Audiolense fra Juice Hifi

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.874
    Antall liker
    4.314
    Det burde funke, cyberkul.

    Her er korreksjonsfiltrene for en tre-veis hoyttaler. Høyre høyttaler var nærmere under målingen....

    minimu delay 3 veis.jpg


    min delay konvolver.jpg


    Litt mye latency fortsatt. Kjører maks bufferlengde i Lynx Hilo.


    64 bufferlengde (men da blir det ustabilt):


    64 tilsvarer vel 1,5 ms, så det er litt latency i lydkortet utover det man får av en buffer. Det er ganske vanlig.
    min delay konvolver.jpg
     
    Sist redigert:

    cyberkul

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.07.2008
    Innlegg
    561
    Antall liker
    477
    Torget vurderinger
    1
    Det burde funke, cyberkul.

    Her er korreksjonsfiltrene for en tre-veis hoyttaler. Høyre høyttaler var nærmere under målingen....

    Vis vedlegget 695044

    Vis vedlegget 695049

    Litt mye latency fortsatt. Kjører maks bufferlengde i Lynx Hilo.


    64 bufferlengde (men da blir det ustabilt):


    64 tilsvarer vel 1,5 ms, så det er litt latency i lydkortet utover det man får av en buffer. Det er ganske vanlig.
    Vis vedlegget 695048
    Jeg får ikke sett hvilken latency jeg får, siden jeg ikke får kjørt konvolveren lenger. Den starter ikke. Men hvordan får du så lave tall for FIlter latency? Hvordan framkommer dette tallet? Hos @gut_man ligger jo dette tallet på rundt 1500ms, og ca 2000ms hos meg med 65k taps filter. Jeg spilte litt Youtube med den Minimum delay XO jeg postet i går, og det ble mye mindre forsinkelse, men fortsatt godt merkbart. Lyden bryter opp om jeg går under 50ms buffer i Jriver, under Audiodevice settings. Går brukbart ned til 64 samples buffer på lydkortet.
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.874
    Antall liker
    4.314
    Minimum fase rund baut. Crossover, korreksjon og target. Hvis du avviker på en av de så havner impulsen ca i midten av korreksjonsfilteret.
     

    cyberkul

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.07.2008
    Innlegg
    561
    Antall liker
    477
    Torget vurderinger
    1
    Er det noen andre steder enn i Correction Procedure Designer og Target Designer en må huke av for minimum phase?
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.874
    Antall liker
    4.314
    Nei. Men en påhuking og en avhuking i correction designer.
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.874
    Antall liker
    4.314
    Bsre send meg målingen hvis du sliter med å få det til
     

    cyberkul

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.07.2008
    Innlegg
    561
    Antall liker
    477
    Torget vurderinger
    1
    Tror målingen min er grei, men jeg sliter med å forstå hvorfor @gutman har lipsync med ca 1500ms latency, Betyr dette tallet noe annet? Med ditt min phase eksempel har du jo bare 5,9ms
     

    gut_man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Innlegg
    5.449
    Antall liker
    3.163
    Torget vurderinger
    6
    Som sagt har jeg et 5 veis system som muligens gjør at ting ikke er helt sammenlignbart. Spent på hva @Bx tenker om det du spør om!
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.874
    Antall liker
    4.314
    En veldig lav første delefrekvens ksn ha noe å si, men i verste fall noen tideler.
     

    cyberkul

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.07.2008
    Innlegg
    561
    Antall liker
    477
    Torget vurderinger
    1
    Som sagt har jeg et 5 veis system som muligens gjør at ting ikke er helt sammenlignbart. Spent på hva @Bx tenker om det du spør om!
    Jeg har også 5-veis. Prøvde noen av dine innstillinger, og synes de fungerer bra her også.
     
    • Liker
    Reaksjoner: Bx

    cyberkul

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.07.2008
    Innlegg
    561
    Antall liker
    477
    Torget vurderinger
    1
    Men nå er det AL-convolveren som er bekymringen, den starter ikke opp lenger. Ser prosessen et øyeblikk i Taskmanager, så blir den borte. Ser ut som det står "Deactivated" i en av kolonnene der et kort øyeblikk. Prøvd å reinstallere, fjerne div konvolver-oppføringer i registeret (det lå igjen mange oppføringer der etter avinstallering), slått av smartscreen, antivirus, brannvegg osv. Ligger også igjen en del oppføringer under <bruker>\appdata. Grrr...
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.874
    Antall liker
    4.314
    Ingen fare, Shy. Støyfjerningen er viktig for å gi TTD-korreksjonen god arbeidsvilkår og har som regel avgjørende betydning for resultatet.

    Noise removal kjøres automatisk i forbindelse med måling, og fungerer som regel helt fint. Så normalt er det ikke nødvendig å gjøre noe. Men i noen oppsett treffer den ikke blinken helt, og da går det an å overstyre. Den feilen som av og til forstyrrer er at den barberer signalet for tett opp til der hovedpulsen starter, og tar vekk noe av det egentlige signalet. Det fører som regel til dårlige simuleringer. Det er typisk noe jeg kun sjekker når jeg får dårligere resultater enn forventet.
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.607
    Antall liker
    14.536
    Sted
    Langesund
    Ingen fare, Shy. Støyfjerningen er viktig for å gi TTD-korreksjonen god arbeidsvilkår og har som regel avgjørende betydning for resultatet.

    Noise removal kjøres automatisk i forbindelse med måling, og fungerer som regel helt fint. Så normalt er det ikke nødvendig å gjøre noe. Men i noen oppsett treffer den ikke blinken helt, og da går det an å overstyre. Den feilen som av og til forstyrrer er at den barberer signalet for tett opp til der hovedpulsen starter, og tar vekk noe av det egentlige signalet. Det fører som regel til dårlige simuleringer. Det er typisk noe jeg kun sjekker når jeg får dårligere resultater enn forventet.
    Da er det ingen ting å frykte for meg i hvert fall. En av de siste simuleringene jeg kikket på har et forløp som er 83 db nede, 0,0208 tusendeler før puls, i den ene kanalen. Den andre har litt smårusk, men lite der også.
     
    Sist redigert:

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.856
    Antall liker
    8.845
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Må innrømme at jeg ikke har lest help filen i Audiolense på mange år...

    Ha det vært en ide og samle oss om å skrive en enkelt guide med best practice - så kunne vi fått avkalrt en del åpne spørsmål som dukker opp med jevne mellomrom - og ikke minst sørge for at alle brukere får best mulig resultat.:
    • Speaker Set up
    • Måling
    • Filtreringe
    • Target
    • Convolcer/Jriver/roon/etc
     

    ArneM

    Dsp er et must !
    Ble medlem
    17.01.2012
    Innlegg
    2.045
    Antall liker
    2.266
    Sted
    Andebu , Vestfold
    Torget vurderinger
    30
    6.15 funker dårlig her,bare bugs og styr... Gått tilbake til 6.13 . Låser bla. USB musa mi, må restarte for å den i gang igjen...
    På tide med beta testing Bernt før utsendelse... har vært mye styr i det siste...
    Plukk ut noen kandidater og send til før slipp og få kommentarer osv før slipp ...
     

    tofter

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.02.2006
    Innlegg
    689
    Antall liker
    479
    Torget vurderinger
    5
    Tips til hva som kan være galt når det kommer mye støy (knitring) når en kjører sveip? Sveip i REW fungerer som normalt.
    Er dette Audiolense + Umik-1 kompatibilitet problemer?
    Uten navn.png
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.874
    Antall liker
    4.314
    Hei Arne,

    Hva var det som skjedde og hvor i programmet?

    Den eneste grunnen til å gå fra 6.13 til 6.15 er hvis man har problemer med å ta målinger, så du lever godt uten 6.15
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.874
    Antall liker
    4.314
    Tips til hva som kan være galt når det kommer mye støy (knitring) når en kjører sveip? Sveip i REW fungerer som normalt.
    Er dette Audiolense + Umik-1 kompatibilitet problemer?
    Vis vedlegget 695726
    Nei, si det. Det kan være noe med bufferstørrelser. Audiolense er satt opp for å overlate den beslutningen til lydkortet. Du bør kjøre store buffere når du måler.
     

    Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.564
    Antall liker
    1.467
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    72
    6.15 funker dårlig her,bare bugs og styr... Gått tilbake til 6.13 . Låser bla. USB musa mi, må restarte for å den i gang igjen...
    På tide med beta testing Bernt før utsendelse... har vært mye styr i det siste...
    Plukk ut noen kandidater og send til før slipp og få kommentarer osv før slipp ...
    Hos meg fungerer 6.15 med 1.1 conv. bedre en noen annen versjon. Nå er jeg nasty til å rydde i Windows. Når jeg oppgraderer fjerner jeg alt ifm med gamle versjoner. Deretter installerer ny versjon. Det er alltids noen saker og ting jeg gjerne ville hatt rettet på ifm med software. Dette må vi leve med.

    Den eneste reelle utfordringen jeg har hatt ifm AL, er at jeg et par ganger ikke har fått "dratt" frekvenskurven tilbake til standard etter at jeg har zoomet inn. Dette har jeg løst med å slette .ini filen til AL under programdata. (C:\ProgramData\Juice Hifi\Audiolense 6.15\al.ini) Etter dette har jeg bare valgt oppsettet mitt på nytt. Vips! :)

    Deler nå JBL E145 mot Radian 950PB ved 650Hz og deretter 7000Hz mot Coral H105. Jeg har aldri hatt bedre lyd i rommet mitt, selv med klasse D amper. Bruker AL/Convolver fra Audirvana. (Som også funker utmerket.) Har bra "Kropp" i lyden, men mangler kanskje litt varme og dypbass. Dette er helt sikkert romavhengig. Jeg har et romproblem ifm asymmetrisk installasjon hvor ene HT kansellerer mye under 40Hz. Selv om dette er lett hørbart, fungerer det bra allikevel.
    1612785798473.png
     
    Sist redigert:

    Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.564
    Antall liker
    1.467
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    72
    Er det noen spesielle avkrysninger her som er anbefalt? Eller blir dette unikt i hvert enkelt tilfelle.

    1612785555304.png
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.874
    Antall liker
    4.314
    Clock drift correction hvis ikke alt går gjennom det samme lydkortet.

    Resten handler om å finne et måleoppsett som fungerer. I en perfekt verden hadde det holdt med Asio og Wasapi - uten alskens valgmuligheter.
     

    tofter

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.02.2006
    Innlegg
    689
    Antall liker
    479
    Torget vurderinger
    5
    Til info ble jeg kvitt all støy/knitring ved UMIK-måling da jeg valgte WASAPI Share mode, men det er fult mulig det var tilfeldig at det fungerte da.

    Nå er utfordringen dette:

    Uten navn10.png

    Får altså tatt måling men denne feilmelding dukker opp når jeg trykker Filter measurement.. Noen idéer?

    Har installert seneste versjoner av Visual C++ og Dotnet framework, samt forsøkt versjon 6.13 og 6.15.
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.874
    Antall liker
    4.314
    Til info ble jeg kvitt all støy/knitring ved UMIK-måling da jeg valgte WASAPI Share mode, men det er fult mulig det var tilfeldig at det fungerte da.

    Nå er utfordringen dette:

    Vis vedlegget 696068
    Får altså tatt måling men denne feilmelding dukker opp når jeg trykker Filter measurement.. Noen idéer?

    Har installert seneste versjoner av Visual C++ og Dotnet framework, samt forsøkt versjon 6.13 og 6.15.
    Det likner en bug. Kan være begrenset til 2.0 demoen.

    Hvis du har fått lagret så vil jeg gjerne ta en kikk på al.ini filen som ligger i programfolderen. Med lagret mener jeg at målingen er der når du restarter programmet.
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.874
    Antall liker
    4.314
    Forresten gledelig det du sier om umik.

    Og: Dette problemet er lett å løse hvis jeg får tak i det.
     

    tofter

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.02.2006
    Innlegg
    689
    Antall liker
    479
    Torget vurderinger
    5
    Skulle gjerne sendt deg filen men det ligger ingenting i folderen, selv om målingen er lagret. Antar at dette skyldes at det er demoversjon.
     

    JoHoo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Innlegg
    4.278
    Antall liker
    4.190
    Torget vurderinger
    16
    Clock drift correction hvis ikke alt går gjennom det samme lydkortet.

    Resten handler om å finne et måleoppsett som fungerer. I en perfekt verden hadde det holdt med Asio og Wasapi - uten alskens valgmuligheter.
    Så hvis en måler og spiller gjennom samme lydkortet avhuker man denne?
    Er dette det ekstra sveipet?
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.874
    Antall liker
    4.314
    Da har jeg gjor ganske omfattende forbedringer i konvolveren.

    Ønsket om presets her i tråden er delvis etterkommet ved at konvolveren nå husker alle presets. Så dere som switcher mellom ulike eksterne kilder som er koplet på forskjellige innganger kan switche alle settinger ved å switche på channel offset. Jeg er ikke sikker på om vi er helt ferdig med den saken. Løsningen nå er litt vel nerdete. Men jeg har lyst til å prøve den ut litt før jeg tar neste steg.

    Jeg har også implementert en buffer flushing med tanke på at det har blitt rapportert om støy ved endring av sample rate. Så får vi se om det fungerer.

    Jeg tror også den vil oppleves som enklere å ha med å gjøre, og mer selvforklarende når man skal konfiugurere den for første gang. Men dere som bruker Audirvana må være obs på at Audirvana ikke responderer på endringer av korreksjonsfilter og lydkort og Roon fix osv uten en restart. Audirvana responderer strengt tatt ikke i det hele tatt, men resten av det som foregår i GUI foregår under radaren.

    [07 feb 2021]

    Audiolense convolver 1.2.exe
    • Implemented “allow all users” access for the application data folder. since Audirvana did not have write access to the ini file.
    • Eliminated a few bugs.
    • Reworked the context sensitive approach that was not working.
      • The context is identified by the following markers: process, number of input channels, input offset (stand-alone) and sound card.
      • The context finder chooses the last used context that matches the context markers that is known at the time.
      • Literally all settings should now be remembered, down to whether the signal was muted or not.
    • Less fuzz getting started:
      • Eliminated the “choose sound card” dialog that appeared on first time use. The convolver automatically picks the first available sound card.
      • The convolver now does dummy streaming when it is called from a player and not properly configured.
      • Added Audirvana to the list of apps that needs the “Roon fix” to function.
    • Input buffers, output buffers and buffers in the convolver are all flushed every time the audio stream is stopped. Hopefully it will eliminate reported popping.
    • On startup, the form could be invisible, yet interfering with mouse movements etc. Now, the form is immediately moved outside the screen to avoid this interference.
    • GUI relocation: The gui can be unlocked, moved to a desired location and locked there.
     

    gut_man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Innlegg
    5.449
    Antall liker
    3.163
    Torget vurderinger
    6
    Har lastet ned! Skal sjekke ut forskjellige innganger.Det gledes :)

    Opplever enda at Roon mister kontroll over lydenhet og pauser musikken når det byttes til lydfil med ny samplerate. Ikke verre enn at jeg trykker play en gang til, men noe små-knepping er det i ht fremdeles når samplerate endres. Jeg opplever det ikke faretruende (det har jeg aldri oplevd), men noen lyder ved endring av SR er det da enda. Bare hos meg?
     

    tofter

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.02.2006
    Innlegg
    689
    Antall liker
    479
    Torget vurderinger
    5
    Litt usikker om jeg har forstått funksjonen til Audiolense convolver.

    Er det slik at ved bruk av denne kan man benytte "hvilken som helst" software for avspilling i Windows, eks. Tidal, Media player, etc.
    Og alternativet er å benytte eget avspillingsoftware med mulighet for å laste inn korreksjonsfilter (Jriver, Roon etc.)?
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.874
    Antall liker
    4.314
    Den fungerer som et virtuelt lydkort i forhold til f.eks. Roon og JRIVER.

    Foreløpig aksepterer den kun Asio input og trenger hjelp av jriver eller AsioBridge for å håndtere lyd fra spotify, youtube, web browsere og liknende. Men da håndterer den absolutt alle lydkilder. Jeg bruker jriver som mellomledd og det fungerer ganske sømløst. Ikke 100% stabilt, men nesten. Bruker dette til all tv-titting og musikklytting, og det kan gå dager mellom hver gang jriver må restartes.

    Og alternativet er som du sier å gjøre lydkorreksjonen i en avspiller, så konvolveren handler for mange mer om konvenience enn strengt nødvendig funksjonalitet. Du får bl.a. en lett tilgjengelig mute og volumkontroll nede til høyre i tray-området.
     

    tofter

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.02.2006
    Innlegg
    689
    Antall liker
    479
    Torget vurderinger
    5
    Mange takk, "et virtuelt lydkort" er en god beskrivelse.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn