), men ingen måler uten å lytte.
    Vel blåst! 100% enig 😎👌!
     

    Armand

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Innlegg
    2.965
    Antall liker
    7.012
    Sted
    Kongsberg
    Forstår ikke helt polariseringen. Det er bare lytting som kan fortelle oss hva vi liker. Og det er bare målinger som kan fortelle oss hva som skjer.
    Lurer man på hvorfor man liker/misliker noe er det jo greit å finne ut av hva som kan ligge bak slik at man ikke starter helt på nytt hver gang.
    word !
     

    Tanndoktorn

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.02.2018
    Innlegg
    247
    Antall liker
    405
    Torget vurderinger
    2
    [
    Legg merke til at denne kategori to var beskrevet som: «ikke stoler på sine, dine og mine ører og lar måleinstrumentene bestemme når de konstruerer og lytter». Greia er vel snarere at noen av oss er mest interessert i lyden vi kan høre med nettopp ørene. Da er det ikke like interessant hvordan boksene ser ut, kjennes eller smaker. De sanseinntrykkene har fint lite å gjøre med lyden vi hører med ørene. Og da tenker jeg det er like greit å se bort fra de andre sansene hvis vil faktisk vil «la ørene bestemme». Eller hvilke andre sanser holder til der, mente du? Balanseorganet?
    Problemet oppstår kanskje når mange konkluderer med at "måler bra" alltid "låter best".
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.492
    Antall liker
    35.372
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det er i så fall noe helt annet enn hva du nettopp skrev og som jeg svarte på.

    De av oss som gjerne ser til målbare data for å forstå hva som foregår har nok også lytting som hovedmål. Tross alt, det er jo hele poenget med greiene. Så kan vi finne på å gjøre målinger for å finne ut mer om hvorfor noe oppleves slik eller sånn, men da er vi tilbake til hestepare’s poeng om at det er eksakt ingen som faller inn i denne «kategori to». De finnes ikke.

    Tillater meg f eks å minne om mine egne svar på spørsmål litt tidligere om forventet hørbar forskjell mellom NCore, Purifi, Neurochrome, Accuphase og McIntosh, eller om Snickers-is’s pedagogiske forklaring på hvordan en forsterkers utgangsimpedans påviker opplevd nivå i bassen.
     
    Sist redigert:

    alfegutt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.03.2015
    Innlegg
    938
    Antall liker
    1.316
    Sted
    Østfold
    Hmmm .... la oss kjøle oss litt gutter

    En måte mennesker og andre dyr opererer effektivt i en kompleks verden, er ved kategorisering. Dette forenkler veldig mye, det blir færre elementer å forholde seg til. Men det kan også være uhensiktsmessig, som når man kategoriserer HFS medlemmene i to gjenger (en som måler og en som lytter).

    Det er ikke noen motsetning mellom å lytte til musikk, og måle. For meg som er hobby DIY-er, er det helt nødvendig å måle, samt å forstå teknologi. Men det hinderer meg ikke på noen måte å lytte veldig mye på musikk. Slik jeg ser det er vi mange ulike gjenger her inne, men la oss være hyggelige og rause.
     

    Tanndoktorn

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.02.2018
    Innlegg
    247
    Antall liker
    405
    Torget vurderinger
    2
    Det er i så fall noe helt annet enn hva du nettopp skrev og som jeg svarte på.

    De av oss som gjerne ser til målbare data for å forstå hva som foregår har nok også lytting som hovedmål. Tross alt, det er jo hele poenget med greiene. Så kan vi finne på å gjøre målinger for å finne ut mer om hvorfor noe oppleves slik eller sånn, men da er vi tilbake til hestepare’s poeng om at det er eksakt ingen som faller inn i denne «kategori to». De finnes ikke.
    Tja, jeg mistenker at et produkt eller to på markedet er produsert av "en tonedøv ingeniør uten ører".
    (Ingeniør = Flink fyr, vanligvis hyggelig og med kunnskap godt over middels innenfor sitt fagfelt)

    Hadde vitenskapen rundt "god lyd" vært så enkel og altforklarende, ville jo dette vært en ufeilbarlig forretningside hvor man enkelt kunne startet butikk imorgen
    og garantert god lyd i stua til gudoghvermannsen.

    Jeg mistenker at vi er enige i det meste, men etterlyser kanskje en litt mer balansert diskusjon med mer fokus på punkt 1 og 3 i hestepares innlegg over.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.492
    Antall liker
    35.372
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Da inviterer du ikke mye til saklig erfaringsutveksling og diskusjon ved å kategorisere andre i stråmannsgrupper.
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Det har vel alltid vert slik at selv om de måles ok er ikke det det samme som at de låter bra.
    Selv min relativt rimelige Belles har en DF på 2000,og som ikke er under 200 ved 20kHz
    har den gjengse Belles lyd signatur.
    Som mannen selv sier, "jeg lager ikke verdens beste forsterkere, men blant de mest musikalske mener jeg"
    Så det å få en forsterker med høy DF til ikke å låte tynn, slank, magert, lean.. Er en kunst
    Har lest alt jeg har kommet over av Belles, få merker som folk til de grader er begeistra som for dette merket. Kanskje noen dansker som kan si litt mer om Belles.
     

    Tanndoktorn

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.02.2018
    Innlegg
    247
    Antall liker
    405
    Torget vurderinger
    2
    Da inviterer du ikke mye til saklig erfaringsutveksling og diskusjon ved å kategorisere andre i stråmannsgrupper.
    Jaha? Dette var på ingen måte ment sarkastisk, men en invitasjon til en dreining av diskusjonen mot noe jeg synes er mer relevant for lytteopplevelse og beskrivelsen av denne. Hvorfor så hårsår? Slår du like hardt ned på de utallige innleggene hvor det fleipes og ironiseres over hva folk hører og ikke hører når folk i beste mening kun forsøker å dele sine erfaringer?
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.492
    Antall liker
    35.372
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Bare mektig lei av stråmannsargumentasjon, enten det er din todeling eller andres. Tyder jo på at folk ikke engang tar seg bryderiet med å lese eller forstå hva jeg selv og andre skriver. Om det der var et forsøk på å dele erfaringer i beste mening vil jeg si at jeg har sett bedre forsøk på å invitere til diskusjon. Start heller med å dele egne erfaringer enn med å kategorisere oss andre i båser.
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.328
    Antall liker
    3.676
    Torget vurderinger
    1
    Tja, jeg mistenker at et produkt eller to på markedet er produsert av "en tonedøv ingeniør uten ører".
    (Ingeniør = Flink fyr, vanligvis hyggelig og med kunnskap godt over middels innenfor sitt fagfelt)
    Den største tekniske sperren for en ingeniør, er gjerne en sjef og et budsjett. ;) Da starter det å dreie seg om kompromisser. Også skal jo ting selge også, så kommer PR, selgere og blårussen inn i bildet også har man plutselig et produkt man ikke kjenner igjen.
    Man skal lage gull, men ender da oftest opp med skrotjern. Men lettest er det jo å skylde på ingeniøren som skal lage produktet.
     
    I

    Ikke33206

    Gjest
    Den største tekniske sperren for en ingeniør, er gjerne en sjef og et budsjett. ;) Da starter det å dreie seg om kompromisser. Også skal jo ting selge også, så kommer PR, selgere og blårussen inn i bildet også har man plutselig et produkt man ikke kjenner igjen.
    Man skal lage gull, men ender da oftest opp med skrotjern. Men lettest er det jo å skylde på ingeniøren som skal lage produktet.
    Det må jo være ganske mange geniale ingeniører, siden det er så mye bra lyd der ute. Så begynner man å lytte litt mer nøye, så skjønner man at geniene er færre enn det man trodde ved første ørekast;)
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.328
    Antall liker
    3.676
    Torget vurderinger
    1
    Det må jo være ganske mange geniale ingeniører, siden det er så mye bra lyd der ute. Så begynner man å lytte litt mer nøye, så skjønner man at geniene er færre enn det man trodde ved første ørekast;)
    Det er også forskjell på ingeniører, man har de tekniske og de teoretiske. Av og til så finnes det en og annen som behersker både det teoretiske og det praktiske og klarer å koble dette sammen.
    Det er den 3.gruppen her som faktisk klarer å få til noe, og faktisk har evnen til å lage gode produkter.

    De to andre gruppene har sine mangler, og da blir det gjerne et delvis ferdig produkt som fungerer men mest sannsynlig ikke perfekt.
    En god ingeniør bør beherske både teori og praksis.

    En annen ting som er ingeniørenes største problem, brukerfeil... ;)
     

    Tanndoktorn

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.02.2018
    Innlegg
    247
    Antall liker
    405
    Torget vurderinger
    2
    Bare mektig lei av stråmannsargumentasjon, enten det er din todeling eller andres. Tyder jo på at folk ikke engang tar seg bryderiet med å lese eller forstå hva jeg selv og andre skriver. Om det der var et forsøk på å dele erfaringer i beste mening vil jeg si at jeg har sett bedre forsøk på å invitere til diskusjon. Start heller med å dele egne erfaringer enn med å kategorisere oss andre i båser.
    Det er delt nok erfaringer i alle retninger og det ville være mer interessant å diskutere hvordan vi skal komme videre i denne diskusjonen. Noen etterlyser en mer nyansert diskusjon rundt definisjonen av god lyd og lydkvalitet, da ingen av ytterpunktene i diskusjonen virker å føre frem til en allmengyldig oppskrift på god lyd. Det er ikke nødvendigvis en uting at man beskriver de stereotype ytterpunktene. De finnes, akkurat som i politikken.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.492
    Antall liker
    35.372
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Da kan du for eksempel engasjere deg i diskusjon med de «ytterpunktene», heller enn å dele alt og alle inn i to båser tilsynelatende uten noen sone mellom.
    Der har du vel oppsumert hele denne tråden. Du har de som lar "øra bestemme" (meg inkludert) og Drillogjengen som ikke stoler på sine, dine og mine ører og lar måleinstrumentene bestemme når de konstruerer og lytter. Sistnevnte fungerer ikke for meg.
     
    I

    Ikke33206

    Gjest
    Det er delt nok erfaringer i alle retninger og det ville være mer interessant å diskutere hvordan vi skal komme videre i denne diskusjonen. Noen etterlyser en mer nyansert diskusjon rundt definisjonen av god lyd og lydkvalitet, da ingen av ytterpunktene i diskusjonen virker å føre frem til en allmengyldig oppskrift på god lyd. Det er ikke nødvendigvis en uting at man beskriver de stereotype ytterpunktene. De finnes, akkurat som i politikken.
    Dette må være innenfor. Folk som skriver her er vel glad i litt temperatur og engasjement. Sette ting på litt spissen må være greit.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn