Bil, båt og motorsykkel Elbiler

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • AOC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Innlegg
    1.376
    Antall liker
    1.269
    Torget vurderinger
    1
    Selg!!

    Solgte en gammel dieselfossil idag; 24’ for 2 år siden, 33’ idag.
    Er jo glad i den lille rakker'n da. Den bruker energi tilsvarende 0,09 liter D på mila. Skal vurdere det.
     

    duc916

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    2.298
    Antall liker
    2.506
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    3
    Her har det skjedd ting !
    Ser at tilsvarende til min Kona nå ligger ute til rundt 320'. Jeg ga 340' for 3 år og 100 000 km siden...
     
    • Liker
    Reaksjoner: 2xJ

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    3.482
    Antall liker
    3.603
    Sted
    Sunnmøre
    Ja, det forklarar både kvifor elbilar ikkje får det forventa, umiddelbare prisfallet, og kvifor billige dieselbilar også får eit hopp ("ventepølse").

    Sjølv er eg ikkje så veldig oppteken av korleis marknadsverdien for bilar eg allereie eig utviklar seg, mest fordi eg reknar dei som "sunk cost" der eg vonar bruksverdien (for meg) held seg så lenge som mogleg.
     

    Ole_Martin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.172
    Antall liker
    811
    Hvis noen er dumme til å betale nypris 340’ for en bil som har gått 3år/100000km hadde jeg solgt på flekken.

    Man må selvsalgt ha en bil imens, men det flommer jo over av bra fossile ventebiler rundt 50-150’. Ha en slik til prisene normaliseres igjen
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.331
    Antall liker
    3.682
    Torget vurderinger
    1
    For de som har fulgt med litt på markedet på nyere brukte biler, så har prisene vært ganske uendret generelt de siste årene og heller steget enn sunket på alle biler.
     

    duc916

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    2.298
    Antall liker
    2.506
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    3
    Hvis noen er dumme til å betale nypris 340’ for en bil som har gått 3år/100000km hadde jeg solgt på flekken.

    Man må selvsalgt ha en bil imens, men det flommer jo over av bra fossile ventebiler rundt 50-150’. Ha en slik til prisene normaliseres igjen
    Catchen er at det er en grunn til at den har gått 100' på 3 år. Normalt, så ville den ha gått bortimot 150'. Å bytte til fosilbil med tilhørende forbruk frister lite...
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    4.719
    Antall liker
    1.949
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Hvem kjører 150tkm på tre år?
    Eller er det sånn at El bil er så billig at man kjører på måfå?
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    3.482
    Antall liker
    3.603
    Sted
    Sunnmøre
    Du greier ein stad mellom 33' og 50' på eit år om du har ein pendlaravstand til jobb som nærmar seg ein time, særleg om det er motorveg involvert, iallfall dersom du bur ein stad der du må køyra til alt mogleg på fritida også.

    Uansett ein situasjon der elbil er veldig lurt og økonomisk. Ein dieselbil ville kosta 40-50' kr berre i drivstoff med slik køyrelengd (om vi gjer veldig snille antakingar).
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    4.719
    Antall liker
    1.949
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Ja hvis man pendler 20mil til jobb så, men det er vel ikke mange som gjør det.
    Da kaster man bort over 700timer av livet sitt hvert år for å kaste bort 1800timer på jobb hvert år.
    Høres ut som et tapsprosjekt
     

    duc916

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    2.298
    Antall liker
    2.506
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    3
    Ja hvis man pendler 20mil til jobb så, men det er vel ikke mange som gjør det.
    Da kaster man bort over 700timer av livet sitt hvert år for å kaste bort 1800timer på jobb hvert år.
    Høres ut som et tapsprosjekt
    Har du kjørt på E18 gjennom Vestfold mot Oslo morgen eller kveld i ukedagene (?)
    Bor du i Tønsberg, så er det omlag 10 mil hver vei til Oslo.
    Mener det har vært diskutert før, det er mange som pendler til forskjellige prosjekter osv, som over år flytter på seg...
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    3.482
    Antall liker
    3.603
    Sted
    Sunnmøre
    Eg har hatt kollegaar som har pendla 160 km tur-retur, kvar arbeidsdag. Viss ein bur slik til, må ein gjerne køyra mykje bil elles òg.

    Eg sjølv har ein kort spasertur ned på kontoret, og kjenner meg ganske priviligert (heilt til det kjem til lønsutbetalinga, då kjenner eg meg underpriviligert, men det er ei anna sak).
     

    leifen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.05.2006
    Innlegg
    2.344
    Antall liker
    1.844
    I min tidligere jobb ble det brukt litt privatbil på jobb, med ordinær kjøregodtgjørelse. Reiseavstand til jobb var ikke mange minuttene hver vei.
    Likevel ble det da rundt 30 000 km i året av det.
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    4.719
    Antall liker
    1.949
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Har selv ca 7mil hver dag og i tillegg gjennom Oslo. Men klarer det på ca 20min hver vei hvis man timer riktig.
    Heldigvis mulighet for hjemmekontor også så sparer både tid og penger der.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.403
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    Så du klarer en snittfart på over 100km/t?
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.723
    Antall liker
    9.349
    Sted
    Trondheim
    Husk at dette er en som mener at det er helt problemfritt og ufarlig å kjøre i 150 km/t!
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    4.719
    Antall liker
    1.949
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Husk at dette er en som mener at det er helt problemfritt og ufarlig å kjøre i 150 km/t!
    Det pisset der kan du bare legge fra deg, det er ikke problemfritt å kjøre i 150kmt gjennom oslo.
    Vi snakker om god motorvei uten trafikk og ellers optimale forhold.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.723
    Antall liker
    9.349
    Sted
    Trondheim
    Men du kjører jo tydeligvis i 150+ km/t på motorveien utenfor Oslo. I trafikk.
    35 km på 20 min er en snitthastighet på ca 110 km/t. Hvis du bor i Rælingen som det står i profilen din er det et stykke på vanlig vei før du kommer ut på motorveien. Det må bety at du kjører vesentlig raskere enn 150 km/t når du kommer ut på motorveien for å greie en slik snittfart. Jeg nekter å tro at det alltid er optimale forhold på motorveien utenfor Oslo og at det ikke er trafikk der.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.403
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    Det pisset der kan du bare legge fra deg, det er ikke problemfritt å kjøre i 150kmt gjennom oslo.
    Vi snakker om god motorvei uten trafikk og ellers optimale forhold.
    Jeg forstår ikke hensikten med å kjøre 150km/t + som jeg antar er nødvendig med de forutsetningene som nå er kjente. Det vil medføre et vesentlig merforbruk av drivstoff, slitasje på bil, sikkerhetsrisiko og risiko for høye bøter og/eller å bli fotgjenger.
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    4.719
    Antall liker
    1.949
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Nå får dere slutte
    Jeg sjekket på google maps og har nøyaktig 32,8km hver vei til jobb.
    Jeg sier ca 20minutter
    Pleier vanligvis å legge meg på 110-120 på nåla, men må naturligvis bremse og kjøre saktere dersom det er trafikk.
    Er det mye kø kan den samme strekka ta 40-60min
    Helt uproblematisk
    Bank i bordet har jeg aldri mistet lappen eller hatt noe som helst uhell.
    Har derimot 10 fartsbøter så langt
    Skulle vel ikke bli en hvor fort kjører Dr_Bass til jobb tråd dette.

    p.s bilen min senker seg hvis man kjører over 160kmt så man skulle jo nesten tro at ingeniørene hadde designet bilen slik at den fungerte også i disse hastigheter.

    p.p.s det er ikke de som kjører for fort som er problemet på motorvei, stort sett så er det ulykker fordi folk ikke er oppmerksomme eller klarer å flette/akselere inn på motorveien
     

    palmaris

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.11.2002
    Innlegg
    1.523
    Antall liker
    890
    Torget vurderinger
    1
    Økonomisk er det ganske lett å forsvara el-bil. Med 2-3 bomringer(snart opp til 4) eg må gjennom kvar dag og rushtidsavgift og litt km kvar dag(125000 km på 3,5 år) er dei grei økonomi i å rulla rundt i ein e-Golf.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.656
    Antall liker
    15.753
    Torget vurderinger
    2
    Tesla Hunger Strike

    Erlend Mørch har gått lei av problemene.
    Filmen inneholder intervjuer med eiere.

     

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.270
    Antall liker
    1.173
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Tesla Hunger Strike

    Erlend Mørch har gått lei av problemene.
    Filmen inneholder intervjuer med eiere.

    Kunne kanskje kostet på seg å redigere den videon litt.... og bare så det er sagt jeg er ikke Erlend eller Steinar.... I følge de troende på elbil forum så er supporten til Tesla aldeles utmerket :rolleyes:
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.527
    Antall liker
    35.422
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Nja, en erfaring med 2013-modellen for et par uker siden: Spotify ville ikke laste, bare roterende ikon med «Loading…» Så jeg la inn en sak, og fikk avtale om mobil service (hjem til meg) to dager senere. I mellomtiden gikk Tesla Service inn på bilen remote, gjorde noe, men endret også den mobile serviceavtalen til en verkstedavtale senere samme uke i tilfelle de måtte gjøre mer. De kontaktet meg via appen og ba meg prøve på nytt. Da fungerte det, og jeg kunne kansellere verkstedavtalen. Noen faktura har jeg ikke sett noe til.

    Personlig har jeg ikke så mye å klage over, egentlig.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.656
    Antall liker
    15.753
    Torget vurderinger
    2
    Nja, en erfaring med 2013-modellen for et par uker siden: Spotify ville ikke laste, bare roterende ikon med «Loading…» Så jeg la inn en sak, og fikk avtale om mobil service (hjem til meg) to dager senere. I mellomtiden gikk Tesla Service inn på bilen remote, gjorde noe, men endret også den mobile serviceavtalen til en verkstedavtale senere samme uke i tilfelle de måtte gjøre mer. De kontaktet meg via appen og ba meg prøve på nytt. Da fungerte det, og jeg kunne kansellere verkstedavtalen. Noen faktura har jeg ikke sett noe til.

    Personlig har jeg ikke så mye å klage over, egentlig.
    Ville vært trist om samtlige biler hadde problemer. Men det går igjen at Teslaene sliter med kvalitetsproblemer og at verkstedene sliter med å etterkomme reparasjoner. Det kan ta tid.

    Har ikke Tesla selv. Hvor mange av disse er reelle, viktige? En del av tesla-eierne som deltar i videoen har opplevd det utroligste.


    COMPLAINTS:
    • The car won't start in cold weather
    • Door handles won't open in cold weather
    • Intense squeaking noise
    • Car won't start in warm weather
    • "Bubbles" in seats
    • Loose front seat
    • Trunk lid filled with rain waiter
    • Autopilot does not work properly
    • Internet is slow and does not work as it ought to
    • The vipers do not work (well enough)
    • The car creaks when you pass speed bumps and other bumps in the road
    • Decorative moldings loosen
    • The lights do not work properly
    • The doors stop working properly
    • Doors that open by themselves
    • The computer does not work
    • Yellow edgers around the display screens
    • Windows that do not close completely
    • Systems reset on their own
    • Problems charging
    • Reduced power
    • Rust problems on new cars (especially Model 3)
    • Poor paint quality means that the car has to be repainted
    • You were promised free charging throughout the car’s lifetime, but the new charging stations do not fit the car
    • Lower battery life that Tesla claims
    • Problems with the air conditioner
    • Not all problems are solved when the car is serviced
    • Tesla promise to contact you, but you do not hear from them
    • You have to wait on the phone for a long time before Tesla answers
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.527
    Antall liker
    35.422
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Den eneste jeg har opplevd fra listen er at det en gang trengte inn vann i bakluken, men ellers var det ikke mye jeg kjente meg igjen i. Batteriet på 2013-modellen er fortsatt helt utmerket etter ni år. Jeg har også oppgradert begge bilene til CCS-lading, så det er fortsatt Free Forever som gjelder her. Hvis de eierne er så misfornøyde får de heller kvitte seg med bilene og kjøpe VW i stedet, om de har mer tro på kvaliteten derfra. Ser ikke poenget med sutring.

    I litt mer seriøse forsøk på å spørre eierne får man et helt annet bilde:
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.656
    Antall liker
    15.753
    Torget vurderinger
    2
    Dette snakkes det jo en del om. Kjørenytelsen og opplevelsen av å være i en ny type bil, overgår eventuelle plager for noen.


    Den tekniske påliteligheten og brukernes tilfredshet er ute av synkronisering.

    Kvalitetsproblemene synes å ha oppstått i senere år, kanskje i takt med at fabrikken ønsker maksimal produksjonstakt for å oppnå et forventet (og meldt) volum og dermed ikke tar seg tid til stringent kvalitetskontroll?

    Du var tidlig ute og sikret deg din, kanskje en idé å se etter eldre Teslaer?
     

    AOC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Innlegg
    1.376
    Antall liker
    1.269
    Torget vurderinger
    1
    Det at Tesla har vekslende kvalitet er én ting, en vet hva en risikerer ved kjøp om en har fulgt litt med, men at Tesla Norge faktisk går til søksmål mot kundene når kundene har fått medhold i forbrukerklagesak, er mer urovekkende.
     

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.270
    Antall liker
    1.173
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Tror vi bare må innse at Tesla ikke er et bilmerke men en bevegelse, eller en samling troende som jeg kalte de lenger opp. Elon Musk har uttalt at sammen skal vi redde verden mm og initiert denne bevegelsen. Har du dette utgangspunktet har du et helt annet syn på Tesla enn en som kommer fra et premium tysk eller japansk merke og bare vil ha en bil som virker. Kvaliteten har vært veldig varierende når bilen ble produsert i statene og blitt vesentlig bedre etter at en del modeller blir produsert i Kina men er fortsatt en Tesla med Tesla sine løsninger.

    Kjenner flere som ikke kunne tenkt seg noe annet en Tesla og trolig ikke vil kjøpe noe annet noen gang.... Men, etter at fulgt med i klage tråden til modell S på elbilforum et års tid fant jeg ut at jeg skal aldri ha en Tesla og vil kjempe mot at Tesla får for stor markedsandel der jeg kan. Det er basert på hvordan enkelte kunder ble behandlet om de fikk en problem bil og saken ble løftet noen hakk opp i Tesla systemet. De som jobber med første hands support gjør nok så godt de kan og ingen kritikk av de. Er nok mange i Tesla delen på elbilforum som har lagt meg for hat for ever, men det lever jeg fint med :)
    Edit: Noen her inne og... :)
     
    Sist redigert:

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.403
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    Jeg forstår ikke helt hvorfor man skal ha så stort engasjement for en bil man uansett ikke vurderer å kjøpe.

    Ikke det at det beviser noe men jeg kjenner ingen Tesla eier som har vært veldig misfornøyd inkludert meg selv med hverken bil eller service. Kjøps og leveringsprosessen har jeg kjente som har vært misfornøyde med.

    En bekjent med en virkelig dyr tysk premiumbil har fortsatt danskregistrert leiebil etter europaferien sin i sommer.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.527
    Antall liker
    35.422
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Jeg ser ihvertfall ikke noe behov for å bytte. 2013-modellen var innom karosseriverkstedet etter en parkeringsskade tidligere i sommer. Da fikk jeg en VW Id.3 som lånebil imens. Helt grei bil, det, men det var godt å få tilbake Teslaen etter noen dager.

    Det er vel ikke så mye at det er en «kult» som at kjøreopplevelsen går såpass langt utenpå det meste annet at man kan tillate seg noe smårusk og fortsatt ende solid på plussiden. Ikke engang en V12 forbrenningsmotor vil være like sømløs og vibrasjonsfri. Påliteligheten kan ikke være så aller verst heller. Eneste gang jeg har blitt stående langs veien på ~250k km i Tesla var en punktering, og den spikeren tror jeg ikke var Elon Musks skyld.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.656
    Antall liker
    15.753
    Torget vurderinger
    2
    Jeg forstår ikke helt hvorfor man skal ha så stort engasjement for en bil man uansett ikke vurderer å kjøpe.

    Ikke det at det beviser noe men jeg kjenner ingen Tesla eier som har vært veldig misfornøyd inkludert meg selv med hverken bil eller service. Kjøps og leveringsprosessen har jeg kjente som har vært misfornøyde med.

    En bekjent med en virkelig dyr tysk premiumbil har fortsatt danskregistrert leiebil etter europaferien sin i sommer.
    Du får spørre Erlend Mørch, som er i ferd med å lage et program om norske Tesla-eieres utfordringer (han eier en selv), og som nå markerer i forb. med at Musk skal komme til ONS i Stavanger.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.753
    Antall liker
    13.243
    Mine feil på snart 8 år og 100k kjørt har vært:
    - dørhåndtakene slutter å komme ut (velkjent Tesla-feil)
    - bagasjerommet ville ikke åpne/lukke (delen som feiler kommer fra Mercedes, faren til samboeren hadde hatt samme på en merce)
    - byttet støtdempere foran (de er ikke produsert av Tesla).
    - klimaanlegget sluttet å virke (en slange som hadde løsnet så lett å fikse)
    - byttet bremseskiver og -klosser (fra Brembo og en slitasjedel)
    - bremsekloss på parkeringsbremsen løsnet (også Brembo antar jeg)

    Av dette har jeg betalt for støtdempere, bagasjerommet, et av dørhåndtakene og bremsene. Dyrt nok, totalt ca 60k. På en annen side er det ikke serviceintervaller så har sluppet den utgiften.

    Så er det litt irriterende at de har lagt hurtigladekurven en god del ned så superlading går saktere enn før. Ikke verdens undergang for min del, men om jevnlig hurtiglading var en greie f.eks ifm pendling eller jobbkjøring så hadde det vært mye mer irriterende. Nå merker jeg det først og fremst når jeg kjører alene. På familieturer tar uansett stoppene en god del tid med spising, te/kaffi og dassbesøk. Nå har også Tesla i større grad i ferd med å putte ladestasjonene på steder hvor man også kan ordne noe mens man lader.

    Men basert på hva jeg har lest rundtomkring har jeg nok hatt mindre å stri med en snittet.
     

    AOC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Innlegg
    1.376
    Antall liker
    1.269
    Torget vurderinger
    1
    Jeg forstår ikke helt hvorfor man skal ha så stort engasjement for en bil man uansett ikke vurderer å kjøpe.
    Nei, enkelte vil aldri vurdere elbil, av (flere) åpenbare grunner. 😁

    Screenshot_20220827-221134_Chrome.jpg
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.540
    Antall liker
    7.862
    Torget vurderinger
    0
    Som eier av en slik bil, Range Rover, vil jeg bare få si at jeg er krenket på vegne av alle Range Rovere i hele verden!
    Dette er sexuellt misbruk av en "ikke samtykkende" bil. Mannen burde fått snabelen kuttet av!
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.403
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    Du får spørre Erlend Mørch, som er i ferd med å lage et program om norske Tesla-eieres utfordringer (han eier en selv), og som nå markerer i forb. med at Musk skal komme til ONS i Stavanger.
    Han shady pornofilmprodusenten i Skien (Kristian Svindal) hadde også en kampanje rettet mot Tesla…
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn