Bil, båt og motorsykkel Elbiler

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• na_X

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Antall liker
    5.574
    Torget vurderinger
    1
    Det er problemet med el biler, drivlinjen er på mange måter lik og da står man igjen med software, materialvalg, understell og karroseridesign.
    Men noen får det til, feks den nye renault 5, de klarer å skille seg ut med et design som oser retro, honda klarte den med honda e. Bortsett fra det er det vel svært få ebiler som skiller seg ut.
    Hadde bilprodusentene hatt litt gøts hadde de sett seg i bakspeilet og lansert mere retrodesign for å skille seg ut.
    Da kommet alle disse nye kineserne til å slite for de har ingen historie å vise til og skillnaden blir større mellom bilene.
    Jeg er glad jeg ikke må kjøpe ny el bil i dag for jeg hadde virkelig sliti med å finne noe som appelerte.
    Selv ikke en ferrari appelerer, da er det noe feil
    Man har jo også Ford da, med mustang og capri... :poop:

na_X

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Antall liker
    5.574
    Torget vurderinger
    1
    BMW i4 M60 er ei vogn jeg virkelig kunne tenke meg å stappe inn i garasjen!
    Samme her! Men dama synes den er for lav å sitte i, og bakre stolpe til bakdøra er alt for lav og det blir for trangt dessverre. Tenkte tanken med en slik som konebil, men det ser mer ut som det blir en iX istedet ved neste bilbytte.

Dr_BASS

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Antall liker
    3.252
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Man har jo også Ford da, med mustang og capri... :poop:
    only by name
    hadde de laget noe som lignet på de gamle så hadde det vært en hit, men hverken mustang eller capri har noen gang vært suv`er eller crossovere eller hva man nå kaller de. verden trenger 2 dørs coupé

na_X

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Antall liker
    5.574
    Torget vurderinger
    1
    only by name
    hadde de laget noe som lignet på de gamle så hadde det vært en hit, men hverken mustang eller capri har noen gang vært suv`er eller crossovere eller hva man nå kaller de. verden trenger 2 dørs coupé
    Hadde de kalt de to bilene for noe helt annet, så hadde det vært mer innafor ja. Rykter om en ny Mustang om noen år da, som ikke ser så verst ut og litt tilbake til hvordan den burde sett ut i første omgang (istedet for SUV-ish).

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    21.985
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    15
    Retro design tror jeg også kunne vært kult.
    Amerikaner'n klarte jo det med hell for flere fossilbiler - så det er jo mulig.

"Dagens" Mustang og Capri er jo ikke mindre enn et hån mot de opprinnelige modellene.

Noe av det mest vellykkede designmessig er jo IdBuzz.

na_X

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Antall liker
    5.574
    Torget vurderinger
    1
    Retro elbil av disse elbilene?

1779957003463.jpeg

1779957120698.jpeg

Ironien er jo at batteri cellene var dyrere i pris enn en vanlig bil da også.

defacto

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Antall liker
    5.495
    Sted
    Liten by på Østlandet
    Amerikaner'n klarte jo det med hell for flere fossilbiler - så det er jo mulig.

"Dagens" Mustang og Capri er jo ikke mindre enn et hån mot de opprinnelige modellene.

Noe av det mest vellykkede designmessig er jo IdBuzz.
    Tenk å fått noe slikt:
    1779957165115.png
    Uten masse rart, bare en enkel bil.

Ellers så er vel BMW X1 i3 et godt eksempel på at en bil kan gjøres nokså enkel og på riktig måte med hensyn på dekk valg og funksjonallitet.

Sist redigert:
    • Liker
    Reaksjoner: ptb

xerxes

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Antall liker
    13.437
    Sted
    Holmestrand
    Tenk å fått noe slikt:
    Vis vedlegget 1201052
    Uten masse rart, bare en enkel bil.

Ellers så er vel BMW X1 et godt eksempel på at en bil kan gjøres nokså enkel og på riktig måte med hensyn på dekk valg og funksjonallitet.
    Du har tydeligvis en annen skala enn meg for billig .... 😂
    En BMW iX1 med minste motoralternativ og en 2-3 "pakker" (á kr 34800/stk) kom på en snau million.
    Og da klarte jeg ikke å se om det var med hengerfeste.
    😂
    Lurte litt på hvorfor jeg ikke kikket på en slik da jeg kjøpte bil.
    Nå vet jeg det, og i dag hadde det kanskje heller blitt en Volvo EX60.
    Under 800.000 med hengerfeste.
    Nå har jeg både bil og hengerfeste, så jeg slipper bekymmeret.
    :cool:

defacto

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Antall liker
    5.495
    Sted
    Liten by på Østlandet
    Du har tydeligvis en annen skala enn meg for billig .... 😂
    En BMW iX1 med minste motoralternativ og en 2-3 "pakker" (á kr 34800/stk) kom på en snau million.
    Og da klarte jeg ikke å se om det var med hengerfeste.
    😂
    Lurte litt på hvorfor jeg ikke kikket på en slik da jeg kjøpte bil.
    Nå vet jeg det, og i dag hadde det kanskje heller blitt en Volvo EX60.
    Under 800.000 med hengerfeste.
    Nå har jeg både bil og hengerfeste, så jeg slipper bekymmeret.
    :cool:
    Sorry, jeg mente i3!!! :)

steinost

Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Antall liker
    11.210
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    En EL bil for meg er som følger.
    Lang rekkevidde og plass til stort hundebur.
    Det er faktisk ikke mange som har dette. ID7 muligens ifølge mål de oppgir. Men denne har vel hatt en del sykdommer.
    Peougot 5008. Er høy noe som er ett stort pluss, med hytte på fjellet.
    Dette er biler som jeg kan strekke meg til. Minus på ID7 er jo att den ikke er høy.
    Gidder (men har råd) ikke bruke mye penger på biler.
    Synes bil er å kaste penger ut av vinduet. Motsier sikkert meg selv en del nå, ved å ha tre biler på gården ;=)

• Liker
    Reaksjoner: gwh

Tweedjakke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Antall liker
    8.902
    Sted
    Au recherche du futur perdu
    Mulig du har rett. Men jeg tror at litt retro utseende, kombinert med litt enklere opplegg kunne vært en greie jeg ville kikket på.
    Det er sant. Eg har sjølv tenkt på båe momenta lenge.

Det openberre er «litt enklare»: gjerne ein bil det ikkje alt skal vera så science fiction-smooth heile tida, og som er konstruert litt etter same prinsippa som Fairphone, eller gamle IBM/Lenovo Thinkpad-PCar. Det er mogleg at batteri og elektronikk må verta enno meir hyllevare for at det skal vera mogleg.

Det vanskelege er «litt retro», all den tid både drivlinja og moderne krav til aerodynamikk og sikkerheit legg føringar på konstruksjonen. Buzz, Ionic 5, Honda e og Renault 5 er kanskje dei som går lengst i retro-retning. Og sjølvsagt: Microlino (≈ elektrisk Isetta).

Elektriske Geländewagen er «litt retro» på sitt vis, men (som før nemnd) fullstendig fjollete og vanvittig dyr.

ePi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.04.2003
    Antall liker
    1.645
    2CV kommer vel snart i ny versjon, blir spennende å se hvor tro den er mot originalen. Stort mer minimalistisk enn originalen er det vel knapt mulig å lage en bil.

Om Fiat Topolino gikk mer enn 45km/t (lovlig) hadde jeg nok allerede kjøpt en:

Tweedjakke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Antall liker
    8.902
    Sted
    Au recherche du futur perdu
    2CV kommer vel snart i ny versjon, blir spennende å se hvor tro den er mot originalen. Stort mer minimalistisk enn originalen er det vel knapt

Ser fiffig ut, og Pierre Leclercq (sic) tenkjer jo rett om retro

And speaking to Chardon in April 2025, drilled home that the future city car wouldn’t be an unashamed retro reboot of the 2CV: “Nostalgia for nostalgia is not a silver bullet,” he told us. “For me, what is more important is to understand the purpose of the car at that time.

“The purpose of the [2CV] was to bring mobility to the masses after World War II. It was carrying four farmers under one roof and being able to carry 50kg of potatoes. In the next years maybe I could replace the farmer with a nurse.”

Dr_BASS

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Antall liker
    3.252
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4

Ser fiffig ut, og Pierre Leclercq (sic) tenkjer jo rett om retro
    hvis den ser ut som på bildet øverst i artikkelen og har noenlunde rekkevidde og ikke fransk driftssikkerhet tror jeg det blir en hit.
    Bare håpe de ikke gjør som renault og lanserer den med forhjulstrekk, med el drivlinje er det ingen argumenter for forhjulstrekk lenger og det dreper kjøreglede

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn