Audiolense fra Juice Hifi

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.565
    Antall liker
    1.470
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    72
    I en eller annen sammenheng må jeg nå aktivt stoppe og starte avspillingen for å få spilt cut med forskjellig sample rate. Ellers får jeg ikke lyd. Heller ikke progress i avspillingsprogressbar. Dette er irriterende. Noen som har samme opplevelse? Bruker Convolver 1.3. Ellers bruker jeg Audirvana/RME UCX.
    Virker som at dette løste utfordringen min: (Hva gjør denne egentlig?)

    1614174788951.png
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.875
    Antall liker
    4.315
    Den legger inn et ekstra buffer mellom spiller og det egentlige lydkortet. Spilleren får en ekstra runde med nuller før det kommer lyd. Det gjør at konvolveren kan ligge forkant i stedet for å fylle utgangsbufrene just in time.

    Jeg har aldri merket noen forskjell, men hvordan lydkort og spiller er lagd kan ha betydning her.
     

    cyberkul

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.07.2008
    Innlegg
    561
    Antall liker
    477
    Torget vurderinger
    1
    Virker som at dette løste utfordringen min: (Hva gjør denne egentlig?)

    Vis vedlegget 699847
    Jeg har ikke merket dette i Audirvana, med AL-convolver, men i Tidal-appen stopper klokka, og det blir tyst ca 5-10 sekunder eller så, når et spor med annen samplerate enn det forrige starter. Deretter kommer lyden tilbake, men ofte har klokka kommet ut av telling, og det blir tull når neste spor skal starte. Dessuten ofte støy, I Audirvana er det eneste jeg merker meg ved samplerate skifte et lite knepp, og at AL-konvolvervinduet spretter fram. Dessuten fortsatt litt spraking og støy innimellom. Har sett at CPU-bruken har ligget på noen få prosent tidligere, men ser nå at den gjerne ligger på 70-90 prosent. I går hørte jeg ingen spraking, og la merke til at GPU-bruken var lavere enn dagen før. Vet ikke om det er en sammenheng. PCen er en Lenovo Tiny, med integrert skjermkort og delt minne.
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.875
    Antall liker
    4.315
    Al-konvolveren spretter fram fordi konvolveren restarter. Det siste er som det skal være, det første håper jeg at jeg har løst nå.
     

    Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.565
    Antall liker
    1.470
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    72
    Jeg har ikke merket dette i Audirvana, med AL-convolver, men i Tidal-appen stopper klokka, og det blir tyst ca 5-10 sekunder eller så, når et spor med annen samplerate enn det forrige starter. Deretter kommer lyden tilbake, men ofte har klokka kommet ut av telling, og det blir tull når neste spor skal starte. Dessuten ofte støy, I Audirvana er det eneste jeg merker meg ved samplerate skifte et lite knepp, og at AL-konvolvervinduet spretter fram. Dessuten fortsatt litt spraking og støy innimellom. Har sett at CPU-bruken har ligget på noen få prosent tidligere, men ser nå at den gjerne ligger på 70-90 prosent. I går hørte jeg ingen spraking, og la merke til at GPU-bruken var lavere enn dagen før. Vet ikke om det er en sammenheng. PCen er en Lenovo Tiny, med integrert skjermkort og delt minne.
    Du kan vel se i Task Manager hvilke prosesser som kaper dette:
    "Har sett at CPU-bruken har ligget på noen få prosent tidligere, men ser nå at den gjerne ligger på 70-90 prosent. "
     
    Sist redigert:

    Armand

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Innlegg
    2.965
    Antall liker
    7.016
    Sted
    Kongsberg
    Har fått meg Audiolense XO men får ikke gjort målinger. Hver gang kommer denne feilmeldingen:
    1614276167485.png

    Bruker et billig Behringer USB lydkort og en analog mikrofon inn på samme lydkort. Har også prøvd med MiniDSP UMIK-1 USB mikrofon.
    Har prøvd med ASIO4ALL også med samme resultat. (Da kommer det artifakter i lyden også)
    Lydsweepene kommer fint ut fra høyttalerne, men samme feilmelding hver gang.
    En ting jeg legger merke til er at input monitor noen ganger hopper opp i det røde feltet uten at det er noe i lyden som tilsier det.
    1614276462740.png


    Har prøvd å installere i en annen mappe, har prøvd å bytte default directory, har prøvd mange forskjellige settinger i denne menyen, inkludert "Reset.
    1614276667069.png


    Har også laget en video som viser prosessen på det jeg gjør.

    Jeg kjører målingene fra en laptop med 8GB minne og en 3,3GHz Intel i5-8250U CPU.

    Er det noen som har tips?
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.875
    Antall liker
    4.315
    Bra med video.

    Det ser ut som mikrofonen tar inn lyd.

    Har du sett hva som er på sweepmeasurement - filen?

    Prøv også wasapi sharemode hvis du ikke har prøvd allerede.

    Du kan evt sende meg alle de filene som ligger i målefolderen, så kan jeg se på det.
     

    cyberkul

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.07.2008
    Innlegg
    561
    Antall liker
    477
    Torget vurderinger
    1
    Du kan vel se i Task Manager hvilke prosesser som kaper dette:
    "Har sett at CPU-bruken har ligget på noen få prosent tidligere, men ser nå at den gjerne ligger på 70-90 prosent. "
    Ja, det er Audirvana, men det er så lenge siden jeg sjekket sist at jeg ble usikker på hva som var status på hw/sw da det bare var noen få prosent.
     

    cyberkul

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.07.2008
    Innlegg
    561
    Antall liker
    477
    Torget vurderinger
    1
    Har fått meg Audiolense XO men får ikke gjort målinger. Hver gang kommer denne feilmeldingen:
    Vis vedlegget 700208
    Bruker et billig Behringer USB lydkort og en analog mikrofon inn på samme lydkort. Har også prøvd med MiniDSP UMIK-1 USB mikrofon.
    Har prøvd med ASIO4ALL også med samme resultat. (Da kommer det artifakter i lyden også)
    Lydsweepene kommer fint ut fra høyttalerne, men samme feilmelding hver gang.
    En ting jeg legger merke til er at input monitor noen ganger hopper opp i det røde feltet uten at det er noe i lyden som tilsier det.
    Vis vedlegget 700210

    Har prøvd å installere i en annen mappe, har prøvd å bytte default directory, har prøvd mange forskjellige settinger i denne menyen, inkludert "Reset.
    Vis vedlegget 700212

    Har også laget en video som viser prosessen på det jeg gjør.

    Jeg kjører målingene fra en laptop med 8GB minne og en 3,3GHz Intel i5-8250U CPU.

    Er det noen som har tips?
    Ser du ikke har lastet kalibreringsfil for mikrofonen, men jeg vet ikke om det vil gi feilmelding, har ikke prøvd selv.
     

    Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.565
    Antall liker
    1.470
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    72
    Armand: Har du sett i Windows-loggen?
    Cyberkul: Highres filer tar mye prosessorkraft. Dette gjelder også om du upsampler.
     
    Sist redigert:

    Armand

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Innlegg
    2.965
    Antall liker
    7.016
    Sted
    Kongsberg
    Hadde kalibreringsfil tidligere.
    Skal ta en titt i winwowsloggen i morgen. Dette systemet står på jobben. Noe spes jeg skal se etter?
     

    Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.565
    Antall liker
    1.470
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    72
    Hadde kalibreringsfil tidligere.
    Skal ta en titt i winwowsloggen i morgen. Dette systemet står på jobben. Noe spes jeg skal se etter?
    Hva er extension på kal-filen ( .txt eller .cal ) ? I så fall .txt , bare rename den til .cal og last den opp på nytt i AL.

    Tipper det kommer en melding i:
    1614289670326.png
     

    Armand

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Innlegg
    2.965
    Antall liker
    7.016
    Sted
    Kongsberg
    Satte opp en ny PC i dag med kliss ny Windows 10. Ikke engang koblet til nettverk :)
    Uten å gjøre noen andre endringer tok jeg USB-lydkortet ut fra latop og inn i ny PC. Da virket det med en gang :)

    Det er helt klart noen begrensninger / oppsett av min laptop som gjør dette. Der har jeg slettet *.ini filen uten at det hjalp. Har re-installert på forskjellige steder på harddisken uten at det hjalp heller.
    Sender noen filer og info til Bernt.
     

    gut_man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Innlegg
    5.449
    Antall liker
    3.163
    Torget vurderinger
    6
    Da har jeg etter to post Roon 1.8 oppdateringer igjen testet avspilling av spor med forskjellige samplerates gjennom Roon/AL konvolver og kan melde om at alt nå oppfører seg normalt igjen. Så da håper jeg at den issuen med bytte av SR nå er historie.
     

    JoHoo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Innlegg
    4.278
    Antall liker
    4.190
    Torget vurderinger
    16
    Da har jeg etter to post Roon 1.8 oppdateringer igjen testet avspilling av spor med forskjellige samplerates gjennom Roon/AL konvolver og kan melde om at alt nå oppfører seg normalt igjen. Så da håper jeg at den issuen med bytte av SR nå er historie.
    Popper fortsatt her, så jeg har låst sample rate i roon på 48k. Gutta hos RME ble som sagt dödelig fornærmet da jeg insinuerte at det kanskje kan være Interface´n
    Har forövrig ikke testet etter siste siste oppgradering.
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.875
    Antall liker
    4.315
    Satte opp en ny PC i dag med kliss ny Windows 10. Ikke engang koblet til nettverk :)
    Uten å gjøre noen andre endringer tok jeg USB-lydkortet ut fra latop og inn i ny PC. Da virket det med en gang :)

    Det er helt klart noen begrensninger / oppsett av min laptop som gjør dette. Der har jeg slettet *.ini filen uten at det hjalp. Har re-installert på forskjellige steder på harddisken uten at det hjalp heller.
    Sender noen filer og info til Bernt.
    Jeg er noen dager på fjellet. Så er jeg på etterskudd noen dager. Så det kan drøye før jeg får sett på det. Og hvis vi er riktig heldige begge to så blir det ikke nødvendig. Uansett bra å se st du er igang.
     

    cyberkul

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.07.2008
    Innlegg
    561
    Antall liker
    477
    Torget vurderinger
    1
    Utnytter AL-Convolver CPU med mange kjerner, eller er det bare single core ytelse som betyr noe?
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.875
    Antall liker
    4.315
    Jeg tror den bruker flere kjerner. Filtreringsprosessen kjøres i mange parallelle tråder. Resten er opp til operativsystemet om jeg har forstått dette riktig.
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.875
    Antall liker
    4.315
    Audiolense konvolver 1.4 har betastatus inntil videre. Jeg er ganske sikker på at den løser en del problemer som har vært rapportert, men det kan jo dukke opp nye thing her. Uansett: Her er link for nedlasting til dere som vil hjelpe meg å få den testet.

    Audiolense convolver 1.4.exe
     

    mk1classic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.01.2009
    Innlegg
    1.886
    Antall liker
    1.462
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    2
    Jeg tror den bruker flere kjerner. Filtreringsprosessen kjøres i mange parallelle tråder. Resten er opp til operativsystemet om jeg har forstått dette riktig.
    Rart svar fra en som har utviklet softwaren?!? :)
     

    JoHoo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Innlegg
    4.278
    Antall liker
    4.190
    Torget vurderinger
    16
    Audiolense konvolver 1.4 har betastatus inntil videre. Jeg er ganske sikker på at den løser en del problemer som har vært rapportert, men det kan jo dukke opp nye thing her. Uansett: Her er link for nedlasting til dere som vil hjelpe meg å få den testet.

    Audiolense convolver 1.4.exe
    Flott hvis du nevner noen problemer den muligens løser så vi kan spesifikt kan sjekke om det er så
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.875
    Antall liker
    4.315
    Jeg har ikke skrevet endringsloggen enda. Det jeg kommer på i farten:

    Gui ble ikke alltid oppdatert på rett tidspunkt.
    Feil visning når man valge kun ikon
    Litt kilen på automatisk skjuling av GUI
    Grafikkfeil i visning av kun volumkontroll
    Så har jeg endret tilbake slik at det f.eks. med Roon er mulig å bytte korreksjon uten at Roon involveres ...

    Jeg har også gjort endringer ift tømming av buffere som jeg har et godt håp skal gjøre sampleratebytter i feks. Roon mer sømløs.
     

    JoHoo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Innlegg
    4.278
    Antall liker
    4.190
    Torget vurderinger
    16
    Jeg har også gjort endringer ift tømming av buffere som jeg har et godt håp skal gjøre sampleratebytter i feks. Roon mer sømløs.
    Skal teste dette igjen med 1.4. Var samme smell med 1.3, og låste samplerate på 48kHz i Roonsom unngår knepp
    Samme greia fortsatt med behov for to lisensnökler?
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.875
    Antall liker
    4.315
    Samme greia med lisensnøkkel. Men hvis du putter Roon nøkkelen i Roon-folderen ( og den opprinnelige nøkkelen i konvolver-folderen) så får du i pose og sekk
     

    cyberkul

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.07.2008
    Innlegg
    561
    Antall liker
    477
    Torget vurderinger
    1
    Armand: Har du sett i Windows-loggen?
    Cyberkul: Highres filer tar mye prosessorkraft. Dette gjelder også om du upsampler.
    Byttet tilbake til den forrige PCen. Samme Lenovo Tiny, men litt slappere CPU. Nå er CPU-belastningen tilbake til ca 10%. Merkelig greier, Windows veier er uransakelige. Dog fortsatt samme problem med dropouts, og total skjæring av og til ved samplerate-skifte. Skal få lånt meg en USB-hub og se om det hjelper. Burde vel ikke spille noen rolle, da RME ikke drives med strøm fra USB.
     

    gut_man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Innlegg
    5.449
    Antall liker
    3.163
    Torget vurderinger
    6
    Audiolense konvolver 1.4 har betastatus inntil videre. Jeg er ganske sikker på at den løser en del problemer som har vært rapportert, men det kan jo dukke opp nye thing her. Uansett: Her er link for nedlasting til dere som vil hjelpe meg å få den testet.

    Audiolense convolver 1.4.exe
    Laster ned og tester.
     
    • Liker
    Reaksjoner: Bx

    gut_man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Innlegg
    5.449
    Antall liker
    3.163
    Torget vurderinger
    6
    Konvolver 1.4 virker ok. Eneste jeg skulle ønske meg var at den husket forskjellig volum på RAATserver og autiolense host (stream). Trodde det var meningen med denne versjonen at det skulle gå an? Jeg kjører begge disse prosessene åpne simultant for å kunne switche mellom forskjellige kilder. Dersom jeg justerer volumet på audiolense host for å tilpasses mine vinylkilder, starter RAATserver med volumet satt for audiolense host neste gang. Det blir i meste laget. Går det an å fikse på?
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.875
    Antall liker
    4.315
    Det er en felles konfigurasjons-fil. Den åpnes når konvolveren starter. Deretter er det bare skriving til filen. Hvis du har de åpne samtidig vil de overskrive hverandres verdier.

    Du kan få lagret de ønskede verdiene hvis du kjører en av gangen, stiller det inn slik du vil ha det og så stenger ned før du bytter.

    Om det lar seg gjøre å lage en enda mer elegant løsning er jeg usikker på. Må tygge litt på den. Vil også avvente hva som skjer hos Roon. Jeg har fått en god kontakt og de er interessert i å se på de tingene jeg har satt pekefingeren på.
     

    cyberkul

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.07.2008
    Innlegg
    561
    Antall liker
    477
    Torget vurderinger
    1
    Det er en felles konfigurasjons-fil. Den åpnes når konvolveren starter. Deretter er det bare skriving til filen. Hvis du har de åpne samtidig vil de overskrive hverandres verdier.

    Du kan få lagret de ønskede verdiene hvis du kjører en av gangen, stiller det inn slik du vil ha det og så stenger ned før du bytter.

    Om det lar seg gjøre å lage en enda mer elegant løsning er jeg usikker på. Må tygge litt på den. Vil også avvente hva som skjer hos Roon. Jeg har fått en god kontakt og de er interessert i å se på de tingene jeg har satt pekefingeren på.
    Fikk du noen respons fra Audirvana? Prøvelisensen min har gått ut, og jeg syntes det var såpass plagsomt å klikke 5-50 ganger på ikonet for å starte programmet, så jeg avventer evt kjøp.
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.875
    Antall liker
    4.315
    Nei, der har jeg ikke fått noe respons. Men det er mulig jeg ikke brukte den beste kontaktinfoen, så hvis du har en adekvat e-mailadresse så kan jeg prøve igjen.
     

    Knubie

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.06.2020
    Innlegg
    1.728
    Antall liker
    719
    Sted
    Bergen
    Jeg skal kjøpe ny forsterker til de front loaded horn subbene jeg bygger, er det da noen problemer at disse har innebygd DSP i forhold til AL?

    De subbene eg har idag har DSP, og de gir ett voldsomt sub-bass gain i AL på 20dB på 10-12Hz! Så der er det ett problem, mildest talt.
    Skjer dette på disse subbene uten High-pass (HP) filter kommer membranene på de ikke helt billige wooferene til å rives i stykker, på ca 105-115dB på 12Hz

    Jeg kan nok muligens finne forsterker uten DSP men med mulighet for å sette HP på 25Hz, men det er ett stykke mellom disse...
    Tenkte bruke Powersoft K serien f.eks.

    Jeg spiller stort sett gjennom AL men det forekommer at det spilles utenom i live situasjoner,
    så det må være HP i forsterkeren, hvis ikke må jeg bruke en seperat delefilter boks...

    Ja eg vet, det er sjeldent signal på slike lave nivå på vanlig dødelige innspillinger, men unntak eller feil kan forekomme...
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.875
    Antall liker
    4.315
    Det går bra, men går for minimumfase DSP inkludert deling hvis det lar seg gjøre.
     

    vidarje

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Innlegg
    5.392
    Antall liker
    3.575
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    Dette kan sikker Bx svare bedre på enn meg, men jeg kan fortelle om min erfaring. Jeg har en sub med en miniDSP Pwrice125 forsterker og bruker den innebygde DSP'n til nettopp å legge inn både HP og LP for å beskytte og integrere med monitorene mine.

    Edit: Bx er raskere enn lynet:)
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.875
    Antall liker
    4.315
    Så lenge det er minimumfase DSP så ser jeg ingen problemer.
     

    Knubie

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.06.2020
    Innlegg
    1.728
    Antall liker
    719
    Sted
    Bergen
    Så lenge det er minimumfase DSP så ser jeg ingen problemer.
    Da må jeg ringe til Italia og spørre de om DSP'en deres bruker minimum fase da, det blir gøy!
    Tipper resepsjonisten der tror "Minimum phase" er en Pokemon 😁
     

    Knubie

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.06.2020
    Innlegg
    1.728
    Antall liker
    719
    Sted
    Bergen
    Jada italienerne svarte villig vekk, bare å velge minimumfase i DSP'en deres...
     
    • Liker
    Reaksjoner: Bx

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.875
    Antall liker
    4.315
    Det har vært noen situasjoner det siste året, med påkostede aktive høyttalere med sofistikert dsp innebygd, der "det tekniske resultatet" nok hadde blitt noe bedre om DSP-en enten hadde vært fraværende eller minimum fase. Det fungerer fortsatt bra, men det blir litt mer uro i korreksjonsfiltrene, og kanskje også en antydning til pre-ringing som ellers ikke ville vært der. Om det er så mye at det er hørbart vet jeg dog ikke.

    Erfaringene med disse høyttalerne har forøvrig gitt meg litt empirisk motvekt mot Tooles filosofi. De som tror på Toole hevder en høyttaler som er konstruert etter alle kunstens regler med jevn spredning og "perfekt" ekkofri respons vil låte dårligere dersom den korrigeres oppover i frekvens basert på måling fra sweet spot. Erfaringene med de nevnte aktive DSP-ede høyttalere indikerer at de tar feil. Og her snakker vi om velkonstruerte saker, bare så det er sagt.
     

    Knubie

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.06.2020
    Innlegg
    1.728
    Antall liker
    719
    Sted
    Bergen
    [QUOTE="Bx, post: 3270774, member: 341
    Erfaringene med disse høyttalerne har forøvrig gitt meg litt empirisk motvekt mot Tooles filosofi. De som tror på Toole.
    [/QUOTE]
    Nå snakker vi neste religion her. De som tror på Tooles 😄 😅😋 Jeg har Tooles bok men tør snart ikke si det høyt. Nevner jeg navnet blir folk opphisset 😬
    Må slå ett slag for Mendel Kleiner/Jiri Tichy's bok "Acoustics of small rooms" er mer konsis og mindre kontroversiell, fantastisk interessant.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn