Bil, båt og motorsykkel Elbiler

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • BurntIsland

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.02.2006
    Innlegg
    8.390
    Antall liker
    11.124
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    2
    Prøvekjører en slik i helga. Ikke verdens beste rekkevidde, men alt det andre liker jeg. Tror den er nokså beslektet med Polestar; noen her med erfaring på det?
    2F90B78C-A0B7-4C77-B514-080C47A05D42.jpeg
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.927
    Antall liker
    8.238
    Torget vurderinger
    1
    Absolutt. Men sidan Nissan og Renault er same ulla for tida, er det kanskje mest staffasje som skil denne frå Aryia?
    Aryia er en større bil enn Megane E-Tech, som befinner seg i C-segmentet eller "Golf-klassen". Men display og infotainment-skjermene virker å være det samme.

    Når det kommer til pris ligger den på Renault Megane E-tech Techno levert Tromsø 422 180,- så kommer litt ræl i tillegg som metallic lakk, nødladekabel, matter og vinterdekk og med alt av utstyr blir prisen 478 380,- levert her. Det er visstnok kampanje nå og da får du den for kr 457 380,- men da mangler den Harman Kardon anlegget og litt småsnacks. Lydanlegget kan du likevel velge som tillegg men da spretter jo prisen litt opp igjen med nesten 9000,-.

    Går man for den topputstyrte versjonen Iconic som har elektriske skinnseter, Harman Kardon anlegget og de andre finessene som følge med den og i tillegg alt av utstyr og det rælet som Techno tilbys med, så legger prisen seg på kr 493 380,- levert her. Altså under den magiske 500K momsgrensa.

    Jeg har vært å prøvd ID5 GTX og Skoda Enyaq firtrekkeren, med ganske mye utstyr som man gjerne vil ha, dvs. firehjulstrekk og ting og tang. ID5 var en favoritt å kjøre og Skodaen var også veldig bra, men prisen levert her med moms og alt havnet på nærmere 700 000,- med moms på alt over 500k. Da begynner det å bli litt mye penger, eller 40% dyrere.
     
    Sist redigert:

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.927
    Antall liker
    8.238
    Torget vurderinger
    1
    Eg er på mange måtar glad for at eg berre har kjøpt bruktbilar i heile mitt liv. Alt det der verkar veldig slitsamt å ta stilling til.
    Det fine med bruktbiler er jo "what you see is what you get", og man får ned kostnadene på anskaffelsen ned, litt avhengig av hva man går etter. Men bruktbilmarkedet for elbiler er jo ikke helt det samme som for fossilbiler, enda. Men det vil nok endre seg med tiden.

    Den gamle Mazdaen nærmer seg pensjonsalderen, selv om den går som ei klokke, så har rust begynt å tære, det skal skiftes registerreim og eventuelt andre ting som vil dukke opp. Bompenger fases inn og bensin er blitt dyrt. Strøm her er jo som kjent billig, men jeg er jo med på å betale andres strøm sørpå over skatteseddelen, så det å kjøre på batteri er rimeligere enn flytende brennstoff.
     
    Sist redigert:

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.541
    Antall liker
    9.700
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Kjøpte min første bil i 82, og min første fabrikknye i 2012..... Ny bil er sjeldent veldig smart økonomisk, men veldig bekvemt. Hadde dog et par nye firmabiler i noen få år, men med 2 biler i familien ble det en del bruktkjøp.
     

    AOC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Innlegg
    1.379
    Antall liker
    1.277
    Torget vurderinger
    1
    Det fine med bruktbiler er jo "what you see is what you get", og man får ned kostnadene på anskaffelsen ned, litt avhengig av hva man går etter. Men bruktbilmarkedet for elbiler er jo ikke helt det samme som for fossilbiler, enda. Men det vil nok endre seg med tiden.

    Den gamle Mazdaen nærmer seg pensjonsalderen, selv om den går som ei klokke, så har rust begynt å tære, det skal skiftes registerreim og eventuelt andre ting som vil dukke opp. Bompenger fases inn og bensin er blitt dyrt. Strøm her er jo som kjent billig, men jeg er jo med på å betale andres strøm sørpå over skatteseddelen, så det å kjøre på batteri er rimeligere enn flytende brennstoff.
    Vi sørpå har jo betalt for fraværet av moms på strøm nordpå i satans mange år, og nå finansierer vi også hurtigladestasjoner der oppe også, ettersom hurtigladere ikke lønner seg i nord pga lav elbilandel og få som hurtiglader. I 16 år finansierte jeg også 10 % årlig redusert studiegjeld for de med studielån som bor oppe i de nordligste landsdelene.
    Bare nevner det, som et lite apropos i 'vi-og-de-andre-analogien'.
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.927
    Antall liker
    8.238
    Torget vurderinger
    1
    Jeg tror ikke du har finansiert så mye 10% på studiegjelden som du tror. Så mange er det ikke, selv om det er et virkemiddel som fungerer nokså godt. Så påstår du at noen betaler for hurtigladere som er her oppe? Gjelder det i så fall Tesla sine også, eller..? En annen ting man kanskje burde vite er at det er solgt ganske mange elbiler her nord. Sa jeg Tesla..? Så kan man fortsette å tro nede i Oslove som forresten er det samiske navnet på hovedstaden, at man subsidierer resten av landet, når verken petroleum eller fisk hales opp til astronomiske verdier i Viken området. Vi eksporterte sjømat for 120,8 milliarder kroner i fjor, og laks alene for 81,4 milliarder kroner. Jeg har faktisk aldri hørt om en eneste laksemære i Oslofjorden, men her oppe kryr det av dem, og det etableres hele tiden nye. Det er jo også slik, hvis man har littegranne peiling på norsk historie, at tørrfisk og klippfisken i flere århundrer var Norges viktigste eksportartikkel. Så viktig at Kongen holdt til i Bergen! Den kom og kommer fortsatt fra kysten av Nord-Norge. Mosjøen og Mo i Rana, eksempelvis, er ganske viktige industribyer. Gruvedrift finnes det mye av også i nord. Petroleumseksporten i fremtiden, klimaendringer eller ei, kommer til å foregå her oppe fra, der det er estimert at like mye petroleum som vi allerede har hentet opp ligger utenfor Troms og Finnmark. Og vi vet jo alle hva AS Norge tjener mest penger på. I 2021 var eksportverdien på 832 milliarder blanke norske kroner. Vi kunne fradelt Østlandet fra Agder, vestlandet, Trøndelag og nordover og vi ville klart oss helt fint økonomisk. Forresten kommer navnet Norge av det gamle norrøne ordet norðrvegr og betyr «veien mot nord», og det var ikke Viken man mente.
     
    Sist redigert:

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.927
    Antall liker
    8.238
    Torget vurderinger
    1
    ^Jammen, alle de kloke hodene holder til i Oslo, og uten kloke hoder overlever ikke industrien i distriktene. Sabla bra at vi har noen urbane til å passe på oss rurale.
    Uten oss hadde de kanskje ikke hatt en jobb å gå til. Om de er så kloke er en annen sak. Kloke hoder der fant jo på å lage den politikken som nå gjør strømmen så dyr sørpå.
     

    AOC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Innlegg
    1.379
    Antall liker
    1.277
    Torget vurderinger
    1
    Jeg tror ikke du har finansiert så mye 10% på studiegjelden som du tror. Så mange er det ikke, selv om det er et virkemiddel som fungerer nokså godt. Så påstår du at noen betaler for hurtigladere som er her oppe? Gjelder det i så fall Tesla sine også, eller..? En annen ting man kanskje burde vite er at det er solgt ganske mange elbiler her nord. Sa jeg Tesla..? Så kan man fortsette å tro nede i Oslove som forresten er det samiske navnet på hovedstaden, at man subsidierer resten av landet, når verken petroleum eller fisk hales opp til astronomiske verdier i Viken området. Vi eksporterte sjømat for 120,8 milliarder kroner i fjor, og laks alene for 81,4 milliarder kroner. Jeg har faktisk aldri hørt om en eneste laksemære i Oslofjorden, men her oppe kryr det av dem, og det etableres hele tiden nye. Det er jo også slik, hvis man har littegranne peiling på norsk historie, at tørrfisk og klippfisken i flere århundrer var Norges viktigste eksportartikkel. Så viktig at Kongen holdt til i Bergen! Den kom og kommer fortsatt fra kysten av Nord-Norge. Mosjøen og Mo i Rana, eksempelvis, er ganske viktige industribyer. Gruvedrift finnes det mye av også i nord. Petroleumseksporten i fremtiden, klimaendringer eller ei, kommer til å foregå her oppe fra, der det er estimert at like mye petroleum som vi allerede har hentet opp ligger utenfor Troms og Finnmark. Og vi vet jo alle hva AS Norge tjener mest penger på. I 2021 var eksportverdien på 832 milliarder blanke norske kroner. Vi kunne fradelt Østlandet fra Agder, vestlandet, Trøndelag og nordover og vi ville klart oss helt fint økonomisk. Forresten kommer navnet Norge av det gamle norrøne ordet norðrvegr og betyr «veien mot nord», og det var ikke Viken man mente.
    Du får lese hva MER sier om de høye ladeprisene i nord selv om strømmen der oppe er billig.
    Samer, fisk, Kongen, petroleum og gruvedrift og andre "vi-og-ikke-dere" innenfor et felles rike blir litt uttafor, og vær glad Stavanger ikke krevde å skilles fra Norge i 1967.
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.927
    Antall liker
    8.238
    Torget vurderinger
    1
    Det blir uansett investeringer, slik at MER kan penger på sikt. Slik er det i alle konsern, jeg sitter selv i et konsernstyre og det koster penger å investere for på sikt å få avkastning. Uansett, å lade hjemme er mest lønnsomt i ens egen privatøkonomi. Det anbefaler eksempelvis NAF. Folk er ikke like avhengige av ladestasjoner med elbil som man er av bensinstasjonen når man kjører på flytende drivstoff.
     
    • Liker
    Reaksjoner: AOC

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.755
    Antall liker
    13.243
    Teslamobilen hadde rund dag i dag. Med enorm margin det lengste jeg har hatt en bil eller kjørt en bil. Nå er det også litt sprut i "Free. Forvever."

    IMG_1443.jpg
     

    Proffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    9.579
    Antall liker
    2.772
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    Dette bør kunne bli en interessant nykommer, hvis forhåndsrapportene er nogenlunde i vater:

    Ikke den største, men atskillig større enn de små/minste, og til en pris som bør vekke nysgjerrigheten.
    Ok rekkevidde, men kanskje ikke den optimale ladehastigheten.

    Jeg skal jaffal følge litt ekstra med på den når den introduseres.

    mvh
    Proffen
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.515
    Antall liker
    9.285
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Dette bør kunne bli en interessant nykommer, hvis forhåndsrapportene er nogenlunde i vater:

    Ikke den største, men atskillig større enn de små/minste, og til en pris som bør vekke nysgjerrigheten.
    Ok rekkevidde, men kanskje ikke den optimale ladehastigheten.

    Jeg skal jaffal følge litt ekstra med på den når den introduseres.

    mvh
    Proffen
    Å kjøpe en kinesisk bil i disse dager......hmm.
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.927
    Antall liker
    8.238
    Torget vurderinger
    1
    Denne her bekymrer meg litt: NAF mener Stortinget har gitt regjeringen grønt lys til økte avgifter, og Finansdepartementet vil ikke avkrefte nye kjøpsavgifter for elbiler.

     

    leifen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.05.2006
    Innlegg
    2.344
    Antall liker
    1.844
    Denne her bekymrer meg litt: NAF mener Stortinget har gitt regjeringen grønt lys til økte avgifter, og Finansdepartementet vil ikke avkrefte nye kjøpsavgifter for elbiler.

    Staten tar, og staten tar...
     

    AOC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Innlegg
    1.379
    Antall liker
    1.277
    Torget vurderinger
    1
    Staten tar, og staten tar...
    Nja... Noen av oss mottar statlig strømstøtte for nøkternt strømforbruk, og staten kan finne på å gi opptil 13 000 kroner til folk som heldig nok inngikk gunstig fastprisavtale sist høst, og som følge av dette står frem i avisen og forteller om strømsløseriet sitt for å tjene på strømstøtte.
    Sløse med strømmen under en energikrise, for å tjene sin egen lommebok, og står frem med det i aviser. Fascinerende.
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.515
    Antall liker
    6.918
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Litt synd at en ikke har de samme unntakene for øket vekt i elektrisk drivlinje på personbiler som en har på varebiler, men dette er absolutt noe jeg kunne tenkt meg.

    En klarer greit å snike den under minstehøyden (205 cm) det laveste parkeringshuset i byen, men de oppmerka parkeringsplassene på ymse kjøpesentre og lignende blir nok temmelig trange i forhold til lengde og bredde - 10cm bredere og 73cm lengre enn min eksisterende pickup...

    400 liter frunk er genialt - da har man tørr bagasjeplass, og lasteplanet fritt.

    Johan-Kr
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.403
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    Prøvekjørte Polestar 2 i dag og kikket på nett etterpå på priser og utstyr og ser samme bil som Volvo koster en del mer. Hva er grunnen til det?

    Mye positivt med Polestar men det ble ikke kjærlighet ved første møte.
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.138
    Antall liker
    9.459
    Prøvekjørte Polestar 2 i dag og kikket på nett etterpå på priser og utstyr og ser samme bil som Volvo koster en del mer. Hva er grunnen til det?

    Mye positivt med Polestar men det ble ikke kjærlighet ved første møte.
    Volvoen er produsert i Belgia og Polestar produseres i Kina.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.403
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    Hvis det er såpass mye manuelt arbeid for å bygge bilen at det forsvarer prisforskjellen så blir jeg bekymret i 2022.
     

    MML

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.02.2010
    Innlegg
    2.068
    Antall liker
    1.501
    Torget vurderinger
    1
    Noen som har Mercedes EQS eller har kjørt den og har noen erfaringer?
     

    Ole_Martin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.172
    Antall liker
    811
    Prøvekjørte Polestar 2 i dag og kikket på nett etterpå på priser og utstyr og ser samme bil som Volvo koster en del mer. Hva er grunnen til det?

    Mye positivt med Polestar men det ble ikke kjærlighet ved første møte.
    Som Golf og A3; samme bilen ulik pris(gruppe)
     

    MML

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.02.2010
    Innlegg
    2.068
    Antall liker
    1.501
    Torget vurderinger
    1
    Sjekk ut Teslabjørn; er vel det råeste av elbiler nå.
    Ser jo strøken ut på nett i allefall. Skal snart bestille ny stor bil etter å hatt XC90 T8 på en svært gunstig leasing. Svært fornøyd og hadde egentlig tenkt å gå for den elektriske versjonen. Denne skulle kommet i 2022, men er forsinket til høst 2023. Begynte derfor å kikke på den nye QLS Suv. Er kanskje litt gammelmannsfølelse over Mercedes, men bilen ser uansett svært komfortabel ut. Snakket nettopp med forhandler her i Rogaland og de får visst ikke inn biler før rett over nyttår. Sannsynligvis ikke levering før rett før sommeren 23.
     
    Sist redigert:

    AOC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Innlegg
    1.379
    Antall liker
    1.277
    Torget vurderinger
    1
    Anbefaler å laste ned ladeappen Elton. Den har blitt veldig bra, og er så vidt jeg vet den eneste ladeappen som kan kobles til bilen. Velkomstlading for 100 spenn får en også frem til årsskifte.

    Screenshot_20220915-151442_Elton.jpg
     

    Odd J

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Innlegg
    3.823
    Antall liker
    2.810
    Torget vurderinger
    1
    Da er levering av Ionic 5 utsatt nok en gang, til desember eller deromkring. Vi får kjøre XC40 litt til.
     

    AOC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Innlegg
    1.379
    Antall liker
    1.277
    Torget vurderinger
    1
    Et det lang ventetid på HI5 for tiden?
     

    TerryGib

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.05.2011
    Innlegg
    1.680
    Antall liker
    2.882
    Sted
    Bergen
    Prøvekjørte Polestar 2 i dag og kikket på nett etterpå på priser og utstyr og ser samme bil som Volvo koster en del mer. Hva er grunnen til det?

    Mye positivt med Polestar men det ble ikke kjærlighet ved første møte.
    For en 4x4 med 2 utstyrspakker, metallic, vinterdekk og h.feste koster Volvoen sånn ca. 10-20 tusen mer.
    Synes ikkje det er så gale. Tipper at det fort taes igjen på bruktbilprisen.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.403
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    Er ikke uenig og man bør nesten ha 2 pakker på Polestar 2. Må vel det for å få adaptiv cruise.
     

    HC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2002
    Innlegg
    4.123
    Antall liker
    2.617
    Torget vurderinger
    16
    Er ikke uenig og man bør nesten ha 2 pakker på Polestar 2. Må vel det for å få adaptiv cruise.
    Helt utrolig at adaptiv cruise ikke ligger i basis pakken, men det gjelder vel også flere merker. Hele bil-konfigurator greia er ofte særdeles frustrerende.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.665
    Antall liker
    15.763
    Torget vurderinger
    2
    Å produsere en bil er å arbeide med små marginer, der konkurransesituasjonen tvinger selskapene til å levere mer enn de har råd til i basis-modell, i håp om å hente igjen noe i påbygg og "after-service".
    Med elbiler er "after-service" blitt mindre lukrativt, og derfor må de lage slike trappesteg inn i modellen.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn