Høyttalere Forslag til sub i mitt oppsett

Thomasd

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.01.2009
Antall liker
3.018
Sted
Ås
Torget vurderinger
3
jeg har en "mismatch" mellom mine hornsubber og midbasshorn som deles på 65Hz på 4msec
det er kanskje hørbart om jeg ligger med nesa i "skjøten" mellom sub og midbass, men kun om jeg spiller dubstep :ROFLMAO:
:ROFLMAO: Jeg kjenner ikke mismatchen jeg har mellom sub og ht hos meg. Kan hende den er stor for alt jeg vet men ikke brysom før jeg tilfører 2 ms ekstra.

SigbergAudio

Bransjeaktør
Ble medlem
03.08.2005
Antall liker
9.504
Sted
Østlandet
Torget vurderinger
1
2 millisekunder forskjell er som å flytte en driver 70 cm lenger fra eller nærmere lytteposisjon. Kan det være heldig for lyden uten andre justeringer når det skal spille sammen med øvrige drivere?
Men jeg tror på deg selvfølgelig. Om det det er noe mystisk som skjer i prosesseringen eller i hodet mitt:)
40 ms latency mellom to drivere i delingsfrekvensen kan vel ikke være heldig selv om det er grensen for å legge merke til lip sync issues hvis man ser på tv? Forsto ikke helt den sammenligningen.
Nei, sammenligningen var mest for å illustrere at selv med tjue ganger så høy forsinkelse som du har, er det så lite at du oppfatter det som synkront med det du ser.

Synking av tid mellom driverne blir viktigere jo høyere opp i frekvens du kommer. Ved 40hz er bølgelengden over 8 meter, og det begynner å bli ganske vrient både å lokalisere og detektere tidsforskyvelse. Teorien sier at vi ikke kan detektere forsinkelser under én periode, som ved 40hz er 25 millisekunder.

Selv ved 100hz er den 10 millisekunder, som betyr at du i teorien kunne flyttet subben din 3 meter uten å merke forskjell. EDIT: Du vil i praksis høre forskjell fordi frekvensresponsen endrer seg når subben står en annen plass i rommet, men ikke pga avstanden.

Masse folk er helt uenige i ovenstående så klart. :)

Thomasd

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.01.2009
Antall liker
3.018
Sted
Ås
Torget vurderinger
3
Nei, sammenligningen var mest for å illustrere at selv med tjue ganger så høy forsinkelse som du har, er det så lite at du oppfatter det som synkront med det du ser.

Synking av tid mellom driverne blir viktigere jo høyere opp i frekvens du kommer. Ved 40hz er bølgelengden over 8 meter, og det begynner å bli ganske vrient både å lokalisere og detektere tidsforskyvelse. Teorien sier at vi ikke kan detektere forsinkelser under én periode, som ved 40hz er 25 millisekunder.

Selv ved 100hz er den 10 millisekunder, som betyr at du i teorien kunne flyttet subben din 3 meter uten å merke forskjell. EDIT: Du vil i praksis høre forskjell fordi frekvensresponsen endrer seg når subben står en annen plass i rommet, men ikke pga avstanden.

Masse folk er helt uenige i ovenstående så klart. :)
Bra at fagfolk som deg mener det. Betyr jo at integrering av sub i delefrekvens mot ht kke er så vanskelig som mange skal ha det til. Slakken er jo stor for det hørbare og det blir vanskeligere å gjøre feil. Senker kanskje også behovet for å legge pengene i en godt konstruert sub, så lenge den ikke skal spille langt opp i frekvens som dine?
Men, jeg hadde et spørsmål som kanskje du kan svare på fra samme innlegg hvor du grep fatt i millisekundene.

IIR og FIR filtere, vet du om de varierer i latency avhengig av hvor mye som skal prosesseres?
Og tar REL feil når de skriver at deres dsp kino sub typisk har minimum latency på 12-15 (og 5 - 30 ms avhengig av hvor mye prosessering dsp har å jobbe med)? Og hva slags filter bruker de da?

Disse spørsmålene er egentlig veldig mye mere interessante synes jeg, her snakker vi veldig mange flere millisekunder.
De to millisekundene gjør jo bare forskjell hos meg eller i min hjerne eller et eller annet og er ikke veldig interessante. De blir jo bare min påstand :)

Sist redigert:

SigbergAudio

Bransjeaktør
Ble medlem
03.08.2005
Antall liker
9.504
Sted
Østlandet
Torget vurderinger
1
Bra at fagfolk som deg mener det. Betyr jo at integrering av sub i delefrekvens mot ht kke er så vanskelig som mange skal ha det til. Slakken er jo stor for det hørbare og det blir vanskeligere å gjøre feil. Senker kanskje også behovet for å legge pengene i en godt konstruert sub, så lenge den ikke skal spille langt opp i frekvens som dine?
Men, jeg hadde et spørsmål som kanskje du kan svare på fra samme innlegg hvor du grep fatt i millisekundene.
Det er fortsatt ikke nødvendigvis trivielt å integrere en sub godt, men det handler mer om frekvensrespons en tid etter min mening da.

IIR og FIR filtere, vet du om de varierer i latency avhengig av hvor mye som skal prosesseres?
Og tar REL feil når de skriver at deres dsp kino sub typisk har minimum latency på 12-15 (og 5 - 30 ms avhengig av hvor mye prosessering dsp har å jobbe med)? Og hva slags filter bruker de da?
Jeg er ingen ekspert på DSP på teknisk side, men jeg vet at Hypex DSPen som jeg bruker har samme prosesseringstid uavhengig av konfigurasjon. Det er mulig dette er annerledes for andre DSPer.

Hvis REL selv skriver at de har såpass med latency så kan det sikkert stemme. Jeg har sett subber med 20+ ms latency uten at jeg husker i farten hvilket merke det var. Så 10-20ms latency i (noen) subber er ikke oppdiktet. Samtidig er det jo folk som bruker trådløs overføring til subbene sine og er glade fornøyde med det. REL selger jo selv en slik. Den alene har 16-20ms latency.

Topp Bunn