Bil, båt og motorsykkel Elbiler

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • MartinSandvik

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.03.2008
    Innlegg
    764
    Antall liker
    453
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    8
    Har gamlingene på besøk denne uka.
    De fylte på bilen på Mer hurtiglader på Orkanger tidligere i dag.
    8kr pr KWt?
    Dette er i midtnorge???
    Har ladeselskapene satt nasjonal pris som de drar inn overskudd fra?
    Sist jeg sjekka var prisen rundt 0.2kr pr KWt her i området!
     

    ragwo

    Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Innlegg
    6.793
    Antall liker
    14.674
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    42
    Har gamlingene på besøk denne uka.
    De fylte på bilen på Mer hurtiglader på Orkanger tidligere i dag.
    8kr pr KWt?
    Dette er i midtnorge???
    Har ladeselskapene satt nasjonal pris som de drar inn overskudd fra?
    Sist jeg sjekka var prisen rundt 0.2kr pr KWt her i området!
    Ja, ja og ja.
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    3.481
    Antall liker
    3.602
    Sted
    Sunnmøre
    Tykte òg 6 kr/kWh var lovleg mykje i sumar, så eg sjekka litt bakover i tid. Kosta jammen 5-6 kr/kWh for eit par år sidan òg.
     

    AOC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Innlegg
    1.376
    Antall liker
    1.269
    Torget vurderinger
    1
    Har gamlingene på besøk denne uka.
    De fylte på bilen på Mer hurtiglader på Orkanger tidligere i dag.
    8kr pr KWt?
    Dette er i midtnorge???
    Har ladeselskapene satt nasjonal pris som de drar inn overskudd fra?
    Sist jeg sjekka var prisen rundt 0.2kr pr KWt her i området!
    Kan nok ikke sammenligne hjemmestrømprisen med langs veien-strømprisen.

    Screenshot_20220901-090443_Chrome.jpg
     
    Sist redigert:

    MartinSandvik

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.03.2008
    Innlegg
    764
    Antall liker
    453
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    8
    Nå har jeg ikke hurtiglada noe siden i fjor sommer. Men prisen har gått opp siden da så vidt jeg finner. Ihvertfall her i midtnorge hvor strømprisen generelt har holdt seg ganske stabil.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.532
    Antall liker
    9.692
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Km pris omtrent som en moderne dieselbil på langkjøring. Men jeg har nå bestilt meg en elbil som nr 2 bil som vil bli kjørt 80% på hjemmelading, etter at det nå omsider kom elbiler på markedet som passet mine behov.
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    3.481
    Antall liker
    3.602
    Sted
    Sunnmøre
    Det lengste eg finn tilbake i historikken frå "mer" er frå november 2021 i område Midt (same som Trøndelag), og då var sluttsummen 7,7 kr/kWh (også inkl. tidskostnader). Pris frå februar 2020 på Bilkraft (BKK), i område Vest, 5,9 kr/kWh. Ja, det har vore ein auke, men ikkje dramatisk.
     

    defacto

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Innlegg
    5.245
    Antall liker
    2.676
    Sted
    Liten by
    Jeg lurer på når det blir et krav om tydelig prissetting per KWh, på lik linje som drivstoff har?
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.532
    Antall liker
    9.692
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Ja, det er problematisk. Problemet er at ladetiden også har en pris for leverandøren, og for kunder i kø. Står du på en 50 kW lader med en bil som tar i mot lite og insisterer på å lade til 100%, taper leverandøren mye penger i form av tapt omsetning i ft en bil som lader med rask hastighet og som avbryter ladingen på 80%. Tapte penger for leverandøren og masse irritasjon for andre i køen. Hvordan få kundene til å opptre rasjonelt, en prisstruktur som både påvirkes av laderens kapasitet og tiden man står er eneste verktøy man har. Men dette vet du sikkert.....

    Problematisk er det like fullt. Men for meg er det kanskje enda mer problematisk at man ikke har en samordnet betalingsløsning. En samordnet betalingsløsning tror jeg nesten er en forutsetning for å få en effektiv priskonkurranse.
     

    BeetleBug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Innlegg
    6.437
    Antall liker
    12.544
    Sted
    Sørlandet
    Med andre ord så vil det koste meg ca 650 kroner med "full tank" hos mer men siden jeg aldri ankommer med tomt batteri til ladestasjonen så er det mer presist å si 550 kroner for fulladet batteri. Jeg kjører ca 45 mil før jeg må lade igjen. For 550 kroner får man ca 27 liter diesel. Med et forbruk på 0,65 så kjører jeg 42 mil på 27 liter diesel (min 2022 Mercedes)
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.532
    Antall liker
    9.692
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Med andre ord så vil det koste meg ca 650 kroner med "full tank" hos mer men siden jeg aldri ankommer med tomt batteri til ladestasjonen så er det mer presist å si 550 kroner for fulladet batteri. Jeg kjører ca 45 mil før jeg må lade igjen. For 550 kroner får man ca 27 liter diesel. Med et forbruk på 0,65 så kjører jeg 42 mil på 27 liter diesel (min 2022 Mercedes)
    Jeg har ca 0,5 i snitt på 105.000 km på min 2018 Merc. Men dette er llte relevant dersom man har et kjøremønster og behov basert på hjemmelading. Som sagt, en bil nr 2 hos oss vil greit kjøre minst 80% på hjemmelading og da er regnestykket svært gunstig. Den vil også ta ned kjørelengden på dieselen betydelig (den erstatter en bensinbil som har vært for god til å avvikle både på økonomisk og miljømessig forsvarlig måte), og vil trolig redusere utslippene på transport (og drivstoffkostnadene) for familien med minst 60% for oss som helhet. Når tiden nå var moden for å bytte, var dette vinn-vinn, og vi ser frem til leveranse om kort tid.
     
    Sist redigert:

    BeetleBug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Innlegg
    6.437
    Antall liker
    12.544
    Sted
    Sørlandet
    Jeg har ca 0,5 i snitt på 105.000 km på min 2018 Merc. Men dette er llte relevant dersom man har et kjøremønster og behov basert på hjemmelading. Som sagt, en bil nr 2 hos oss vil greit kjøre minst 80% på hjemmelading og da er regnestykket svært gunstig. Den vil også ta ned kjørelengden på dieselen betydelig (den erstatter en bensinbil som har vært for god til å avvikle både på økonomisk og miljømessig forsvarlig måte), og vil trolig redusere utslippene på transport for familien med minst 60% for oss som helhet. Når tiden nå var moden for å bytte, var dette vinn-vinn, og vi ser frem ti leveranse om kort tid.
    Vi hjemmelader også for det aller meste. En sjelden gang har vi behov for å hurtiglade.

    Jeg har en 2022 Vito 4x4 / 190 automat. Den er overraskende tørst.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.532
    Antall liker
    9.692
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    4 hjulstrekk er ikke bra for forbruk. + 15% sies det. Jeg valgte det bort. Trenger det aldri. I en Vito er det kanskje mer relevant.

    Men nok om diesel i en elbiltråd. Vi får håpe på noe mer normale elpriser på sikt, og ikke minst en standardisert ladestruktur, prising og betalingsløsning. EU landene er gradvis i ferd med å oppleve det litt uoversiktlige vi nordmenn har levd med, og EU er i ferd med å skjønne at noe må gjøres, så vidt jeg har forstått fra de signalene jeg leser. EU to the rescue her også tipper jeg, som i ladestandarder for elektronisk utstyr. Fragmenteringen har etter min mening vært en reel hindring for utbredelsen av eldrift.
     
    Sist redigert:

    AOC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Innlegg
    1.376
    Antall liker
    1.269
    Torget vurderinger
    1
    Jeg glemte å nevne at jeg har gratis hurtiglading på Ionity så lenge jeg eier bilen.
    Gir Ionity deg strømmen gratis, som kalkulert netto tap eller kostnad i regnskapet, tror du?
    Hvordan fikk du en slik avtale forresten?
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.532
    Antall liker
    9.692
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Det var mange biler som ble levert med sånne avtaler en stund. Og pris for strømmen var nok bakt inn, men den prisen var lav. Selskapene tar nok tapet pr i dag. Bileiere med slike biler som har biler som kan lade andre biler og elektrisk utstyr, kan jo selge strøm i dag, lade opp naboens elektroverktøy for en rimelig penge, lade andre elbiler osv.
     

    BeetleBug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Innlegg
    6.437
    Antall liker
    12.544
    Sted
    Sørlandet
    Gir Ionity deg strømmen gratis, som kalkulert netto tap eller kostnad i regnskapet, tror du?
    Hvordan fikk du en slik avtale forresten?
    Erato har besvart spørsmålet ser jeg. Jeg fikk dette tilbudet for å kompensere for noen barnesykdommer når bilen var helt ny sammen med 7 år / 150 000 utvidet garanti.
     

    E. Largo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2007
    Innlegg
    8.836
    Antall liker
    16.059
    Sted
    Disco Volante
    Torget vurderinger
    2
    Har gamlingene på besøk denne uka.
    De fylte på bilen på Mer hurtiglader på Orkanger tidligere i dag.
    8kr pr KWt?
    Dette er i midtnorge???
    Har ladeselskapene satt nasjonal pris som de drar inn overskudd fra?
    Sist jeg sjekka var prisen rundt 0.2kr pr KWt her i området!
    Det er jo det samme som å lade hjemme her i sørvest 😛
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.532
    Antall liker
    9.692
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Det er ikke rett pga strømstøtten. Men å hurtiglade på hytta kan bli dyrt.
     

    AOC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Innlegg
    1.376
    Antall liker
    1.269
    Torget vurderinger
    1
    Erato har besvart spørsmålet ser jeg. Jeg fikk dette tilbudet for å kompensere for noen barnesykdommer når bilen var helt ny sammen med 7 år / 150 000 utvidet garanti.
    Id3?
     

    ePi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.04.2003
    Innlegg
    1.475
    Antall liker
    992
    Godt jobba, fikk bare 330.000km ut av Lagunaen min før en rattvinkelsensor++ gjorde det for dyrt å feilsøke ift bilens verdi og den ble sendt til den store parkeringsplassen på landet.

    Megane E-Tech virker veldig spennende, til tross for at det har vært lite prat omkring den. I hvert fall som jeg har hørt. Har du kjøpt Bjørn, eller bare prøvekjørt? Skulle gjerne hatt 230V-uttak da, men det er det ikke mange som har..
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.925
    Antall liker
    8.233
    Torget vurderinger
    1
    Synd denne ikkje var tilgjengeleg då eg måtte byta ut Lagunaen etter usle 425000 km. Får satsa på at eg klarer å slita 300000 km ut av e-Golfen.
    Har kjørt rundt 18 mil i dag med E-Tech'en og, ja det er litt forskjell opp mot topputgaven ID5 GTX med alt utstyr, men Renault'en er en veldig bra bil for en betydelig mindre sum penger.
     
    Sist redigert:

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.925
    Antall liker
    8.233
    Torget vurderinger
    1
    Godt jobba, fikk bare 330.000km ut av Lagunaen min før en rattvinkelsensor++ gjorde det for dyrt å feilsøke ift bilens verdi og den ble sendt til den store parkeringsplassen på landet.

    Megane E-Tech virker veldig spennende, til tross for at det har vært lite prat omkring den. I hvert fall som jeg har hørt. Har du kjøpt Bjørn, eller bare prøvekjørt? Skulle gjerne hatt 230V-uttak da, men det er det ikke mange som har..
    Vi prøvekjørte den i dag, topputgaven. Vi diskuterer nå å kjøpe en slik, og bestiller vi nå i september kan vi få den toppspekkede versjonen i januar-februar. Går vi for dem mellomste utstyrsversjonen har vi den muligens allerede i oktober-november.

    1662066083226.png

    Fargen ser jo helt jæv... ut eller rett og slett ut som son den er primet. Rød, blå, hvit, grå er mye penere
     
    Sist redigert:

    MartinSandvik

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.03.2008
    Innlegg
    764
    Antall liker
    453
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    8
    Nå har både gamlingene hatt elbil i såpass mange år, samt jeg følger litt med selv (selv om personbilen min er en ren bensin bil) at vi lader ikke over 80% på hurtiglader.
    Må ha vært i fjor vår jeg lånte elbilen deres for en tur sørover (tror søstern skulle låne bilen en peiode).
    Men én KWt pris på 8kr når selskapet får strømmen i området for under 0.20kr er i mitt hode litt over hva man kan forvente! Ar det har vært sånn lenge gjør det egentlig bare værre!
    Greit de skal ha overskudd, men????
    Som flere har skrevet nærmer dette seg hva en diesel bil koster å kjøre på tur!
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.925
    Antall liker
    8.233
    Torget vurderinger
    1
    Men sørpå har dere vel litt strømstøtte nå?
     

    AOC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Innlegg
    1.376
    Antall liker
    1.269
    Torget vurderinger
    1
    Men sørpå har dere vel litt strømstøtte nå?
    Jada, staten tar omtrent 80 % av ladekostnaden vår hjemme og du må ikke tro at vi med elbil blir mer populære blant de som er fanget i dieselhelvete. "Strømsnyltere", skriver dem i kommentarfelt. (Mer korrekt; "Jævla strøm snyltere" (ja, oppdelt ord)).

    Ettersom jeg er så supersamvittighetsfull i disse energikrisetider så lar jeg også elbilene mine stå, og el-sykler flere mil hver dag til jobb og til dama, og i den forbindelse vil jeg bare ha sagt at det er kun mannlige homser som ikke sykler flere mil for å få seg både billig middag og fitte om kvelden.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.403
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    Billig middag tror jeg på men at det andre skal være billig har jeg ingen tro på.
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.925
    Antall liker
    8.233
    Torget vurderinger
    1
    Jeg kan nevne at toppmodellen Techno har et ganske bra stereoanlegg fra Harman Kardon, med åtte høyttalerelementer spredt rundt i kupeen. Det er ganske bra lyd i anlegget, tatt i betraktning at du ikke sitter i stua. Guttungen kan bekrefte at man kan spille ganske høyt og med ganske mye bass. En tur rundt her i byen med anlegget skrudd høyt opp med my bass og i Sport-modus gjorde ham overbevist om at dette er en bra bil for familien.

    1662255859564.png

    Det skal være fem ulike klangmoduser: Studio med "renest mulig" lyd, Concert som skal gi et er stort og "live" lydbilde, Immersion som er litt sånn "surroundlyd" aktig, Lounge jeg ikke blir helt klok på, men er litt sånn "live" men skal lage en illusjon av å være i et inneklemt "brunt" lokale, og til slutt Club med mer trøkk i dypbassen. Jeg fant ikke ut hvilket modus bilen stod i, eller hvordan man kunne bytte til et annet modus eller hvor equaliseren befant seg. Men lyden i systemet fra Harman Kardon virket å være bra med bra trøkk og du kan i hvert fall spille ganske høyt.
     
    Sist redigert:

    noruego

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Innlegg
    6.567
    Antall liker
    7.100
    Fin bil og farge det der, og liker at det kommer flere og flere modeller på markedet som ikke designmessig synes å skulle være prioritert av at alle skal se det er en elektrisk bil, med blålys og rare felger.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.532
    Antall liker
    9.692
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Vakre. Kjekt at det kommer biler som ikke ser ut som såpestykker.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.532
    Antall liker
    9.692
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Kanskje. Standardisering av plattformer har vært greia i bilbransjen lenge.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn