jeg har en "mismatch" mellom mine hornsubber og midbasshorn som deles på 65Hz på 4msec
det er kanskje hørbart om jeg ligger med nesa i "skjøten" mellom sub og midbass, men kun om jeg spiller dubstep![]()
jeg har en "mismatch" mellom mine hornsubber og midbasshorn som deles på 65Hz på 4msec
det er kanskje hørbart om jeg ligger med nesa i "skjøten" mellom sub og midbass, men kun om jeg spiller dubstep![]()
Nei, sammenligningen var mest for å illustrere at selv med tjue ganger så høy forsinkelse som du har, er det så lite at du oppfatter det som synkront med det du ser.2 millisekunder forskjell er som å flytte en driver 70 cm lenger fra eller nærmere lytteposisjon. Kan det være heldig for lyden uten andre justeringer når det skal spille sammen med øvrige drivere?
Men jeg tror på deg selvfølgelig. Om det det er noe mystisk som skjer i prosesseringen eller i hodet mitt
40 ms latency mellom to drivere i delingsfrekvensen kan vel ikke være heldig selv om det er grensen for å legge merke til lip sync issues hvis man ser på tv? Forsto ikke helt den sammenligningen.
Bra at fagfolk som deg mener det. Betyr jo at integrering av sub i delefrekvens mot ht kke er så vanskelig som mange skal ha det til. Slakken er jo stor for det hørbare og det blir vanskeligere å gjøre feil. Senker kanskje også behovet for å legge pengene i en godt konstruert sub, så lenge den ikke skal spille langt opp i frekvens som dine?Nei, sammenligningen var mest for å illustrere at selv med tjue ganger så høy forsinkelse som du har, er det så lite at du oppfatter det som synkront med det du ser.
Synking av tid mellom driverne blir viktigere jo høyere opp i frekvens du kommer. Ved 40hz er bølgelengden over 8 meter, og det begynner å bli ganske vrient både å lokalisere og detektere tidsforskyvelse. Teorien sier at vi ikke kan detektere forsinkelser under én periode, som ved 40hz er 25 millisekunder.
Selv ved 100hz er den 10 millisekunder, som betyr at du i teorien kunne flyttet subben din 3 meter uten å merke forskjell. EDIT: Du vil i praksis høre forskjell fordi frekvensresponsen endrer seg når subben står en annen plass i rommet, men ikke pga avstanden.
Masse folk er helt uenige i ovenstående så klart.![]()
Det er fortsatt ikke nødvendigvis trivielt å integrere en sub godt, men det handler mer om frekvensrespons en tid etter min mening da.Bra at fagfolk som deg mener det. Betyr jo at integrering av sub i delefrekvens mot ht kke er så vanskelig som mange skal ha det til. Slakken er jo stor for det hørbare og det blir vanskeligere å gjøre feil. Senker kanskje også behovet for å legge pengene i en godt konstruert sub, så lenge den ikke skal spille langt opp i frekvens som dine?
Men, jeg hadde et spørsmål som kanskje du kan svare på fra samme innlegg hvor du grep fatt i millisekundene.
Jeg er ingen ekspert på DSP på teknisk side, men jeg vet at Hypex DSPen som jeg bruker har samme prosesseringstid uavhengig av konfigurasjon. Det er mulig dette er annerledes for andre DSPer.IIR og FIR filtere, vet du om de varierer i latency avhengig av hvor mye som skal prosesseres?
Og tar REL feil når de skriver at deres dsp kino sub typisk har minimum latency på 12-15 (og 5 - 30 ms avhengig av hvor mye prosessering dsp har å jobbe med)? Og hva slags filter bruker de da?