Bil, båt og motorsykkel Elbiler

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.727
    Antall liker
    9.360
    Sted
    Trondheim
    Sirkel Kå har nå bilskiltgjenkjenning for fylling av drivstoff. Kjør fram til pumpen. Du får beskjed på mobilen om at skiltet er gjenkjent. Tank. Kjør. Du må selvfølgelig ha registrert deg og lagt inn et betalingskort.
    1 kr/l i rabatt i innkjøringsperioden for å få folk til å begynne å bruke det.

    Jeg har imidlertid full tank og regner ikke med å måtte fylle bensin igjen før neste år (har fylt bensin 2 ganger i år, 23/4 og en gang tidlig i september da bensinprisen var lav).
     
    Sist redigert:

    AOC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Innlegg
    1.379
    Antall liker
    1.277
    Torget vurderinger
    1
    Sirkel Kå har nå bilskiltgjenkjenning for fylling av drivstoff. Kjør fram til pumpen. Du får beskjed på mobilen om at skiltet er gjenkjent. Tank. Kjør. Du må selvfølgelig ha registrert deg og lagt inn et betalingskort.
    1 kr/l i rabatt i innkjøringsperioden for å få folk til å begynne å bruke det.

    Jeg har imidlertid full tank og regner ikke med å måtte fylle bensin igjen før neste år (har fylt bensin 2 ganger i år, 23/4 og en gang tidlig i september da bensinprisen var lav).
    Samme løsning som Green Station det. Enkelt og lettvindt. 🙂
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.403
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    Når man på forhånd må registrere seg så blir jo det omtrent samme styret som ladebrikkene.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.727
    Antall liker
    9.360
    Sted
    Trondheim
    Det skal jo være enklere slik at man registrerer seg en gang og ikke måtte velge betalingsmåte hver gang. Og man må jo ha en måte å kontakte bileier på slik at man er sikker på at bilnummeret er lest riktig.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.403
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    I praksis likt med ladebrikken med unntak av litt forbedret sikkerhet.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.727
    Antall liker
    9.360
    Sted
    Trondheim
    Poenget er vel at det skal være enklere enn dagens løsning. Hvilket det er.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.664
    Antall liker
    15.763
    Torget vurderinger
    2
    Jeg var på en presentasjon hos Google i California om selvkjørende biler for noen år siden. Det var åpenbart at de som jobbet med det hos Google ikke hadde særlig tro på det siden det var alt for komplekst.
    Fremtidstro og -håp veier tyngre enn fysikk, kjemi og ingeniørkunst, i veldig mange tilfeller. Det er kastet vekk mer på utvikling av selvkjørende biler enn hva som er blitt ødslet på å finne løsninger på hydrogen som drivstoff til personbiler.

    Utfordringen kan enkelt beskrives slik:

    Det begås feil av bilister. Sett i forhold til antall kjørte kilometer er feilprosenten lav, men konsekvensene kan være fatale. Det er uforutsigelig hvem som vil begå en feil. Denne uforutsigbarheten kan reduseres på ulike måter, s.s. aldergrenser, trafikkopplæring, etterkontroll, fartskontroll, lover og regler, osv.

    Det vil bli begått feil av selvkjørende biler. Ingen selvkjørende biler vil noensinne kunne navigere alle veistrekninger feilfritt. Feilprosenten er gitt, for absolutt alle påstått selvkjørende biler. Denne kan reduseres. I dag er den uakseptabelt høy, og selv om den reduseres til 5% av alle kjøreturer, noe som synes et uoppnåelig mål, vil den fortsatt være uakseptabelt høy. Det vil bety at 1 av 20 kjøreturer vil kunne medføre alvorlige feil.
    Å oppnå 100% feilfri selvkjøring vil kreve regimentering av veibanenettets struktur og merking, samt at man eliminerer all annen trafikk fra samme nett. Feilprosenten for selvkjøring øker proporsjonalt med tilstedeværelsen av annen trafikk (biler, fotgjengere, syklister) og fravær av uniformert markering og regimentering av kjørebanen. Å løse selvkjøring i alle typer vær synes umulig, og en absolutt forutsetning er at all markering forblir synlig for kjøretøyet, uansett værtype og lysforhold, osv.

    Good luck with that.

    Kostnaden ved feil begått av bilister er en liten brøkdel av hva som vil kreves for å gjøre selvkjøring feilfritt, om det i det hele tatt er gjennomførbart.
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.649
    Antall liker
    10.214
    Sirkel Kå har nå bilskiltgjenkjenning for fylling av drivstoff. Kjør fram til pumpen. Du får beskjed på mobilen om at skiltet er gjenkjent. Tank. Kjør. Du må selvfølgelig ha registrert deg og lagt inn et betalingskort.
    1 kr/l i rabatt i innkjøringsperioden for å få folk til å begynne å bruke det.

    Jeg har imidlertid full tank og regner ikke med å måtte fylle bensin igjen før neste år (har fylt bensin 2 ganger i år, 23/4 og en gang tidlig i september da bensinprisen var lav).
    Det er da i det minste et teknologisk framskritt som man kan velge å benytte, eller fortsette som før. Begge deler virker!

    Men kommer du til en ladestasjon, må du først finne ut hvem som er leverandør, deretter muligens laste ned en app, som så må fortelles en masse greier, så forsøker du å få den til å lade, så forsøker du tre ganger til, så klikker det for deg, og så kjører du videre, og håper at du ikke går tom for strøm før du kommer fram til neste ladestasjon, som viser seg å ha samme leverandør.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.403
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    Trenger man app for å lade? Da jeg hadde elbil la jeg inn mitt bankkort og RFID brikkenummer på nettsidene til de aktuelle operatørene. Akkurat som Circle-k tilbyr fossilbilister nå (med unntak av RFID brikke).
     

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.271
    Antall liker
    1.173
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Det er da i det minste et teknologisk framskritt som man kan velge å benytte, eller fortsette som før. Begge deler virker!

    Men kommer du til en ladestasjon, må du først finne ut hvem som er leverandør, deretter muligens laste ned en app, som så må fortelles en masse greier, så forsøker du å få den til å lade, så forsøker du tre ganger til, så klikker det for deg, og så kjører du videre, og håper at du ikke går tom for strøm før du kommer fram til neste ladestasjon, som viser seg å ha samme leverandør.
    Har aldri skjønt at dette er noe problem etter 7 år med elbil - bruk en time en gang i året til å oppdatere alle apper inkl RFID/kort what ever på absolutt alle leverandører. Folk bruker 6-7 timer dagen med hodet omtrent inne i skjermen, men å bruke 1 time i året maks på dette har vist seg umulig for enkelte. Jo da, kort-terminaler på alle steder er nok fint det, for de som ikke greier/gidder dette og prisen går opp 50% for alle - kjempegreier :mad:
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.664
    Antall liker
    15.763
    Torget vurderinger
    2
    “It’s a scam,” says George Hotz, whose company Comma.ai Inc. makes a driver-assistance system similar to Tesla Inc.’s Autopilot. “These companies have squandered tens of billions of dollars.” In 2018 analysts put the market value of Waymo LLC, then a subsidiary of Alphabet Inc., at $175 billion. Its most recent funding round gave the company an estimated valuation of $30 billion, roughly the same as Cruise. Aurora Innovation Inc., a startup co-founded by Chris Urmson, Google’s former autonomous-vehicle chief, has lost more than 85% since last year and is now worth less than $3 billion. This September a leaked memo from Urmson summed up Aurora’s cash-flow struggles and suggested it might have to sell out to a larger company. Many of the industry’s most promising efforts have met the same fate in recent years, including Drive.ai, Voyage, Zoox, and Uber’s self-driving division. “Long term, I think we will have autonomous vehicles that you and I can buy,” says Mike Ramsey, an analyst at market researcher Gartner Inc. “But we’re going to be old.”

    Synd med "politikken" som har forutsett selvkjørende biler. Senest en tåpelig seanse i Arendal der tidligere samf.min og andre snakket om at "de er like om hjørnet".

    Ruter har en avdeling for utvikling av selvkjørende biler (!) og innbiller seg at disse skal overta passasjertransport, så man kan være mindre avhengige av busser, trikker, t-bane (!)

     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.755
    Antall liker
    13.243
    Tesla tar nå 60.000 NOK for å legge til muligheten for fremtidig selvkjøring. Man må være tungt hjerneskadet for å velge det tillegget om man bstiller en bil derfra. For kun 30k ekstra kan man få fuksjonalitet som dekker det absoitt mest basale for å ha lappen.

    Hard pass.

    Tor ikke jeg har brukt Autopiloten til Tesla de siste to årene. Den er forsåvidt litt artig, men også helt unødvendig.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.532
    Antall liker
    35.436
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Som nevnt tidligere bruker jeg stort sett alltid autopiloten på motorvei og i kø. Det er et ekstra lag sikkerhet, med liten sannsynlighet for at både bilen og jeg er uoppmerksomme samtidig. Det er en autopilot, hverken mer eller mindre. Logisk neste steg etter tradisjonell cruise control, deretter adaptiv som holder avstand til forankjørende, og nå også følge oppmerket veibane og reagere på plutselige hinder.

    Men det er veldig veldig langt fra å være en «selvkjørende» bil, og etter noen år med stadig forbedret autopilot blir man jo nokså klar over hvor langt borte den fabuleringen er.
     

    duc916

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    2.308
    Antall liker
    2.511
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    3
    Som nevnt tidligere bruker jeg stort sett alltid autopiloten på motorvei og i kø. Det er et ekstra lag sikkerhet, med liten sannsynlighet for at både bilen og jeg er uoppmerksomme samtidig. Det er en autopilot, hverken mer eller mindre. Logisk neste steg etter tradisjonell cruise control, deretter adaptiv som holder avstand til forankjørende, og nå også følge oppmerket veibane og reagere på plutselige hinder.

    Men det er veldig veldig langt fra å være en «selvkjørende» bil, og etter noen år med stadig forbedret autopilot blir man jo nokså klar over hvor langt borte den fabuleringen er.

    Det er flere...
     

    SAL

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.10.2006
    Innlegg
    3.472
    Antall liker
    4.271
    Torget vurderinger
    10

    Det er flere...
    Men det er jo klart at Amcar/Tesla-fanklubben her inne bryr seg ikke stort om det....
    IMG_0288.JPG

    Tesla er den bilen i verden med desidert flest feil og mangler.

    Mvh.
    SAL
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    3.495
    Antall liker
    3.611
    Sted
    Sunnmøre
    med liten sannsynlighet for at både bilen og jeg er uoppmerksomme samtidig.
    Donald Norman har argumentert i mange år med at dette er den sentrale feilslutninga: at ein menneskeleg sjåfør KAN vera i stand til å ta over når automatikken sviktar ("er uoppmerksam").
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.532
    Antall liker
    35.436
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det kommer jo an på sjåførens innstilling. Det er fortsatt mennesket som kjører og har ansvaret, hele tiden, så hvis man innbiller seg at bilen er selvkjørende og man eventuelt skal ta over etter et varsel vil man fort få et problem. Den responstiden har man ikke. Derimot er det et nyttig lag ekstra sikkerhet i situasjoner som køkjøring og motorvei, hvor trafikksituasjonen er nokså kjedelig og ensformig.
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    3.495
    Antall liker
    3.611
    Sted
    Sunnmøre
    Ja, men slik eg har forstått Norman, handlar dette meir om nevrobiologi enn innstilling. Dess meir einsformig og døll situasjonen er, dess vanskelegare er det å oppretthalda årvakenheit for unntakssituasjonar (kattar er annleis): "Almost 50 years of research shows that people are not good at monitoring for long hours, and then suddenly leap into action when difficulties arise."


    Hm. Når eg tenkjer meg om trur eg ikkje der er særleg grunnlag for ein lang krangletråd om dette.

    EDIT: Kanskje dette er ingeniør vs. ux-designar? Ingeniøren: "Oppfinninga mi er fin, problemet er at brukaren ikkje les brukarrettleiinga". UX-designar: "Det er noko feil med oppfinninga, ho vert ikkje brukt på rett måte."
     
    Sist redigert:
    • Liker
    Reaksjoner: ePi

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.727
    Antall liker
    9.360
    Sted
    Trondheim
    Den boken til Donald Norman er virkelig god.
    OT:
    En annen bok jeg har hatt stor glede av å lese er denne : "The paradox of choice - Why more is less" av Barry Schwartz (han har også en TEDtalk om emnet):

    1665129855430.png
    Hverken Donald Normans eller Barry Schwartz' bok omhandler elbiler, men er gode og interessante bøker om spennende emner.
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    3.495
    Antall liker
    3.611
    Sted
    Sunnmøre
    Den boken til Donald Norman er virkelig god.
    OT:
    En annen bok jeg har hatt stor glede av å lese er denne : "The paradox of choice - Why more is less" av Barry Schwartz (han har også en TEDtalk om emnet):
    Hverken Donald Normans eller Barry Schwartz' bok omhandler elbiler, men er gode og interessante bøker om spennende emner.
    Ja, det Norman har skrive om elbilar ligg mest (trur eg) som essays på heimesida hans (han har faktisk skrive ein god del fleire bøker etter DoET, men det er ikkje så veldig mykje nytt å henta i dei).

    Takk for tipset om Schwartz; det ser ut som å vera ei bok som eg har tenkt eg skulle lesa lenge (altså: eit emne som eg har tenkt at det hadde vore interessant å lesa ei bok om).
     

    MartinSandvik

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.03.2008
    Innlegg
    764
    Antall liker
    454
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    8
    Såg litt på linjærtv her om dagen og endte selvsagt med å se reklame....
    Reklame for ett eller annet, men er altså en familie som er ute å øvelseskjører i en elektrisk VW. Bilen er på vei over i feil kjørefelt hvor de voksne ber om oppmerksomhet. Sjåføren (ungdom som øvelseskjører) kontrer med at bilen har jo automatisk feltholder så de kan bare slappe av (ser bilen rykkes på plass av automatikk). Familien nikker, dette var bra!

    HVA FAEN TIL REKLAME ER DET?
    "Er så mye automatisering i vår nye bil at du trenger ikke å følge med på om du ligger i fila eller på vei ut/over i motgående!"

    Der er essensen med dette markedsføringstullet om selvkjøring.
    Sjåføren tror bilen har kontroll sånn at de ikke trenger å følge med. Bilen ordner jo opp om noe skjer. At sjåføren faktisk har ansvaret er det ikke alle som innser. At de har kjørt på auto i flere dager har jo bevist at systemet er ufeilbarlig.

    Har prøvd flere biler med slike system (også Tesla), tror den siste plassen jeg ville stolt på automatikken er i sakte/stillestående kø! Altså den situasjonen hvor man lettest fokuserer på andre ting enn kjøringen (står jo stille allerede), hvor en glipp i den automatiske avlesningen forover = kollisjon umiddelbart. Om det noen gang har skjedd vet jeg ikke, men stoler fortsatt ikke på det.
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.031
    Antall liker
    8.245
    Torget vurderinger
    1
    Lane assist er helt ubrukelig og tildels farlig på (Nord)norske veier. Må til tider ha hjulet på hvitstripa og ofte er ikke veien merket eller merkingen er dårlig. Mange (alle?) moderne biler har lane assist på som default - du må slå av manuelt hver gang du starter bilen...
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.515
    Antall liker
    6.918
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Når mye av de nord-norske veiene er så smale at de ikke har heltrukket kantstripe, så tror jeg selvkjøringen sliter.

    Johan-Kr
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.664
    Antall liker
    15.763
    Torget vurderinger
    2
    Såg litt på linjærtv her om dagen og endte selvsagt med å se reklame....
    Reklame for ett eller annet, men er altså en familie som er ute å øvelseskjører i en elektrisk VW. Bilen er på vei over i feil kjørefelt hvor de voksne ber om oppmerksomhet. Sjåføren (ungdom som øvelseskjører) kontrer med at bilen har jo automatisk feltholder så de kan bare slappe av (ser bilen rykkes på plass av automatikk). Familien nikker, dette var bra!

    HVA FAEN TIL REKLAME ER DET?
    "Er så mye automatisering i vår nye bil at du trenger ikke å følge med på om du ligger i fila eller på vei ut/over i motgående!"

    Der er essensen med dette markedsføringstullet om selvkjøring.
    Sjåføren tror bilen har kontroll sånn at de ikke trenger å følge med. Bilen ordner jo opp om noe skjer. At sjåføren faktisk har ansvaret er det ikke alle som innser. At de har kjørt på auto i flere dager har jo bevist at systemet er ufeilbarlig.

    Har prøvd flere biler med slike system (også Tesla), tror den siste plassen jeg ville stolt på automatikken er i sakte/stillestående kø! Altså den situasjonen hvor man lettest fokuserer på andre ting enn kjøringen (står jo stille allerede), hvor en glipp i den automatiske avlesningen forover = kollisjon umiddelbart. Om det noen gang har skjedd vet jeg ikke, men stoler fortsatt ikke på det.
    Problemet er brukerne som tror bilen kan overta og frigjøre dem "til andre ting", mens de er på vei til destinasjonen. Det er de utroligste ting folk får seg til å gjøre. Og markedsførere innbiller seg at dette er kloke salgsargument, mens du påpeker hvor absurd det er.

    Dessverre får det også innvirkning på planlegging, s.s. at Ruter presterer å etablere en avdeling for Radikal Innovasjon, som skal se på fremtidens transportløsninger, som i denne avdelingen er å kvitte seg med eksisterende kollektivkjøretøy og satse på selvkjørende, mindre enheter.

    Jeg er blitt utsatt for to spørreundersøkelser fra avdelingen, der man ønsket å vite i hvilken utstrekning jeg ønsket å bli hentet der jeg bor/arbeider/oppholder meg, for å bli kjørt dit jeg skal -- fremfor å måtte gå til en holdeplass, for å bli kjørt til en annen holdeplass.

    Sagt med sjefen for Ruter: Vi «… henter deg et sted du ikke er og kjører deg til et sted du ikke skal».

    Dette har selvsagt fungert utmerket. Ruter tror det er et problem at folk må gå noen meter til/fra en holdeplass og frykter for sin fremtid, pga Uber. (Som man kunne se noen innlegg tilbake har Uber nå gitt opp selvkjøring, som de satset på for å bli kvitt de plagsomme sjåførene). Men Ruter tror fortsatt at Uber er et problem for dem. Angelvik, lederen for Radikal Innovasjon, er totalt i tåka og får Ruter til å bruke mengder av ressurser på selvkjøring, noe som er dømt til å mislykkes mer enn noen IT-satsing i det offentlige.


    Om man virkelig vil sukke dypt og undres "Hvordan er det mulig?", er det bare å kikke på Ruters prosjekt for "nye mikromobilitetsløsninger". De ser for seg over 400 selvkjørende minibusser, som skal plukke deg opp "der du er" og sette deg av "dit du skal", til vanlig Ruter-takst (dvs, i spørreundersøkelsene blir jeg spurt om jeg er villig til å betale mer for å slippe at de plukker opp og setter av andre).

    Sukk.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.532
    Antall liker
    35.436
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Ja, men slik eg har forstått Norman, handlar dette meir om nevrobiologi enn innstilling. Dess meir einsformig og døll situasjonen er, dess vanskelegare er det å oppretthalda årvakenheit for unntakssituasjonar (kattar er annleis): "Almost 50 years of research shows that people are not good at monitoring for long hours, and then suddenly leap into action when difficulties arise."

    Hm. Når eg tenkjer meg om trur eg ikkje der er særleg grunnlag for ein lang krangletråd om dette.

    EDIT: Kanskje dette er ingeniør vs. ux-designar? Ingeniøren: "Oppfinninga mi er fin, problemet er at brukaren ikkje les brukarrettleiinga". UX-designar: "Det er noko feil med oppfinninga, ho vert ikkje brukt på rett måte."
    Kanskje ikke en krangletråd, men det er en interessant og viktig problemstilling. Det er kanskje noen ting vi kan være enige om:
    - Forskjellige former for førerassistanse løfter mennesket ut av kontrollsløyfen og over til å overvåke og gi inputs på et høyere nivå. Ford Model A hadde en hendel på rattet for å justere tenningen. Det er så automatisert nå at ingen ser behov for å vri tenningen noen grader frem eller tilbake for å håndtere stigninger, ulik drivstoffkvalitet, temperatur, osv. Motorstyringen fikser det. Samme med choke, fullautomatisert, behøver ikke tenke på det. Cruise control tar bort behovet for å kontinuerlig finjustere med gasspedalen for å holde jevn fart opp og ned stigninger. Adaptiv cruise control tar bort behovet for å gjøre det samme for å holde jevn avstand til bilen foran. Med tradisjonell cc vil man justere avstanden ved å endre settpunkt for cc til å matche forankjørende, uten cc er det kontinuerlige justeringer på gasspedalen. Input til adaptiv cc er hvilken avstand man vil holde. (Sju billengder, takk.) Teslas autopilot og tilsvarende fra andre fabrikanter legger til evnen til å guide bilen på rettstrekninger og gjennom oppmerkede kurver uten at føreren behøver å finregulere med rattet hele tiden. Input blir da å vurdere om trafikksituasjonen er slik at dette er forsvarlig eller om den krever full manuell kontroll. I en hypotetisk selvkjørende bil vil input bli å legge inn destinasjon og eventuelle rutepreferanser.

    - Mennesker er ikke veldig gode regulatorer. Det er ikke så fryktelig vanskelig å lage en cruise control som holder jevnere fart enn en menneskelig fører. Mennesker mister konsentrasjonen, skvetter til, overkorrigerer. Pilot induced oscillation er en ting. Maskiner gjør dette bedre. I fagfelt som langtidseksponerte astronomifoto er det drepende kjedelig å sitte der hele natten og passe på å holde en stjerne midt i et trådkors ved hjelp av en joystick. Selv rimelige amatørteleskop har nå «autoguiding» hvor man kan låse riggen på en stjerne og få mye jevnere bevegelser. Å holde en bil mellom to linjer malt på motorveien, med jevn hastighet og passe avstand til bilen foran, er også en regulatoroppgave, ikke eksakt en intellektuelt stimulerende kreativ aktivitet.

    - Mennesker er derimot veldig gode til å kjenne igjen mønstre i mottatt informasjon, integrere ulike sanseinntrykk med tidligere erfaringer og lovmessigheter, sette seg inn i hva andre mennesker tenker å gjøre, og bruke dette til å forutsi hva som vil skje i nær fremtid. Dette er kjernen i intelligens. Maskiner kan læres opp til avansert mønstergjenkjenning, eksempelvis å kjenne igjen et ansikt eller et fingeravtrykk, men å lese kompleksiteten i et trafikkbilde i forskjellige vær- og lysforhold, forstå intensjoner fra andre myke og harde trafikanter ut fra hvordan de beveger og oppfører seg, forstå at folk ikke nødvendigvis følger de skrevne trafikkreglene og at noen ganger vil det være riktig å se litt stort på de reglene for å få trafikken til å flyte, er nok et godt stykke bortenfor hva dagens AI er i stand til.

    - Mennesker behøver litt tid på å gå fra passiv tilskuermodus til aktiv handling, kanskje så mye som et par sekunder. Om man sitter passivt i en «selvkjørende» bil, fordypet i samtale med andre passasjerer, og bilen sier «overta kontrollen NÅ!» kan den responstiden være altfor lang. Det kan smelle lenge før man engang greier å forstå hva som skjer. Som du påpeker er dette et kritisk punkt for «semi-autonome» biler. Man kan ikke regne med at folk bare fikser det. Jeg vet at Volvo har vært veldig opptatt av dette i sine forsøk. Tesla har nok tatt litt mer lettvint på det, spesielt når det er kombinert med urealistisk hype.

    Så jeg tenker at autopiloten er fine greier for å håndtere kjedelige regulatoroppgaver i trafikken, at mennesket bak rattet likevel må være oppmerksomt og bevisst på at ansvaret ligger der hele tiden, og at kunsten med det er å se til at autopiloten brukes i situasjoner som med stor sannsynlighet forblir kjedelige og ikke plutselig kan bli veldig spennende.

    Just my $0.02, etter snart åtte års erfaring med Teslas autopilot.
     
    Sist redigert:

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.532
    Antall liker
    35.436
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Har prøvd flere biler med slike system (også Tesla), tror den siste plassen jeg ville stolt på automatikken er i sakte/stillestående kø! Altså den situasjonen hvor man lettest fokuserer på andre ting enn kjøringen (står jo stille allerede), hvor en glipp i den automatiske avlesningen forover = kollisjon umiddelbart. Om det noen gang har skjedd vet jeg ikke, men stoler fortsatt ikke på det.
    Akkurat det fungerer bra. Det som kan skite seg er ikke at avstandssensorer og algoritmer plutselig svikter uten forvarsel, men sånt som at bilen rett foran vil skifte felt i en sving eller svinge av på en avkjøring, at den smetter over som siste bil rett før trafikklyset skifter til rødt, og en del andre scenarier hvor autopiloten sliter med å forstå hva den skal gjøre. I kø inn mot Oslo har jeg få betenkeligheter med kjøre på autopilot, og så være veldig klar for å overta kontrollen de to-tre stedene den erfaringsmessig kan bomme. Og i snø og slaps - glem det.

    Husk forresten også på at bilen er 2,5 tonn og kan gå 0-100 på 3 sek eller så. En menneskelig tabbe blir også fort ganske dyr. Tingen er ladd, høyre pedal er avtrekker, avstandssensor og automatisk nødbrems er ikke så dumt i en del scenarier.
     
    Sist redigert:

    duc916

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    2.308
    Antall liker
    2.511
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    3
    Vel, assistansefunksjonen i Kona'n er i beste fall en .05 versjon. Den styrer kurver direkte ubehaglig, blir det jeg kaller "muttersvinger". Dvs, den korrigerer når den nærmer seg kanten, men klarer ikke å holde en jevn kurve. Så etter en stund korrigerer den på nytt osv. Slik fortsetter den gjennom kurven. På rett strekke klarer den seg noe bedre, men har tendenser til å "vandre" litt i kjørefeltet.
    Og ja, jeg kjører motorsykkel, og er spesielt årvåken når jeg er i nærheten av Tesla'er...
     

    MML

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.02.2010
    Innlegg
    2.068
    Antall liker
    1.501
    Torget vurderinger
    1
    Noen som har innside/en formening om det nye avgiftssystemet for elbil? Desverre ser det ut til at bilen jeg kikker på vil få 260 000 tilleggsavgift etter nyttår. Forhandleren mente at det ikke var praktisk mulig å implementere avgiftssystemet på så kort varsel (budsjettet vedtas vel 15. desember) og at jeg derfor trygt kunne bestille en bil for levering i januar. Selvfølgelig stoler jeg ikke på slike type råd fra en bilselger, men har jo lest litt i media om disse praktiske problemene med avgiftssystemet.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.664
    Antall liker
    15.763
    Torget vurderinger
    2
    Noen som har innside/en formening om det nye avgiftssystemet for elbil? Desverre ser det ut til at bilen jeg kikker på vil få 260 000 tilleggsavgift etter nyttår. Forhandleren mente at det ikke var praktisk mulig å implementere avgiftssystemet på så kort varsel (budsjettet vedtas vel 15. desember) og at jeg derfor trygt kunne bestille en bil for levering i januar. Selvfølgelig stoler jeg ikke på slike type råd fra en bilselger, men har jo lest litt i media om disse praktiske problemene med avgiftssystemet.
    Avgiften er ikke vedtatt enda og krever flertall på Stortinget. Henger vel på hvorvidt SV ønsker å bevare elbilfordeler på veldig dyre elbiler ... men det er også støtte for bevaring av eksisterende ordning blant en del partier i opposisjonen.
     

    AOC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Innlegg
    1.379
    Antall liker
    1.277
    Torget vurderinger
    1
    + at det legges opp til 70 %-regel for bomavgifter. Min oppfatning er at regjeringen nå legger overgangen til lokal-utslippsfri bilisme mer over på bilistenes skuldre, og jeg tror at langt fler forståelig nok vil tenke seg mer om før de skriver kontrakt på ny elbil.
    Jeg har allerede elbilene mine på plass (Ioniq 5 og Seat Mii) og er vel mest opptatt av bom-kostnadene. En elbiltur til dama, det er stort sett her min bilkjøring gir bomavgift, koster nå ca 40 kr t/r, og da sykler jeg gjerne istedet. Jeg er gammel nok til at fitte ikke er verd 40 kr pr gang lenger, og lurer på om et brev til Vedum om dette kan få ham til å snu. "HAH, dame-mus er ikke sååå jævla ofte interessant lenger at jeg betaler bompenger for det, så da sykler jeg i stedet, så de bompenga kan du se langt etter, din jævla fintskalle!".
     
    Sist redigert:

    MML

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.02.2010
    Innlegg
    2.068
    Antall liker
    1.501
    Torget vurderinger
    1
    Avgiften er ikke vedtatt enda og krever flertall på Stortinget. Henger vel på hvorvidt SV ønsker å bevare elbilfordeler på veldig dyre elbiler ... men det er også støtte for bevaring av eksisterende ordning blant en del partier i opposisjonen.
    Er jo klar over at dette først må vedtas og det skjer i så fall 15.12. Det er vel uansett klart at det blir en endring til det verre, spesielt for dyre biler, men jeg tenkte mest på denne praktiske implementeringen der flere hevder at det ikke er mulig å få til før mange måneder etter at et vedtak foreligger.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.532
    Antall liker
    35.436
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Er jo klar over at dette først må vedtas og det skjer i så fall 15.12. Det er vel uansett klart at det blir en endring til det verre, spesielt for dyre biler, men jeg tenkte mest på denne praktiske implementeringen der flere hevder at det ikke er mulig å få til før mange måneder etter at et vedtak foreligger.
    Erfaringsmessig skjer endring i norske bilavgifter med øyeblikkelig virkning. For mye penger i å gjøre kreative tilpasninger i mellomtiden.

    Om du kjøper en nå for bestilling i januar, sjekk grundig at kontrakten er krystallklar om hva du skal betale og at forhandler bærer risikoen for eventuelle avgiftsendringer i mellomtiden. Det tror jeg forøvrig ingen forhandler vil signere på, kan fort bli et anseelig beløp pr bil.
     
    • Liker
    Reaksjoner: MML

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.755
    Antall liker
    13.243
    Erfaringsmessig skjer endring i norske bilavgifter med øyeblikkelig virkning. For mye penger i å gjøre kreative tilpasninger i mellomtiden.

    Om du kjøper en nå for bestilling i januar, sjekk grundig at kontrakten er krystallklar om hva du skal betale og at forhandler bærer risikoen for eventuelle avgiftsendringer i mellomtiden. Det tror jeg forøvrig ingen forhandler vil signere på, kan fort bli et anseelig beløp pr bil.
    Selv da ting var langt mer fordelaktig da jeg kjøpte min Teslamobil i 2015 mener jeg kjøpsavtalen hadde en klausul om avgiftsendringer og at det var mitt problem om så skjedde.
     

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.271
    Antall liker
    1.173
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    + at det legges opp til 70 %-regel for bomavgifter. Min oppfatning er at regjeringen nå legger overgangen til lokal-utslippsfri bilisme mer over på bilistenes skuldre, og jeg tror at langt fler forståelig nok vil tenke seg mer om før de skriver kontrakt på ny elbil.
    Jeg har allerede elbilene mine på plass (Ioniq 5 og Seat Mii) og er vel mest opptatt av bom-kostnadene. En elbiltur til dama, det er stort sett her min bilkjøring gir bomavgift, koster nå ca 40 kr t/r, og da sykler jeg gjerne istedet. Jeg er gammel nok til at fitte ikke er verd 40 kr pr gang lenger, og lurer på om et brev til Vedum om dette kan få ham til å snu. "HAH, dame-mus er ikke sååå jævla ofte interessant lenger at jeg betaler bompenger for det, så da sykler jeg i stedet, så de bompenga kan du se langt etter, din jævla fintskalle!".
    40 kr er billig mus ! :)
     
    • Haha
    Reaksjoner: 666

    Jim I Hendriksen

    Krisestab konsulent
    Ble medlem
    06.04.2019
    Innlegg
    6.291
    Antall liker
    9.138
    NM i helga på Vinstra. Dette er nok fremtiden. Lurer på hvordan det høres ut. Og lukta, hvordan lukter det?


     

    AOC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Innlegg
    1.379
    Antall liker
    1.277
    Torget vurderinger
    1
    NM i helga på Vinstra. Dette er nok fremtiden. Lurer på hvordan det høres ut. Og lukta, hvordan lukter det?


    Svidd gummi er svidd gummi, men en slipper unna "den ekle eksoten", son ungene sa da de var små.
     

    amason

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.11.2017
    Innlegg
    2.435
    Antall liker
    1.992
    Torget vurderinger
    8
    Tror vi bare må innse at Tesla ikke er et bilmerke men en bevegelse, eller en samling troende som jeg kalte de lenger opp. Elon Musk har uttalt at sammen skal vi redde verden mm og initiert denne bevegelsen. Har du dette utgangspunktet har du et helt annet syn på Tesla enn en som kommer fra et premium tysk eller japansk merke og bare vil ha en bil som virker. Kvaliteten har vært veldig varierende når bilen ble produsert i statene og blitt vesentlig bedre etter at en del modeller blir produsert i Kina men er fortsatt en Tesla med Tesla sine løsninger.

    Kjenner flere som ikke kunne tenkt seg noe annet en Tesla og trolig ikke vil kjøpe noe annet noen gang.... Men, etter at fulgt med i klage tråden til modell S på elbilforum et års tid fant jeg ut at jeg skal aldri ha en Tesla og vil kjempe mot at Tesla får for stor markedsandel der jeg kan. Det er basert på hvordan enkelte kunder ble behandlet om de fikk en problem bil og saken ble løftet noen hakk opp i Tesla systemet. De som jobber med første hands support gjør nok så godt de kan og ingen kritikk av de. Er nok mange i Tesla delen på elbilforum som har lagt meg for hat for ever, men det lever jeg fint med :)
    Edit: Noen her inne og... :)
    Leste en svensk undersøkelse og der mente de at Tesla S produsert fra 2014 til 2017 er den Teslaen med minst feil!
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn