Audiolense fra Juice Hifi

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.564
    Antall liker
    1.467
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    72
    Min AL installasjon plages fortsatt av IR-Extraction feilmelding, AL-heng og at jeg blir hevet ut av AL. Jeg må i snitt ta 5-10 målinger, før en «sitter».

    Som oftest kommer problemet når jeg åpner «New Measurement» vinduet.

    Jeg har installert Windows 10 på nytt, oppdatert .NET og kjørt alle oppdateringene uten at problemene ble rettet. Jeg har også test installert mange andre programmer, uten at jeg får noen problemer med disse. Det virker som at problemer er låst til AL. Bruker en litt gammel Lenovo Thinkpad Notebok med 8MB RAM og SSD disk.

    Noen som kan kommer på noe jeg bør teste ut?
     
    Sist redigert:

    ArneM

    Dsp er et must !
    Ble medlem
    17.01.2012
    Innlegg
    2.038
    Antall liker
    2.253
    Sted
    Andebu , Vestfold
    Torget vurderinger
    30
    Sånn er det i perioder.... Lukk Audiolense mellom hver måling så er allt ok etter min erfaring...
     

    POB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.09.2003
    Innlegg
    2.986
    Antall liker
    2.910
    Sted
    Kulturhovedstaden
    Torget vurderinger
    31
    Har noe av samme problemet som Zero, men løsning for meg var det ArneM skriver.
    Begynner jeg å redigere eller teste ut målingene må AL startes på nytt før neste måling, ellers er det kræsj.
    Kan kjøre flere målinger etter hverandre uten problemer, så lenge målevinduet er åpent. Det trengs av og til da test tonen plutselig kan begynne å hakke.

    Bruker en Lenovo X1 og Win11, men den er ikke til noe annen bruk enn til AL.
    Avspilling skjer fra en RPi.
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.866
    Antall liker
    4.294
    Har du mulighet til å prøve en annen pc?
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    9.003
    Antall liker
    12.884
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    ...jeg også er gammel, og bør snart byttes ut uansett.

    Bortsett fra det, jeg husker Trompeten satte opp en corr.prosedyre for meg da han var hos meg sist.
    Den er blitt borte vekk av en eller annen grunn.

    Kan noen her vise eksakt hvordan den skal se ut?
    Jeg ønsker en sak som har TTD stopp ved 800 Hz.
    Der hvor horna gjør resten av lyden oppover.

    Skjermbilde (112).png


    JÆLP MÆI.
    Hva, og hvor skal jeg plotte inn hvafornoe?
     

    TrompeteN

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    27.07.2013
    Innlegg
    2.239
    Antall liker
    4.356
    Torget vurderinger
    0
    ...jeg også er gammel, og bør snart byttes ut uansett.

    Bortsett fra det, jeg husker Trompeten satte opp en corr.prosedyre for meg da han var hos meg sist.
    Den er blitt borte vekk av en eller annen grunn.

    Kan noen her vise eksakt hvordan den skal se ut?
    Jeg ønsker en sak som har TTD stopp ved 800 Hz.
    Der hvor horna gjør resten av lyden oppover.

    Vis vedlegget 920552

    JÆLP MÆI.
    Hva, og hvor skal jeg plotte inn hvafornoe?
    Når jeg leser i tråden din at du begynner å gi opp de flotte høyttalerene dine begynner jeg å klø etter å ta turen til deg igjen før du gjøre noe drastisk.

    Til spørsmålet over. Blir ikke 100% sikkert dette, men vil tro det blir som dette:

    1.huk av partial correction speaker
    2.å høy frekvens du trenger 25000hz kanskje
    3.prøv med 1 oktav og gå test mot å gå opp
    4.Hvis du taper nivå eller nivået heves på simuleringen så kan du legge inn gapet i DB på amplification
    5.TTD stop 800hz
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    9.003
    Antall liker
    12.884
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Takk, TrompeteN.
    Men jeg vil gjerne ha en del ting på stell før besøk.
    Litt flere akustiske tiltak, og muligens blir T90-EX byttet ut til fordel for en mer habil tweeter for de øverste oktaver.

    ...da er jeg klar for en ny hyggelig visitt. Et par/tre uker cirka?
    Velkommen skal du være.
     

    Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.564
    Antall liker
    1.467
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    72
    Hva er det AL korrigerer for en kanal her? Øverste messurement, modten korreksjon og nederste result.
    1684245684565.png

    Dette skjer når jeg bruker partial korreksjon.
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.866
    Antall liker
    4.294
    Her er det helt klart noe som tryner. Overgangen i partial correction ... fra korreksjon til korreksjonsfritt er problematisk og bør velges med omhu ... og det må ofte eksperimenteres litt for å finne en overgang som fungerer. Og snakker vi om horn og aktiv deling så er vi inne på det mest krevende, bare så det er sagt.

    Et par tommelfingerregler: 1) en sone med rimelig flat frekvensrespons er som regel en sone med rimelig rolig fasegang og takler ofte overgangen bra. 2) Det kan være krevende nok med en partial TTD korreksjon som starter på oversiden av det øverste crossover-området ... hvis man kjører partial fra f.eks. mellomtonen kan det være veldig krevende. 3) av og til kan det hjelpe å kjøre et kort ttd-vindu enda høyere opp, men ikke alltid. Hvis diskanten har en hissig fasegang så kan det gjøre vondt verre. Utfordringen er dels skapt av at dette til alle praktiske formål dreier seg om impulsresponskorreksjon. Så for å lage en partial korreksjon må det lages en syntetisk impuls som er reell opp til en viss frekvens og perfekt derfra og opp. Jeg er ikke sikker på at det er en teoretisk mulighet. Det fungerer stadig vekk veldig bra i praksis, men noen ganger må man velge rett partial frekvens. Og andre ganger synes jeg det er omtrent umulig å få til noe som simulerer pent (ikke dermed sagt at det ikke låter bra): Ren frekvenskorreksjon er mye enklere. Da tenker jeg at det alltid er mulig å få til en bortimot perfekt partial korreksjon.

    Så det gjelder å eksperimentere en del.

    Og helt til slutt: Jeg har et udogmatisk forhold til partial korreksjon eller ei. Målet mitt er å få til en korreksjon som rydder opp i det vesentligste uten å "prøve for hardt", så jeg tenker at en rolig simulering som er skapt av rolige korreksjonsfiltre er målet. Hvis korreksjonsfiltrene ikke oscillerer for mye i tidsdomenet kan de godt ta store løft i frekvensdomenet, imo.

    Jeg tar en kikk på alle målinger jeg får tilsendt .... jeg sitter ikke hele dagen for å få det best mulige resultatet ... men det hender jeg sitter en time. De som bruker Al og har fått dette til på liknende høyttalere er ofte de som kan hjelpe best. Men det er bare å sende en måling hvis du vil at jeg skal ta en kikk.
     

    Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.564
    Antall liker
    1.467
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    72
    Takk BX. Nysgjerrig som jeg er av natur, måtte jeg teste litt av det som ble postet over. Setter pris på dette svaret. Super info som alltid! Om lyden ble bedre med delvis korreksjon? Ikke som jeg kunne høre. Er i tillegg også usikker på hva jeg skulle oppnå og burde høre etter.
     

    TrompeteN

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    27.07.2013
    Innlegg
    2.239
    Antall liker
    4.356
    Torget vurderinger
    0
    Hvis du tok flere målinger samme dag så kan du forsøke det samme med en av de andre målingene.
     

    Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.564
    Antall liker
    1.467
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    72
    Hvis du tok flere målinger samme dag så kan du forsøke det samme med en av de andre målingene.
    Jeg har flyttet rundt på anlegget og lytterposisjonen. Utrolige endringer i opplevelser og målinger. Har brukt masse tid. AL er et uunnværlig verktøy. Ukorrigert lyd hadde vært en fadese.
     

    TrompeteN

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    27.07.2013
    Innlegg
    2.239
    Antall liker
    4.356
    Torget vurderinger
    0
    Jeg har flyttet rundt på anlegget og lytterposisjonen. Utrolige endringer i opplevelser og målinger. Har brukt masse tid. AL er et uunnværlig verktøy. Ukorrigert lyd hadde vært en fadese.
    Fantastisk verktøy!
    Bare så jeg er sikker på at du forstod hva jeg mente, så mente jeg den partial correction prosedyren som ikke fungerte over. Den kan du teste på en liknende måling også. Noen ganger fungerer det.
     

    Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.564
    Antall liker
    1.467
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    72
    Fantastisk verktøy!
    Bare så jeg er sikker på at du forstod hva jeg mente, så mente jeg den partial correction prosedyren som ikke fungerte over. Den kan du teste på en liknende måling også. Noen ganger fungerer det.
    Hvordan burde det fungere lydmessig? :)
     

    RealMonkey

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    01.09.2010
    Innlegg
    201
    Antall liker
    246
    Sted
    Lillestrøm
    Beklager, @Bx, for å rote til tråden din. Jeg oppretter en egen for fortsettelsen og eventuelle innspill dere måtte ha i forhold til RME+USB+ROON- trøbbelet mitt.

    Eyvind
    Hei, folkens!

    Etter noen uker på ROON - forum dukket det opp et innlegg i min tråd fra en Audiolense-bruker. Han beskrev et problem identisk med mitt. Jeg avinstallerte convolver og Audiolense nå, og da dukket UCX' en opp igjen (HURRA!) Jeg skal forske litt; forstår ikke helt hvordan dette henger sammen.

    Eyvind
     

    mk1classic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.01.2009
    Innlegg
    1.882
    Antall liker
    1.458
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    2
    @Bx bruker du Juce som del av AL?
    Juce var vel kanskje ikke påbegynt når du programmerte AL første gangen :)
     

    haralden

    Medlem
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    8
    Antall liker
    8
    Torget vurderinger
    2
    Al resampler målingen først, så lages korreksjonen med de samme settingene. Det fører noen ganger til forskjeller. Det kommer snart en opsjon om å resample korreksjonen direkte. Da blir det variabel lengde på korreksjonsfilteret. Det er allerede implementert i Al-konvolveren og fungerer helt fint der. Men jeg mistenker at det kan være noen konvolvere som ikke takler store filterlengder og odde filterlengder. Tiden vil vise.
    Hei Bernt.
    Denne opsjonen med å resample korreksjonen direkte kunne jeg tenkt meg å benytte. Er ny versjon med denne muligheten langt unna?
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.866
    Antall liker
    4.294
    Det ble satt på hold her, ettersom jeg har hendene fulle butikk- og regnskapsmessige utfordringer på tiden. Skal se om jeg får gjort det før ferien setter inn.
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.361
    Antall liker
    35.096
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Er det mulig å få Audiolense og Minidsp flex sammen?
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.866
    Antall liker
    4.294
    Hoj spør fordi han vurderer Audiolense til vinyl. Håper dere som har erfaring deler.
     
    • Liker
    Reaksjoner: HoJ

    mk1classic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.01.2009
    Innlegg
    1.882
    Antall liker
    1.458
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    2
    Hoj spør fordi han vurderer Audiolense til vinyl. Håper dere som har erfaring deler.
    Hvor lange er rene RIAA filter fra AL? Det er vel dette som påvirker om Flex kan brukes.


    Allocating taps
    Taps are allocated to each block according to the number of loaded taps. The miniDSP Flex can compute a total of 4096 taps. These can be distributed as you wish across the four output channels, with the limitation that each channel must have 6 or more taps and can have no more than 2048 taps.

    The decision on how many taps to allocate to each channel is up to you and should be determined after working with an FIR filter design program.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.291
    Antall liker
    16.341
    Sted
    Østfold
    Flex kan jo kjøre Dirac så da kan du bruk tilsvarende langt Audiolense filter i stedet tenker jeg.
    Hvis jeg har forstått rett bruker Dirac ganske korte FIR-filtere i kombinasjon med IIR. Jeg tror ikke FIR-filtere på Flex blir lange nok til å komme ned i bassen og gjøre noe av fornuft. Tror den er begrenset til 1024 taps pr kanal.
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.866
    Antall liker
    4.294
    Hvor lange er rene RIAA filter fra AL? Det er vel dette som påvirker om Flex kan brukes.


    Allocating taps
    Taps are allocated to each block according to the number of loaded taps. The miniDSP Flex can compute a total of 4096 taps. These can be distributed as you wish across the four output channels, with the limitation that each channel must have 6 or more taps and can have no more than 2048 taps.

    The decision on how many taps to allocate to each channel is up to you and should be determined after working with an FIR filter design program.
    Jeg tror det der blir for lite, dessverre. 4096 per kanal er i grenseland. I beste fall funker det, men med lav nøyaktighet under 100Hz.
     

    mk1classic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.01.2009
    Innlegg
    1.882
    Antall liker
    1.458
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    2
    Jeg tror det der blir for lite, dessverre. 4096 per kanal er i grenseland. I beste fall funker det, men med lav nøyaktighet under 100Hz.
    Jeg tror nok jeg ville droppet MiniDSP Flex og gått for en RME ADI-2/4 Pro. Den har to analoge kanaler inn for feks platespiller signal og SPDIF for annet digital inn samt fire analoge kanaler ut (dvs samme som en MiniDSP Flex)
    Dette gjør at man kan bruke vanlig convolver på en PC med og uten RIAA.
    Den har til og med fjernkontroll og volumkontroll.

     
    • Liker
    Reaksjoner: Bx

    mk1classic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.01.2009
    Innlegg
    1.882
    Antall liker
    1.458
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    2
    30k... Da står jeg glatt over.
    Etter å ha vært hos Mala i går, så er 30k for en komplett AD/DA i verdensklasse (Utenom Hifi verdenen) ikke noe upris.
    RIAA som er grei nok starter på 60k, og komplett pickup og riaa kombo går for ca 550k...

    Mulig du kan se på Okto Dac8 Pro med 8x analog inn over USB mot PC for RIAA konvolver forså ut igjen gjennom USB til deres 8x DAC. Fjernkontroll++
    Ligger vel på 1300Euro.
    https://www.oktoresearch.com/dac8pro.htm

    Alternativt se på Topping DM7 til 7000kr som er 8x AD / DA med USB til PC. Også en enkel fjernkontroll for volum justering.

     

    habicht

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.04.2005
    Innlegg
    2.800
    Antall liker
    3.444
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Det er jo flere av oss som bruker RME lydkort. feks UFX som regelmessig kan skaffes brukt til ca 10K.
    En del av den gjengen har tatt i bruk en løsning ofte kalt flatbankeren som er beskrevet tidligere i tråden
    Det er en preamp til å impedance og nivå tilpasse en MC pickup til lydkortet. Har man en pu som ikke er veldig kresen på slikt går det uten.
    Etter det er det å generere RIAA korrigert filter i AL. Diskusjoner om forskjellige brukergrensesnitt finnes det flust av her i tråden.
    Lydkortene til RME er veldig fleksible, stabile og har både tilstrekkelig med analoge og digitale inn og utganger til å kunne danne hjertet i et AL anlegg.
    Det finnes andre lignende kort men de har ikke jeg prøvd. En mindre variant er UCX, til slutt er det antall kanaler ut tenker jeg som bestemmer modellen.
     
    • Liker
    Reaksjoner: Bx

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.361
    Antall liker
    35.096
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Etter å ha vært hos Mala i går, så er 30k for en komplett AD/DA i verdensklasse (Utenom Hifi verdenen) ikke noe upris.
    RIAA som er grei nok starter på 60k, og komplett pickup og riaa kombo går for ca 550k...

    Mulig du kan se på Okto Dac8 Pro med 8x analog inn over USB mot PC for RIAA konvolver forså ut igjen gjennom USB til deres 8x DAC. Fjernkontroll++
    Ligger vel på 1300Euro.
    https://www.oktoresearch.com/dac8pro.htm

    Alternativt se på Topping DM7 til 7000kr som er 8x AD / DA med USB til PC. Også en enkel fjernkontroll for volum justering.

    Da har vi nok forskjellig definisjon på hvilken pris som er "grei nok" - og kvalitet....
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.361
    Antall liker
    35.096
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Men hvor kjører jeg crossover mellom suber og høyttalere med den fra Topping? Har AL seg av det?
     

    habicht

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.04.2005
    Innlegg
    2.800
    Antall liker
    3.444
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    AL tar seg av crossover etc. Al er et svært kraftig verktøy. Det du ikke har i topping dacen er analoge innganger eller flere digitale.
    Hornlyd er eksperten på bruk av den topping saken og AL
     

    mk1classic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.01.2009
    Innlegg
    1.882
    Antall liker
    1.458
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    2
    Da har vi nok forskjellig definisjon på hvilken pris som er "grei nok" - og kvalitet....
    Vi har nok ikke det, men de har det... Men det var forskjeller.
    @habicht har rett, jeg var litt kjapp når det gjelder Topping DM7. Den har ikke analoge innganger.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn