Bil, båt og motorsykkel Elbiler

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • palmaris

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.11.2002
    Innlegg
    1.508
    Antall liker
    862
    Torget vurderinger
    1
    Helt utrolig at adaptiv cruise ikke ligger i basis pakken, men det gjelder vel også flere merker. Hele bil-konfigurator greia er ofte særdeles frustrerende.
    Ja, etter å ha hatt det i nokre år er det eit absolutt krav at det skal vera på bilen.
     

    HC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2002
    Innlegg
    4.110
    Antall liker
    2.594
    Torget vurderinger
    16
    Ja, etter å ha hatt det i nokre år er det eit absolutt krav at det skal vera på bilen.
    Det å betale 25k ekstra for pakke med bla. adaptiv cruise og blindsonevarsling var en viktig grunn til at jeg ikke valgte Polestar.
     

    AOC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Innlegg
    1.351
    Antall liker
    1.244
    Torget vurderinger
    1
    Det å betale 25k ekstra for pakke med bla. adaptiv cruise og blindsonevarsling var en viktig grunn til at jeg ikke valgte Polestar.
    Det kan jo hende at andre biler ville vært 15-25k rimeligere dersom folk kunne velge bort acc og blindsonevarsler?
     

    HC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2002
    Innlegg
    4.110
    Antall liker
    2.594
    Torget vurderinger
    16
    Det kan jo hende at andre biler ville vært 15-25k rimeligere dersom folk kunne velge bort acc og blindsonevarsler?
    Sikkert, men jeg synes acc og blindsonevarsler bør være standard på en såpass dyr bil. Når det er sagt så synes jeg ikke Polestar 2 er en dårlig deal, men når man står å vipper mellom et noen biler så må et eller annet bli utslagsgivende.
     

    Odd J

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Innlegg
    3.785
    Antall liker
    2.768
    Torget vurderinger
    1
    Lang ventetid på ionic 5 ja. Vi bestilte vel i våres. XC40 har vært en skuffelse dessverre. Mye softvaretull og vond å kjøre pga harde, tynne seter og svært hard fjæring. Elendig på dårlig vei. Dårlig vinterbil. Men tøff å se på, det skal den ha.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.400
    Antall liker
    1.135
    Torget vurderinger
    4
    Harde seter og stiv fjæring er spot on etter mine preferanser så det er godt det finnes valgmuligheter.
     

    Odd J

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Innlegg
    3.785
    Antall liker
    2.768
    Torget vurderinger
    1
    Absolutt. Derfor bør man prøve bil før kjøp. Og håpe på å unngå en mandagsbil.
     

    AOC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Innlegg
    1.351
    Antall liker
    1.244
    Torget vurderinger
    1
    Husk å lade elbilen i natt, og få betalt for det via strømstøtten.

    Husk å fylle diesel/bensin i natt, og få betalt for det via drivstoffstø...
    Vent litt!
     

    gwh

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.04.2006
    Innlegg
    841
    Antall liker
    626
    Sted
    Oslo
    Sitter i Biarritz med en id3, og er helt enig i det med adaptiv cruisekontroll.
    Vært lite ladeangst så langt, stort sett fungerer det bra her nede. Ingen ladekø så langt.
    På mandag begynner turen Biarritz- København. Den skal bli litt mere interessant tror jeg. 🙂
     

    eldo472

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.01.2005
    Innlegg
    1.026
    Antall liker
    275
    Sted
    Tranby
    Kjøre assistent pakka på bilen min kostet ca 11000. Bruker ikke fartsholder, da jeg gjør en bedre jobb selv. Setter den på D+ dvs 0 regenerering ved trilling. Gir lavest forbruk.
     

    eldo472

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.01.2005
    Innlegg
    1.026
    Antall liker
    275
    Sted
    Tranby
    Sitte i Biarritz kunne også vært i en Eldorado, hadde foretrukket Cadillac fremfor en folkevogn.
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    3.325
    Antall liker
    3.438
    Sted
    Sunnmøre
    og det gir deg klart lengre rekkevidde enn å styre gassen selv...
    Eg må seia at eg ikkje heilt ser poenget med adaptiv cruisekontroll. På motorveg er mi erfaring at det er uproblematisk å justera "dum" CC nokre knepp opp og ned. Men så har eg aldri hatt bil med ACC heller. Det er jo dumt å ikkje ha det på ein ny bil i dag, når det er så vanleg.

    Eg ser for så vidt poenget på vegar som E39 nord for Bergen, der det er forkjørsveg, inga forbikøyring, alltid (ferje-)kø, veldig varierande standard og dimed fart.
     
    Sist redigert:

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.030
    Antall liker
    9.311
    Jeg har prøvd bil med ACC en gang. Kjørte på motorvei og tok av inn mot en rundkjøring, jeg hadde egentlig glemt at ACC var aktiv.. Jeg hadde ligget etter en bil en god stund og den tok av samtidig, men han skulle til høyre i rundkjøringen og jeg videre til neste avkjøring. Innstilt hastighet på CC var 110. Artig opplevelse.
     

    duc916

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    2.236
    Antall liker
    2.416
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    3
    Har aac på Kona'n. Kunne jeg klart meg uten - ja. Er det greit i morgentrafikken på E18 - ja.
    Observasjon: rundkjøringer skjønner den ikke en dritt av...
     

    palmaris

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.11.2002
    Innlegg
    1.508
    Antall liker
    862
    Torget vurderinger
    1
    Eg må seia at eg ikkje heilt ser poenget med adaptiv cruisekontroll. På motorveg er mi erfaring at det er uproblematisk å justera "dum" CC nokre knepp opp og ned. Men så har eg aldri hatt bil med ACC heller. Det er jo dumt å ikkje ha det på ein ny bil i dag, når det er så vanleg.

    Eg ser for så vidt poenget på vegar som E39 nord for Bergen, der det er forkjørsveg, inga forbikøyring, alltid (ferje-)kø, veldig varierande standard og dimed fart.
    Om ein køyrer mykje i kø i Bergen og omegn er det særs greit med adaptiv cruise :)
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.204
    Antall liker
    3.549
    Torget vurderinger
    1
    Husk å lade elbilen i natt, og få betalt for det via strømstøtten.

    Husk å fylle diesel/bensin i natt, og få betalt for det via drivstoffstø...
    Vent litt!
    Hvem tror du egentlig betaler for strømstøtten?
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.615
    Antall liker
    9.172
    Sted
    Trondheim
    Ligger du bak en som kjører langsomt som forsvinner ut av rundkjøringen og din ACC er innstilt på f.eks. 90 så vil jo bilen akselerere for å komme opp i innstilt hastighet, med mindre den vet at den er i en rundkjøring og automatisk reduserer farten grunnet det. Min bil justerer farten etter G-kreftene (regner med at det er det den bruker) så hvis jeg kjører med acc i 90 og kommer til en sving der dette er for fort vil bilen automatisk redusere farten, men ikke før sensorene varsler om at det går for fort.

    Ellers er jo acc bra til å sørge for at man ikke får fartsbøter, og det er jo deilig når du kjører langt og du ikke må konsentrere deg om å holde riktig avstand til bilen foran hele tiden.
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Ligger du bak en som kjører langsomt som forsvinner ut av rundkjøringen og din ACC er innstilt på f.eks. 90 så vil jo bilen akselerere for å komme opp i innstilt hastighet, med mindre den vet at den er i en rundkjøring og automatisk reduserer farten grunnet det. Min bil justerer farten etter G-kreftene (regner med at det er det den bruker) så hvis jeg kjører med acc i 90 og kommer til en sving der dette er for fort vil bilen automatisk redusere farten, men ikke før sensorene varsler om at det går for fort.

    Ellers er jo acc bra til å sørge for at man ikke får fartsbøter, og det er jo deilig når du kjører langt og du ikke må konsentrere deg om å holde riktig avstand til bilen foran hele tiden.
    På ID4 med nyeste software regulerer den farten veldig fint etter fartsgrenser og forutser og styrer rolig gjennom rundkjøringer, kryss og svinger som er krappe veldig fint. Eks. slakker til 70 i 80 sonen gjennom svinger der jeg selv hadde slakket av litt.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.615
    Antall liker
    9.172
    Sted
    Trondheim
    Har de løst problemene med skiltgjenkjenning og dårlig oppdaterte databaser? Da jeg hadde en VW (for litt over 2 år siden) risikerte jeg at bilen plutselig satte farten til 30 på en 90 km/t vei fordi det gikk en liten lokal vei med 30 km/t grense parallellt (det skjedde meg på den nye E6-biten forbi Kvam i Gudbrandsdalen). Og så sent som for 2 år siden visste ikke bilen at E6 sør for Halden i Sverige eksisterte. I følge kartet i bilen kjørte jeg i åkeren med 30 km/t fartsgrense.
    Og på en vei her i Trondheim med 40 km/t fartsgrense trodde bilen at det var 30 km/t den ene veien og 50 km/t den andre. Snittet blir jo riktig, men...

    PS: Hvordan tolker den fartsgrenseskilt som har en undertekst som sier "om 300 m"? Og digitale fartsgrenseskilt som opphever en fartsgrense? Et elektronisk skilt med 60 km/t oppfattes jo, men hva med 60 med en strek over som indikerer at fartsgrensen er opphevet? Nå har jo EU bestemt at bilene automatisk skal justere farten etter fartsgrensene på stedet, altså lese skiltene og sette farten automatisk til den farten. Fungerer det eller tolkes skiltene feil?
     
    Sist redigert:
    C

    Cyber

    Gjest
    Har de løst problemene med skiltgjenkjenning og dårlig oppdaterte databaser? Da jeg hadde en VW (for litt over 2 år siden) risikerte jeg at bilen plutselig satte farten til 30 på en 90 km/t vei fordi det gikk en liten lokal vei med 30 km/t grense parallellt (det skjedde meg på den nye E6-biten forbi Kvam i Gudbrandsdalen). Og så sent som for 2 år siden visste ikke bilen at E6 sør for Halden i Sverige eksisterte. I følge kartet i bilen kjørte jeg i åkeren med 30 km/t fartsgrense.
    Synes den virker bra oppdatert. Jeg opplevde en gang at den gikk til 50 midt i en 60 sone, men ellers regulerer den fint. Slakker av siste 50 meter når man går fra 80 > 60 på en naturlig måte. Ikke perfekt på noen måte, men jeg er positivt overrasket.

    ID4 er etter min mening beste kompromiss på markedet. God rekkevidde, grei ladehastighet, bedre plass enn mye. God, behagelig cruiser, gunstig pris.
     

    eldo472

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.01.2005
    Innlegg
    1.026
    Antall liker
    275
    Sted
    Tranby
    Sjekket ut hvor "Moderne" cruise control er med et Google søk. Cruise Control, navnet ble innført av Cadillac, i ca 1960 men Ralph Tretor fant det opp på 40 tallet og da het det ‘Speedostat’ og var først tilgjengelig på Chrysler Imperial som Auto Pilot og var opsjon. Chrysler Imperial var på den tiden en av de fineste bilene man kunne kjøpe.
    I dag hvor alt går mot selvbetjening og service blir stadig sjeldnere, er det rart og tenke på at de som ville ha en Chrysler Imperial Crown Limousine (bilen Michael Corleone kjører i Gudfaren II) kunne ringe direktøren for Chrysler personlig og legge inn bestilling. Ble også brukt til å kjøre Dronning Elizabeth i 1959 i Canada under den Kongelige utstillingen.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.557
    Antall liker
    15.591
    Torget vurderinger
    2
    God artikkel om hvordan man er i ferd med å legge vekk planene om "full self driving".
    Tesla har flere gruppesøksmål mot seg etter å ha lovet FSD siden 2017, andre bilfabrikanter har gitt opp og lovgivende myndighet strammer inn etter mange stygge ulykker.

    Nå ser man på muligheten for "driver assist". Og kollisjonsvarsel/-bremsing i forhold til biler som ligger foran et kjøretøy har redusert antallet påkjørsler bakfra betydelig.

    Men fantasiene om at man skal kunne la bilen kjøre rundt og leke taxi når man ikke bruker dem, som lovet av Tesla, forblir fantasier.

    As Driverless Cars Falter, Are 'Driver Assistance' Systems in ...https://www.nytimes.com › 2022/09/16 › business › drive...
     

    BeetleBug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Innlegg
    6.371
    Antall liker
    12.375
    Sted
    Sørlandet
    Skal man lykkes med å få ned ulykkestatistikken ytterligere så må man frata sjåføren ansvar. Det finnes statistikk på nedgangen i ulykker for hvert "kvantesprang" i teknologi. Antispin, ESP, ESC, cruise osv og det er ikke få liv som har blitt reddet av teknologi.

    Feks:

    ESC reduced fatal run-off-road crashes by 36 percent for passenger cars and 70 percent for light trucks and vans (LTVs). The reductions are statistically significant.
    • Police-reported run-off-road involvements were decreased by 45 percent in passenger cars and 72 percent in LTVs. The decreases are statistically significant.
    • Fatal single-vehicle crashes that did not involve pedestrians, bicycles, and animals decreased (due to ESC) by 36 percent in passenger cars and 63 percent in LTVs. The
    decreases are statistically significant.
    • ESC reduced police-reported single-vehicle crashes (excluding pedestrian, bicycle, animal crashes) by 26 percent for passenger cars and 48 percent for LTVs. The
    reductions are statistically significant.
    • Rollover involvements in fatal
    crashes were decreased by 70 percent in passenger cars and 88 percent in LTVs. The decreases are statistically significant.
     

    MML

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.02.2010
    Innlegg
    2.044
    Antall liker
    1.452
    Torget vurderinger
    1
    God artikkel om hvordan man er i ferd med å legge vekk planene om "full self driving".
    Tesla har flere gruppesøksmål mot seg etter å ha lovet FSD siden 2017, andre bilfabrikanter har gitt opp og lovgivende myndighet strammer inn etter mange stygge ulykker.

    Nå ser man på muligheten for "driver assist". Og kollisjonsvarsel/-bremsing i forhold til biler som ligger foran et kjøretøy har redusert antallet påkjørsler bakfra betydelig.

    Men fantasiene om at man skal kunne la bilen kjøre rundt og leke taxi når man ikke bruker dem, som lovet av Tesla, forblir fantasier.

    As Driverless Cars Falter, Are 'Driver Assistance' Systems in ...https://www.nytimes.com › 2022/09/16 › business › drive...
    Hørte en interessant refleksjon i en podcast om fremtidsvisjoner: Man har en tendens til å overestimere den kortsiktige utviklingen, og underestimere den langsiktige. Ingen er vel spesielt overrasket over at Musk har en tendens til å skrive med litt vel store bokstaver.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.557
    Antall liker
    15.591
    Torget vurderinger
    2
    ^ Det største problemet er at mange av Teslas kunder tror de har fått Full Self Driving, siden de betalte USD 10.000 for pakken (som ble solgt fordi Tesla var uten likviditet og trengte penger kjapt).

    Og dermed skjer slikt som dette:


    Assisted driving, i alle modus, bør slås av på samtlige Teslaer, inntil man har utredet hva systemet faktisk leverer og kundene forstår dette. Bilene er farlige. USAs bilsakkyndige er i gang med straksvedtak.

    Men Tesla kan ikke slå av systemet, siden det gir dem som står bak gruppesøksmålene rett, samtidig som selskapet da åpner seg for ytterligere tilbakebetalingskrav.
     

    BeetleBug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Innlegg
    6.371
    Antall liker
    12.375
    Sted
    Sørlandet
    Tesla er ikke farligere en andre biler. Eierne derimot........ Bare det å kjøpe en vekt for å feste på rattet for å lure systemet til å tro at du holder i rattet sier sitt. Eller som programlederen avslutter med å si: Crazy stuff. Jeg vil gjerne legge til: Only in America!

    Etikk og autokjørende biler er en het potet for tiden. Søksmålet viser det i sin tydelighet.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.400
    Antall liker
    1.135
    Torget vurderinger
    4
    Som filholder er vel Tesla sin jevngod med konkurrentene. De øvrige funksjonene er det ikke noe poeng å betale for.
     

    BeetleBug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Innlegg
    6.371
    Antall liker
    12.375
    Sted
    Sørlandet
    Som filholder er vel Tesla sin jevngod med konkurrentene. De øvrige funksjonene er det ikke noe poeng å betale for.
    Fortell det til han som sitter å sover foran rattet..... Eller de to idiotene som satt i baksetet og drakk øl når dem ble stoppet fordi dem kjørte for fort.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.557
    Antall liker
    15.591
    Torget vurderinger
    2
    Jo, Tesla er farligere fordi produsenten påstår egenskaper bilene ikke innehar, som fører til at idioter blant kundene prøver/stoler på ikke-eksisterende funksjoner. Det har vært mange stygge ulykker og tilfellet, fordi Elon trengte penger.

     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.522
    Antall liker
    10.054
    Tok en del år før noen satte i gang det mest selvfølgelige av alle løsninger for lading:

    Tenk å kunne betale for drivstoffet med et kort! Bevare meg vel, denne teknologien, altså!!!

    Hilsen en som har fått mye mer enn nok av bedritne apper, nøkler og brikker som aldri funker.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.615
    Antall liker
    9.172
    Sted
    Trondheim
    Jeg var på en presentasjon hos Google i California om selvkjørende biler for noen år siden. Det var åpenbart at de som jobbet med det hos Google ikke hadde særlig tro på det siden det var alt for komplekst.
     

    AOC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Innlegg
    1.351
    Antall liker
    1.244
    Torget vurderinger
    1
    Tok en del år før noen satte i gang det mest selvfølgelige av alle løsninger for lading:

    Tenk å kunne betale for drivstoffet med et kort! Bevare meg vel, denne teknologien, altså!!!

    Hilsen en som har fått mye mer enn nok av bedritne apper, nøkler og brikker som aldri funker.
    Er det ikke Sørkel Kå som har begynt med app og brikke på bensin/dieselautomatene, sånn for å forenkle fylling, og ikke knote med kort og kode hver gang en skal fylle fossil-karbon?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn