Anbefalt materiale for demping av førsterefleksjon fra gulv?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• MakkinTosken

Godseier
    Ble medlem
    21.02.2020
    Antall liker
    55.120
    Sted
    Me? Just hanging around!
    Torget vurderinger
    7
    Man må prøve sig frem. Mit forslag er, at lægge en træplade oven på gulvtæppet og lytte til, om det giver bedre lyd.
    Jeg er alltid villig til å ofre litt godlyd for at det skal se ut som et møblert hjem rundt meg. Har man ikke et solid teppe på gulvet med minst 260k knutetetthet er man en barbar!🤭

lydogakustikk

Bransjeaktør
    Ble medlem
    14.06.2014
    Antall liker
    3.199
    Og unngå gulvrefleksjonen er utelukkende positivt. Har man AB testet begge deler, er valget lett.

Det var forresten også gulvrefleksjonen i grunntoneområdet som ble erfart som den mest negative av alle refleksjoner i Bech sine studier. Og paradokset er at det var en dansk undersøkelse.

Sven_Palvig

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    2.080
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    Og unngå gulvrefleksjonen er utelukkende positivt. Har man AB testet begge deler, er valget lett.

Det var forresten også gulvrefleksjonen i grunntoneområdet som ble erfart som den mest negative av alle refleksjoner i Bech sine studier. Og paradokset er at det var en dansk undersøkelse.
    Jeg har AB testet det, og jeg kan ikke fordrage gulvtæppe lyd! Måske fordi jeg kun har gulvtæppe på i en mellemgang. Ikke i stuen, Lytterum og soveværelser. Måske fordi at Frontvæggen, Bagvæggen, Sidevæggene og loftet er godt akustisk. Det samlede akustiske aftryk er meget fint!

Jeg har sakset dette fra Hifisentralen i en fin tråd om akustik fra Atles lille akustikhjørne, af TrompN:

"Tidlige refleksjoner kan gi opplevelsen av økt avstand til kilden. Gjerne gulv og takrefleksjoner. Måten hørselen oppfatter avstand er: lydstyrke, refleksjonspåvirkning av timbre, styrkeforhold mellom direktelyd/etterklang og (luft) absorbsjon av høye frekvenser."

lydogakustikk

Bransjeaktør
    Ble medlem
    14.06.2014
    Antall liker
    3.199
    Jeg har AB testet det, og jeg kan ikke fordrage gulvtæppe lyd! Måske fordi jeg kun har gulvtæppe på i en mellemgang. Ikke i stuen, Lytterum og soveværelser. Måske fordi at Frontvæggen, Bagvæggen, Sidevæggene og loftet er godt akustisk. Det samlede akustiske aftryk er meget fint!

Jeg har sakset dette fra Hifisentralen i en fin tråd om akustik fra Atles lille akustikhjørne, af TrompN:

"Tidlige refleksjoner kan gi opplevelsen av økt avstand til kilden. Gjerne gulv og takrefleksjoner. Måten hørselen oppfatter avstand er: lydstyrke, refleksjonspåvirkning av timbre, styrkeforhold mellom direktelyd/etterklang og (luft) absorbsjon av høye frekvenser."
    Et teppe løser ikke gulvrefleksjonen. Så det er ingen AB test med og uten.

Tidlige refleksjoner er de mest uheldige.

Frodm

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.01.2013
    Antall liker
    465
    Da har jeg tatt ned 2 x diffusorplater og satt opp 2 x basspaneler i stedet. Grønnskjæret i bildet skyldes en hvis fotballkamp.

IMG_1208.jpeg

Idéen med dette skiftet var å se om jeg kunne temme impulsen på 5,75 ms. Jeg tror (trodde) denne kommer fra taket, og at det skyldtes utslaget på ca. 145 Hz. Det er dessuten flere nuller rundt 130 - 150 Hz.

Screenshot 2025-11-16 at 21.40.37.png
    Screenshot 2025-11-16 at 21.40.49.png
    Screenshot 2025-11-16 at 21.41.20.png
    Screenshot 2025-11-16 at 21.41.38.png

Screenshot 2025-11-16 at 21.44.35.png

Etter å ha byttet ut to diffusor med to absorbent ser det slik ut.

Screenshot 2025-11-16 at 21.47.59.png
    Screenshot 2025-11-16 at 21.48.11.png
    Screenshot 2025-11-16 at 21.48.39.png
    Screenshot 2025-11-16 at 21.48.58.png
    Screenshot 2025-11-16 at 21.49.41.png

Mine observasjoner:
    • Refleksjonen på 5,75 ms er redusert.
    • En tydelig ny refleksjon på 3,7 ms.
    • Ingen vesentlig reduksjon i energien ved ca. 145 Hz.

Jeg har muligens mistolket refleksjonen på 5,75ms. Finmåling viser avstand fra ht via taket er 340/310 cm, avhengig av om det måles til absorbent eller selve taket. Avstand ht - MLP er 195 cm. Det skulle bety at refleksjonen på 3,7 ms er fra taket. Men hva i all verden er refleksjonen på 5,75 ms, altså ca. 195 cm etter direkte til mik. Først nå skjønner jeg ingenting, sa gutten.

PS! Jeg ble bedt om å laste opp REW.filen, men det går ikke.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn