Audiolense fra Juice Hifi

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • mk1classic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.01.2009
    Innlegg
    1.888
    Antall liker
    1.465
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    2
    Jeg har en miniDSP SHD studio (1. hw revisjon), kan man dytte AL filtrene rett inn i denne?
    Er det noen hw begrensninger som gjør at det ikke er verdt å begynne å nerde med dette?
    Iht nettsiden til MiniDSP så kan den ikke ha FIR filter. Du må har HD 2x4 eller Flex for dette.
    Men du har muligheten for DIrac live for stereo.

    Generelt for AL på MiniDSP.
    MiniDSP med Fir filter tillater maks 4096 taps for filteret, dette er et lavt antall taps i forhold til hvordan man optimalt bruker AL med PC hardware.
     

    RealMonkey

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    01.09.2010
    Innlegg
    201
    Antall liker
    246
    Sted
    Lillestrøm
    Hei, folkens!

    Etter noen uker på ROON - forum dukket det opp et innlegg i min tråd fra en Audiolense-bruker. Han beskrev et problem identisk med mitt. Jeg avinstallerte convolver og Audiolense nå, og da dukket UCX' en opp igjen (HURRA!) Jeg skal forske litt; forstår ikke helt hvordan dette henger sammen.

    Eyvind
    Ok. Jeg har nå siden dette problemet oppstod spilt gjennom konvolveren til Roon. Etter siste oppdatering av Roon håpte jeg at det skulle bli som før, dvs at jeg kunne bruke raatserver i al-konvolveren, men no such luck, dessverre. Med en gang jeg installerer konvolveren, ser ikke roon lydkortet lenger, slik som beskrevet i mine poster tidligere. Jeg ønsker meg tilbake, for "føler" at det ble bedre resultater med din konvolver, Bernt. Anyway, håper vi finner en løsning etterhvert.

    Eyvind
     

    Nex

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.07.2007
    Innlegg
    358
    Antall liker
    84
    Iht nettsiden til MiniDSP så kan den ikke ha FIR filter. Du må har HD 2x4 eller Flex for dette.
    Men du har muligheten for DIrac live for stereo.

    Generelt for AL på MiniDSP.
    MiniDSP med Fir filter tillater maks 4096 taps for filteret, dette er et lavt antall taps i forhold til hvordan man optimalt bruker AL med PC hardware.
    Takk.
    Bruker Dirac Live.
    Men er egentlig fornøyd med komponenter, lurte på om AL kunne vært en mulighet å nerde seg ned i, for å unngå oppgraderingstrangen 😂
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.875
    Antall liker
    4.315
    begrensningen er hvor lange fir filtre du kan bruke. Hvis du forteller meg det, så kan jeg fortelle hva du kan få til.
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.875
    Antall liker
    4.315
    Iht nettsiden til MiniDSP så kan den ikke ha FIR filter. Du må har HD 2x4 eller Flex for dette.
    Men du har muligheten for DIrac live for stereo.

    Generelt for AL på MiniDSP.
    MiniDSP med Fir filter tillater maks 4096 taps for filteret, dette er et lavt antall taps i forhold til hvordan man optimalt bruker AL med PC hardware.
    Takker for et godt svar. 4096 fungerer forøvrig ofte forbløffende godt på korreksjon uten digital deling.
     

    vidarje

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Innlegg
    5.393
    Antall liker
    3.577
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    Takker for et godt svar. 4096 fungerer forøvrig ofte forbløffende godt på korreksjon uten digital deling.
    Det er vel sånn at 4096 taps må fordeles på antall kanaler som skal korrigeres. Jeg bruker det på 2x4HD til tv'n hjemme og på hytta over 90Hz og det fungere ganske greit, men det er langt igjen til XO med 131000 taps:)
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.785
    Antall liker
    11.273
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    miniDSP OpenDRC tar 6144 taps pr kanal og er imo en grei løsning, så lenge en ikke trenger deling noen plass.
    Denne tar Audiolense sine korreksjonsfiler.
    Med 6144 taps har en grei oppløsning i bass og lipsync er fremdeles ok.
    Den har i tillegg IIR/EQ, så en kan kjøre FIR korreksjon og ytterligere pynte litt med EQ om en vil det.

    OpenDRC har mulighet for fjernkontroll for å styre volum og velge input.

    1692511791591.png
     

    storab

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.12.2013
    Innlegg
    537
    Antall liker
    790
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    6
    Er det noen som kjenner til AL vennlige alternativer til Minidsp SHD med tilsvarende innganger og utganger?
    Trenger analog + 2xdigital inn og tre analog ut (sub+balansert effektforsterker).

    Jeg bruker AL i kombinasjon med Roon og Topping DM7 i dag men savner innganger og fjernkontroll for dette.
     

    mk1classic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.01.2009
    Innlegg
    1.888
    Antall liker
    1.465
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    2
    Er det noen som kjenner til AL vennlige alternativer til Minidsp SHD med tilsvarende innganger og utganger?
    Trenger analog + 2xdigital inn og tre analog ut (sub+balansert effektforsterker).

    Jeg bruker AL i kombinasjon med Roon og Topping DM7 i dag men savner innganger og fjernkontroll for dette.
    Nærmeste vi kommer noe sånt i kost/nytte så ligger vel Motu eller RME sine multikanals AD/DA løsninger. Når det gjelder digital inn, så har de fleste profesjonelle løsningene kun optisk inn/ut.

    @H.R jobber vel med en software løsning for switching og bruk av "ekstern fjernkontroll" for volumkontroll. Den er vel designet rundt Motu AVB serien
     

    mk1classic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.01.2009
    Innlegg
    1.888
    Antall liker
    1.465
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    2
    @Bx hvordan virker multi targets?
    Jeg prøvde å legge inn en sub target, hva er forskjell på denne og en vanlig target?
    I mitt 2.1 oppsett har alltid sub kanalen sett unormalt høy ut i forhold til hovedkanalene.

    1694033850623.png
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.875
    Antall liker
    4.315
    Når du har en egen sub target, så blir det automatiske lavpassfilteret elimintert ... for LFE ... når subben spiller alene. I situasjoner det subben støtter hovedhøyttalere (bass offloading) er det hovedhøyttalerens target som gjelder. Så det du gjør her gjør lite fra eller til.

    PS: Jeg anbefaler at du lar target gå rett ut til høyre, i stedet for den bratte avrundingen du har lagt inn her. Sistnevnte kan gi noen ekstreme fasedreininger som gir unøyaktigheter i enkelte mellomberegninger når filtrene blir generert.
     

    POB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.09.2003
    Innlegg
    2.987
    Antall liker
    2.912
    Sted
    Kulturhovedstaden
    Torget vurderinger
    31
    Noen tips ?
    Mikrofon input låser seg på det nivået her, og ingen brukbar måling blir gjort.
    Ikke gjort noen endringer bortsett fra å lage setup for 3-veis og skulle gjøre nye målinger.
    Noe jeg har oversett ?

    Skjermbilde 2023-09-17 164327.png
     

    Dalemark

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    05.02.2018
    Innlegg
    429
    Antall liker
    213
    Sted
    Søgne
    Torget vurderinger
    2
    Har kjørt meg litt fast med routing her. Stemmer ikke med høyre og venstre kanal lengre. Spiller som det skulle være ute av fase.

    P_20230930_062051.jpg


    P_20230930_062033.jpg
     

    RealMonkey

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    01.09.2010
    Innlegg
    201
    Antall liker
    246
    Sted
    Lillestrøm
    Huff.

    Jeg sliter fortsatt med å få dette til å funke. Nå kan jeg bruke hverken standalone eller konvolvern med raatservern. Får silent output og no valid license. En lang historie kort: Etter en oppdatering i roon sluttet roon å se lydkortet mitt. Jeg fant ut at det løste seg ved å avinstallere al--konvolvern, men da blir poenget litt borte siden jeg har bygget hele anlegget rundt dette. Sender deg en mail, @Bx . Hvis noen andre har opplevd dette, setter jeg selvfølgelig pris på innspill.

    Eyvind
     
    • Liker
    Reaksjoner: Bx

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.875
    Antall liker
    4.315
    Den er grei, Realmonkey,

    Roon har masse primadonnanykker, og når lydkort forsvinner må du reinstallere hele dritten. Det eneste jeg bruker Roon til her er å forstå hvordan den agerer ift Audiolense. Problemene er hovedsaklig i Roon, men jeg prøver å lage worksrounds for å komme rundt nykkene.

    Jeg tar en kikk på det du sender meg.
     

    RealMonkey

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    01.09.2010
    Innlegg
    201
    Antall liker
    246
    Sted
    Lillestrøm
    Hehe, ja.

    Det eneste merkelige her er at problemet vedvarte over reinstall av Roon og konvolveren, ikke bare på en, men to forskjellige pc'er. Nå er jeg i tillegg så forvirra over win 11 at det tok meg to timer å finne programfolderen til roon. Synd at roon er gjenstand for disse problemene, for jeg liker veldig godt grensesnitt og funksjonalitet (når det virker, da). Også syns jeg dette er rart med lisensfilene, for jeg mener ganske bestemt at det virka helt fint etter at jeg fikk de nyeste fra deg. Vel, vi finner ut av det etterhvert

    Eyvind.
     
    • Liker
    Reaksjoner: Bx

    H.R

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2008
    Innlegg
    8.084
    Antall liker
    6.539
    Sted
    Jessheim | Ullensaker
    Torget vurderinger
    5
    Ser Roon andre output enheter på maskinen?
    Lydkortet skal jo alltid ses. Så sender du lyd direkte til loopback på kortet og til convolver-og router tilbake på andre kanaløyer. hva skjer da?

    I det øyeblikket så slipper jo raat det hele og man har en kontrollert strøm.
     

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.600
    Antall liker
    3.138
    Torget vurderinger
    0
    Lydkortet skal jo alltid ses.......
    Ser hva du skriver, men Windows driver stadig med føkkøps av innganger og utganger
    Etter Windowsoppdateringer slutter eksternt lydkort å virke, porter er disabled/fjernet i lydpanelet
    så tar litt tid før REW spiller som det skal igjen.........
     

    habicht

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.04.2005
    Innlegg
    2.801
    Antall liker
    3.447
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Jeg har brukt roon nå rett lenge både på W11 og W10. Bruker også convolveren i roon til digital avspilling. Dette sammen med et RME lydkort.
    Jeg har ikke hat disse problemene
     

    habicht

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.04.2005
    Innlegg
    2.801
    Antall liker
    3.447
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Mener ikke å marginslisere andres problemer bare komme med litt positive innspill i tråden
     

    H.R

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2008
    Innlegg
    8.084
    Antall liker
    6.539
    Sted
    Jessheim | Ullensaker
    Torget vurderinger
    5
    Dersom det er Windows som tuller med lydkort er det helt uvesentlig å lete i Roon eller convolver. Da må problemene løses der de er og ikke der de ikke er og da altså i Windows. Lydkortet skal ses hele tiden og et drop medfører problemer uansett hva man spiller fra.

    Har man lisensproblemer i Roon vil en loopback fungere da raat server ikke lenger er aktiv. Dette sikrer en stabil drift og man slipper å forholde seg til raat mer en at det benyttes på deler av veien.

    De fleste problemer med lydkort skylles utdatert drivere og eller firmware og dermed ikke fullstendig kompatibelt med de endringer som Windows har gjennomført. De fleste lydkort har altså måtte oppdatere drivere og mange firmware de siste 1-2 årene. Har de ikke gjort det er det ikke usannsynlig at kortet vil ha glitch mot Windows 11.
     

    RealMonkey

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    01.09.2010
    Innlegg
    201
    Antall liker
    246
    Sted
    Lillestrøm
    Hei!

    Marginalisere Schmarginalisere. Det gjør ingenting; litt positivitet tar jeg ikke skade av:) Til H.R: joda, ROON ser andre utganger. Jeg legger ved etpar skjermdumper. Den første viser hva ROON ser når konvolver ikke er installert på systemet, den andre viser noen sekunder senere, når konvolver er installert. Dette er også uavhengig av om lisensfilen er plassert i programfilmappa. Jeg kan spille fint gjennom lydkortet fra andre programmer; nettleser, spotify, tidal, qobuz osv. Også systemlyder.

    Skjermbilde (7).png


    Skjermbilde (8).png


    Jeg vil i dag reinstallere det meste jeg tenker kan være relatert til dette, og rydde litt i plasseringer og sånn, så ser vi. Også; jeg reitererer at jeg også har spilt med ROON og raatserver + al- konvolver uten problemer i det vi kan si er år nå, bare sånn at det er formidlet. Takk for innspill!

    Eyvind
     
    Sist redigert:

    RealMonkey

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    01.09.2010
    Innlegg
    201
    Antall liker
    246
    Sted
    Lillestrøm
    Hei, igjen!

    Jeg har kommet litt videre; det ser ut som at problemet er begrenset til en av de nyeste versjonene av 1.7 (beta). Jeg prøvde å laste ned og installere 1.6, og da forsvinner ikke ucx'en fra ROON. Imidlertid starter ikke konvolveren automatisk når raatserver kjører.

    Jeg fortsetter feilsøking (mulig søken etter min egen menneskelige svikt) også holder jeg dere oppdatert.

    Eyvind
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.875
    Antall liker
    4.315
    Hei, igjen!

    Jeg har kommet litt videre; det ser ut som at problemet er begrenset til en av de nyeste versjonene av 1.7 (beta). Jeg prøvde å laste ned og installere 1.6, og da forsvinner ikke ucx'en fra ROON. Imidlertid starter ikke konvolveren automatisk når raatserver kjører.

    Jeg fortsetter feilsøking (mulig søken etter min egen menneskelige svikt) også holder jeg dere oppdatert.

    Eyvind
    It-problemer kommer og går. Like greit å slå seg til ro med 1.6 så lenge det funker, imo.
     

    RealMonkey

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    01.09.2010
    Innlegg
    201
    Antall liker
    246
    Sted
    Lillestrøm
    Skjermbilde (14)retusjert.png


    Der ser man. Jeg fant!

    Hadde brukt de gamle lisensfilene, @Bx .Da hjelper det ikke hvor mye man enn plasserer dem:)
    Ellers husker jeg ikke helt; det er altså sånn at jeg legger ROON-lisens-fila i ROONs programmappe? Da skal den hente al-konvolveren "av seg selv"? Dette får jeg fortsatt ikke til. Og til deg, @habicht , i win11, så finner jeg altså denne i (skjult) brukere- (meg)-appdata-local- roon, ikke sant? Takker for all hjelp.

    Eyvind
     

    habicht

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.04.2005
    Innlegg
    2.801
    Antall liker
    3.447
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Nå må jeg presisere at jeg ikke bruker AL convolver sammen med Roon. Når jeg spiller fra Roon bruker jeg roon sin convolver. Da må man huske å be AL og lagre filtre til Roon. Jeg har brukt AL sin convolver til vinylavspilling med filtre generert med RIAA korreksjon. Den biten skal jeg i gang med å oppdatere den nærmeste tiden
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.875
    Antall liker
    4.315
    Vis vedlegget 958897

    Der ser man. Jeg fant!

    Hadde brukt de gamle lisensfilene, @Bx .Da hjelper det ikke hvor mye man enn plasserer dem:)
    Ellers husker jeg ikke helt; det er altså sånn at jeg legger ROON-lisens-fila i ROONs programmappe? Da skal den hente al-konvolveren "av seg selv"? Dette får jeg fortsatt ikke til. Og til deg, @habicht , i win11, så finner jeg altså denne i (skjult) brukere- (meg)-appdata-local- roon, ikke sant? Takker for all hjelp.

    Eyvind
    Roon konvolver-lisensen skal ligge i samme folderen som Roon-klienten.
     

    RealMonkey

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    01.09.2010
    Innlegg
    201
    Antall liker
    246
    Sted
    Lillestrøm
    Eventyret fortsetter!
    Denne dukker nå opp:
    Skjermbilde (19).png

    Audiolense dukker opp som utgang i Qobuz, og det virker å kjøre den sammen med denne "qobuz-serveren" What gives? Noen forslag, dere? Ellers har jeg som du vet @Bx ikke sendt deg mail, da det ikke så ut til at det var noe som du kunne gjøre spesifikt.

    Eyvind
     

    ArneM

    Dsp er et must !
    Ble medlem
    17.01.2012
    Innlegg
    2.047
    Antall liker
    2.268
    Sted
    Andebu , Vestfold
    Torget vurderinger
    31
    Hvorfor ikke bruke convolveren i Roon.... Og AL convolver til allt annet?? Så slipper du alt styret....
     

    RealMonkey

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    01.09.2010
    Innlegg
    201
    Antall liker
    246
    Sted
    Lillestrøm
    Det er et kjempegodt poeng, Arne. Jeg gjør jo det nå, men det gnaaaager på meg at det ikke funker slik jeg vil med al-konvolveren. Vel, kanskje jeg skal nerde mindre og hive inn håndkleet. Da slipper jo dere endel sipping også. Takk for innspill, ihvertfall.

    Eyvind
     

    ArneM

    Dsp er et must !
    Ble medlem
    17.01.2012
    Innlegg
    2.047
    Antall liker
    2.268
    Sted
    Andebu , Vestfold
    Torget vurderinger
    31
    Jeg foretrekker ting som funker hver gang....
    Det gjør Roon.... Og det gjør AL convolver på riaa og digital inngang.... Hver gang.... Så det enkle er ofte det beste 😂 😂 😂
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn